REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

LSPI: jak zapobiegać spalaniu superstukowemu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
LSPI: jak zapobiegać spalaniu superstukowemu?
LSPI: jak zapobiegać spalaniu superstukowemu?
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

LSPI: jak zapobiegać spalaniu superstukowemu? Czyli co musi zrobić kierowca, aby silnik w jego aucie samoczynnie nie... wybuchł?! Sprawdźmy.

LSPI: co to jest?

LSPI to nic innego jak spalanie superstukowe. Zjawisko polega na tym, że w komorze silnika dochodzi do niekontrolowanego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej podczas jazdy na niskich obrotach. Wewnątrz jednostki powstają tzw. gorące punkty - rozgrzane drobinki oleju lub zanieczyszczenia. Mają one na tyle wysoką temperaturę, że są w stanie zainicjować odpalenie mieszanki. Szczególnie niekorzystny jest moment spalania superstukowego - bo następuje wcześniej niż powinno. Przez to ciśnienie w cylindrze drastycznie rośnie, a to może doprowadzić do uszkodzenia np. tłoków lub pęknięcia bloku.

REKLAMA

REKLAMA

LSPI to zjawisko popularne m.in. w downsizingowanych silnikach - takich, które mają małą pojemność, ale dużą moc.

Objawy LSPI to:

  • niemiarowe stukanie występujące w czasie przyspieszania,
  • coraz głośniej zachowujący się silnik podczas jazdy,
  • poważne uszkodzenia silnika,
  • naruszenie konstrukcji mechanizmu korbowo-tłokowego.

Skutkiem spalania LSPI może się stać zniszczenie silnika. Często koszty naprawy są na tyle wysokie, że nie opłaca się remontować jednostki. Te są kwalifikowane w większości przypadków do wymiany.

LSPI: w jakich silnikach występuje?

Zakres występowania zjawiska LSPI jest szeroki. I tak naprawdę dotyczy prawie wszystkich silników downsizingowanych. Mała pojemność, wysoka moc i nisko usadzony moment obrotowy kilka lat temu stały się rynkowym standardem.

REKLAMA

  • Volkswagen, Skoda, Seat TSI,
  • Ford EcoBoost,
  • Kia T-GDI,
  • BMW TwinPower Turbo,
  • Opel EcoTec Turbo,
  • Honda VTEC Turbo,
  • Fiat MultiAir,
  • Paugeot PureTech,
  • Audi TFSI,
  • Volvo T3, T4, T5,
  • Nissan DIG-T.

LSPI: jak zapobiegać spalaniu superstukowemu?

Jeżeli w komorze spalania powstaną zaczątki dla zjawiska LSPI, kierowca nie będzie miał nad nim właściwie żadnej kontroli. Jak jednak redukować możliwość tworzenia się korzystnych warunków dla spalania superstukowego? Jest kilka metod. Aby zapobiegać LSPI przede wszystkim należy stosować właściwy olej - ten musi spełniać normę API SN Plus. Środek smarny tego typu przeszedł bowiem test powstawania zjawiska LSPI. Poza tym kierowca powinien dbać o regularność serwisu olejowego oraz o jakość tankowanego paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby zapobiegać LSPI kierowca powinien pamiętać też o tym, aby nie wciskać pedału gazu do dechy w sytuacji, w której motor pracuje na bardzo niskich obrotach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA