REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy można stosować olej syntetyczny, jakie ma właściwości i jak go wybrać?

Olej syntetyczny jest bardziej wytrzymały i dokładniej wypłukuje silnik. Fot. Volkswagen
Olej syntetyczny jest bardziej wytrzymały i dokładniej wypłukuje silnik. Fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesne oleje to w większości smary syntetyczne. Powstają z wyselekcjonowanych estrów i mają konkretne właściwości. Olej syntetyczny jest bardziej wytrzymały i dokładniej wypłukuje silnik – a to nie musi być zaletą.

Jeśli chodzi o suche dane olej syntetyczny jest lepszy od mineralnego. Ma wyższą lepkość - lepiej przylega do metalowych części - zapewnia lepsze smarowanie, lepszą ochronę silnika. Syntetyk jest też bardziej odporny na zużycie, dłużej zachowuje swoje właściwości. Ale...

REKLAMA

REKLAMA

Olej syntetyczny ma też właściwości płuczące i penetrujące. To oznacza, że rozpuszcza wiele osadów w silniku, łatwiej łączy się z innymi płynami i łatwiej przedostaje się przez szczeliny i kanaliki. Łatwiej przedostaje się również do komór spalania. Dla bardziej zużytych silników nie są to korzystne właściwości. Olej może spowodować, że silnik zacznie „przeciekać” i palić olej.

Zobacz również: Dlaczego regularna wymiana oleju obniża zużycie silnika?

Jak wybrać olej, co oznaczają cyfry na butelce?

Generalna zasada wyboru oleju mówi, że na początek trzeba zajrzeć do instrukcji obsługi. Tam w postaci tekstu bądź wykresu znajdziemy konkretne zalecenia co do właściwości oleju. Znaczenie ma tu rodzaj silnika i warunki w jakich silnik będzie pracował (temperatury powietrza). Producenci nie narzucają natomiast marki, ponieważ normy są zunifikowane.

REKLAMA

Oleje mają specjalne oznaczenie według tzw. normy SAE. To 4 cyfry w dwóch grupach rozdzielone literą „W”. Pierwsze 2 cyfry określają lepkość oleju, czyli to jak dobrze będzie przylegał do gładzi i jak szybko po odpaleniu silnika zostanie rozprowadzony. Pierwsza cyfra nazywa jest też skalą zimową. Im mniejsza cyfra tym olej jest lepszy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

W praktyce oleje syntetyczne znajdziemy z oznaczeniami:
- 0W - olej zaczyna gęstnieć dopiero w temperaturze minus 30 - 35°C,
- 5W – temperatura gęstnienia wynosi około minus 25 - 30°C,
- 10W – olej gęstnieje w temperaturach od minus 20 do - 25°C,

Druga liczba (również dwucyfrowa) określa „wytrzymałość oleju”. Im jest ona wyższa tym olej będzie dłużej utrzymywał swoje właściwości nawet przy bardzo wysokich temperaturach, przekraczających 100 – 150°C. Spotykamy oleje syntetyczne 30, 40 50 i 60.

Olej dwa razy do roku to już przesada?

W przypadku wyboru oleju, szczególnie do bardzo wysilonych jednostek napędowych, warto pamiętać, że nie ma złotego środka. Nie ma oleju 0W60, czyli takiego który ma najwyższe obydwa wskaźniki. Najbardziej uniwersalne oleje na rynku to takie z oznaczeniem 0W 40 i 5W 50.

Zobacz również: Jak dobrać olej do norm producenta samochodu?

Olej 0W będzie dobrze chronił silnik przy niskich temperaturach od razu po przekręceniu kluczyka w stacyjce, ale dla sportu motorowego już się nie nadaje. Z drugiej strony sportowa mieszanka 10W 60 w warunkach polskiej zimy może się nie sprawdzić. Jeśli mamy auto sportowe, o wysokich osiągach rozwiązaniem może być stosowanie różnych olei w zależności od pory roku.

Indeks lepkości syntetycznych olejów silnikowych zwiera się od 0W do 10W, ale oleje 10W są wytwarzane również jako półsyntetyczne. Dolewając olej trzeba pamiętać, żeby miał on takie same właściwości jak ten w silniku. Olej syntetyczny uzupełniamy tylko olejem syntetycznym o takiej samej lepkości. Nie ma natomiast znaczenia producent, chyba, że na opakowaniu jest wyraźna informacja, że produkt nie miesza się z innymi. (Tak może być w przypadku olei niskooporowych – są to najczęściej oleje SAE 0W30).

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA