REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Opony całoroczne - główne wady i zalety wielosezonówek!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Top 10: Opony całoroczne - główne wady i zalety wielosezonówek!
Top 10: Opony całoroczne - główne wady i zalety wielosezonówek!
Redakcja

REKLAMA

REKLAMA

Jak coś jest do wszystkiego, to jest do... niczego? No właśnie okazuje się, że nie. I choć opony całoroczne sprawdzają się w naprawdę zróżnicowanych warunkach, nadal nie są dobrym pomysłem dla wszystkich kierowców. Zatem kiedy warto kupić wielosezonówki?

Na plus dla opon całorocznych:

  • Podstawowa zaleta to... wszechstronność!

Opony całoroczne są konstruowane w taki sposób, aby sprawdziły się w każdych warunkach drogowych. Skutek? Będą pewnie trzymać auto na asfalcie, który jest rozgrzany letnim słońcem, ale też sprawdzą się w sytuacji, w której temperatura spada poniżej zera, a na jezdni zalega śnieg lub błoto pośniegowe. Pierwszym elementem wszechstronności opon całorocznych jest mieszanka gumowa - musi być odporna na działanie dodatniej i ujemnej temperatury. Poza tym kluczowy jest kształt bieżnika - powinien zawierać zarówno lamele spisujące się zimą, jak i gładkie klocki idealne latem.

REKLAMA

  • Pełna homologacja zimowa

Aby opona mogła być eksploatowana zimą, powinna posiadać tzw. pełną homologację zimową. Uzyskanie certyfikatu sprawia, że na ścianie bocznej modelu wytłoczony zostanie znaczek trzech szczytów górskich i płatka śniegu. Homologacja z jednej strony daje gwarancję, że ogumienie sprawdzi się także w trudnych warunkach w sezonie chłodnym. Z drugiej jest konieczna np. podczas zimowych wypadów w Alpy. W niektórych krajach jest ona wymagana do tego, aby auto mogło wjechać w góry. Kierowcy pojazdów poruszających się na oponach bez homologacji zimowej są karani sowitymi mandatami.

  • Wysoka trwałość

Dzisiejsze opony całoroczne są dopracowywane przez producentów nie tylko pod kątem właściwości jezdnych, ale i… trwałości. Skutek? W efekcie często oferują przebiegi podobne do tych, które samochód jest w stanie pokonać na ogumieniu letnim. Dobry przykład daje chociażby opona wielosezonowa Bridgestone czy Michelina. Drugi z przypadków jest o tyle ciekawy, że Francuzi do ostatniego kilometra dają gwarancję trakcji. Właściwości drogowe modelu powinny pozostać takie same jak na nowym bieżniku.

  • Nie trzeba zmieniać opon

Pomijając zrównoważone właściwości trakcyjne w każdych warunkach drogowych, jedną z większych zalet opon wielosezonowych jest oczywiście fakt, że… nie ma konieczności wykonywania sezonowej wymiany ogumienia! Kierowca nie musi dwa razy w roku pojawiać się w zakładzie wulkanizacyjnym i oszczędza w ten sposób spore pieniądze. Sama wymiana kosztuje przeciętnie od 50 do nawet 100 złotych. A to tej sumy doliczyć trzeba jeszcze np. kwotę zapłaconą za przechowywanie ogumienia.

Na minus dla opon całorocznych:

  • To kompromis trakcyjny. Warto o tym pamiętać!

Opony całoroczne bez wątpienia są do wszystkiego. Złoty środek nadal jest jednak wyłącznie złotym środkiem - to kompromis, o którym kierowca powinien pamiętać. Nie ma bowiem gumy, która tak samo świetnie sprawdzałaby się latem i zimą. Identyczna zasada dotyczy bieżnika. Kluczowym czynnikiem w kontekście kompromisu oponiarskiego jest też sam rodowód opony wielosezonowej. Część modeli za bazę przyjmuje ogumienie zimowe - które następnie modyfikuje się tak długo, aż zaczyna sprawdzać się latem. Część obiera drogę odwrotną i wychodzi z produktu letniego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Hałas latem? Wybrałeś zły model…

Choć o oponach całorocznych mówi się jak o jednym produkcie, w rzeczywistości na rynku pojawia się cała paleta! Część lepiej spisuje się na suchym asfalcie, a część idealnie czuje się dopiero na śniegu. Warto o tym pamiętać podczas zakupu i warto dokładniej wczytać się w specyfikację wybranej opony. Tylko dzięki temu kierowcy uda się uniknąć pewnych trudności, które mogą się pojawić po niewłaściwie podjętej decyzji. Przykład? Może się bowiem okazać, że opona wielosezonowa będzie mocno hałasowała podczas jazdy latem.

Dla kogo są opony całoroczne?

REKLAMA

Opony całoroczne najlepiej sprawdzają się w przypadku kierowców, którzy nie jeżdżą zbyt dużo. Specjaliści Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego za granicę uznają zazwyczaj roczny przebieg na poziomie 10 tysięcy kilometrów. Co więcej, lepiej aby zdecydowana większość tego dystansu była pokonywana w warunkach jazdy miejskiej. Po drugie czynnikiem kluczowym jest wielkość pojazdu. Małe auta miejskie, ewentualnie kompakty nie są ciężkie i nie oferują dużej ilości mocy. W efekcie właściwości opon całorocznych stanowiące kompromis, nie staną się ograniczeniem dla ich osiągów.

Kupując nowe opony i zastanawiając się czy wybrać opony sezonowe czy całoroczne powinniśmy przede wszystkim rozważyć nasze indywidualne potrzeby. Najlepiej skonsultujmy się doradcą serwisowym w profesjonalnym warsztacie oponiarskim. Ważne jest jak często użytkujemy auto i w jakich warunkach najczęściej jeździmy. Jeżeli zarówno w pierwszej, jak i drugiej połowie roku często pokonujemy długie trasy, a nasz samochód jest większy niż kompakt - lepiej zaopatrzmy się w dwa komplety opon. Będą one bardziej ekonomicznym i bezpieczniejszym rozwiązaniem - powiedział Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA