REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto przed zakupem skorzystać z jazdy próbnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Jazda próbna. fot. Newspress
Jazda próbna. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda próbna autem, którego kupno bierzemy pod uwagę, jest jedną z najważniejszych czynności, jakie możemy wykonać przed ostatecznym podjęciem decyzji. W poradniku podpowiadamy jak mądrze wykorzystać jazdę próbną, na co uważać i co dodatkowo zrobić, aby nasz zakup był udany.

Niemal każdy człowiek w swoim życiu dokonuje tysięcy wyborów przy zakupach – od zapałek za 10 groszy po mieszkanie za kilkaset tysięcy. W przypadku tańszych produktów, wybór wydaje się tym prostszy, że nawet jak wybierzemy źle, to straty pieniężne nie będą tak bolesne. Jak dokonać udanego zakupu w przypadku nowego auta?

REKLAMA

REKLAMA

Przyszły właściciel auta przy wyborze kieruje się różnymi pobudkami. Własne doświadczenie, poradniki motoryzacyjne, opinia kolegów lub rodziny, czy fachowa opinia specjalisty – zazwyczaj wszystko to wpływa na nasz wybór. Jednak w sytuacji gdy w konkretnym aucie nawet nie siedzieliśmy, to ani najlepsze katalogi, ani najbardziej fachowa opinia nie powiedzą nam jak się w aucie czujemy albo jak się auto prowadzi. Jedynym sposobem na przekonanie się, czy auto pasuje nam we wszystkich względach, jest odbycie jazdy próbnej.

Zobacz też: Jak przewieźć motocykl niewiekim kosztem?

W momencie gdy od auta oczekujemy czegoś więcej niż odpowiedniego wyglądu i satysfakcjonujących danych na papierze, musimy sprawdzić jak auto sprawdza się w praktyce. Na co dzień będziemy bowiem nim głównie jeździć, a nie podziwiać i patrzeć w prospekt albo dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Nie chodzi nam tu jednak o wypatrzenie sobie jednego auta. Jeśli nie sprawdzimy jak jeździ się modelami innych marek, skąd będziemy wiedzieć, czy przypadkiem któreś auto nie spodoba się nam bardziej? Najgorszym błędem jest upieranie się przy jednym modelu auta. Powody bywają bardzo różne – a to szwagier jeździł i auto mu się spodobało,  a to pisali w gazetach, że nasz upatrzony model dobrze wypada na tle konkurencji, a to z kolei jesteśmy przyzwyczajeni do jednej marki/modelu i nie chcemy tego zmieniać. By coś ocenić i ewentualnie docenić lub nie, musimy mieć porównanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ograniczamy roczne wydatki na eksploatację samochodu

Jazdy testowe to usługa, która jest standardem niemalże we wszystkich salonach sprzedaży w Polsce. Czasami nawet nie musimy się na nią umawiać z wyprzedzeniem – gdy pracownicy salonu mają czas, a samochód jest placu, na przejażdżkę możemy ruszyć niedługo po wejściu do salonu. Jedynym problemem może być to, że auto którym będziemy jeździć, niemalże na pewno nie będzie dokładnie takie, jakie byśmy chcieli kupić. Istnieją bowiem dziesiątki, a czasem i setki konfiguracji, uwzględniając silnik, rodzaj skrzyni biegów, wersję wyposażenie, o kolorze lakieru nie wspominając. W sytuacji gdy nie trafimy na pożądane auto, pozostaje nam jedynie udać się do innego, najlepiej większego dilera.

Auta testowe są zazwyczaj maksymalnie wyposażone. Jest to chytry zabieg dilerów, którzy chcą pokazać auto od jak najlepszej strony. Rzeczywiście, klienci zazwyczaj są pod wrażeniem zarówno wyposażenia auta, jak i elokwencji pracownika salonu, który opowiada nam o aucie w samych superlatywach. „Szczęka opada” dopiero gdy spytamy o cenę modelu, którym się poruszamy. Nie dajmy się więc zmanipulować – rzadko kiedy nasze auto będzie tak skonfigurowane, jak auto testowe. Oczywiście w salonie niczego nam nie zabronią, a jeśli chodzi o wydawanie pieniędzy, nawet nam to ułatwią. Pamiętajmy jednak, że wyposażenie dodatkowe może finalnie zwiększyć cenę o niemalże 100 % w porównaniu z podstawową wersją. Zachowanie trzeźwego umysłu jest ważne zarówno w przypadku pań, jak i panów. Kobiety zazwyczaj zachowują większy rozsądek w kwestii doboru silnika, jednak dadzą się skusić takimi „bajerami” jak chociażby indywidualna aranżacja wnętrza. U mężczyzn jest dokładnie odwrotnie – są w stanie pojechać do salonu po vana ze stukonnym dieslem, i wrócić kabrioletem z V-ósemką pod maską.

Zobacz też: Jak działa system DNA w autach Alfa Romeo?

W krajach Europy Zachodniej, a zwłaszcza u naszych zachodnich sąsiadów, do tematu wyboru auta podchodzi się bardzo poważnie. Specjaliści uważają, że idealnym rozwiązaniem jest odbycie jazdy testowej, a w momencie gdy auto nam się spodoba – wypożyczenie go na dłuższy okres. Założenie jest prawidłowe – nie sposób ocenić auto po godzinnej przejażdżce. Jednak nie zawsze jest to możliwe, ponieważ tak jak i w przypadku salonów sprzedaży, wypożyczalnie mają ograniczony wybór aut. Jest on praktycznie zerowy w momencie, gdy chcemy kupić auto dopiero co pojawiające się w salonach sprzedaży. Dość jednak o tym, ponieważ w Polsce nikogo na takie rozwiązanie nie stać.

Co może zrobić zatem przeciętny Kowalski? Przede wszystkim  postarać się zdobyć jak najwięcej informacji o jak największej ilości aut. Oprócz odbycia jazdy próbnej warto poprzeglądać katalogi, poczytać fora internetowe poświęcone konkretnym autom, czy zaciągnąć opinii mechaników samochodowych, którzy mieli do czynienia z danym autem. Dwa ostatnie sposoby są niewątpliwie najbardziej miarodajną i „obiektywną” metodą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA