REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy można stosować olej syntetyczny, jakie ma właściwości i jak go wybrać?

Olej syntetyczny jest bardziej wytrzymały i dokładniej wypłukuje silnik. Fot. Volkswagen
Olej syntetyczny jest bardziej wytrzymały i dokładniej wypłukuje silnik. Fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesne oleje to w większości smary syntetyczne. Powstają z wyselekcjonowanych estrów i mają konkretne właściwości. Olej syntetyczny jest bardziej wytrzymały i dokładniej wypłukuje silnik – a to nie musi być zaletą.

Jeśli chodzi o suche dane olej syntetyczny jest lepszy od mineralnego. Ma wyższą lepkość - lepiej przylega do metalowych części - zapewnia lepsze smarowanie, lepszą ochronę silnika. Syntetyk jest też bardziej odporny na zużycie, dłużej zachowuje swoje właściwości. Ale...

REKLAMA

REKLAMA

Olej syntetyczny ma też właściwości płuczące i penetrujące. To oznacza, że rozpuszcza wiele osadów w silniku, łatwiej łączy się z innymi płynami i łatwiej przedostaje się przez szczeliny i kanaliki. Łatwiej przedostaje się również do komór spalania. Dla bardziej zużytych silników nie są to korzystne właściwości. Olej może spowodować, że silnik zacznie „przeciekać” i palić olej.

Zobacz również: Dlaczego regularna wymiana oleju obniża zużycie silnika?

Jak wybrać olej, co oznaczają cyfry na butelce?

Generalna zasada wyboru oleju mówi, że na początek trzeba zajrzeć do instrukcji obsługi. Tam w postaci tekstu bądź wykresu znajdziemy konkretne zalecenia co do właściwości oleju. Znaczenie ma tu rodzaj silnika i warunki w jakich silnik będzie pracował (temperatury powietrza). Producenci nie narzucają natomiast marki, ponieważ normy są zunifikowane.

REKLAMA

Oleje mają specjalne oznaczenie według tzw. normy SAE. To 4 cyfry w dwóch grupach rozdzielone literą „W”. Pierwsze 2 cyfry określają lepkość oleju, czyli to jak dobrze będzie przylegał do gładzi i jak szybko po odpaleniu silnika zostanie rozprowadzony. Pierwsza cyfra nazywa jest też skalą zimową. Im mniejsza cyfra tym olej jest lepszy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

W praktyce oleje syntetyczne znajdziemy z oznaczeniami:
- 0W - olej zaczyna gęstnieć dopiero w temperaturze minus 30 - 35°C,
- 5W – temperatura gęstnienia wynosi około minus 25 - 30°C,
- 10W – olej gęstnieje w temperaturach od minus 20 do - 25°C,

Druga liczba (również dwucyfrowa) określa „wytrzymałość oleju”. Im jest ona wyższa tym olej będzie dłużej utrzymywał swoje właściwości nawet przy bardzo wysokich temperaturach, przekraczających 100 – 150°C. Spotykamy oleje syntetyczne 30, 40 50 i 60.

Olej dwa razy do roku to już przesada?

W przypadku wyboru oleju, szczególnie do bardzo wysilonych jednostek napędowych, warto pamiętać, że nie ma złotego środka. Nie ma oleju 0W60, czyli takiego który ma najwyższe obydwa wskaźniki. Najbardziej uniwersalne oleje na rynku to takie z oznaczeniem 0W 40 i 5W 50.

Zobacz również: Jak dobrać olej do norm producenta samochodu?

Olej 0W będzie dobrze chronił silnik przy niskich temperaturach od razu po przekręceniu kluczyka w stacyjce, ale dla sportu motorowego już się nie nadaje. Z drugiej strony sportowa mieszanka 10W 60 w warunkach polskiej zimy może się nie sprawdzić. Jeśli mamy auto sportowe, o wysokich osiągach rozwiązaniem może być stosowanie różnych olei w zależności od pory roku.

Indeks lepkości syntetycznych olejów silnikowych zwiera się od 0W do 10W, ale oleje 10W są wytwarzane również jako półsyntetyczne. Dolewając olej trzeba pamiętać, żeby miał on takie same właściwości jak ten w silniku. Olej syntetyczny uzupełniamy tylko olejem syntetycznym o takiej samej lepkości. Nie ma natomiast znaczenia producent, chyba, że na opakowaniu jest wyraźna informacja, że produkt nie miesza się z innymi. (Tak może być w przypadku olei niskooporowych – są to najczęściej oleje SAE 0W30).

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA