REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Opony całoroczne - główne wady i zalety wielosezonówek!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Top 10: Opony całoroczne - główne wady i zalety wielosezonówek!
Top 10: Opony całoroczne - główne wady i zalety wielosezonówek!
Redakcja

REKLAMA

REKLAMA

Jak coś jest do wszystkiego, to jest do... niczego? No właśnie okazuje się, że nie. I choć opony całoroczne sprawdzają się w naprawdę zróżnicowanych warunkach, nadal nie są dobrym pomysłem dla wszystkich kierowców. Zatem kiedy warto kupić wielosezonówki?

Na plus dla opon całorocznych:

  • Podstawowa zaleta to... wszechstronność!

Opony całoroczne są konstruowane w taki sposób, aby sprawdziły się w każdych warunkach drogowych. Skutek? Będą pewnie trzymać auto na asfalcie, który jest rozgrzany letnim słońcem, ale też sprawdzą się w sytuacji, w której temperatura spada poniżej zera, a na jezdni zalega śnieg lub błoto pośniegowe. Pierwszym elementem wszechstronności opon całorocznych jest mieszanka gumowa - musi być odporna na działanie dodatniej i ujemnej temperatury. Poza tym kluczowy jest kształt bieżnika - powinien zawierać zarówno lamele spisujące się zimą, jak i gładkie klocki idealne latem.

REKLAMA

  • Pełna homologacja zimowa

Aby opona mogła być eksploatowana zimą, powinna posiadać tzw. pełną homologację zimową. Uzyskanie certyfikatu sprawia, że na ścianie bocznej modelu wytłoczony zostanie znaczek trzech szczytów górskich i płatka śniegu. Homologacja z jednej strony daje gwarancję, że ogumienie sprawdzi się także w trudnych warunkach w sezonie chłodnym. Z drugiej jest konieczna np. podczas zimowych wypadów w Alpy. W niektórych krajach jest ona wymagana do tego, aby auto mogło wjechać w góry. Kierowcy pojazdów poruszających się na oponach bez homologacji zimowej są karani sowitymi mandatami.

  • Wysoka trwałość

Dzisiejsze opony całoroczne są dopracowywane przez producentów nie tylko pod kątem właściwości jezdnych, ale i… trwałości. Skutek? W efekcie często oferują przebiegi podobne do tych, które samochód jest w stanie pokonać na ogumieniu letnim. Dobry przykład daje chociażby opona wielosezonowa Bridgestone czy Michelina. Drugi z przypadków jest o tyle ciekawy, że Francuzi do ostatniego kilometra dają gwarancję trakcji. Właściwości drogowe modelu powinny pozostać takie same jak na nowym bieżniku.

  • Nie trzeba zmieniać opon

Pomijając zrównoważone właściwości trakcyjne w każdych warunkach drogowych, jedną z większych zalet opon wielosezonowych jest oczywiście fakt, że… nie ma konieczności wykonywania sezonowej wymiany ogumienia! Kierowca nie musi dwa razy w roku pojawiać się w zakładzie wulkanizacyjnym i oszczędza w ten sposób spore pieniądze. Sama wymiana kosztuje przeciętnie od 50 do nawet 100 złotych. A to tej sumy doliczyć trzeba jeszcze np. kwotę zapłaconą za przechowywanie ogumienia.

Na minus dla opon całorocznych:

  • To kompromis trakcyjny. Warto o tym pamiętać!

Opony całoroczne bez wątpienia są do wszystkiego. Złoty środek nadal jest jednak wyłącznie złotym środkiem - to kompromis, o którym kierowca powinien pamiętać. Nie ma bowiem gumy, która tak samo świetnie sprawdzałaby się latem i zimą. Identyczna zasada dotyczy bieżnika. Kluczowym czynnikiem w kontekście kompromisu oponiarskiego jest też sam rodowód opony wielosezonowej. Część modeli za bazę przyjmuje ogumienie zimowe - które następnie modyfikuje się tak długo, aż zaczyna sprawdzać się latem. Część obiera drogę odwrotną i wychodzi z produktu letniego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Hałas latem? Wybrałeś zły model…

Choć o oponach całorocznych mówi się jak o jednym produkcie, w rzeczywistości na rynku pojawia się cała paleta! Część lepiej spisuje się na suchym asfalcie, a część idealnie czuje się dopiero na śniegu. Warto o tym pamiętać podczas zakupu i warto dokładniej wczytać się w specyfikację wybranej opony. Tylko dzięki temu kierowcy uda się uniknąć pewnych trudności, które mogą się pojawić po niewłaściwie podjętej decyzji. Przykład? Może się bowiem okazać, że opona wielosezonowa będzie mocno hałasowała podczas jazdy latem.

Dla kogo są opony całoroczne?

REKLAMA

Opony całoroczne najlepiej sprawdzają się w przypadku kierowców, którzy nie jeżdżą zbyt dużo. Specjaliści Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego za granicę uznają zazwyczaj roczny przebieg na poziomie 10 tysięcy kilometrów. Co więcej, lepiej aby zdecydowana większość tego dystansu była pokonywana w warunkach jazdy miejskiej. Po drugie czynnikiem kluczowym jest wielkość pojazdu. Małe auta miejskie, ewentualnie kompakty nie są ciężkie i nie oferują dużej ilości mocy. W efekcie właściwości opon całorocznych stanowiące kompromis, nie staną się ograniczeniem dla ich osiągów.

Kupując nowe opony i zastanawiając się czy wybrać opony sezonowe czy całoroczne powinniśmy przede wszystkim rozważyć nasze indywidualne potrzeby. Najlepiej skonsultujmy się doradcą serwisowym w profesjonalnym warsztacie oponiarskim. Ważne jest jak często użytkujemy auto i w jakich warunkach najczęściej jeździmy. Jeżeli zarówno w pierwszej, jak i drugiej połowie roku często pokonujemy długie trasy, a nasz samochód jest większy niż kompakt - lepiej zaopatrzmy się w dwa komplety opon. Będą one bardziej ekonomicznym i bezpieczniejszym rozwiązaniem - powiedział Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA