Pomiar ciśnienia sprężania - jak go wykonać i odczytać?

REKLAMA
REKLAMA
Aby ustalić w jakim stanie jest silnik auta, warto wykonać pomiar ciśnienia sprężania w poszczególnych jego cylindrach.
REKLAMA
REKLAMA
Przygotowanie auta do pomiaru
Zanim wykonamy taki pomiar należy odpowiednio przygotować do tego auto. Zwrócić należy uwagę na rodzaj jednostki napędowej (benzynowa bądź wysokoprężna), stan rozrusznika i akumulatora. Dokładny opis prac związanych z przygotowaniem pojazdu do pomiaru ciśnienia sprężania omówiony został w poniższym artykule:
Zobacz też: Pomiar ciśnienia sprężania – przygotowanie pojazdu
Gdy auto zostanie przygotowane do pomiaru należy zaopatrzyć się w niezbędny sprzęt umożliwiający przeprowadzenie badania. Najwygodniej posłużyć się w tym celu uniwersalnym, elektronicznym próbnikiem ciśnienia sprężania.
REKLAMA
Próbnik ciśnienia sprężania do silnika Diesla i benzynowego
Próbniki dedykowane do pomiarów w silnikach benzynowych najczęściej wyposażone są w końcówkę z uszczelką gumową, którą wkłada się w otwór świecy zapłonowej. Próbniki przeznaczone do silników Diesla, ze względu na wysokie ciśnienie jakie powstaje w cylindrze, posiadają gwintowaną końcówkę, wkręcaną w otwór po wtryskiwaczu lub świecy żarowej.
Zobacz też: Uszczelka głowicy – funkcja i potencjalne problemy
W trakcie pomiaru należy stale obserwować czy na styku końcówki i otworu świecy nie ma żadnych nieszczelności, które mogłyby negatywnie wpłynąć na wynik pomiaru. Próbnik należy po każdym przeprowadzonym pomiarze odpowietrzyć (za pomocą zaworu umieszczonego w jego końcówce).
Pomiar ciśnienia sprężania - interpretacja wyników
Wyniki pomiarów należy poddać porównaniu z tymi deklarowanymi przez producenta. Jeśli nie posiadamy takich informacji to przybliżoną wartość ciśnienia sprężania obliczymy za pomocą wzoru:
Pspr= k ε
gdzie:
k= 0,12…0,13 dla silnika czterosuwowego o zapłonie iskrowym (benzynowy);
k= 0,17…0,20 dla silnika czterosuwowego o zapłonie samoczynnym (wysokoprężny).
Zobacz też: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy
Dla silnika o zapłonie iskrowym ciśnienie sprężania waha się od 1,0 do 1,5 MPa, a dla silnika Diesla 2,5-3,5 MPa. Wyniki pomiarów w poszczególnych cylindrach nie powinny różnić się między sobą o więcej niż 10 % najwyższego odczytu! Jeśli ciśnienie sprężania spadło o więcej niż 15-20 % w stosunku do wartości nominalnej to możemy mówić o poważnym zużyciu elementów silnika (pierścieni, gładzi cylindrów, tłoków, zaworów lub ich gniazd).
Aby określić co dokładnie jest przyczyną spadku ciśnienia można wykonać kilka prób, ale więcej o nich dowiecie się od nas niebawem.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA