REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy można stosować olej syntetyczny, jakie ma właściwości i jak go wybrać?

Olej syntetyczny jest bardziej wytrzymały i dokładniej wypłukuje silnik. Fot. Volkswagen
Olej syntetyczny jest bardziej wytrzymały i dokładniej wypłukuje silnik. Fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesne oleje to w większości smary syntetyczne. Powstają z wyselekcjonowanych estrów i mają konkretne właściwości. Olej syntetyczny jest bardziej wytrzymały i dokładniej wypłukuje silnik – a to nie musi być zaletą.

Jeśli chodzi o suche dane olej syntetyczny jest lepszy od mineralnego. Ma wyższą lepkość - lepiej przylega do metalowych części - zapewnia lepsze smarowanie, lepszą ochronę silnika. Syntetyk jest też bardziej odporny na zużycie, dłużej zachowuje swoje właściwości. Ale...

REKLAMA

REKLAMA

Olej syntetyczny ma też właściwości płuczące i penetrujące. To oznacza, że rozpuszcza wiele osadów w silniku, łatwiej łączy się z innymi płynami i łatwiej przedostaje się przez szczeliny i kanaliki. Łatwiej przedostaje się również do komór spalania. Dla bardziej zużytych silników nie są to korzystne właściwości. Olej może spowodować, że silnik zacznie „przeciekać” i palić olej.

Zobacz również: Dlaczego regularna wymiana oleju obniża zużycie silnika?

Jak wybrać olej, co oznaczają cyfry na butelce?

Generalna zasada wyboru oleju mówi, że na początek trzeba zajrzeć do instrukcji obsługi. Tam w postaci tekstu bądź wykresu znajdziemy konkretne zalecenia co do właściwości oleju. Znaczenie ma tu rodzaj silnika i warunki w jakich silnik będzie pracował (temperatury powietrza). Producenci nie narzucają natomiast marki, ponieważ normy są zunifikowane.

REKLAMA

Oleje mają specjalne oznaczenie według tzw. normy SAE. To 4 cyfry w dwóch grupach rozdzielone literą „W”. Pierwsze 2 cyfry określają lepkość oleju, czyli to jak dobrze będzie przylegał do gładzi i jak szybko po odpaleniu silnika zostanie rozprowadzony. Pierwsza cyfra nazywa jest też skalą zimową. Im mniejsza cyfra tym olej jest lepszy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

W praktyce oleje syntetyczne znajdziemy z oznaczeniami:
- 0W - olej zaczyna gęstnieć dopiero w temperaturze minus 30 - 35°C,
- 5W – temperatura gęstnienia wynosi około minus 25 - 30°C,
- 10W – olej gęstnieje w temperaturach od minus 20 do - 25°C,

Druga liczba (również dwucyfrowa) określa „wytrzymałość oleju”. Im jest ona wyższa tym olej będzie dłużej utrzymywał swoje właściwości nawet przy bardzo wysokich temperaturach, przekraczających 100 – 150°C. Spotykamy oleje syntetyczne 30, 40 50 i 60.

Olej dwa razy do roku to już przesada?

W przypadku wyboru oleju, szczególnie do bardzo wysilonych jednostek napędowych, warto pamiętać, że nie ma złotego środka. Nie ma oleju 0W60, czyli takiego który ma najwyższe obydwa wskaźniki. Najbardziej uniwersalne oleje na rynku to takie z oznaczeniem 0W 40 i 5W 50.

Zobacz również: Jak dobrać olej do norm producenta samochodu?

Olej 0W będzie dobrze chronił silnik przy niskich temperaturach od razu po przekręceniu kluczyka w stacyjce, ale dla sportu motorowego już się nie nadaje. Z drugiej strony sportowa mieszanka 10W 60 w warunkach polskiej zimy może się nie sprawdzić. Jeśli mamy auto sportowe, o wysokich osiągach rozwiązaniem może być stosowanie różnych olei w zależności od pory roku.

Indeks lepkości syntetycznych olejów silnikowych zwiera się od 0W do 10W, ale oleje 10W są wytwarzane również jako półsyntetyczne. Dolewając olej trzeba pamiętać, żeby miał on takie same właściwości jak ten w silniku. Olej syntetyczny uzupełniamy tylko olejem syntetycznym o takiej samej lepkości. Nie ma natomiast znaczenia producent, chyba, że na opakowaniu jest wyraźna informacja, że produkt nie miesza się z innymi. (Tak może być w przypadku olei niskooporowych – są to najczęściej oleje SAE 0W30).

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA