REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co wchodzi w skład oleju silnikowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Z czego składa się olej silnikowy?
Z czego składa się olej silnikowy?
Shell

REKLAMA

REKLAMA

Co wchodzi w skład oleju silnikowego? Duże znaczenie dla jakości oleju ma zastosowana baza olejowa, ale nie mniej ważne są dodatki uszlachetniające.

Olej silnikowy to pozornie mało ważny i nieskomplikowany produkt – oleista ciecz mająca za zadanie ograniczenie tarcia pomiędzy metalowymi elementami silnika. Jednak współczesne oleje silnikowe to technologiczne dzieła sztuki, które stanowią integralny element konstrukcyjny silnika.

REKLAMA

Zobacz też: Jaką rolę pełni olej silnikowy?

Baza olejowa

Większość właścicieli samochodów wie, że oleje silnikowe dzielą się na mineralne i syntetyczne. Baza olejowa do produktów z pierwszej grupy produkowana jest przez rafinerie w oparciu o stosowne frakcje ropy naftowej, charakteryzujące się m.in. odpowiednimi właściwościami smarnymi. Syntetyczne oleje bazowe powstają w dużo bardziej skomplikowanych procesach chemicznych. Dzięki zaawansowanym technologiom możliwe jest wytwarzanie produktów o zdecydowanie wyższej czystości, lepszych parametrach i wydajności. Możliwe jest nawet ich dopasowywanie do konkretnych wymogów środowiska pracy oleju. Przykładem takiego rewolucyjnego rozwiązania jest technologia Shell PurePlus - efekt wieloletniej pracy ekspertów Shell oraz wykorzystania niemalże 3 500 patentów. Oleje Shell Helix Ultra oparte na olejach bazowych wytwarzanych w tej technologii są pozbawione praktycznie wszelkich zanieczyszczeń znajdujących się w ropie naftowej. Zapewniają optymalną czystość silnika w stopniu zbliżonym do fabrycznej[i] oraz wysoką stabilność lepkości w wysokich temperaturach pracy, a to z kolei pozwala utrzymać najwyższe parametry eksploatacyjne silnika.

Porady z tematyki dotyczącej olejów silnikowych znajdziesz w tym dziale

Niezbędne dodatki uszlachetniające

REKLAMA

W pracy nad olejem silnikowym duże znaczenie ma zastosowanie najwyższej jakości bazy olejowej. Jednak dopiero w połączeniu z odpowiednimi dodatkami uszlachetniającymi tworzy ona olej o pożądanych właściwościach. W zależności od przeznaczenia, rodzaju i wymogów producentów silników, dodatki są dobierane i mieszane w różnych konfiguracjach, dając zwykle od 10 – 25% produktu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

,,Oprócz krystalicznie czystej bazy olejowej wytworzonej w technologii Shell PurePlus, oleje Shell Helix Ultra zawierają także unikalne pakiety dodatków, które chronią silniki nie tylko podczas jazdy, ale również w trakcie rozruchu. Tworzą aktywną powłokę na częściach ruchomych, co ma znaczenie w przypadku dużych obciążeń. Co więcej, dodatki uszlachetniające zawarte w olejach przeciwdziałają utlenianiu.” – powiedział Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska.

Dodatki powodują, że olej silnikowy spełnia nie tylko podstawową rolę środka smarnego ograniczającego procesy tarcia. Odpowiednio dobrane komponenty uszlachetniające czynią z niego także produkt czyszczący i ochraniający. Ponadto zapewniają mu wysoką odporność na drastyczne zmiany parametrów środowiska pracy, np. temperatury oraz zapobiegają wielu naturalnym, lecz szkodliwym dla silnika procesom fizyko-chemicznym.

Podczas pracy silnika dochodzi do wielu ekstremalnych reakcji – samo prawidłowe spalanie mieszanki nie pozostaje bez wpływu na jego kondycję, a do tego dochodzą niepożądane zjawiska, jak spalanie detonacyjne czy samozapłony mieszanki. Podczas nich, wszystkie mechanizmy są bardzo obciążane, dlatego wymagają odpowiedniej ochrony. W wyniku spalania paliwa powstają także związki kwasowe silnie oddziałujące na metal. Dzięki użyciu stosownych dodatków, w odpowiednim stężeniu olej jest w stanie zneutralizować w znacznym stopniu ich działanie.

Zobacz też: Czym różnią się oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne?

Oczyszczające uszlachetniacze

Kolejnym zjawiskiem niekorzystnie wpływającym na pracę i trwałość silnika są pozostałości procesu spalania. Cząstki sadzy, szlamy, osady mogą doprowadzić do powstawania blokad. Tu kluczowe znaczenie będą zatem miały właściwości czyszczące oleju, które także uzyskuje się za pomocą uszlachetniaczy. Wszystkie zanieczyszczenia zebrane przez olej w trakcie pracy zostają usunięte podczas cyklicznej wymiany środków smarnych w samochodzie.

Dodatki przeciwko korozji oraz tarciu

Jak każdy z elementów, tak i olej podlega procesowi starzenia i degradacji. Tu także kluczową rolę grają dodatki, pozwalające na spowolnienie tych procesów, poprawienie trwałości produktu i gwarantujące utrzymanie jego jakości podczas całego procesu eksploatacji. Odpowiadają za to przede wszystkim antyoksydanty. Modyfikatory tarcia są natomiast komponentami mającymi bezpośredni wpływ na wydajność paliwową silnika. Prosta zależność: mniejsze opory – niższe zużycie paliwa, w tym przypadku jest jednoznaczna.

REKLAMA

Ostatnią grupę dodatków stanowią substancje antykorozyjne, zabezpieczające powierzchnie metalowe silnika przed procesem utleniania. Dzięki nim możliwe jest także zapewnienie większej sprawności i trwałości podzespołów. Chronią one bowiem przed nieodwracalnym i bardzo szkodliwym zjawiskiem rdzewienia.

Olej samochodowy jest jednym z kluczowych czynników decydujących o stanie technicznym silnika. Dlatego warto wiedzieć co wchodzi w jego skład. Optymalne technologie w dziedzinie formulacji, zarówno bazy olejowej, jak i doboru dodatków, czyni z tego zwykłego, gęstego bursztynowego płynu wszechstronne narzędzie chroniące silnik.

Źródło: Materiały prasowe Shell

[i] [i] Na podstawie testu tworzenia się szlamu Sequence VG przeprowadzonego na oleju SAE 0W-40.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

REKLAMA

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

REKLAMA