REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką rolę pełni olej silnikowy?

Olej silnikowy w układzie smarowania jednostki benzynowej
Olej silnikowy w układzie smarowania jednostki benzynowej
Total

REKLAMA

REKLAMA

Olej silnikowy w układzie smarowania silnika

Metalowe części silnika trą o siebie z dużą siłą i prędkością. To z kolei generuje ciepło i może prowadzić do zbyt wczesnego zużycia jego części. Środek smarny pomaga ograniczać skutki tarcia pomiędzy ruchomymi częściami. W rezultacie zużywają się one wolniej i nie rozgrzewają się nadmiernie.

REKLAMA

REKLAMA

Olej zmniejsza tarcie, dzięki czemu zapewnia odpowiednie osiągi silnika oraz obniża zużycie paliwa. Oprócz tego dobrej jakości środek smarny chroni silnik przed korozją na skutek przedostawania się do oleju kwaśnych związków powstałymi podczas procesu spalania. Pomaga także zmniejszyć temperaturę elementów napędu odprowadzając z nich nadmiar ciepła. Dodatkowo usuwa wszelkie zanieczyszczenia, które mogą się z czasem nagromadzić (np. szlamy, osady, żywice, sadzę, pyły i ściery powstałe na skutek zużycia), co ułatwia utrzymanie osiągów silnika przez znaczenie dłuższy czas.

Zobacz też: Czy trzeba wymieniać olej silnikowy przed zimą?

Środek smarujący zazwyczaj składa się w 80-90% z oleju bazowego i w 20-10% z dodatków.

REKLAMA

Dodatki uszlachetniające w oleju silnikowym

Jest wiele rodzajów olejów bazowych. Każdy z nich ma swoje zalety i wady. O ich jakości w znacznym stopniu decydują dodatki uszlachetniające, które zapewniają poprawę właściwości olejów bazowych. Warto pamiętać, że czyste oleje bazowe, nawet najwyższej jakość, nie nadają się do stosowania w silniku. Dzięki zastosowaniu dodatków poprawiają się ich właściwości i parametry.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do najważniejszych dodatków stosowanych w olejach silnikowych możemy zaliczyć:

  • Przeciwutleniające - zwiększają wytrzymałość oleju na wysokie temperatury, dzięki czemu olej nie ulega degradacji, nie wytrącają się związki żywiczne i jego wymiany nie muszą być tak częste.
  • Myjące - zapobiegają przed tworzeniem się osadów, dzięki czemu silnik pozostaje czysty i utrzymuje swoją sprawność przez cały okres przydatności do użycia.
  • Przeciwpienne - zapobiegają przed pienieniem się oleju, które może być niebezpieczne dla utrzymania odpowiedniego ciśnienia oleju i wpłynąć na zużycie elementów silnika.
  • Obniżające temperaturę płynięcia - pomagają w utrzymaniu środka smarnego w stanie płynnym przy niskich temperaturach otoczenia, dzięki czemu silnik przy uruchamianiu ma znacznie szybsze smarowanie.
  • Przeciwzużyciowe - zwiększają trwałość silnika, gdyż tworzą ochronną barierę na powierzchni jego części.
  • Zwiększające odporność na wysokie naciski - zwiększają wytrzymałość na zużycie i zmniejszają niebezpieczeństwo tarcia granicznego.
  • Antykorozyjne - chronią różne metalowe części przed atakującymi je kwasami, wodą czy powietrzem.
  • Wiskozatory - ich zadaniem jest zapewnienie jak najmniejszego spadku lepkości oleju przy rosnącej jego temperaturze.
  • Alkaliczne - zapobiegają zakwaszeniu oleju produktami spalania zawierającymi siarkę.
  • Dyspersyjne - mają za zadanie utrzymywanie wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń w postaci możliwie jak najbardziej rozproszonej aby zanieczyszczenia nie odkładały się w newralgicznych miejscach silnika.

Zobacz też: Czym różnią się oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne?

Przed wyborem właściwego oleju warto wiedzieć, dlaczego pozwala on zachować silniki samochodów w tak dobrym stanie technicznym i jakie dzięki temu odniesiemy korzyści. Obecni środki smarne są efektem wielogodzinnej pracy inżynierów dążących do stworzenia produktu, który pozwoli na ograniczenie negatywnych skutków eksploatacji silnika. Najlepsze, dostępne na rynku oleje można porównać do zaawansowanych technologii, które daleko w tyle zostawiają produkty z niższej półki.

Źródło: materiały prasowe Total

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA