REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Indeks nośności opony: co powinieneś o nim wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
opona, koło, bieżnik
opona, koło, bieżnik

REKLAMA

REKLAMA

Ogumienie samochodowe to nie tylko rozmiar i technologia. Ogumienie to także indeksy. Jednym z kluczowych jest indeks nośności. Co on tak właściwie oznacza i jaki powinien mieć wpływ na decyzję o wyborze nowych opon?

REKLAMA

Opony w samochodzie są kluczowe z kilku punktów widzenia. To one gwarantują trakcję i krótką drogę hamowania, to za ich sprawą pojazd jest sterowny, a kierowca nie ma problemu z utrzymaniem go na asfalcie. To ogumienie pełni jednak również rolę w przypadku amortyzowania masy auta. Aby jednak to stało się możliwe, właściciel w pierwszej kolejności musi dobrać odpowiedni indeks nośności. Co to takiego? Nic innego jak wskaźnik pokazujący to, jakie maksymalne obciążenie jest w stanie wytrzymać dane ogumienie zakładając że porusza się z prędkością maksymalną. W skrócie wskaźnik dla każdej z opon nie powinien być niższy od jednej czwartej masy całkowitej pojazdu.

REKLAMA

Indeks nośności jest wyrażony poprzez liczbę dwu- lub trzycyfrową i pojawia się w oznaczeniu modelu - np. 205/55 R16 91 V. Jak zatem kierowca powinien dobrać indeks nośności podczas zakupu nowego kompletu ogumienia? Przede wszystkim nie powinien decydować się na niższą wartość wskaźnika, niż zaleca producent samochodu. A zalecenia firmy motoryzacyjnej można znaleźć m.in. w książce serwisowej pojazdu, wlepce umieszczanej najczęściej na klapce wlewu paliwa lub na słupku za kierowcą, ewentualnie poprosić o pomoc wykwalifikowanego mechanika lub wulkanizatora.

Indeks nośności opony - niższy niż zaleca producent

Co się może stać w sytuacji, w której kierowca zamontuje w pojeździe opony o niższym indeksie nośności niż zaleca producent? Skutków może być kilka. Najpoważniejszy dotyczy jednak tego, że ogumienie nie wytrzyma obciążeń i po prostu wystrzeli w czasie jazdy. W efekcie prowadzący straci kontrolę nad pojazdem, wypadek stanie się nieunikniony, a tym samym jedynym ratunkiem dla pasażerów staną się systemy ochrony biernej zastosowane w pojeździe. To jednak nie koniec niepożądanych skutków. Bo zbyt niski indeks nośności oznacza również szybsze zużycie bieżnika, zaburzenie w kwestii pracy systemów takich jak ABS czy ESP, możliwość odmowy wypłacenia odszkodowania przez ubezpieczyciela w razie wypadku czy nawet odebranie dowodu rejestracyjnego przez policję.

Indeks nośności opony - wyższy niż zaleca producent

Czy warto stosować w samochodzie opony o wyższym indeksie nośności niż zaleca producent? W pewnym sensie tak. W końcu są one w stanie poprawić właściwości jezdne pojazdu. Ogumienie takie sprawia, że auto staje się bardziej stabilne na drodze, przez co pewniej pokonuje np. zakręty i lepiej reaguje na ruchy kierownicą. Z drugiej strony właściciel pojazdu musi się liczyć też z pewnymi wadami rozwiązania. Bo wyższy indeks nośności oznacza, że opony będą przede wszystkim droższe! Różnica może sięgnąć nawet kilkunastu proc. A to nie koniec, bo pogorszy się też komfort jazdy (ogumienie będzie bardziej hałasować), a do tego wzrośnie zużycie paliwa w pojeździe.

Indeks nośności opony - tabela:

Indeks nośności opony

Indeks nośności opony

Indeks nośności opony - Kumho Tires

Materiały prasowe Kumho Tires

Materiały prasowe Kumho Tires

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA