REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zużyta turbina lub separator oleju w odmie to najczęstsze przyczyny przedostawania się oleju do układu dolotowego silnika. Fot. Fotolia
Zużyta turbina lub separator oleju w odmie to najczęstsze przyczyny przedostawania się oleju do układu dolotowego silnika. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Olej w układzie dolotowym niesie ryzyko poważnych usterek. Sprawdź co jest przyczyną jego zalegania w przewodach dolotowych.

Układ dolotowy - płuca silnika

REKLAMA

Układ dolotowy jest odpowiedzialny za dostarczanie do silnika powietrza (w jednostkach z bezpośrednim wtryskiem paliwa) lub mieszanki paliwowo-powietrznej (w silnikach z wtryskiem pośrednim). Prawdziwe problemy pojawiają się, w gdy w układzie dolotowych zaczyna gromadzić się olej silnikowy. W żadnym wypadku nie powinien on się tam znajdować. Co prawda w silnikach turbodoładowanych dopuszcza się lekkie zawilgocenie układu dolotowego olejem, ale jego większe ilości są niedopuszczalne.

Zobacz też: Klapy wirowe mogą uratować silnik Diesla przed zniszczeniem

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Olej w przewodach intercoolera - zużyta turbosprężarka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skąd się bierze olej silnikowy w układzie dolotowym? Przyczyn może być kilka. Największe problemy dotyczą silników z turbodoładowaniem, zwłaszcza diesli. Najczęściej wina leży po stronie zużytej turbosprężarki, a dokładnie jej wirnika, który przepuszcza olej (turbina jest nim smarowana). W przypadku kilkuletnich silników wysokoprężnych takie zjawisko jest bardzo powszechne. Rozwiązaniem jest wymiana turbosprężarki (koszt ok. 5 000 zł) lub jej regeneracja (1500 – 2000 zł).

Zobacz też: Dlaczego psuje się turbosprężarka?

Olej w układzie dolotowym silnika - niesprawna odma

Innym powodem zalegania oleju w dolocie, bardzo często lekceważonym nawet przez mechaników, jest źle działająca odma. Zadaniem odmy jest odpowietrzanie skrzyni korbowej. Wraz z powietrzem, które jest wyciągane ze skrzyni, zasysany jest też olej silnikowy (niewielkie ilości). Problem polega na tym, że po kilku latach eksploatacji znajdujący się w odmie separator oleju, przestaje prawidłowo działać i przepuszcza do przewodu dolotowego turbosprężarki powietrze wraz oparami oleju. W rezultacie sprężarka wtłacza do przewodu intercoolera powietrze wraz z olejem. Z tego powodu zaleca się, aby raz na 2-3 lata, wymienić odmę lub membrany separatora na nowe. Koszt zakupu nowej odmy jest bardzo zróżnicowany i może wynieść od 50-900 zł.

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy

Olej w układzie dolotowym silnika - za duża ilość oleju w silniku

Powodem przedostawania się oleju do układu dolotowego może być także zbyt duża jego ilość w silniku. Serwisy ASO bardzo często zalewają silnik zbyt dużą ilością oleju, najczęściej z uwagi na krótki czas jaki mogą poświęcić autu. Zanim olej spłynie z motoru w całości,  zalewają go taką ilością oleju, jaką zaleca producent. Wtedy właśnie gwałtownie rośnie ryzyko pojawienia się oleju w odmie, która dostarczy go do układu dolotowego.

Zobacz też: Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

Olej w układzie dolotowym silnika - zużyte pierścienie tłokowe

Obecność oleju w układzie dolotowym może być także wynikiem zużytych pierścieni tłokowych, czego skutkiem jest wydmuchiwanie oleju do układu dolotowego. Koszt naprawy jest znaczny, a jeśli silnik auta faktycznie wymaga wymiany pierścieni to warto skontrolować pozostałe jego elementy. Może się bowiem okazać, że niedługo po wymianie pierścieni ponownie będzie trzeba rozbierać silnik, aby wyeliminować kolejną usterkę co niepotrzebnie zwiększy koszty robocizny.

Zobacz też:  Olej w układzie dolotowym silnika - skutki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA