REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobór oleju silnikowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dobór odpowiedniego oleju silnikowego nie jest prostą sprawą. Żeby uniknąć błędów trzeba zwrócić uwagę na kilka szczegółów. I trzymać się zaleceń producenta pojazdu.
Dobór odpowiedniego oleju silnikowego nie jest prostą sprawą. Żeby uniknąć błędów trzeba zwrócić uwagę na kilka szczegółów. I trzymać się zaleceń producenta pojazdu.
Shell

REKLAMA

REKLAMA

Dobór odpowiedniego oleju silnikowego nie jest prostą sprawą. Żeby uniknąć błędów trzeba zwrócić uwagę na kilka szczegółów. I trzymać się zaleceń producenta pojazdu.

Dobór oleju silnikowego - po logo producenta?

Jedną z pierwszych rzeczy dostrzeganych na etykietach olejów silnikowych jest logo producenta. Okazuje się to szczególnie pomocne, gdyż wiele firm samochodowych zaleca do swoich aut oleje konkretnej marki. Taka strategia często wynika z wieloletniej współpracy z danym producentem, zaufania związanego z zapewnieniem najwyższej jakości, a także z dostępnością konkretnej marki na rynkach na których dany producent pojazdu ma swoich dystrybutorów czy zakłady produkcyjne. Dzięki stosowaniu środków smarnych zalecanych lub zaaprobowanych przez danego producenta, silnik naszego samochodu będzie optymalnie zabezpieczony. Doskonałym przykładem może być koncern Shell, którego produkty dostosowane są do całego wachlarza marek: od sportowych samochodów Ferrari czy Porsche przez popularne wśród kierowców BMW, Mercedesy, Volkswageny, Hyundaie czy Fiaty, aż po motocykle Ducati.

REKLAMA

Odwiedź na serwis poświęcony Olejom silnikowym

Klasa lepkości oleju silnikowego

Niezwykle istotną informacją jest klasa lepkości. Producenci pojazdów uzależnią jej dobór od temperatury pracy silnika, oczekiwanych oszczędności w zużyciu paliwa czy rodzaju obciążenia. Wyróżnić można 6 klas olejów letnich i tyle samo olejów zimowych, choć obecnie najpopularniejsze stają się wielosezonowe środki smarne. Produkty tego typu opisywane są przez dwie wartości podzielone myślnikiem np.: „5W-40”. Pierwsza cyfra tego zapisu jest wyznacznikiem najniższego dopuszczalnego zakresu temperatury w warunkach zimowych (W = winter). Informuje także o maksymalnej wartości lepkości dynamicznej w temperaturze ujemnej. Druga liczba określa te same parametry dla temperatur maksymalnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wybrać olej mineralny czy syntetyczny?

Na etykiecie, oprócz logo producenta znajduje się również informacja dotycząca rodzaju środka smarnego. O wyborze zastosowanego oleju decyduje producent samochodu. W branży motoryzacyjnej wykorzystuje się dwa podstawowe rodzaje olejów bazowych: mineralne i syntetyczne. Często można spotkać także produkty określane mianem półsyntetycznych, częściowo syntetycznych lub bazujących na technologii syntetycznej. Tego typu oleje są mieszanką oleju mineralnego i syntetycznego. Shell dostarcza środki smarne wyprodukowane w oparciu o bazowy olej syntetyczny uzyskiwany z wykorzystaniem Technologii Shell PurePlus, która zapewnia wysokie parametry eksploatacyjne silnika oraz jego długą żywotność. Obecnie funkcjonują dwa systemy oznaczeń przeznaczenia danego oleju. Pierwszym jest klasyfikacja American Petroleum Institute (API). Zgodnie z nią wyróżnić można dwie klasy:

- S – do silników z zapłonem iskrowym (sprak ignited engines)

- C – do silników wysokoprężnych (compression ignited engines)

Drugim podziałem jest klasyfikacja Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles (ACEA). Ten europejski system oznacza oleje w następujący sposób:

- A – do silników benzynowych w samochodach osobowych

- B – do silników Diesla w samochodach osobowych i dostawczych

- C – do silników diesla z filtrem cząsteczek stałych w samochodach osobowych

- E – do silników Diesla w samochodach ciężarowych

Aby ułatwić wybór odpowiedniego oleju, Shell umieścił na opakowaniach swoich produktów informacje o akredytacjach producentów samochodów. Ponadto na etykietach znajdują się informacje na temat oleju bazowego np. Shell PurePlus Technology. Dodatkowym ułatwieniem dla kierowców jest także kod QR umożliwiający bezpośredni dostęp do informacji uzupełniających znajdujących się na stronie producenta.

Źródło: Materiały Shell

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA