REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie mogą być przyczyny wysokiego spalania w dieslu?

Filip Lewandowski
Zwiększone zużycie oleju napędowego nie musi wynikać z usterki silnika. Fot. Fotolia
Zwiększone zużycie oleju napędowego nie musi wynikać z usterki silnika. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na poziom zużycia paliwa w silniku wysokoprężnym wpływ ma wiele czynników. Podpowiadamy co może być przyczyną zwiększonego spalania w dieslu.

Poszukiwania przyczyny zwiększonego spalania warto rozpocząć od przeanalizowania wszystkich faktów związanych z użytkowaniem naszego pojazdu w ostatnim czasie. Zastanówmy się kiedy po raz pierwszy odnotowaliśmy taki wzrost i z jakimi okolicznościami mógł on być związany. Czy nie pojawiły się wcześniej jakieś usterki, niekoniecznie związane z układem paliwowym? Czy samochód nie przechodził żadnych napraw lub regulacji? Jeśli odpowiedzi na te pytania nie naprowadzają nas w żaden sposób na możliwą przyczynę, poniższe wskazówki pomogą nam wykryć możliwe nieprawidłowości odpowiedzialne za zwiększone spalanie.

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy należy wymienić katalizator?

Przyczyny niezwiązane z usterką silnika

Nieszczelny zbiornik paliwa

Pierwszą dość banalną przyczyną zwiększonego zużycia oleju napędowego może być uszkodzony bak paliwa, w którym pojawiła się nieszczelność. Do niej prowadzić może korozja (w przypadku zbiorników wykonanych z blachy) lub uszkodzenie mechaniczne powstałe na skutek uderzenia o wystający obiekt na drodze, np. studzienkę albo krawężnik. Aby wykryć wyciek wystarczy sprawdzić, czy po dłuższym postoju nie pojawiła się pod naszym samochodem żadna oleista plama, zwłaszcza w jego tylnej części. Można w tym celu podłożyć pod autem w okolicach baku kawałek kartonu. Jeśli okaże się, że faktycznie ze zbiornika wycieka paliwo to, o ile w przypadku zbiornika z tworzywa sztucznego istnieje szansa jego sklejenia, o tyle uszkodzony bak metalowy nadaje się tylko i wyłącznie do wymiany.

Niskie ciśnienie w oponach

Inną prostą przyczyną wzrostu spalania (dotyczy to nie tylko diesla) może być zbyt niskie ciśnienie w kołach. Niedopompowane opony stawiają większy opór podczas toczenia, przez co rośnie zużycie paliwa. Zaleca się sprawdzanie ciśnienia w kołach średnio co kilkaset kilometrów i po każdym dłuższym postoju auta.

Zobacz też: Przygotowanie auta do wiosny - poradnik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niskie temperatury, krótkie odcinki

REKLAMA

Jeśli zwiększone zużycie zauważyliśmy w okresie zimowym, to jest to normalny objaw, gdyż przy niskich temperaturach silnik przez dłuższy czas od rozruchu pracuje na wzbogaconej mieszance paliwowo-powietrznej. Aby możliwie ograniczyć wzrost zużycia paliwa zimą unikajmy grzania silnika na postoju i ruszajmy autem tuż po jego uruchomieniu. Silnik nagrzewa się zdecydowanie szybciej w czasie jazdy niż na biegu jałowym.

Do wzrostu spalania może się przyczynić także częsta jazda na krótkich odcinkach, zwłaszcza w mieście. Wielokrotne rozruchy na zimno i dystanse nieprzekraczające kilku kilometrów, pokonywane przy niskich prędkościach, to dość powszechny powód zmuszający kierowców do częstszych wizyt na stacji benzynowej. Jedyną radą w takim przypadku może być umiejętne planowanie wszelkich podróży i, o ile to możliwe, unikanie nieprzewidzianych wyjazdów.

Zobacz też: Co zrobić, gdy utracimy kluczyk do samochodu?

Złe nawyki za kierownicą

Przyczyn wysokiego spalania szukać należy także w złych nawykach kierowców, nabytych podczas używania auta z silnikiem benzynowym. Chodzi tu o wkręcanie silnika na zbyt wysokie obroty i niepotrzebne redukowanie biegu podczas przyspieszania. Należy zwrócić uwagę, iż silnik wysokoprężny ma inną charakterystykę pracy - dysponuje węższym zakresem obrotów użytecznych, a wysoki moment obrotowy decydujący o dynamice i elastyczności rozwija na dużo niższych obrotach niż silnik benzynowy. Dlatego nie ma sensu wkręcanie go na wysokie obroty, ponieważ nie przyniesie to żadnych korzyści a odbije się zdecydowanie negatywnie na poziomie spalania, jak i trwałości jednostki napędowej.

Niska jakość paliwa

Zdarza się również, że na wysokie spalanie wpływ ma jakość zatankowanego oleju napędowego. Jeśli okaże się, że jest ona poniżej normy to nowoczesny silnik diesla będzie sobie to rekompensował zwiększając dawki paliwa podawane do cylindrów. W starszych silnikach to kierowca będzie bezpośrednio wpływał na wzrost spalania, gdyż aby utrzymać odpowiednią dynamikę na kiepskim paliwie będzie zmuszony głębiej wciskać pedał gazu.

Zobacz też: Ograniczamy roczne wydatki na eksploatację samochodu

Przyczyny leżące pod maską

Zbrudzony filtr powietrza

Jeśli powyższe możliwości nie naprowadziły nas na przyczynę problemu, nasze poszukiwania musimy skierować pod maskę auta. Pierwszą rzeczą jaką robimy po jej otworzeniu, jest na pewno sprawdzenie zużycia filtra powietrza. Mocno zanieczyszczony będzie utrudniał dopływ powietrza do silnika ograniczając jego moc i wymuszając na kierowcy większą pracę gazem. A to prosta droga do większego spalania. Dlatego zabrudzony filtr spróbujmy oczyścić (wystarczy go wytrzepać i przedmuchać sprężonym powietrzem), a gdy jego stan na to nie pozwala, po prostu go wymieńmy.

Zobacz też: Komu powierzyć naprawę auta?

Usterka układu wtryskowego

Jeżeli oczyszczenie/wymiana filtra nie przyniesie poprawy wina zwiększonego spalania leżeć może w usterce układu wtryskowego. Najczęściej winna jest rozregulowana pompa wtryskowa, która wymaga ponownego nastawienia. W starszych konstrukcjach, przy odrobinie wiedzy i umiejętności, można to zrobić nawet samemu. Rzadziej zdarza się, że w pompie wtryskowej pojawiają się nieszczelności prowadzące do wycieków paliwa podczas pracy silnika. Łatwo to zdiagnozować oglądając dokładnie pompę wtryskową oraz spód silnika, gdzie zbierać się może ściekający olej napędowy. Na zwiększone spalanie wpływ mogą mieć też zużyte, tzw. „lejące” wtryskiwacze. Podają one zbyt duże porcje paliwa, co skutkuje zwiększonym spalaniem oraz dymieniem z rury wydechowej. Zarówno w przypadku awarii pompy wtryskowej jak i wtryskiwaczy jedynym ratunkiem będzie regeneracja lub wymiana tych elementów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA