REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Indeks nośności opony: co powinieneś o nim wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
opona, koło, bieżnik
opona, koło, bieżnik

REKLAMA

REKLAMA

Ogumienie samochodowe to nie tylko rozmiar i technologia. Ogumienie to także indeksy. Jednym z kluczowych jest indeks nośności. Co on tak właściwie oznacza i jaki powinien mieć wpływ na decyzję o wyborze nowych opon?

Opony w samochodzie są kluczowe z kilku punktów widzenia. To one gwarantują trakcję i krótką drogę hamowania, to za ich sprawą pojazd jest sterowny, a kierowca nie ma problemu z utrzymaniem go na asfalcie. To ogumienie pełni jednak również rolę w przypadku amortyzowania masy auta. Aby jednak to stało się możliwe, właściciel w pierwszej kolejności musi dobrać odpowiedni indeks nośności. Co to takiego? Nic innego jak wskaźnik pokazujący to, jakie maksymalne obciążenie jest w stanie wytrzymać dane ogumienie zakładając że porusza się z prędkością maksymalną. W skrócie wskaźnik dla każdej z opon nie powinien być niższy od jednej czwartej masy całkowitej pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Indeks nośności jest wyrażony poprzez liczbę dwu- lub trzycyfrową i pojawia się w oznaczeniu modelu - np. 205/55 R16 91 V. Jak zatem kierowca powinien dobrać indeks nośności podczas zakupu nowego kompletu ogumienia? Przede wszystkim nie powinien decydować się na niższą wartość wskaźnika, niż zaleca producent samochodu. A zalecenia firmy motoryzacyjnej można znaleźć m.in. w książce serwisowej pojazdu, wlepce umieszczanej najczęściej na klapce wlewu paliwa lub na słupku za kierowcą, ewentualnie poprosić o pomoc wykwalifikowanego mechanika lub wulkanizatora.

Indeks nośności opony - niższy niż zaleca producent

Co się może stać w sytuacji, w której kierowca zamontuje w pojeździe opony o niższym indeksie nośności niż zaleca producent? Skutków może być kilka. Najpoważniejszy dotyczy jednak tego, że ogumienie nie wytrzyma obciążeń i po prostu wystrzeli w czasie jazdy. W efekcie prowadzący straci kontrolę nad pojazdem, wypadek stanie się nieunikniony, a tym samym jedynym ratunkiem dla pasażerów staną się systemy ochrony biernej zastosowane w pojeździe. To jednak nie koniec niepożądanych skutków. Bo zbyt niski indeks nośności oznacza również szybsze zużycie bieżnika, zaburzenie w kwestii pracy systemów takich jak ABS czy ESP, możliwość odmowy wypłacenia odszkodowania przez ubezpieczyciela w razie wypadku czy nawet odebranie dowodu rejestracyjnego przez policję.

Indeks nośności opony - wyższy niż zaleca producent

Czy warto stosować w samochodzie opony o wyższym indeksie nośności niż zaleca producent? W pewnym sensie tak. W końcu są one w stanie poprawić właściwości jezdne pojazdu. Ogumienie takie sprawia, że auto staje się bardziej stabilne na drodze, przez co pewniej pokonuje np. zakręty i lepiej reaguje na ruchy kierownicą. Z drugiej strony właściciel pojazdu musi się liczyć też z pewnymi wadami rozwiązania. Bo wyższy indeks nośności oznacza, że opony będą przede wszystkim droższe! Różnica może sięgnąć nawet kilkunastu proc. A to nie koniec, bo pogorszy się też komfort jazdy (ogumienie będzie bardziej hałasować), a do tego wzrośnie zużycie paliwa w pojeździe.

REKLAMA

Indeks nośności opony - tabela:

Indeks nośności opony

Indeks nośności opony - Kumho Tires

Materiały prasowe Kumho Tires

Materiały prasowe Kumho Tires

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA