REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką rolę pełni olej silnikowy?

Olej silnikowy w układzie smarowania jednostki benzynowej
Olej silnikowy w układzie smarowania jednostki benzynowej
Total

REKLAMA

REKLAMA

Olej silnikowy w układzie smarowania silnika

Metalowe części silnika trą o siebie z dużą siłą i prędkością. To z kolei generuje ciepło i może prowadzić do zbyt wczesnego zużycia jego części. Środek smarny pomaga ograniczać skutki tarcia pomiędzy ruchomymi częściami. W rezultacie zużywają się one wolniej i nie rozgrzewają się nadmiernie.

REKLAMA

Olej zmniejsza tarcie, dzięki czemu zapewnia odpowiednie osiągi silnika oraz obniża zużycie paliwa. Oprócz tego dobrej jakości środek smarny chroni silnik przed korozją na skutek przedostawania się do oleju kwaśnych związków powstałymi podczas procesu spalania. Pomaga także zmniejszyć temperaturę elementów napędu odprowadzając z nich nadmiar ciepła. Dodatkowo usuwa wszelkie zanieczyszczenia, które mogą się z czasem nagromadzić (np. szlamy, osady, żywice, sadzę, pyły i ściery powstałe na skutek zużycia), co ułatwia utrzymanie osiągów silnika przez znaczenie dłuższy czas.

Zobacz też: Czy trzeba wymieniać olej silnikowy przed zimą?

Środek smarujący zazwyczaj składa się w 80-90% z oleju bazowego i w 20-10% z dodatków.

Dodatki uszlachetniające w oleju silnikowym

Jest wiele rodzajów olejów bazowych. Każdy z nich ma swoje zalety i wady. O ich jakości w znacznym stopniu decydują dodatki uszlachetniające, które zapewniają poprawę właściwości olejów bazowych. Warto pamiętać, że czyste oleje bazowe, nawet najwyższej jakość, nie nadają się do stosowania w silniku. Dzięki zastosowaniu dodatków poprawiają się ich właściwości i parametry.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do najważniejszych dodatków stosowanych w olejach silnikowych możemy zaliczyć:

  • Przeciwutleniające - zwiększają wytrzymałość oleju na wysokie temperatury, dzięki czemu olej nie ulega degradacji, nie wytrącają się związki żywiczne i jego wymiany nie muszą być tak częste.
  • Myjące - zapobiegają przed tworzeniem się osadów, dzięki czemu silnik pozostaje czysty i utrzymuje swoją sprawność przez cały okres przydatności do użycia.
  • Przeciwpienne - zapobiegają przed pienieniem się oleju, które może być niebezpieczne dla utrzymania odpowiedniego ciśnienia oleju i wpłynąć na zużycie elementów silnika.
  • Obniżające temperaturę płynięcia - pomagają w utrzymaniu środka smarnego w stanie płynnym przy niskich temperaturach otoczenia, dzięki czemu silnik przy uruchamianiu ma znacznie szybsze smarowanie.
  • Przeciwzużyciowe - zwiększają trwałość silnika, gdyż tworzą ochronną barierę na powierzchni jego części.
  • Zwiększające odporność na wysokie naciski - zwiększają wytrzymałość na zużycie i zmniejszają niebezpieczeństwo tarcia granicznego.
  • Antykorozyjne - chronią różne metalowe części przed atakującymi je kwasami, wodą czy powietrzem.
  • Wiskozatory - ich zadaniem jest zapewnienie jak najmniejszego spadku lepkości oleju przy rosnącej jego temperaturze.
  • Alkaliczne - zapobiegają zakwaszeniu oleju produktami spalania zawierającymi siarkę.
  • Dyspersyjne - mają za zadanie utrzymywanie wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń w postaci możliwie jak najbardziej rozproszonej aby zanieczyszczenia nie odkładały się w newralgicznych miejscach silnika.

Zobacz też: Czym różnią się oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne?

Przed wyborem właściwego oleju warto wiedzieć, dlaczego pozwala on zachować silniki samochodów w tak dobrym stanie technicznym i jakie dzięki temu odniesiemy korzyści. Obecni środki smarne są efektem wielogodzinnej pracy inżynierów dążących do stworzenia produktu, który pozwoli na ograniczenie negatywnych skutków eksploatacji silnika. Najlepsze, dostępne na rynku oleje można porównać do zaawansowanych technologii, które daleko w tyle zostawiają produkty z niższej półki.

Źródło: materiały prasowe Total

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA