Dobór oleju silnikowego
REKLAMA
REKLAMA
Dobór oleju silnikowego - po logo producenta?
Jedną z pierwszych rzeczy dostrzeganych na etykietach olejów silnikowych jest logo producenta. Okazuje się to szczególnie pomocne, gdyż wiele firm samochodowych zaleca do swoich aut oleje konkretnej marki. Taka strategia często wynika z wieloletniej współpracy z danym producentem, zaufania związanego z zapewnieniem najwyższej jakości, a także z dostępnością konkretnej marki na rynkach na których dany producent pojazdu ma swoich dystrybutorów czy zakłady produkcyjne. Dzięki stosowaniu środków smarnych zalecanych lub zaaprobowanych przez danego producenta, silnik naszego samochodu będzie optymalnie zabezpieczony. Doskonałym przykładem może być koncern Shell, którego produkty dostosowane są do całego wachlarza marek: od sportowych samochodów Ferrari czy Porsche przez popularne wśród kierowców BMW, Mercedesy, Volkswageny, Hyundaie czy Fiaty, aż po motocykle Ducati.
REKLAMA
Odwiedź na serwis poświęcony Olejom silnikowym
Klasa lepkości oleju silnikowego
Niezwykle istotną informacją jest klasa lepkości. Producenci pojazdów uzależnią jej dobór od temperatury pracy silnika, oczekiwanych oszczędności w zużyciu paliwa czy rodzaju obciążenia. Wyróżnić można 6 klas olejów letnich i tyle samo olejów zimowych, choć obecnie najpopularniejsze stają się wielosezonowe środki smarne. Produkty tego typu opisywane są przez dwie wartości podzielone myślnikiem np.: „5W-40”. Pierwsza cyfra tego zapisu jest wyznacznikiem najniższego dopuszczalnego zakresu temperatury w warunkach zimowych (W = winter). Informuje także o maksymalnej wartości lepkości dynamicznej w temperaturze ujemnej. Druga liczba określa te same parametry dla temperatur maksymalnych.
Wybrać olej mineralny czy syntetyczny?
Na etykiecie, oprócz logo producenta znajduje się również informacja dotycząca rodzaju środka smarnego. O wyborze zastosowanego oleju decyduje producent samochodu. W branży motoryzacyjnej wykorzystuje się dwa podstawowe rodzaje olejów bazowych: mineralne i syntetyczne. Często można spotkać także produkty określane mianem półsyntetycznych, częściowo syntetycznych lub bazujących na technologii syntetycznej. Tego typu oleje są mieszanką oleju mineralnego i syntetycznego. Shell dostarcza środki smarne wyprodukowane w oparciu o bazowy olej syntetyczny uzyskiwany z wykorzystaniem Technologii Shell PurePlus, która zapewnia wysokie parametry eksploatacyjne silnika oraz jego długą żywotność. Obecnie funkcjonują dwa systemy oznaczeń przeznaczenia danego oleju. Pierwszym jest klasyfikacja American Petroleum Institute (API). Zgodnie z nią wyróżnić można dwie klasy:
- S – do silników z zapłonem iskrowym (sprak ignited engines)
- C – do silników wysokoprężnych (compression ignited engines)
Drugim podziałem jest klasyfikacja Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles (ACEA). Ten europejski system oznacza oleje w następujący sposób:
- A – do silników benzynowych w samochodach osobowych
- B – do silników Diesla w samochodach osobowych i dostawczych
- C – do silników diesla z filtrem cząsteczek stałych w samochodach osobowych
- E – do silników Diesla w samochodach ciężarowych
Aby ułatwić wybór odpowiedniego oleju, Shell umieścił na opakowaniach swoich produktów informacje o akredytacjach producentów samochodów. Ponadto na etykietach znajdują się informacje na temat oleju bazowego np. Shell PurePlus Technology. Dodatkowym ułatwieniem dla kierowców jest także kod QR umożliwiający bezpośredni dostęp do informacji uzupełniających znajdujących się na stronie producenta.
Źródło: Materiały Shell
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.