REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klucz udarowy a dokręcanie koła. Czy to dobre połączenie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klucz udarowy a dokręcanie koła. Czy to dobre połączenie?
Klucz udarowy a dokręcanie koła. Czy to dobre połączenie?
PZPO

REKLAMA

REKLAMA

Sezonowa wymiana ogumienia w pełni. A to najlepszy moment na to, aby przyjrzeć się pracy warsztatów wulkanizacyjnych. W większości z nich do dokręcenia kół używane są klucze udarowe. To jednak poważny błąd... Sprawdź czemu.

REKLAMA

Obrazek jest dość popularny. Samochód łapie gumę, a kierowca bezskutecznie nawet przez kilkadziesiąt minut próbuje odkręcić koło. Co jest temu winne? Część kierowców mówi o rdzy, a część o zapieczonych śrubach. Potężne znaczenie odgrywa jednak również sposób montażu kół w warsztacie wulkanizacyjnym. Bo jeżeli felgi zostały dokręcone podczas przekładki wyłącznie kluczem udarowym - czy to pneumatycznym, czy to elektrycznym - stało się to przy użyciu siły dużo większej od tej zalecanej przez producenta.

REKLAMA

Jak zatem powinny być dokręcane śruby w kołach u wulkanizatora? Mechanik może użyć klucza udarowego, jednak wyłącznie do tzw. przykręcenia lekkiego. Do pełnego dokręcenia konieczne jest użycie klucza dynamometrycznego. Ten pozwala na precyzyjne ustawienie siły, z którą dokręcone zostaną śruby - np. na podstawie danych wpisanych w książce serwisowej pojazdu. W ten sposób kierowca podczas awaryjnej zmiany koła nie będzie miał problemu z odkręceniem felgi od piasty przy pomocy klucza ręcznego i nie będzie musiał wzywać pomocy assistance.

Klucz udarowy: możesz ukręcić śrubę!

Jakie skutki niesie ze sobą dokręcenie śrub przy pomocy kluczy udarowych? To dużo dłuższa lista problemów, niż kwestie związane z brakiem możliwości awaryjnej wymiany koła. Bo użycie zbyt dużej siły w kluczu udarowym jest w stanie naderwać gwint w śrubach mocujących, ewentualnie ukręcić śrubę. A wtedy konieczny będzie demontaż również piasty! Na tym jednak nie koniec, bo w skrajnym przypadku warsztat może nawet uszkodzić samą felgę. A będzie oznaczać dla kierowcy koszty liczone w tysiącach złotych - szczególnie jeżeli w aucie zastosowane są obręcze aluminiowe o dużej średnicy.

Jakimi zatem zasadami rządzi się prawidłowo wykonana sezonowa wymiana ogumienia? Te postanowił przypomnieć po raz kolejny Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego w swoim komunikacie prasowym. Fachowy warsztat powinien zadbać o to, aby:

  1. nie uszkodzić opony (stopki, drutówki, rowków bieżnika i warstw wewnętrznych) ani felgi,
  2. prawidłowo oczyścić felgę, dokręcić koła kluczem dynamometrycznym z odpowiednią siłą,
  3. wymienić zawory w kole i zadbać o prawidłowe ciśnienie powietrza w kole,
  4. użyć profesjonalnych i serwisowanych narzędzi oraz urządzeń,
  5. w bezpieczny dla kierowcy sposób naprawić przebitą oponę w razie potrzeby.

Źródło: Certyfikatoponiarski.pl - Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA