REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobór oleju do danego rodzaju silnika

korek wlewu oleju pojazdy fot. Fotolia
korek wlewu oleju pojazdy fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dobór oleju silnikowego i interwał jego wymiany warto ustalać z uwzględnieniem rodzaju silnika, do którego ma być zastosowany. Dlaczego?

Olej olejowi nierówny

Bez względu na rodzaj, moc, moment obrotowy czy liczbę koni mechanicznych, każdy silnik potrzebuje właściwej ochrony. Jak dobrać odpowiedni olej do silnika benzynowego, Diesla, z instalacją gazową, czy hybrydowego? Poniżej prezentujemy kilka użytecznych wskazówek.

REKLAMA

Podstawowym zadaniem oleju silnikowego niezależnie od typu silnika, jest smarowanie jego podzespołów tak, aby zapewnić ich płynną pracę, ochronę przed zużyciem i wyższe osiągi. Każdy rodzaj silnika wymaga nieco innej ochrony, dlatego warto wiedzieć na co zwrócić uwagę wybierając odpowiedni olej do swojego auta.

 Komora spalania silnika

Technologie wykorzystywane współcześnie w olejach silnikowych sprawiają, że spełniają one w większości normy wyznaczone dla silników zasilanych zarówno benzyną, jak i olejem napędowym. Należy jednak pamiętać, że w przypadku precyzyjnych, wysokociśnieniowych układów wtryskowych i filtrów DPF charakterystycznych dla silników Diesla, producenci zalecają oleje wyposażone w specjalne pakiety dodatków. Ich zadaniem jest utrzymywanie czystości silnika, wypłukiwanie sadzy i pozostałych zanieczyszczeń powstających w wyniku spalania oleju napędowego. Oleje niskopopiołowe (low-SAPS) to produkty, których dodatki zostały opracowane tak, by nie stwarzać dodatkowych zagrożeń dla filtra cząstek stałych. Chcąc zatem uniknąć zapchania filtra zanieczyszczeniami, powinniśmy szukać oleju low-SAPS o parametrach zalecanych przez producenta samochodu.

Zobacz też: Jakim olejem zalać silnik Koenigsegga?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto też zaznaczyć, że zarówno w przypadku silników benzynowych, jak i Diesli, producenci samochodów zalecają obecnie stosowanie syntetycznych olejów silnikowych. Produkty syntetyczne są znacznie bardziej stabilne termicznie, dlatego mogą pracować w wyższych temperaturach oraz przy większych naciskach na smarowane powierzchnie.

Silniki spalinowe z instalacją gazową

Specjalnego traktowania wymagają również silniki wyposażone w instalację gazową. Przy zasilaniu LPG, olej silnikowy jest zdecydowanie szybciej eksploatowany z powodu dużej zawartości siarki w tym paliwie (nawet 5-krotnie większej niż np. w oleju napędowym) i wyższej temperatury pracy. A zatem szybciej wyczerpują się w nim olejowe dodatki, co powoduje konieczność częstszej wymiany lub stosowania olejów o wyższej liczbie zasadowej, jak na przykład Shell Helix Ultra 5W-40. Oleje, o ile producent pojazdu nie wskazuje inaczej, muszą odpowiadać normom i parametrom przypisanym do benzyny bezołowiowej.

Silniki hybrydowe

REKLAMA

A co w przypadku samochodów z silnikami hybrydowymi? Auta wyposażone w taki zespół napędowy (najczęściej silnik elektryczny wspomagany jednostką spalinową), wykorzystują silniki benzynowe. Producenci zalecają używanie do nich olejów w pełni syntetycznych o niskich lepkościach, najczęściej 0W-20. To wynik specyficznej formy pracy jednostki – bardzo często służy ona jedynie do zasilania akumulatorów silnika elektrycznego i nie działa w trybie stałej pracy. Cykle wyłączania i uruchamiania tworzą bardzo niekorzystne dla niej warunki i wymagają środków smarnych, które błyskawicznie będą chronić wszystkie elementy.

Olej silnikowy jest kluczowym czynnikiem wpływającym na prawidłową pracę silnika, dlatego w Shell przykładamy ogromną wagę do opracowania produktów odpowiednich do różnych typów silników. Naszym najnowszym osiągnięciem są syntetyczne oleje z gamy Shell Helix wyprodukowane na bazie gazu ziemnego w Technologii Shell PurePlus, zapewniającej krystaliczną czystość bazy olejowej – komentuje Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska.

Zobacz też: Czym jest syntetyczny środek smarny?

Warto śledzić najnowsze osiągnięcia i rozwiązania producentów środków smarnych, aby móc wybrać taki, który najlepiej zadba silnik naszego samochodu. Ponadto, decydując się na produkty najwyższej jakości możemy być pewni, że zwiększają one także wydajność pojazdu.

Źródło: materiały prasowe firmy Shell Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA