Jak rozpoznać zużyte sprzęgło? Sprawdź nasze wskazówki.
REKLAMA
REKLAMA
Jak działa sprzęgło?
Kompletne sprzęgło składa się z tarczy, docisku, łożyska i koła zamachowego (sztywnego lub dwumasowego). Jego zadanie jest proste. Pośredniczy między silnikiem, a układem przeniesienia napędu. Za sprawą sprzęgła kierowca może rozłączyć układy w czasie jazdy i zmienić przełożenie w skrzyni na wyższe lub niższe. To pozwala na zwiększenie prędkości oraz ograniczenie wyników spalania.
REKLAMA
Jak sprawdzić sprzęgło?
Pełna diagnostyka sprzęgła niestety wymaga... jego demontażu. Zanim jednak mechanik zacznie rozbierać elementy skrzyni, warto aby wykonał jazdę testową. Bo ta będzie w stanie zdradzić pierwsze informacja dotyczące stanu sprzęgła. Dla przykładu jak sprzęgło bierze nisko, może to oznaczać problem z dociskiem. Jak sprzęgło bierze wysoko, zazwyczaj wiąże się to z tzw. ślizganiem się i stanowi najpopularniejszy objaw awarii.
Jak rozpoznać zużyte sprzęgło?
Awaria sprzęgła - objawy najczęściej występujące to:
- ślizganie się sprzęgła - kierowca naciska na gaz, ale osiągi pojazdu są słabe,
- sprzęgło bierze coraz wyżej,
- pedał sprzęgła twardnieje,
- szumy lub piski pojawiające się w okolicy skrzyni biegów w czasie zmiany przełożeń,
- zapach spalenizny w kabinie pasażerskiej.
- problem z wrzuceniem biegu pierwszego lub wstecznego,
- szarpanie w czasie ruszania i zmiany biegów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.