REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzymanie sprzęgła na światłach: czy to błąd?

Trzymanie sprzęgła na światłach: czy to błąd?
Trzymanie sprzęgła na światłach: czy to błąd?
Volkswagen Up!

REKLAMA

REKLAMA

Trzymanie sprzęgła na światłach to popularne zjawisko na polskich drogach. Kierowcy chcą być zawsze gotowi do ruszenia z miejsca. Czy to błąd?

Sprzęgło: jego środowiskiem nie jest... miasto!

Duże natężenie ruchu sprawia, że jazda w mieście może być sporym wyzwaniem. Powód? Każdy gdzieś się spieszy, każdy chce jak najszybciej dotrzeć do celu i wreszcie nikt nie chce być uznany za zawalidrogę. W codziennych warunkach oznacza to chociażby trzymanie sprzęgła na światłach. W ten sposób przez cały cykl czerwonego sygnału kierowca ma zapięty bieg i jest gotowy do ruszenia zaraz po tym, jak na sygnalizatorze pojawi się światło pomarańczowe. I choć zjawisko jest niezwykle popularne, warto zastanowić się nad tym czy jest korzystne dla sprzęgła, skrzyni biegów i silnika. Opowiemy o tym w dalszej części tekstu.

REKLAMA

Trzymanie sprzęgła na światłach. Dobre czy złe?

Generalna zasada jest taka, że z mechanicznego punktu widzenia najlepiej używać sprzęgła jak najmniej. Powód? Długotrwałe trzymanie sprzęgła na światłach prowadzi do przyspieszonego zużycia takich elementów jak łożysko wyciskowe, docisk sprzęgła czy tarcza sprzęgła. Wynika to z działania podwyższonego ciśnienia. Oczywiście nie jest to najbardziej zabójcze zachowanie z punktu widzenia sprzęgła. Mimo wszystko ma znaczenie szczególnie w przypadku pojazdów, które 90 proc. eksploatacji spędzają w ruchu miejskim i często poruszają się w warunkach zakorkowanych ulic.

Trzymanie sprzęgła na światłach, a są też inne błędy

REKLAMA

Trzymanie sprzęgła na światłach bez wątpienia jest błędem. Na szczęście są przewinienia, które w dużo większym stopniu przyczyniają się do przyspieszonego zużycia elementów układu rozłączającego silnik ze skrzynią biegów. Przykład? Najgorszym zachowaniem zdecydowanie jest jazda na półsprzęgle z jednocześnie mocno wciśniętym pedałem gazu, ewentualnie dodanie gazu i szybkie puszczenie sprzęgła. To błędy, które szczególnie w aucie używanym szybko zaczną powodować szarpanie w czasie ruszania czy problem z wbiciem pierwszego lub wstecznego biegu.

W razie wykrycia objawów zużycia sprzęgła, kierowca powinien udać się do mechanika w celu diagnozy i naprawy. Powód? Zużyte sprzęgło z czasem odmówi posłuszeństwa - zacznie się ślizgać lub uniemożliwi zmianę przełożenia. Poza tym może się też odbić na stanie skrzyni biegów.

Ile kosztuje wymiana sprzęgła?

Trzymanie sprzęgła na światłach i inne przewinienia mogą oznaczać przyspieszoną usterkę układu rozłączającego silnik i układ przeniesienia napędu. Jak duże są koszty naprawy? To zależy od stopnia skomplikowania układu. Proste sprzęgło w wolnossącym silniku benzynowym potrafi kosztować jakieś 500 złotych. Zaawansowane posiadające koło dwumasowe może zostać wycenione na 2,5 - 3,5 tys. złotych. A do kwoty tej doliczyć trzeba jeszcze robociznę mechanika - to minimum 500 złotych.

Jak używać sprzęgła?

Jak używać sprzęgła? Najlepiej jak najrzadziej! Można je wcisnąć podczas rozruchu silnika oraz podczas zmiany biegu. Nie należy wciskać sprzęgła na postoju czy w czasie toczenia się pojazdu przed światłami oraz jazdy na luzie. Warto też opanować np. zasadę hamowania silnikiem oraz unikać dynamicznych startów spod świateł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Formuła E z nowymi oponami. Od 2026 r. dostarczać je będzie Bridgestone

    Bridgestone powraca do sportu motorowego. Od roku 2026 będzie wyłącznym dostawcą opon do Formuły E. Co to oznacza dla japońskiej marki? "Dalszą koncentrację na zrównoważonym rozwoju".

    Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków

    W strefie czystego transportu w Warszawie nie ma miejsca dla ulubieńców Polaków. Nie wjedzie do niej ani Passat B5, ani Golf IV. A to dopiero początek zestawienia. Oto długa lista modeli, które 1 lipca 2024 r. dostaną "bana" na centrum Warszawy.

    Gołoledź na drogach w tym tygodniu. IMGW ostrzega przed czarnym lodem. Jak go rozpoznać?

    Na drogach w Polsce pojawiła się gołoledź. IMGW ostrzega zatem kierowców z 12 województw przed naprawdę trudnymi warunkami. Co oznacza czarny lód na drodze? I jak zachować się podczas jazdy po oblodzonej drodze?

    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    REKLAMA

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    REKLAMA

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    REKLAMA