REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klucz udarowy a dokręcanie koła. Czy to dobre połączenie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klucz udarowy a dokręcanie koła. Czy to dobre połączenie?
Klucz udarowy a dokręcanie koła. Czy to dobre połączenie?
PZPO

REKLAMA

REKLAMA

Sezonowa wymiana ogumienia w pełni. A to najlepszy moment na to, aby przyjrzeć się pracy warsztatów wulkanizacyjnych. W większości z nich do dokręcenia kół używane są klucze udarowe. To jednak poważny błąd... Sprawdź czemu.

REKLAMA

Obrazek jest dość popularny. Samochód łapie gumę, a kierowca bezskutecznie nawet przez kilkadziesiąt minut próbuje odkręcić koło. Co jest temu winne? Część kierowców mówi o rdzy, a część o zapieczonych śrubach. Potężne znaczenie odgrywa jednak również sposób montażu kół w warsztacie wulkanizacyjnym. Bo jeżeli felgi zostały dokręcone podczas przekładki wyłącznie kluczem udarowym - czy to pneumatycznym, czy to elektrycznym - stało się to przy użyciu siły dużo większej od tej zalecanej przez producenta.

REKLAMA

Jak zatem powinny być dokręcane śruby w kołach u wulkanizatora? Mechanik może użyć klucza udarowego, jednak wyłącznie do tzw. przykręcenia lekkiego. Do pełnego dokręcenia konieczne jest użycie klucza dynamometrycznego. Ten pozwala na precyzyjne ustawienie siły, z którą dokręcone zostaną śruby - np. na podstawie danych wpisanych w książce serwisowej pojazdu. W ten sposób kierowca podczas awaryjnej zmiany koła nie będzie miał problemu z odkręceniem felgi od piasty przy pomocy klucza ręcznego i nie będzie musiał wzywać pomocy assistance.

Klucz udarowy: możesz ukręcić śrubę!

Jakie skutki niesie ze sobą dokręcenie śrub przy pomocy kluczy udarowych? To dużo dłuższa lista problemów, niż kwestie związane z brakiem możliwości awaryjnej wymiany koła. Bo użycie zbyt dużej siły w kluczu udarowym jest w stanie naderwać gwint w śrubach mocujących, ewentualnie ukręcić śrubę. A wtedy konieczny będzie demontaż również piasty! Na tym jednak nie koniec, bo w skrajnym przypadku warsztat może nawet uszkodzić samą felgę. A będzie oznaczać dla kierowcy koszty liczone w tysiącach złotych - szczególnie jeżeli w aucie zastosowane są obręcze aluminiowe o dużej średnicy.

Jakimi zatem zasadami rządzi się prawidłowo wykonana sezonowa wymiana ogumienia? Te postanowił przypomnieć po raz kolejny Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego w swoim komunikacie prasowym. Fachowy warsztat powinien zadbać o to, aby:

  1. nie uszkodzić opony (stopki, drutówki, rowków bieżnika i warstw wewnętrznych) ani felgi,
  2. prawidłowo oczyścić felgę, dokręcić koła kluczem dynamometrycznym z odpowiednią siłą,
  3. wymienić zawory w kole i zadbać o prawidłowe ciśnienie powietrza w kole,
  4. użyć profesjonalnych i serwisowanych narzędzi oraz urządzeń,
  5. w bezpieczny dla kierowcy sposób naprawić przebitą oponę w razie potrzeby.

Źródło: Certyfikatoponiarski.pl - Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA