REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Olej w układzie dolotowym silnika – skutki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wykrycie oleju w kanałach dolotowych silnika powinno wiązać się z natychmiastowym wykryciem powodów jego zalegania w nich.. Fot. Fotolia
Wykrycie oleju w kanałach dolotowych silnika powinno wiązać się z natychmiastowym wykryciem powodów jego zalegania w nich.. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zaleganie oleju w kanałach dolotowych silnika jest zjawiskiem niepożądanym, a jego skutki mogą być bardzo groźne dla stanu jednostki napędowej. Dlaczego?

Olej w układzie dolotowym silnik

Olej silnikowy zapewnia poszczególnym podzespołom silnika prawidłowe smarowanie ograniczając w ten sposób ich nadmierne zużycie. Zapewnia także odpowiednią temperaturą pracy jednostki napędowej, będąc swoistym odbiornikiem ciepła. Są jednak miejsca, w których olej nie powinien się znajdować. Jednym z nich jest układ dolotowy.

REKLAMA

Zobacz też: Olej w układzie dolotowym silnika - przyczyny

Przyczyny zalegania oleju w kanałach dolotowych motoru skupiają się przede wszystkim wokół zużytej turbosprężarki, pierścieni tłokowych czy separatora oleju w odmie. Warto pamiętać, że wraz z wykryciem usterki trzeba podjąć szybką naprawę, bo konsekwencje mogą być poważne.

Zobacz też: Dlaczego psuje się turbosprężarka?

Rozbieganie silnika

Największe ryzyko związane z przedostającym się do układu dolotowego olejem ponoszą użytkownicy aut z jednostką Diesla. Coraz częściej pojawiają się bowiem awarie związane z tzw. rozbieganiem silnika. Problem ten polega na samoczynnym wejściu jednostki napędowej na maksymalne obroty. Jest to spowodowane tym, że motor wysokoprężny, w przeciwieństwie do benzynowego, może pracować na oleju silnikowym. Jeśli ten dostaje się do silnika w wyniku np. nieszczelnej turbiny, motor zaczyna pracować jakby dostał dodatkową dawkę paliwa i podnoszą się jego obroty. Im są one większe, tym zużyta turbina przepuszcza coraz więcej oleju, a jednostka napędowa pracuje coraz intensywniej, aż do osiągnięcia maksymalnych obrotów. Jeśli kierowca nie zdławi silnika poprzez np. zatkanie kolektora dolotowego to w przypadku większości diesli silnik albo eksploduje (korbowody przebiją blok silnika), albo uleganie zatarciu w wyniku braku oleju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

Zapchany filtr cząstek stałych DPF

Nie zawsze skutki jazdy z przedostającym się do dolotu olejem silnikowym są tak poważne i błyskawiczne do zaobserwowania. Bardzo często do komory cylindra dostają się tylko nieznaczne jego ilości. Również i one mogą wyrządzić sporo problemów. Spalanie oleju silnikowego powoduje bowiem, że intensywnemu zapychaniu ulegają katalizatory auta, w tym osławiony filtr cząstek stałych. Cena nowego katalizatora czy filtra DPF jest często tak wysoka, że nie opłaca się go wymieniać na nowy.

Zobacz też: Wymiana turbosprężarki w silniku benzynowym i Diesla - BMW 335i i 330d

Nagar w silniku

Spalanie oleju silnikowego powoduje także powstawanie dużych ilości nagaru, który potrafi wyrządzić sporo szkód w aucie. Zapycha on kolektor ssący, uszkadza zawór EGR, przyczynia się do niszczenia gładzi tulei cylindrów czy turbosprężarki. Sukcesywnie obniża też wydajność świec zapłonowych czy katalizatorów.

Zobacz też: Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody

Jeśli zatem w kanałach dolotowych zalega spora ilość oleju silnikowego, koniecznie trzeba znaleźć przyczynę tego zjawiska i szybko ją wyeliminować. Jego bagatelizowanie może doprowadzić do poważnej awarii silnika, łącznie z jego zniszczeniem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

REKLAMA

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

REKLAMA