Klucz udarowy a dokręcanie koła. Czy to dobre połączenie?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Obrazek jest dość popularny. Samochód łapie gumę, a kierowca bezskutecznie nawet przez kilkadziesiąt minut próbuje odkręcić koło. Co jest temu winne? Część kierowców mówi o rdzy, a część o zapieczonych śrubach. Potężne znaczenie odgrywa jednak również sposób montażu kół w warsztacie wulkanizacyjnym. Bo jeżeli felgi zostały dokręcone podczas przekładki wyłącznie kluczem udarowym - czy to pneumatycznym, czy to elektrycznym - stało się to przy użyciu siły dużo większej od tej zalecanej przez producenta.
REKLAMA
Jak zatem powinny być dokręcane śruby w kołach u wulkanizatora? Mechanik może użyć klucza udarowego, jednak wyłącznie do tzw. przykręcenia lekkiego. Do pełnego dokręcenia konieczne jest użycie klucza dynamometrycznego. Ten pozwala na precyzyjne ustawienie siły, z którą dokręcone zostaną śruby - np. na podstawie danych wpisanych w książce serwisowej pojazdu. W ten sposób kierowca podczas awaryjnej zmiany koła nie będzie miał problemu z odkręceniem felgi od piasty przy pomocy klucza ręcznego i nie będzie musiał wzywać pomocy assistance.
Klucz udarowy: możesz ukręcić śrubę!
Jakie skutki niesie ze sobą dokręcenie śrub przy pomocy kluczy udarowych? To dużo dłuższa lista problemów, niż kwestie związane z brakiem możliwości awaryjnej wymiany koła. Bo użycie zbyt dużej siły w kluczu udarowym jest w stanie naderwać gwint w śrubach mocujących, ewentualnie ukręcić śrubę. A wtedy konieczny będzie demontaż również piasty! Na tym jednak nie koniec, bo w skrajnym przypadku warsztat może nawet uszkodzić samą felgę. A będzie oznaczać dla kierowcy koszty liczone w tysiącach złotych - szczególnie jeżeli w aucie zastosowane są obręcze aluminiowe o dużej średnicy.
Jakimi zatem zasadami rządzi się prawidłowo wykonana sezonowa wymiana ogumienia? Te postanowił przypomnieć po raz kolejny Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego w swoim komunikacie prasowym. Fachowy warsztat powinien zadbać o to, aby:
- nie uszkodzić opony (stopki, drutówki, rowków bieżnika i warstw wewnętrznych) ani felgi,
- prawidłowo oczyścić felgę, dokręcić koła kluczem dynamometrycznym z odpowiednią siłą,
- wymienić zawory w kole i zadbać o prawidłowe ciśnienie powietrza w kole,
- użyć profesjonalnych i serwisowanych narzędzi oraz urządzeń,
- w bezpieczny dla kierowcy sposób naprawić przebitą oponę w razie potrzeby.
Źródło: Certyfikatoponiarski.pl - Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.