REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu
Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

Wiosna uderzyła z pełną siłą. Słupki termometrów wspięły się w okolice 30 kresek. To zatem idealny czas na wiosenne ogarnięcie samochodu? I tak, i nie. Bo choć kierowcy rzadko o tym wiedzą, upały nie są najlepszym momentem na mycie nadwozia. Decyduje o tym kilka naprawdę ważnych powodów. I nie, wcale nie chodzi o przesąd, który mówi o tym, że zawsze gdy kierowca myje samochód, pada deszcz.

REKLAMA

REKLAMA

Czemu nie należy myć samochodu w pełnym słońcu?

We wnętrzu samochodu stojącego w pełnym słońcu spokojnie może panować 50 czy nawet 60 stopni Celsjusza. I podobną temperaturę ma nadwozie. Żeby się o tym przekonać, wystarczy dotknąć maski lub dachu. Taka sytuacja podczas wizyty na myjni rodzi aż dwa problemy. Kierowca powinien pamiętać o tym, że:

  • w takich warunkach każda ciecz pojawiająca się na nadwoziu będzie wysychać w kilka sekund. Skutek? Zanim napienicie całe auto, pierwsze panele będą już suche. I pozostaną na nich mało estetycznie wyglądające zacieki. Te trzeba będzie usunąć... kolejnym myciem. To syzyfowa praca.
  • będziecie polewać rozgrzany nawet do 60 stopni Celsjusza lakier zimną wodą. To może doprowadzić do jego "hartowania" i potężnych naprężeń. Skutkiem stanie się zatem uszkodzenie powłoki lakierniczej, ewentualnie nawet pęknięcie jednej z szyb.

Wiosną czy latem samochód najlepiej umyć... wieczorem!

Efektu schnięcia detergentów nie da się właściwie uniknąć. Ochronę lakieru czy szyb można zapewnić, stosując na myjni ciepłą wodę. Tyle że ta nie jest dostępna np. podczas wstępnego oprysku na myjni bezdotykowej. Dlatego najlepiej umyć auto pod wieczór. Najlepiej też, aby wcześniej pojazd stał w cieniu. W takim przypadku kierowca ma pewność, że nadwozie będzie właściwie ostudzone. Nie będzie musiał obawiać się żadnych negatywnych skutków.

Wieczór jest zdecydowanie lepszą porą np. od godzin porannych. Powód? Wiosną czy latem nawet o godz. 5 lub 6 słońce może być na tyle mocne, że rozgrzeje nadwozie samochodu. O poranku wszystkie zagrożenia związane z gorącym lakierem mogą być zatem aktualne.

REKLAMA

Myj dokładnie. Spłukujesz również sól i owady

Do gruntownego mycia wiosennego należy się dobrze przygotować. Po pierwsze nie należy szczędzić szamponu (czy też programu z szamponem na myjni bezdotykowej). Warto też dokładnie napienić i umyć nadwozie. W ten sposób kierowca będzie miał pewność, że z zakamarków karoserii wymyje wszystkie pozostałości soli. Ta nie zainicjuje procesów korozyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie warto nabyć środek do usuwania owadów. Na zderzaku, masce i przedniej szybie z pewnością zdążyły się rozbić pierwsze komary czy muchy. Przyschły na słońcu i stworzyły trudne do usunięcia plamy. Bez specjalistycznej chemii nie da się ich zetrzeć. Pozostawione natomiast mogą uszkodzić lakier lub nawet zainicjować punktowe procesy korozyjne. Preparat należy nanieść na nadwozie przed myciem. Konieczne jest także odczekanie często kilku minut.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA