REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Olej w układzie dolotowym silnika - przyczyny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zużyta turbina lub separator oleju w odmie to najczęstsze przyczyny przedostawania się oleju do układu dolotowego silnika. Fot. Fotolia
Zużyta turbina lub separator oleju w odmie to najczęstsze przyczyny przedostawania się oleju do układu dolotowego silnika. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Olej w układzie dolotowym niesie ryzyko poważnych usterek. Sprawdź co jest przyczyną jego zalegania w przewodach dolotowych.

Układ dolotowy - płuca silnika

REKLAMA

REKLAMA

Układ dolotowy jest odpowiedzialny za dostarczanie do silnika powietrza (w jednostkach z bezpośrednim wtryskiem paliwa) lub mieszanki paliwowo-powietrznej (w silnikach z wtryskiem pośrednim). Prawdziwe problemy pojawiają się, w gdy w układzie dolotowych zaczyna gromadzić się olej silnikowy. W żadnym wypadku nie powinien on się tam znajdować. Co prawda w silnikach turbodoładowanych dopuszcza się lekkie zawilgocenie układu dolotowego olejem, ale jego większe ilości są niedopuszczalne.

Zobacz też: Klapy wirowe mogą uratować silnik Diesla przed zniszczeniem

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Olej w przewodach intercoolera - zużyta turbosprężarka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skąd się bierze olej silnikowy w układzie dolotowym? Przyczyn może być kilka. Największe problemy dotyczą silników z turbodoładowaniem, zwłaszcza diesli. Najczęściej wina leży po stronie zużytej turbosprężarki, a dokładnie jej wirnika, który przepuszcza olej (turbina jest nim smarowana). W przypadku kilkuletnich silników wysokoprężnych takie zjawisko jest bardzo powszechne. Rozwiązaniem jest wymiana turbosprężarki (koszt ok. 5 000 zł) lub jej regeneracja (1500 – 2000 zł).

Zobacz też: Dlaczego psuje się turbosprężarka?

Olej w układzie dolotowym silnika - niesprawna odma

Innym powodem zalegania oleju w dolocie, bardzo często lekceważonym nawet przez mechaników, jest źle działająca odma. Zadaniem odmy jest odpowietrzanie skrzyni korbowej. Wraz z powietrzem, które jest wyciągane ze skrzyni, zasysany jest też olej silnikowy (niewielkie ilości). Problem polega na tym, że po kilku latach eksploatacji znajdujący się w odmie separator oleju, przestaje prawidłowo działać i przepuszcza do przewodu dolotowego turbosprężarki powietrze wraz oparami oleju. W rezultacie sprężarka wtłacza do przewodu intercoolera powietrze wraz z olejem. Z tego powodu zaleca się, aby raz na 2-3 lata, wymienić odmę lub membrany separatora na nowe. Koszt zakupu nowej odmy jest bardzo zróżnicowany i może wynieść od 50-900 zł.

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy

Olej w układzie dolotowym silnika - za duża ilość oleju w silniku

Powodem przedostawania się oleju do układu dolotowego może być także zbyt duża jego ilość w silniku. Serwisy ASO bardzo często zalewają silnik zbyt dużą ilością oleju, najczęściej z uwagi na krótki czas jaki mogą poświęcić autu. Zanim olej spłynie z motoru w całości,  zalewają go taką ilością oleju, jaką zaleca producent. Wtedy właśnie gwałtownie rośnie ryzyko pojawienia się oleju w odmie, która dostarczy go do układu dolotowego.

Zobacz też: Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

Olej w układzie dolotowym silnika - zużyte pierścienie tłokowe

Obecność oleju w układzie dolotowym może być także wynikiem zużytych pierścieni tłokowych, czego skutkiem jest wydmuchiwanie oleju do układu dolotowego. Koszt naprawy jest znaczny, a jeśli silnik auta faktycznie wymaga wymiany pierścieni to warto skontrolować pozostałe jego elementy. Może się bowiem okazać, że niedługo po wymianie pierścieni ponownie będzie trzeba rozbierać silnik, aby wyeliminować kolejną usterkę co niepotrzebnie zwiększy koszty robocizny.

Zobacz też:  Olej w układzie dolotowym silnika - skutki

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA