REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego zbyt częsta wymiana oleju silnikowego szkodzi

Rafał Heda
Dlaczego zbyt częsta wymiana oleju silnikowego szkodzi.
Dlaczego zbyt częsta wymiana oleju silnikowego szkodzi.

REKLAMA

REKLAMA

Jak często zmieniać olej? Czy zmieniając go szybciej niż zaleca producent pojazdu, działamy korzystniej dla silnika naszego samochodu?

Olej w silniku spełnia wiele funkcji. Smaruje, zabezpieczając przed nadmiernym zużyciem elementów współpracujących, schładza, czyści czy reguluje (na przykład luz zaworowy). Jednak jego najważniejszym zadaniem to właśnie zmniejszenie tarcia pomiędzy częściami silnika, które ze sobą współpracują, czyli odpowiednie ich smarowanie. Przykładem mogą być panewki ślizgowe wału korbowo tłokowego, szklanki zaworowe a krzywki wału rozrządu czy tuleje cylindrowe a tłok. Posiadając odpowiednie właściwości smarne olej silnikowy zapewnia, że poszczególne pary trące praktycznie nie zużywają się, a ich żywotność niewyobrażalnie wzrasta. Większość z nas wie, że bez oleju praca silnika na dłuższą metę jest niemożliwa i szybko kończy się jego uszkodzeniem. Wiemy także, że olej należy zmieniać. Ale właściwie po co? i skąd wiadomo jak często? Co by się stało gdybyśmy go nie zmienili wcale?

REKLAMA

Zobacz też: Czym jest i do czego służy turbo timer?

Olej silnikowy: czy można go nie zmieniać wcale?

REKLAMA

Można powiedzieć, że nic by się nie stało, bo olej silnikowy nigdy nie straci własności smarnych. Utraci jedynie dodatki uszlachetniające, ale główną swoją funkcje nadal będzie spełniał.  Zastanawiając się jednak głębiej stwierdzimy, że wzajemnie trące o siebie elementy, pomimo filmu olejowego muszą się wycierać. Jeśli nawet w niewyobrażalnie małym stopniu, to jednak zjawisko występuje. A więc olej zanieczyszcza się poprzez ścier. Dlatego układ wyposażono w filtr oleju, który ma wyłapać wszelkie zanieczyszczenia. Ktoś więc zapyta, dlaczego w takim razie nie zmienia się tylko filtra?

I prawidłowo, bo ważniejsza jest wymiana filtra niż samego oleju. Zapchany filtr spowoduje, że olej nie będzie filtrowany tylko pchany ze zbyt dużym ciśnieniem. Jest to niepożądane. Zbyt wysokie ciśnienie w układzie działa destrukcyjnie na poszczególne elementy. Pomiędzy wejściem oleju do filtra a jego wyjściem występuje zawór przelewowy (szkic). Jest to zawór, który zabezpiecza przed brakiem smarowania, gdy filtr jest zapchany lub jego lepkość zbyt duża, co utrudnia swobodne przenikanie. Obecność zaworu bezpieczeństwa wyklucza zagrożenie zatarcia silnika. Olej omijając filtr rozprowadzany jest dalej do poszczególnych elementów. Zdarza się tak najczęściej zimą, po rozruchu kiedy ma zbyt dużą lepkość, przez posiadane niskie parametry lepkościowe dla ujemnych temperatur. Jednak wtedy mimo przelewu ciśnienie mocno nie wzrasta – zimny olej trudniej się pompuje. A już po rozgrzaniu zaczyna być filtrowany normalnie.

Zobacz też: Czy warto przed zakupem skorzystać z jazdy próbnej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymieniasz olej? Pamiętaj o filtrze oleju!

Jeśli jednak zawór przepuszcza z powodu zapchanego filtra, wtedy ciśnienie w układzie będzie zbyt wysokie. Należy pamiętać, że obowiązkowo zawsze przy wymianie oleju również należy zmienić filtr.
Ale co z częstotliwością wymian? Czyżbym sugerował to co były dyrektor holenderskiego oddziału Castrola Henk de Groot, który twierdzi, że wymiany oleju to wpędzanie w niepotrzebne koszty. Niekoniecznie. Jednak przyznam, że częste wymiany bardziej szkodzą niż wpływają pozytywnie na silnik. Najgorsze jest pierwsze uruchomienie po wymianie. Motor przez moment (kilku, kilkunastu sekund) jest niesmarowany. Działa to bardzo niekorzystnie. Takie momenty powodują największe zużycie jednostki napędowej i skracanie jej żywotności. Częściowo zapobiec temu można poprzez napełnienie filtra lub pojemnika z wkładem filtra świeżym olejem, jednak rzadko kto tak robi, gdyż bardzo często jest to niemożliwe.

Zobacz też: Jak przewieźć motocykl niewielkim kosztem?

REKLAMA

Ktoś może się nie zgodzić, bo wiele autoryzowanych serwisów zaleca częste wymiany. Tak zgadza się, a dzieje się tak dlatego, że koncern danej marki pojazdu ma swoje udziały w firmach olejarskich. Ich zysk jest więc podwójny. Z tym, że ta era już się skończyła, a gdzie trwa powoli kończy. Użytkowników, którzy pokonują w roku wiele tysięcy kilometrów męczą częste wizyty w serwisach. Producenci więc wyszli naprzeciw i stworzyli oleje o wydłużonym okresie wymiany. Gdy kierowca przejeżdża w roku 100 tys. km i wymienia olej co 10 – 15 tys., w warsztacie musi pojawiać się prawie 10 razy. I to tylko na wizytę zmiany oleju. Wydłużając okres wymiany między 30 – 50 tys. km, pojawia się zaledwie 2 – 3 razy.

Dlatego użytkując normalny seryjny samochód na co dzień, nie warto być nadgorliwym. Szkoda silnika, pieniędzy i czasu. W zupełności wystarczy częstotliwość wymian jaką zaleca producent, a nawet nie zaszkodzi jeśli przejedziemy nieco więcej.

Zobacz też: Jak działa system DNA w autach Alfa Romeo?

Jedynym odstępstwem od tej reguły są silniki mocno wysilone stosowane na przykład w sporcie samochodowym lub silniki tuningowane. Jednak cała ich obsługa wygląda zupełnie inaczej niż w przypadku samochodów seryjnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

REKLAMA

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

REKLAMA

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA