REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Downsizing a spalanie: czy eko-silniki są oszczędniejsze?

Downsizing a spalanie: czy eko-silniki są oszczędniejsze?
Downsizing a spalanie: czy eko-silniki są oszczędniejsze?
Materiały prasowe Kia

REKLAMA

REKLAMA

Downsizing a spalanie, czyli dziś zastanowimy się nad tym, czy modne zmniejszanie pojemności silników ma tak zasadniczy wpływ na wyniki spalania.

Downsizing: co to jest?

Czym jest downsizing? To nic innego jak redukowanie pojemności silników przy jednoczesnym zwiększaniu ich mocy. Jaki jest cel downsizingu? Producenci poszli tym tropem z oczywistego powodu - normy emisji spalin zmusiły firmy do budowy oszczędniejszych jednostek. A mniejsza pojemność w naturalny sposób powinna przełożyć się na mniejsze zapotrzebowanie na paliwo. Skutek? Dziś 3-cylindrowy doładowany silnik 1.0 EcoBoost potrafi osiągnąć 140 koni mechanicznych. Dwie dekady temu taką samą moc miały jednostki o pojemności dwukrotnie wyższej.

REKLAMA

Downsizing: co oznacza w praktyce?

Downsizingowane silniki otrzymują zmniejszoną pojemność, ale i zazwyczaj doładowanie czy bezpośredni wtrysk paliwa. W efekcie zaczynają pracować trochę jak diesle. Mają nisko ustawiony moment obrotowy, który daje im dobre osiągi zaraz po starcie. Wcześniej wspomniany silnik 1.0 EcoBoost rozpędza Focusa trzeciej generacji do pierwszej setki w 10,4 sekundy. Jednocześnie producent deklaruje spalanie w cyklu mieszanym na poziomie 4,9 litra.

Downsizing a spalanie: czy rzeczywiście ma wpływ?

A więc czy downsizing rzeczywiście oznacza niskie spalanie? Opinie kierowców są raczej jednoznaczne. Deklaracje producentów sprzed dekady można zatem spokojnie schować między bajki. Mówienie o tym, że kompakt w cyklu mieszanym spali niespełna 5 litrów benzyny nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością. Wynik osiągany w realnych warunkach będzie przeciętnie o jakieś 2 do 3 litrów wyższy.

Wady downsizingu:

Kwestia zakrzywionych wyników spalania nie wyczerpuje wszystkich wad downsizingu. Bo silniki o wyższej mocy i niższej pojemności są w naturalny sposób bardziej wysilone. Co więcej, motory są też odchudzane i naszpikowane nowoczesną technologią. A to musi przełożyć się na ich niższą trwałość oraz wyższe koszty naprawy. Przykład? Tych nie brakuje. Łańcuch rozrządu w silnikach 1.4 TSI z początku produkcji nie wytrzymuje dłużej niż pasek, a silniki 1.0 EcoBoost z początku produkcji mają to do siebie, że lubią się przegrzewać (może w nich nawet dojść do stopienia się bloku!).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA