REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego zbyt częsta wymiana oleju silnikowego szkodzi

Rafał Heda
Dlaczego zbyt częsta wymiana oleju silnikowego szkodzi.
Dlaczego zbyt częsta wymiana oleju silnikowego szkodzi.

REKLAMA

REKLAMA

Jak często zmieniać olej? Czy zmieniając go szybciej niż zaleca producent pojazdu, działamy korzystniej dla silnika naszego samochodu?

Olej w silniku spełnia wiele funkcji. Smaruje, zabezpieczając przed nadmiernym zużyciem elementów współpracujących, schładza, czyści czy reguluje (na przykład luz zaworowy). Jednak jego najważniejszym zadaniem to właśnie zmniejszenie tarcia pomiędzy częściami silnika, które ze sobą współpracują, czyli odpowiednie ich smarowanie. Przykładem mogą być panewki ślizgowe wału korbowo tłokowego, szklanki zaworowe a krzywki wału rozrządu czy tuleje cylindrowe a tłok. Posiadając odpowiednie właściwości smarne olej silnikowy zapewnia, że poszczególne pary trące praktycznie nie zużywają się, a ich żywotność niewyobrażalnie wzrasta. Większość z nas wie, że bez oleju praca silnika na dłuższą metę jest niemożliwa i szybko kończy się jego uszkodzeniem. Wiemy także, że olej należy zmieniać. Ale właściwie po co? i skąd wiadomo jak często? Co by się stało gdybyśmy go nie zmienili wcale?

REKLAMA

Zobacz też: Czym jest i do czego służy turbo timer?

Olej silnikowy: czy można go nie zmieniać wcale?

REKLAMA

Można powiedzieć, że nic by się nie stało, bo olej silnikowy nigdy nie straci własności smarnych. Utraci jedynie dodatki uszlachetniające, ale główną swoją funkcje nadal będzie spełniał.  Zastanawiając się jednak głębiej stwierdzimy, że wzajemnie trące o siebie elementy, pomimo filmu olejowego muszą się wycierać. Jeśli nawet w niewyobrażalnie małym stopniu, to jednak zjawisko występuje. A więc olej zanieczyszcza się poprzez ścier. Dlatego układ wyposażono w filtr oleju, który ma wyłapać wszelkie zanieczyszczenia. Ktoś więc zapyta, dlaczego w takim razie nie zmienia się tylko filtra?

I prawidłowo, bo ważniejsza jest wymiana filtra niż samego oleju. Zapchany filtr spowoduje, że olej nie będzie filtrowany tylko pchany ze zbyt dużym ciśnieniem. Jest to niepożądane. Zbyt wysokie ciśnienie w układzie działa destrukcyjnie na poszczególne elementy. Pomiędzy wejściem oleju do filtra a jego wyjściem występuje zawór przelewowy (szkic). Jest to zawór, który zabezpiecza przed brakiem smarowania, gdy filtr jest zapchany lub jego lepkość zbyt duża, co utrudnia swobodne przenikanie. Obecność zaworu bezpieczeństwa wyklucza zagrożenie zatarcia silnika. Olej omijając filtr rozprowadzany jest dalej do poszczególnych elementów. Zdarza się tak najczęściej zimą, po rozruchu kiedy ma zbyt dużą lepkość, przez posiadane niskie parametry lepkościowe dla ujemnych temperatur. Jednak wtedy mimo przelewu ciśnienie mocno nie wzrasta – zimny olej trudniej się pompuje. A już po rozgrzaniu zaczyna być filtrowany normalnie.

Zobacz też: Czy warto przed zakupem skorzystać z jazdy próbnej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymieniasz olej? Pamiętaj o filtrze oleju!

Jeśli jednak zawór przepuszcza z powodu zapchanego filtra, wtedy ciśnienie w układzie będzie zbyt wysokie. Należy pamiętać, że obowiązkowo zawsze przy wymianie oleju również należy zmienić filtr.
Ale co z częstotliwością wymian? Czyżbym sugerował to co były dyrektor holenderskiego oddziału Castrola Henk de Groot, który twierdzi, że wymiany oleju to wpędzanie w niepotrzebne koszty. Niekoniecznie. Jednak przyznam, że częste wymiany bardziej szkodzą niż wpływają pozytywnie na silnik. Najgorsze jest pierwsze uruchomienie po wymianie. Motor przez moment (kilku, kilkunastu sekund) jest niesmarowany. Działa to bardzo niekorzystnie. Takie momenty powodują największe zużycie jednostki napędowej i skracanie jej żywotności. Częściowo zapobiec temu można poprzez napełnienie filtra lub pojemnika z wkładem filtra świeżym olejem, jednak rzadko kto tak robi, gdyż bardzo często jest to niemożliwe.

Zobacz też: Jak przewieźć motocykl niewielkim kosztem?

REKLAMA

Ktoś może się nie zgodzić, bo wiele autoryzowanych serwisów zaleca częste wymiany. Tak zgadza się, a dzieje się tak dlatego, że koncern danej marki pojazdu ma swoje udziały w firmach olejarskich. Ich zysk jest więc podwójny. Z tym, że ta era już się skończyła, a gdzie trwa powoli kończy. Użytkowników, którzy pokonują w roku wiele tysięcy kilometrów męczą częste wizyty w serwisach. Producenci więc wyszli naprzeciw i stworzyli oleje o wydłużonym okresie wymiany. Gdy kierowca przejeżdża w roku 100 tys. km i wymienia olej co 10 – 15 tys., w warsztacie musi pojawiać się prawie 10 razy. I to tylko na wizytę zmiany oleju. Wydłużając okres wymiany między 30 – 50 tys. km, pojawia się zaledwie 2 – 3 razy.

Dlatego użytkując normalny seryjny samochód na co dzień, nie warto być nadgorliwym. Szkoda silnika, pieniędzy i czasu. W zupełności wystarczy częstotliwość wymian jaką zaleca producent, a nawet nie zaszkodzi jeśli przejedziemy nieco więcej.

Zobacz też: Jak działa system DNA w autach Alfa Romeo?

Jedynym odstępstwem od tej reguły są silniki mocno wysilone stosowane na przykład w sporcie samochodowym lub silniki tuningowane. Jednak cała ich obsługa wygląda zupełnie inaczej niż w przypadku samochodów seryjnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA