REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
opona, koło, bieżnik
opona, koło, bieżnik

REKLAMA

REKLAMA

Ogumienie samochodowe to nie tylko rozmiar i technologia. Ogumienie to także indeksy. Jednym z kluczowych jest indeks nośności. Co on tak właściwie oznacza i jaki powinien mieć wpływ na decyzję o wyborze nowych opon?

Opony w samochodzie są kluczowe z kilku punktów widzenia. To one gwarantują trakcję i krótką drogę hamowania, to za ich sprawą pojazd jest sterowny, a kierowca nie ma problemu z utrzymaniem go na asfalcie. To ogumienie pełni jednak również rolę w przypadku amortyzowania masy auta. Aby jednak to stało się możliwe, właściciel w pierwszej kolejności musi dobrać odpowiedni indeks nośności. Co to takiego? Nic innego jak wskaźnik pokazujący to, jakie maksymalne obciążenie jest w stanie wytrzymać dane ogumienie zakładając że porusza się z prędkością maksymalną. W skrócie wskaźnik dla każdej z opon nie powinien być niższy od jednej czwartej masy całkowitej pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Indeks nośności jest wyrażony poprzez liczbę dwu- lub trzycyfrową i pojawia się w oznaczeniu modelu - np. 205/55 R16 91 V. Jak zatem kierowca powinien dobrać indeks nośności podczas zakupu nowego kompletu ogumienia? Przede wszystkim nie powinien decydować się na niższą wartość wskaźnika, niż zaleca producent samochodu. A zalecenia firmy motoryzacyjnej można znaleźć m.in. w książce serwisowej pojazdu, wlepce umieszczanej najczęściej na klapce wlewu paliwa lub na słupku za kierowcą, ewentualnie poprosić o pomoc wykwalifikowanego mechanika lub wulkanizatora.

Indeks nośności opony - niższy niż zaleca producent

Co się może stać w sytuacji, w której kierowca zamontuje w pojeździe opony o niższym indeksie nośności niż zaleca producent? Skutków może być kilka. Najpoważniejszy dotyczy jednak tego, że ogumienie nie wytrzyma obciążeń i po prostu wystrzeli w czasie jazdy. W efekcie prowadzący straci kontrolę nad pojazdem, wypadek stanie się nieunikniony, a tym samym jedynym ratunkiem dla pasażerów staną się systemy ochrony biernej zastosowane w pojeździe. To jednak nie koniec niepożądanych skutków. Bo zbyt niski indeks nośności oznacza również szybsze zużycie bieżnika, zaburzenie w kwestii pracy systemów takich jak ABS czy ESP, możliwość odmowy wypłacenia odszkodowania przez ubezpieczyciela w razie wypadku czy nawet odebranie dowodu rejestracyjnego przez policję.

Indeks nośności opony - wyższy niż zaleca producent

Czy warto stosować w samochodzie opony o wyższym indeksie nośności niż zaleca producent? W pewnym sensie tak. W końcu są one w stanie poprawić właściwości jezdne pojazdu. Ogumienie takie sprawia, że auto staje się bardziej stabilne na drodze, przez co pewniej pokonuje np. zakręty i lepiej reaguje na ruchy kierownicą. Z drugiej strony właściciel pojazdu musi się liczyć też z pewnymi wadami rozwiązania. Bo wyższy indeks nośności oznacza, że opony będą przede wszystkim droższe! Różnica może sięgnąć nawet kilkunastu proc. A to nie koniec, bo pogorszy się też komfort jazdy (ogumienie będzie bardziej hałasować), a do tego wzrośnie zużycie paliwa w pojeździe.

REKLAMA

Indeks nośności opony - tabela:

Indeks nośności opony

Indeks nośności opony - Kumho Tires

Materiały prasowe Kumho Tires

Materiały prasowe Kumho Tires

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA