REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy można stosować olej syntetyczny, jakie ma właściwości i jak go wybrać?

Subskrybuj nas na Youtube
Olej syntetyczny jest bardziej wytrzymały i dokładniej wypłukuje silnik. Fot. Volkswagen
Olej syntetyczny jest bardziej wytrzymały i dokładniej wypłukuje silnik. Fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesne oleje to w większości smary syntetyczne. Powstają z wyselekcjonowanych estrów i mają konkretne właściwości. Olej syntetyczny jest bardziej wytrzymały i dokładniej wypłukuje silnik – a to nie musi być zaletą.

Jeśli chodzi o suche dane olej syntetyczny jest lepszy od mineralnego. Ma wyższą lepkość - lepiej przylega do metalowych części - zapewnia lepsze smarowanie, lepszą ochronę silnika. Syntetyk jest też bardziej odporny na zużycie, dłużej zachowuje swoje właściwości. Ale...

REKLAMA

Olej syntetyczny ma też właściwości płuczące i penetrujące. To oznacza, że rozpuszcza wiele osadów w silniku, łatwiej łączy się z innymi płynami i łatwiej przedostaje się przez szczeliny i kanaliki. Łatwiej przedostaje się również do komór spalania. Dla bardziej zużytych silników nie są to korzystne właściwości. Olej może spowodować, że silnik zacznie „przeciekać” i palić olej.

Zobacz również: Dlaczego regularna wymiana oleju obniża zużycie silnika?

Jak wybrać olej, co oznaczają cyfry na butelce?

REKLAMA

Generalna zasada wyboru oleju mówi, że na początek trzeba zajrzeć do instrukcji obsługi. Tam w postaci tekstu bądź wykresu znajdziemy konkretne zalecenia co do właściwości oleju. Znaczenie ma tu rodzaj silnika i warunki w jakich silnik będzie pracował (temperatury powietrza). Producenci nie narzucają natomiast marki, ponieważ normy są zunifikowane.

Oleje mają specjalne oznaczenie według tzw. normy SAE. To 4 cyfry w dwóch grupach rozdzielone literą „W”. Pierwsze 2 cyfry określają lepkość oleju, czyli to jak dobrze będzie przylegał do gładzi i jak szybko po odpaleniu silnika zostanie rozprowadzony. Pierwsza cyfra nazywa jest też skalą zimową. Im mniejsza cyfra tym olej jest lepszy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

W praktyce oleje syntetyczne znajdziemy z oznaczeniami:
- 0W - olej zaczyna gęstnieć dopiero w temperaturze minus 30 - 35°C,
- 5W – temperatura gęstnienia wynosi około minus 25 - 30°C,
- 10W – olej gęstnieje w temperaturach od minus 20 do - 25°C,

Druga liczba (również dwucyfrowa) określa „wytrzymałość oleju”. Im jest ona wyższa tym olej będzie dłużej utrzymywał swoje właściwości nawet przy bardzo wysokich temperaturach, przekraczających 100 – 150°C. Spotykamy oleje syntetyczne 30, 40 50 i 60.

Olej dwa razy do roku to już przesada?

W przypadku wyboru oleju, szczególnie do bardzo wysilonych jednostek napędowych, warto pamiętać, że nie ma złotego środka. Nie ma oleju 0W60, czyli takiego który ma najwyższe obydwa wskaźniki. Najbardziej uniwersalne oleje na rynku to takie z oznaczeniem 0W 40 i 5W 50.

Zobacz również: Jak dobrać olej do norm producenta samochodu?

REKLAMA

Olej 0W będzie dobrze chronił silnik przy niskich temperaturach od razu po przekręceniu kluczyka w stacyjce, ale dla sportu motorowego już się nie nadaje. Z drugiej strony sportowa mieszanka 10W 60 w warunkach polskiej zimy może się nie sprawdzić. Jeśli mamy auto sportowe, o wysokich osiągach rozwiązaniem może być stosowanie różnych olei w zależności od pory roku.

Indeks lepkości syntetycznych olejów silnikowych zwiera się od 0W do 10W, ale oleje 10W są wytwarzane również jako półsyntetyczne. Dolewając olej trzeba pamiętać, żeby miał on takie same właściwości jak ten w silniku. Olej syntetyczny uzupełniamy tylko olejem syntetycznym o takiej samej lepkości. Nie ma natomiast znaczenia producent, chyba, że na opakowaniu jest wyraźna informacja, że produkt nie miesza się z innymi. (Tak może być w przypadku olei niskooporowych – są to najczęściej oleje SAE 0W30).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA