REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobór oleju silnikowego

Dobór odpowiedniego oleju silnikowego nie jest prostą sprawą. Żeby uniknąć błędów trzeba zwrócić uwagę na kilka szczegółów. I trzymać się zaleceń producenta pojazdu.
Dobór odpowiedniego oleju silnikowego nie jest prostą sprawą. Żeby uniknąć błędów trzeba zwrócić uwagę na kilka szczegółów. I trzymać się zaleceń producenta pojazdu.
Shell

REKLAMA

REKLAMA

Dobór odpowiedniego oleju silnikowego nie jest prostą sprawą. Żeby uniknąć błędów trzeba zwrócić uwagę na kilka szczegółów. I trzymać się zaleceń producenta pojazdu.

Dobór oleju silnikowego - po logo producenta?

Jedną z pierwszych rzeczy dostrzeganych na etykietach olejów silnikowych jest logo producenta. Okazuje się to szczególnie pomocne, gdyż wiele firm samochodowych zaleca do swoich aut oleje konkretnej marki. Taka strategia często wynika z wieloletniej współpracy z danym producentem, zaufania związanego z zapewnieniem najwyższej jakości, a także z dostępnością konkretnej marki na rynkach na których dany producent pojazdu ma swoich dystrybutorów czy zakłady produkcyjne. Dzięki stosowaniu środków smarnych zalecanych lub zaaprobowanych przez danego producenta, silnik naszego samochodu będzie optymalnie zabezpieczony. Doskonałym przykładem może być koncern Shell, którego produkty dostosowane są do całego wachlarza marek: od sportowych samochodów Ferrari czy Porsche przez popularne wśród kierowców BMW, Mercedesy, Volkswageny, Hyundaie czy Fiaty, aż po motocykle Ducati.

REKLAMA

Odwiedź na serwis poświęcony Olejom silnikowym

Klasa lepkości oleju silnikowego

Niezwykle istotną informacją jest klasa lepkości. Producenci pojazdów uzależnią jej dobór od temperatury pracy silnika, oczekiwanych oszczędności w zużyciu paliwa czy rodzaju obciążenia. Wyróżnić można 6 klas olejów letnich i tyle samo olejów zimowych, choć obecnie najpopularniejsze stają się wielosezonowe środki smarne. Produkty tego typu opisywane są przez dwie wartości podzielone myślnikiem np.: „5W-40”. Pierwsza cyfra tego zapisu jest wyznacznikiem najniższego dopuszczalnego zakresu temperatury w warunkach zimowych (W = winter). Informuje także o maksymalnej wartości lepkości dynamicznej w temperaturze ujemnej. Druga liczba określa te same parametry dla temperatur maksymalnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wybrać olej mineralny czy syntetyczny?

Na etykiecie, oprócz logo producenta znajduje się również informacja dotycząca rodzaju środka smarnego. O wyborze zastosowanego oleju decyduje producent samochodu. W branży motoryzacyjnej wykorzystuje się dwa podstawowe rodzaje olejów bazowych: mineralne i syntetyczne. Często można spotkać także produkty określane mianem półsyntetycznych, częściowo syntetycznych lub bazujących na technologii syntetycznej. Tego typu oleje są mieszanką oleju mineralnego i syntetycznego. Shell dostarcza środki smarne wyprodukowane w oparciu o bazowy olej syntetyczny uzyskiwany z wykorzystaniem Technologii Shell PurePlus, która zapewnia wysokie parametry eksploatacyjne silnika oraz jego długą żywotność. Obecnie funkcjonują dwa systemy oznaczeń przeznaczenia danego oleju. Pierwszym jest klasyfikacja American Petroleum Institute (API). Zgodnie z nią wyróżnić można dwie klasy:

- S – do silników z zapłonem iskrowym (sprak ignited engines)

- C – do silników wysokoprężnych (compression ignited engines)

Drugim podziałem jest klasyfikacja Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles (ACEA). Ten europejski system oznacza oleje w następujący sposób:

- A – do silników benzynowych w samochodach osobowych

- B – do silników Diesla w samochodach osobowych i dostawczych

- C – do silników diesla z filtrem cząsteczek stałych w samochodach osobowych

- E – do silników Diesla w samochodach ciężarowych

Aby ułatwić wybór odpowiedniego oleju, Shell umieścił na opakowaniach swoich produktów informacje o akredytacjach producentów samochodów. Ponadto na etykietach znajdują się informacje na temat oleju bazowego np. Shell PurePlus Technology. Dodatkowym ułatwieniem dla kierowców jest także kod QR umożliwiający bezpośredni dostęp do informacji uzupełniających znajdujących się na stronie producenta.

Źródło: Materiały Shell

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA