REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Olej w układzie dolotowym silnika – skutki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wykrycie oleju w kanałach dolotowych silnika powinno wiązać się z natychmiastowym wykryciem powodów jego zalegania w nich.. Fot. Fotolia
Wykrycie oleju w kanałach dolotowych silnika powinno wiązać się z natychmiastowym wykryciem powodów jego zalegania w nich.. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zaleganie oleju w kanałach dolotowych silnika jest zjawiskiem niepożądanym, a jego skutki mogą być bardzo groźne dla stanu jednostki napędowej. Dlaczego?

Olej w układzie dolotowym silnik

Olej silnikowy zapewnia poszczególnym podzespołom silnika prawidłowe smarowanie ograniczając w ten sposób ich nadmierne zużycie. Zapewnia także odpowiednią temperaturą pracy jednostki napędowej, będąc swoistym odbiornikiem ciepła. Są jednak miejsca, w których olej nie powinien się znajdować. Jednym z nich jest układ dolotowy.

REKLAMA

Zobacz też: Olej w układzie dolotowym silnika - przyczyny

Przyczyny zalegania oleju w kanałach dolotowych motoru skupiają się przede wszystkim wokół zużytej turbosprężarki, pierścieni tłokowych czy separatora oleju w odmie. Warto pamiętać, że wraz z wykryciem usterki trzeba podjąć szybką naprawę, bo konsekwencje mogą być poważne.

Zobacz też: Dlaczego psuje się turbosprężarka?

Rozbieganie silnika

Największe ryzyko związane z przedostającym się do układu dolotowego olejem ponoszą użytkownicy aut z jednostką Diesla. Coraz częściej pojawiają się bowiem awarie związane z tzw. rozbieganiem silnika. Problem ten polega na samoczynnym wejściu jednostki napędowej na maksymalne obroty. Jest to spowodowane tym, że motor wysokoprężny, w przeciwieństwie do benzynowego, może pracować na oleju silnikowym. Jeśli ten dostaje się do silnika w wyniku np. nieszczelnej turbiny, motor zaczyna pracować jakby dostał dodatkową dawkę paliwa i podnoszą się jego obroty. Im są one większe, tym zużyta turbina przepuszcza coraz więcej oleju, a jednostka napędowa pracuje coraz intensywniej, aż do osiągnięcia maksymalnych obrotów. Jeśli kierowca nie zdławi silnika poprzez np. zatkanie kolektora dolotowego to w przypadku większości diesli silnik albo eksploduje (korbowody przebiją blok silnika), albo uleganie zatarciu w wyniku braku oleju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

Zapchany filtr cząstek stałych DPF

Nie zawsze skutki jazdy z przedostającym się do dolotu olejem silnikowym są tak poważne i błyskawiczne do zaobserwowania. Bardzo często do komory cylindra dostają się tylko nieznaczne jego ilości. Również i one mogą wyrządzić sporo problemów. Spalanie oleju silnikowego powoduje bowiem, że intensywnemu zapychaniu ulegają katalizatory auta, w tym osławiony filtr cząstek stałych. Cena nowego katalizatora czy filtra DPF jest często tak wysoka, że nie opłaca się go wymieniać na nowy.

Zobacz też: Wymiana turbosprężarki w silniku benzynowym i Diesla - BMW 335i i 330d

Nagar w silniku

Spalanie oleju silnikowego powoduje także powstawanie dużych ilości nagaru, który potrafi wyrządzić sporo szkód w aucie. Zapycha on kolektor ssący, uszkadza zawór EGR, przyczynia się do niszczenia gładzi tulei cylindrów czy turbosprężarki. Sukcesywnie obniża też wydajność świec zapłonowych czy katalizatorów.

Zobacz też: Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody

Jeśli zatem w kanałach dolotowych zalega spora ilość oleju silnikowego, koniecznie trzeba znaleźć przyczynę tego zjawiska i szybko ją wyeliminować. Jego bagatelizowanie może doprowadzić do poważnej awarii silnika, łącznie z jego zniszczeniem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA