Pomiar ciśnienia sprężania - jak go wykonać i odczytać?
REKLAMA
REKLAMA
Aby ustalić w jakim stanie jest silnik auta, warto wykonać pomiar ciśnienia sprężania w poszczególnych jego cylindrach.
REKLAMA
Przygotowanie auta do pomiaru
Zanim wykonamy taki pomiar należy odpowiednio przygotować do tego auto. Zwrócić należy uwagę na rodzaj jednostki napędowej (benzynowa bądź wysokoprężna), stan rozrusznika i akumulatora. Dokładny opis prac związanych z przygotowaniem pojazdu do pomiaru ciśnienia sprężania omówiony został w poniższym artykule:
Zobacz też: Pomiar ciśnienia sprężania – przygotowanie pojazdu
Gdy auto zostanie przygotowane do pomiaru należy zaopatrzyć się w niezbędny sprzęt umożliwiający przeprowadzenie badania. Najwygodniej posłużyć się w tym celu uniwersalnym, elektronicznym próbnikiem ciśnienia sprężania.
Próbnik ciśnienia sprężania do silnika Diesla i benzynowego
Próbniki dedykowane do pomiarów w silnikach benzynowych najczęściej wyposażone są w końcówkę z uszczelką gumową, którą wkłada się w otwór świecy zapłonowej. Próbniki przeznaczone do silników Diesla, ze względu na wysokie ciśnienie jakie powstaje w cylindrze, posiadają gwintowaną końcówkę, wkręcaną w otwór po wtryskiwaczu lub świecy żarowej.
Zobacz też: Uszczelka głowicy – funkcja i potencjalne problemy
W trakcie pomiaru należy stale obserwować czy na styku końcówki i otworu świecy nie ma żadnych nieszczelności, które mogłyby negatywnie wpłynąć na wynik pomiaru. Próbnik należy po każdym przeprowadzonym pomiarze odpowietrzyć (za pomocą zaworu umieszczonego w jego końcówce).
Pomiar ciśnienia sprężania - interpretacja wyników
Wyniki pomiarów należy poddać porównaniu z tymi deklarowanymi przez producenta. Jeśli nie posiadamy takich informacji to przybliżoną wartość ciśnienia sprężania obliczymy za pomocą wzoru:
Pspr= k ε
gdzie:
k= 0,12…0,13 dla silnika czterosuwowego o zapłonie iskrowym (benzynowy);
k= 0,17…0,20 dla silnika czterosuwowego o zapłonie samoczynnym (wysokoprężny).
Zobacz też: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy
Dla silnika o zapłonie iskrowym ciśnienie sprężania waha się od 1,0 do 1,5 MPa, a dla silnika Diesla 2,5-3,5 MPa. Wyniki pomiarów w poszczególnych cylindrach nie powinny różnić się między sobą o więcej niż 10 % najwyższego odczytu! Jeśli ciśnienie sprężania spadło o więcej niż 15-20 % w stosunku do wartości nominalnej to możemy mówić o poważnym zużyciu elementów silnika (pierścieni, gładzi cylindrów, tłoków, zaworów lub ich gniazd).
Aby określić co dokładnie jest przyczyną spadku ciśnienia można wykonać kilka prób, ale więcej o nich dowiecie się od nas niebawem.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.