REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym różnią się oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne?

Subskrybuj nas na Youtube
Czym różnią się oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne?
Czym różnią się oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne?

REKLAMA

REKLAMA

Olej samochodowy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Jak często wymieniać środek smarujący i czym różnią się od siebie oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne?

Olej samochodowy jest jednym z kluczowych czynników decydujących o stanie technicznym silnika. Dlatego warto o olejach wiedzieć trochę więcej. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele różnych środków smarnych, spośród których kierowcy mogą wybrać ten, najlepiej pasujący do silnika ich auta. Na co warto zwrócić uwagę dokonując tego wyboru?

REKLAMA

Więcej informacji na temat olejów silnikowych i ich eksploatacji znajdziesz w naszym serwisie Oleje

Jak często wymieniać olej silnikowy?

Stosowanie odpowiednio dobranego dobrego oleju zapewnia płynną pracę silnika. Przede wszystkim olej, dzięki zapewnieniu ochronnej warstwy smarnej, zapobiega tarciu części metalowych silnika i ich zużyciu. Wysoka jakość bazy olejowej oraz odpowiednie dodatki zapewniają także dodatkowe zabezpieczenie redukując osadzanie szlamów. To wszystko pozwala zachować silnik w czystości, dzięki czemu może on działać sprawnie.

Zobacz też: Samodzielna wymiana oleju silnikowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Olej, podobnie jak inne płyny eksploatacyjne znajdujące się w samochodzie, powinien być regularnie wymieniany. Zgodnie z zaleceniami producentów pojazdów wymianę powinno się przeprowadzać co 15 do 30 tyś. km. Warto podkreślić, że jest to wartość uśredniona, która może zarówno wydłużyć się, jak i skrócić, ponieważ istotny wpływ na decyzję o wymianie ma nie tylko stan silnika ale i styl jazdy.

O częstszej wymianie oleju pamiętać powinni kierowcy samochodów z silnikiem Diesla, gdyż to właśnie tam najczęściej dochodzi do wymieszania oleju silnikowego z olejem napędowym, co skraca żywotność tego pierwszego, szczególnie przy częstym hamowaniu i ruszaniu.

Zobacz też: Dobór oleju do danego rodzaju silnika

Jak skontrolować poziom oleju w silniku?

Przede wszystkim samochód trzeba zaparkować na równym podłożu. Po kilku minutach od wyłączenia silnika należy wyjąć bagnet olejowy, przetrzeć szmatką lub chusteczką, a następnie włożyć go z powrotem.
Po ponownym wyjęciu, na mierniku pozostanie ślad wskazujący aktualny poziom oleju. W przypadku, gdy ślad nie będzie wyraźnie widoczny, czynność należy powtórzyć. Sprawdzając poziom oleju trzeba pamiętać, że niekorzystny jest zarówno nadmiar, jak i niedobór oleju, zaś optymalny stan znajduje się między górną, a dolną kreską na podziałce.

Zobacz też: Czym jest syntetyczny środek smarny?

Olej syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny?

REKLAMA

Najczęściej stosowany podział olejów silnikowych wyodrębnia produkty mineralne, półsyntetyczne i w pełni syntetyczne. To co je rozróżnia znajduje się w tzw. bazie olejowej, którą określa się podstawowy składnik oleju.
W porównaniu produktów  najlepiej wypada olej syntetyczny. Zapewnia on najlepszą ochronę silnika oraz doskonale sprawdza się zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach. Przykładem tego typu oleju mogą być produkty Shell Helix Ultra. Oleje wytwarzane w Technologii Shell PurePlus są pozbawione większości zanieczyszczeń znajdujących się w ropie naftowej, co pozwala utrzymać najwyższe parametry eksploatacyjne silnika.

Według informacji producenta produkty Shell Helix Ultra pomagają zachować optymalną czystość silnika, gdyż żaden inny olej silnikowy nie zapewni czystości silnika w stopniu tak zbliżonym do fabrycznej (na podstawie testu tworzenia się szlamu Sequence VG przeprowadzonego na oleju SAE 0W-40). Słabiej od olejów syntetycznych oceniane są tzw. półsyntetyki będące mieszanką mineralnych i syntetycznych baz olejowych. Najgorzej w tym zestawieniu wypadają coraz rzadziej używane oleje mineralne, które nie są w stanie zagwarantować pełnej ochrony silnika. Odznaczają się gorszą odpornością
na wysoką temperaturę.  W efekcie trzeba częściej uzupełniać stan oleju. Ponadto oleje mineralne przyczyniają się do tworzenia większej ilość osadów niż dzieje się to w przypadku olejów syntetycznych. Kupując nowy olej warto pamiętać, że wybór produktu syntetycznego nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Nie należy zalewać tego typu olejem silników starszych, z dużym przebiegiem lub takich, które są w złym stanie technicznym.

Dodatki olejowe – jaką rolę spełniają?

Wybierając olej warto zwrócić uwagę na jego dodatki tj. detergenty, antyoksydanty, środki dyspersyjne, modyfikatory tarcia czy dodatki przeciwkorozyjne. Detergenty dbają o czystość silnika oraz neutralizują zagrażające mu kwasy. Antyoksydanty pomagają dłużej zachować odpowiednie właściwości oleju, zaś środki dyspersyjne usuwają szkodliwą sadzę i szlamy. Modyfikatory tarcia ułatwiają pracę ruchomych części, co z kolei podnosi wydajność paliwową. Natomiast dodatki przeciwkorozyjne zabezpieczają silnik przed korozją.

„Jeśli planując wymianę szukamy oleju o normie określonej przez producenta, ale wahamy się czy wybrać olej o lepkości 0W-30 czy 5W-30, to więcej korzyści przyniesie wybór oleju 0W-30” - przekonuje Cezary Wyszecki – ekspert techniczny Shell Polska. - ,,Tak samo skutecznie chroni silnik w najwyższych obciążeniach i wysokiej temperaturze pracy, a przy rozruchu niemal natychmiast zacznie ten silnik smarować. Dobry przykładem takiego produktu jest olej z normą 504.00/507.00. Dzięki unikalnej technologii Shell PurePlus olej Shell Helix ECT C2/C3 0W-30 daje pełną moc w każdych warunkach.” – dodaje.

Rozważając zakup i wymianę oleju warto również wcześniej zajrzeć do instrukcji samochodu, aby zapoznać się z rekomendacjami producenta. Pomocne w wyborze oleju będą także specjalne programy takie jak Shell LubeMatch (http://lubematch.shell.pl/pl), dzięki któremu możemy precyzyjne dopasować olej do marki, modelu, rocznika i wersji posiadanego pojazdu.

Źródło: Materiały prasowe Shell

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA