REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy można stosować olej syntetyczny, jakie ma właściwości i jak go wybrać?

Olej syntetyczny jest bardziej wytrzymały i dokładniej wypłukuje silnik. Fot. Volkswagen
Olej syntetyczny jest bardziej wytrzymały i dokładniej wypłukuje silnik. Fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesne oleje to w większości smary syntetyczne. Powstają z wyselekcjonowanych estrów i mają konkretne właściwości. Olej syntetyczny jest bardziej wytrzymały i dokładniej wypłukuje silnik – a to nie musi być zaletą.

Jeśli chodzi o suche dane olej syntetyczny jest lepszy od mineralnego. Ma wyższą lepkość - lepiej przylega do metalowych części - zapewnia lepsze smarowanie, lepszą ochronę silnika. Syntetyk jest też bardziej odporny na zużycie, dłużej zachowuje swoje właściwości. Ale...

REKLAMA

Olej syntetyczny ma też właściwości płuczące i penetrujące. To oznacza, że rozpuszcza wiele osadów w silniku, łatwiej łączy się z innymi płynami i łatwiej przedostaje się przez szczeliny i kanaliki. Łatwiej przedostaje się również do komór spalania. Dla bardziej zużytych silników nie są to korzystne właściwości. Olej może spowodować, że silnik zacznie „przeciekać” i palić olej.

Zobacz również: Dlaczego regularna wymiana oleju obniża zużycie silnika?

Jak wybrać olej, co oznaczają cyfry na butelce?

REKLAMA

Generalna zasada wyboru oleju mówi, że na początek trzeba zajrzeć do instrukcji obsługi. Tam w postaci tekstu bądź wykresu znajdziemy konkretne zalecenia co do właściwości oleju. Znaczenie ma tu rodzaj silnika i warunki w jakich silnik będzie pracował (temperatury powietrza). Producenci nie narzucają natomiast marki, ponieważ normy są zunifikowane.

Oleje mają specjalne oznaczenie według tzw. normy SAE. To 4 cyfry w dwóch grupach rozdzielone literą „W”. Pierwsze 2 cyfry określają lepkość oleju, czyli to jak dobrze będzie przylegał do gładzi i jak szybko po odpaleniu silnika zostanie rozprowadzony. Pierwsza cyfra nazywa jest też skalą zimową. Im mniejsza cyfra tym olej jest lepszy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

W praktyce oleje syntetyczne znajdziemy z oznaczeniami:
- 0W - olej zaczyna gęstnieć dopiero w temperaturze minus 30 - 35°C,
- 5W – temperatura gęstnienia wynosi około minus 25 - 30°C,
- 10W – olej gęstnieje w temperaturach od minus 20 do - 25°C,

Druga liczba (również dwucyfrowa) określa „wytrzymałość oleju”. Im jest ona wyższa tym olej będzie dłużej utrzymywał swoje właściwości nawet przy bardzo wysokich temperaturach, przekraczających 100 – 150°C. Spotykamy oleje syntetyczne 30, 40 50 i 60.

Olej dwa razy do roku to już przesada?

W przypadku wyboru oleju, szczególnie do bardzo wysilonych jednostek napędowych, warto pamiętać, że nie ma złotego środka. Nie ma oleju 0W60, czyli takiego który ma najwyższe obydwa wskaźniki. Najbardziej uniwersalne oleje na rynku to takie z oznaczeniem 0W 40 i 5W 50.

Zobacz również: Jak dobrać olej do norm producenta samochodu?

REKLAMA

Olej 0W będzie dobrze chronił silnik przy niskich temperaturach od razu po przekręceniu kluczyka w stacyjce, ale dla sportu motorowego już się nie nadaje. Z drugiej strony sportowa mieszanka 10W 60 w warunkach polskiej zimy może się nie sprawdzić. Jeśli mamy auto sportowe, o wysokich osiągach rozwiązaniem może być stosowanie różnych olei w zależności od pory roku.

Indeks lepkości syntetycznych olejów silnikowych zwiera się od 0W do 10W, ale oleje 10W są wytwarzane również jako półsyntetyczne. Dolewając olej trzeba pamiętać, żeby miał on takie same właściwości jak ten w silniku. Olej syntetyczny uzupełniamy tylko olejem syntetycznym o takiej samej lepkości. Nie ma natomiast znaczenia producent, chyba, że na opakowaniu jest wyraźna informacja, że produkt nie miesza się z innymi. (Tak może być w przypadku olei niskooporowych – są to najczęściej oleje SAE 0W30).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

REKLAMA

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

REKLAMA