REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy opony nadają się do wymiany?

Kiedy opony nadają się do wymiany? / fot. ConTrust
Kiedy opony nadają się do wymiany? / fot. ConTrust
ConTrust

REKLAMA

REKLAMA

Opony to jedyna powierzchnia styku między samochodem a nawierzchnią, dlatego ich jakość i stan techniczny mają kluczowe znaczenie dla naszego bezpieczeństwa. Kiedy opony nadają się do wymiany? Oto pięć sygnałów, które świadczą o tym, że należy wymienić opony na nowe.

Głębokość bieżnika

Jednym z podstawowych parametrów, na który należy zwracać uwagę przy kontroli ogumienia, jest stan bieżnika. W przypadku modeli letnich głębokość bieżnika ma wpływ przede wszystkim na zachowanie się opon w trakcie jazdy na mokrej nawierzchni – zdolność opon do odprowadzania wody maleje wraz z spłycaniem się bieżnika i osiąga wartość krytyczną, gdy jego wysokość wynosi ok. 3 mm. Bieżnik opon zimowych musi być wyższy. Wynika to z tego, że wraz ze zużyciem bieżnika możliwości opony do odprowadzania wody czy błota pośniegowego spadają, a droga hamowania sukcesywnie wydłuża się. Z tego powodu zaleca się wymianę opon zimowych gdy bieżnik osiągnie wysokość 4 mm

REKLAMA

Nierówne zużycie bieżnika i wyząbkowanie

Zdarza się, że bieżnik opony zużywa się nierównomiernie. Jest to często efekt usterki zawieszenia lub niewłaściwego ciśnienia powietrza w kołach. Nierównomierne zużycie bieżnika – zarówno to widoczne gołym okiem, jak takie, które przejawia się problemem z utrzymaniem kierunku jazdy autem na wprost – kwalifikuje opony do wymiany. Innym sygnałem świadczącym o złym stanie technicznym opon jest ,,huczenie” podczas jazdy. Do takiego zjawiska dochodzi na skutek wyząbkowania bieżnika. Takie ogumienie pozwala na bezpieczną jazdę, jednak hałas, który powoduje znacznie zmniejsza komfort prowadzenia samochodu. Ten typ usterki z reguły oznacza konieczność wymiany ogumienia, skorygowania ustawień zawieszenia, ewentualnie wymiany opon na bardziej odporne na to zjawisko.

Mikropęknięcia

Starzenie się opon jest uzależnione w dużej mierze od warunków eksploatacji oraz ekspozycji na promieniowanie UV - ogumienie w aucie garażowanym dłużej będzie w dobrym stanie niż w samochodzie, który jest regularnie parkowany w ciągu dnia na zewnątrz. Zły stan opon spowodowany ekspozycją na promienie słoneczne przejawia się w postaci licznych mikropęknięć, które wpływają na zachowanie ogumienia podczas jazdy. Guma, która utraciła pierwotną sprężystość, ma dużo gorszą przyczepność do nawierzchni, głównie mokrej. W praktyce oznacza to, że auto narażone jest na utratę przyczepności na zakręcie nawet w sytuacji, gdy na asfalcie nie ma grubej warstwy wody, a jest zaledwie wilgotny. Opony, na których widać oznaki starzenia, należy niezwłocznie wymienić. Warto wiedzieć, że maksymalna trwałość opony to 10 lat od daty produkcji. Nawet jeżeli po tym czasie opona wciąż ma wysoki bieżnik to jej dłuższa eksploatacja może być niebezpieczna.

Uszkodzenia mechaniczne

Ogumienie powinno być natychmiast wymienione, gdy mamy do czynienia z uszkodzeniami mechanicznymi - zarówno zewnętrznymi (np. nacięcie, pęknięcie czy nierównomierne i nienaturalne zużycie bieżnika), jak i wewnętrznymi, które objawiają się na skutek uszkodzenia mechanicznego konstrukcji opony, z reguły w postaci wybrzuszenia. Uszkodzenia, które da się naprawić, należą do mniejszości. Są to głównie punktowe przebicia czoła bieżnika o średnicy do 5 mm.

Bicie, wibracje i drżenie kierownicy

REKLAMA

Przyczyn powstawania odczuwalnego bicia na kierownicy, które występuje w określonych zakresach prędkości, może być bardzo wiele. Zaczynając od problemów związanych z układem kierowniczym, układem zawieszenia czy hamulcowym, a kończąc na samych oponach. W przypadku opon może to być związane z ich złym stanem,   nierównomiernym zużyciem bieżnika, uszkodzeniem konstrukcji opon, niewyważeniem kół czy nieprawidłowym ciśnieniem w ogumieniu. W przypadku nowych opon przyczyna może tkwić również w niejednorodności ogumienia. W takim przypadku warto odwiedzić profesjonalny serwis oponiarski, w którym można wykonać test drogowy ogumienia, optymalizację ułożenia opony na feldze czy rozmieszczenia opon na pojeździe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koła są jedynym elementem łączącym auto z nawierzchnią – powierzchnia styku jednej opony z drogą jest równa wielkość kartki pocztowej lub dłoni. W związku z tym, w dużej mierze to właśnie od dobrego stanu technicznego ogumienia zależy bezpieczeństwo jazdy. Najlepszym momentem na skontrolowanie kondycji opon jest sezonowa wymiana w wyspecjalizowanym serwisie ogumienia, w którym profesjonaliści nie tylko dopasują opony do potrzeb danego samochodu i kierowcy, ale także odpowiedzą na wszystkie pytania oraz udzielą fachowej porady.

Źródło: Continental

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    REKLAMA

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA