REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zużyta turbina lub separator oleju w odmie to najczęstsze przyczyny przedostawania się oleju do układu dolotowego silnika. Fot. Fotolia
Zużyta turbina lub separator oleju w odmie to najczęstsze przyczyny przedostawania się oleju do układu dolotowego silnika. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Olej w układzie dolotowym niesie ryzyko poważnych usterek. Sprawdź co jest przyczyną jego zalegania w przewodach dolotowych.

Układ dolotowy - płuca silnika

REKLAMA

REKLAMA

Układ dolotowy jest odpowiedzialny za dostarczanie do silnika powietrza (w jednostkach z bezpośrednim wtryskiem paliwa) lub mieszanki paliwowo-powietrznej (w silnikach z wtryskiem pośrednim). Prawdziwe problemy pojawiają się, w gdy w układzie dolotowych zaczyna gromadzić się olej silnikowy. W żadnym wypadku nie powinien on się tam znajdować. Co prawda w silnikach turbodoładowanych dopuszcza się lekkie zawilgocenie układu dolotowego olejem, ale jego większe ilości są niedopuszczalne.

Zobacz też: Klapy wirowe mogą uratować silnik Diesla przed zniszczeniem

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Olej w przewodach intercoolera - zużyta turbosprężarka

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skąd się bierze olej silnikowy w układzie dolotowym? Przyczyn może być kilka. Największe problemy dotyczą silników z turbodoładowaniem, zwłaszcza diesli. Najczęściej wina leży po stronie zużytej turbosprężarki, a dokładnie jej wirnika, który przepuszcza olej (turbina jest nim smarowana). W przypadku kilkuletnich silników wysokoprężnych takie zjawisko jest bardzo powszechne. Rozwiązaniem jest wymiana turbosprężarki (koszt ok. 5 000 zł) lub jej regeneracja (1500 – 2000 zł).

Zobacz też: Dlaczego psuje się turbosprężarka?

Olej w układzie dolotowym silnika - niesprawna odma

Innym powodem zalegania oleju w dolocie, bardzo często lekceważonym nawet przez mechaników, jest źle działająca odma. Zadaniem odmy jest odpowietrzanie skrzyni korbowej. Wraz z powietrzem, które jest wyciągane ze skrzyni, zasysany jest też olej silnikowy (niewielkie ilości). Problem polega na tym, że po kilku latach eksploatacji znajdujący się w odmie separator oleju, przestaje prawidłowo działać i przepuszcza do przewodu dolotowego turbosprężarki powietrze wraz oparami oleju. W rezultacie sprężarka wtłacza do przewodu intercoolera powietrze wraz z olejem. Z tego powodu zaleca się, aby raz na 2-3 lata, wymienić odmę lub membrany separatora na nowe. Koszt zakupu nowej odmy jest bardzo zróżnicowany i może wynieść od 50-900 zł.

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy

Olej w układzie dolotowym silnika - za duża ilość oleju w silniku

Powodem przedostawania się oleju do układu dolotowego może być także zbyt duża jego ilość w silniku. Serwisy ASO bardzo często zalewają silnik zbyt dużą ilością oleju, najczęściej z uwagi na krótki czas jaki mogą poświęcić autu. Zanim olej spłynie z motoru w całości,  zalewają go taką ilością oleju, jaką zaleca producent. Wtedy właśnie gwałtownie rośnie ryzyko pojawienia się oleju w odmie, która dostarczy go do układu dolotowego.

Zobacz też: Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

Olej w układzie dolotowym silnika - zużyte pierścienie tłokowe

Obecność oleju w układzie dolotowym może być także wynikiem zużytych pierścieni tłokowych, czego skutkiem jest wydmuchiwanie oleju do układu dolotowego. Koszt naprawy jest znaczny, a jeśli silnik auta faktycznie wymaga wymiany pierścieni to warto skontrolować pozostałe jego elementy. Może się bowiem okazać, że niedługo po wymianie pierścieni ponownie będzie trzeba rozbierać silnik, aby wyeliminować kolejną usterkę co niepotrzebnie zwiększy koszty robocizny.

Zobacz też:  Olej w układzie dolotowym silnika - skutki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA