REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dwumasowe koło zamachowe – jak jeździć by działało dłużej?

Nawet jeśli nasze auto świetnie przyspiesza z nich obrotów, to lepiej unikać tego, bowiem przeciążeniu ulega wtedy m.in. dwumasowe koło zamachowe.
Nawet jeśli nasze auto świetnie przyspiesza z nich obrotów, to lepiej unikać tego, bowiem przeciążeniu ulega wtedy m.in. dwumasowe koło zamachowe.
Valeo

REKLAMA

REKLAMA

Obawa przed koniecznością wymiany koła dwumasowego sprawia, że wielu kierowców zmienia swój styl jazdy. Jeździ spokojnie, mało dynamicznie i stosuje zasady ekodrivingu. Jak się okazuje taka jazda jeszcze szybciej niszczy koło dwumasowe. Dlaczego?

Większość nowoczesnych aut z silnikami Diesla wyposażonych jest w koło dwumasowe. Służy ono przenoszeniu mocy i momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Oczywiście pośredniczy w tym także sprzęgło, ale w przypadku, gdy współpracuje ono z „dwumasem” , jego budowa jest prostsza, a praca mniej wytężona. To właśnie dwumasowe koło zamachowe przejmuje największe obciążenia i siły generowane przez silnik.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Zużyte dwumasowe koło zamachowe - objawy

Koło dwumasowe w wyniku gwałtownych obciążeń i wibracji generowanych przez silnik (zwłaszcza wysokoprężny) ulega zużyciu. Najczęściej zawodzi, a właściwie zawodzą, poliamidowe pierścienie łożyskujące część wtórną koła dwumasowego w jego części pierwotnej. Głównych powodów takiej sytuacji należy szukać w stylu jazdy kierowcy.

Znaki, mandaty i punkty karne 2014 (PDF)

REKLAMA

Aby wydłużyć żywotność dwumasowego koła zamachowego należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- unikać gwałtownego przyspieszania przy niskich obrotach silnika (mniejszych niż 2000 obr./min) – nawet jeśli nasze auto gładko przyspiesza np. od 1600-1700 obr./min to nie oznacza to, że jego podzespoły nie odczuwają tego. Przy tak niskich obrotach jednostka napędowa generuje wyraźne wibracje (zwłaszcza czterocylindrowa), a gwałtowne wyzwolenie energii przez silnik potęguje przeciążenia na poszczególnych elementach przeniesienia napędu;

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

- uruchamiać i wyłączać silnik przy wciśniętym pedale sprzęgła – koło dwumasowe nie będzie narażone na mocne szarpnięcie spowodowane różnicą prędkości pomiędzy rozkręconym wałkiem skrzyni biegów, a gwałtownie zatrzymanym wałem napędowym;

- zrezygnować z gwałtownego ruszania autem – ogromne siły jakie musi przenieść „dwumas” i sprzęgło na skrzynię drastycznie obniżają trwałość obu podzespołów;

- płynnie przyspieszać i zmieniać biegi bez szarpnięć – każde wyrównanie obrotów jakie musi wykonać sprzęgło wraz z kołem dwumasowym wpływa na ich szybsze zużycie, poza tym ruszanie na granicy zgaśnięcia silnika także negatywnie wpływa na stan koła zamachowego dlatego warto lepiej używać wyższych obrotów w trakcie ruszania

Zobacz też: Uszkodzona turbosprężarka - objawy cz. I

-unikać częstego zatrzymywania się – auta użytkowane poza miastem, głównie na trasach potrafią pokonać na jednym kole zamachowych dystans nawet 400-500 000 km. Te, które są eksploatowane w mieście najczęściej muszą mieć je wymienione na nowe po ok. 150 000 (czasem nawet po 70-80 000 km).

Koło dwumasowe a jazda z przyczepą

Negatywnie na kondycję koła dwumasowego wpływa także jazda autem z przyczepą. Obciążenie jakie musi ono przenieść zwłaszcza w trakcie ruszania zestawu jest bardzo duże. Jeśli musimy jeździć bardzo często z przyczepą to musimy zdać sobie sprawę, że interwał pomiędzy wymianami koła dwumasowego skróci się co najmniej o połowę (zwłaszcza jeśli poruszamy w się w obrębie zakorkowanych miast).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA