REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Opony całoroczne - główne wady i zalety wielosezonówek!

Top 10: Opony całoroczne - główne wady i zalety wielosezonówek!
Top 10: Opony całoroczne - główne wady i zalety wielosezonówek!
Redakcja

REKLAMA

REKLAMA

Jak coś jest do wszystkiego, to jest do... niczego? No właśnie okazuje się, że nie. I choć opony całoroczne sprawdzają się w naprawdę zróżnicowanych warunkach, nadal nie są dobrym pomysłem dla wszystkich kierowców. Zatem kiedy warto kupić wielosezonówki?

Na plus dla opon całorocznych:

  • Podstawowa zaleta to... wszechstronność!

Opony całoroczne są konstruowane w taki sposób, aby sprawdziły się w każdych warunkach drogowych. Skutek? Będą pewnie trzymać auto na asfalcie, który jest rozgrzany letnim słońcem, ale też sprawdzą się w sytuacji, w której temperatura spada poniżej zera, a na jezdni zalega śnieg lub błoto pośniegowe. Pierwszym elementem wszechstronności opon całorocznych jest mieszanka gumowa - musi być odporna na działanie dodatniej i ujemnej temperatury. Poza tym kluczowy jest kształt bieżnika - powinien zawierać zarówno lamele spisujące się zimą, jak i gładkie klocki idealne latem.

REKLAMA

  • Pełna homologacja zimowa

Aby opona mogła być eksploatowana zimą, powinna posiadać tzw. pełną homologację zimową. Uzyskanie certyfikatu sprawia, że na ścianie bocznej modelu wytłoczony zostanie znaczek trzech szczytów górskich i płatka śniegu. Homologacja z jednej strony daje gwarancję, że ogumienie sprawdzi się także w trudnych warunkach w sezonie chłodnym. Z drugiej jest konieczna np. podczas zimowych wypadów w Alpy. W niektórych krajach jest ona wymagana do tego, aby auto mogło wjechać w góry. Kierowcy pojazdów poruszających się na oponach bez homologacji zimowej są karani sowitymi mandatami.

  • Wysoka trwałość

Dzisiejsze opony całoroczne są dopracowywane przez producentów nie tylko pod kątem właściwości jezdnych, ale i… trwałości. Skutek? W efekcie często oferują przebiegi podobne do tych, które samochód jest w stanie pokonać na ogumieniu letnim. Dobry przykład daje chociażby opona wielosezonowa Bridgestone czy Michelina. Drugi z przypadków jest o tyle ciekawy, że Francuzi do ostatniego kilometra dają gwarancję trakcji. Właściwości drogowe modelu powinny pozostać takie same jak na nowym bieżniku.

  • Nie trzeba zmieniać opon

Pomijając zrównoważone właściwości trakcyjne w każdych warunkach drogowych, jedną z większych zalet opon wielosezonowych jest oczywiście fakt, że… nie ma konieczności wykonywania sezonowej wymiany ogumienia! Kierowca nie musi dwa razy w roku pojawiać się w zakładzie wulkanizacyjnym i oszczędza w ten sposób spore pieniądze. Sama wymiana kosztuje przeciętnie od 50 do nawet 100 złotych. A to tej sumy doliczyć trzeba jeszcze np. kwotę zapłaconą za przechowywanie ogumienia.

Na minus dla opon całorocznych:

  • To kompromis trakcyjny. Warto o tym pamiętać!

Opony całoroczne bez wątpienia są do wszystkiego. Złoty środek nadal jest jednak wyłącznie złotym środkiem - to kompromis, o którym kierowca powinien pamiętać. Nie ma bowiem gumy, która tak samo świetnie sprawdzałaby się latem i zimą. Identyczna zasada dotyczy bieżnika. Kluczowym czynnikiem w kontekście kompromisu oponiarskiego jest też sam rodowód opony wielosezonowej. Część modeli za bazę przyjmuje ogumienie zimowe - które następnie modyfikuje się tak długo, aż zaczyna sprawdzać się latem. Część obiera drogę odwrotną i wychodzi z produktu letniego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Hałas latem? Wybrałeś zły model…

Choć o oponach całorocznych mówi się jak o jednym produkcie, w rzeczywistości na rynku pojawia się cała paleta! Część lepiej spisuje się na suchym asfalcie, a część idealnie czuje się dopiero na śniegu. Warto o tym pamiętać podczas zakupu i warto dokładniej wczytać się w specyfikację wybranej opony. Tylko dzięki temu kierowcy uda się uniknąć pewnych trudności, które mogą się pojawić po niewłaściwie podjętej decyzji. Przykład? Może się bowiem okazać, że opona wielosezonowa będzie mocno hałasowała podczas jazdy latem.

Dla kogo są opony całoroczne?

REKLAMA

Opony całoroczne najlepiej sprawdzają się w przypadku kierowców, którzy nie jeżdżą zbyt dużo. Specjaliści Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego za granicę uznają zazwyczaj roczny przebieg na poziomie 10 tysięcy kilometrów. Co więcej, lepiej aby zdecydowana większość tego dystansu była pokonywana w warunkach jazdy miejskiej. Po drugie czynnikiem kluczowym jest wielkość pojazdu. Małe auta miejskie, ewentualnie kompakty nie są ciężkie i nie oferują dużej ilości mocy. W efekcie właściwości opon całorocznych stanowiące kompromis, nie staną się ograniczeniem dla ich osiągów.

Kupując nowe opony i zastanawiając się czy wybrać opony sezonowe czy całoroczne powinniśmy przede wszystkim rozważyć nasze indywidualne potrzeby. Najlepiej skonsultujmy się doradcą serwisowym w profesjonalnym warsztacie oponiarskim. Ważne jest jak często użytkujemy auto i w jakich warunkach najczęściej jeździmy. Jeżeli zarówno w pierwszej, jak i drugiej połowie roku często pokonujemy długie trasy, a nasz samochód jest większy niż kompakt - lepiej zaopatrzmy się w dwa komplety opon. Będą one bardziej ekonomicznym i bezpieczniejszym rozwiązaniem - powiedział Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

REKLAMA

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA