REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu
Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

Wiosna uderzyła z pełną siłą. Słupki termometrów wspięły się w okolice 30 kresek. To zatem idealny czas na wiosenne ogarnięcie samochodu? I tak, i nie. Bo choć kierowcy rzadko o tym wiedzą, upały nie są najlepszym momentem na mycie nadwozia. Decyduje o tym kilka naprawdę ważnych powodów. I nie, wcale nie chodzi o przesąd, który mówi o tym, że zawsze gdy kierowca myje samochód, pada deszcz.

REKLAMA

Czemu nie należy myć samochodu w pełnym słońcu?

We wnętrzu samochodu stojącego w pełnym słońcu spokojnie może panować 50 czy nawet 60 stopni Celsjusza. I podobną temperaturę ma nadwozie. Żeby się o tym przekonać, wystarczy dotknąć maski lub dachu. Taka sytuacja podczas wizyty na myjni rodzi aż dwa problemy. Kierowca powinien pamiętać o tym, że:

  • w takich warunkach każda ciecz pojawiająca się na nadwoziu będzie wysychać w kilka sekund. Skutek? Zanim napienicie całe auto, pierwsze panele będą już suche. I pozostaną na nich mało estetycznie wyglądające zacieki. Te trzeba będzie usunąć... kolejnym myciem. To syzyfowa praca.
  • będziecie polewać rozgrzany nawet do 60 stopni Celsjusza lakier zimną wodą. To może doprowadzić do jego "hartowania" i potężnych naprężeń. Skutkiem stanie się zatem uszkodzenie powłoki lakierniczej, ewentualnie nawet pęknięcie jednej z szyb.

Wiosną czy latem samochód najlepiej umyć... wieczorem!

REKLAMA

Efektu schnięcia detergentów nie da się właściwie uniknąć. Ochronę lakieru czy szyb można zapewnić, stosując na myjni ciepłą wodę. Tyle że ta nie jest dostępna np. podczas wstępnego oprysku na myjni bezdotykowej. Dlatego najlepiej umyć auto pod wieczór. Najlepiej też, aby wcześniej pojazd stał w cieniu. W takim przypadku kierowca ma pewność, że nadwozie będzie właściwie ostudzone. Nie będzie musiał obawiać się żadnych negatywnych skutków.

Wieczór jest zdecydowanie lepszą porą np. od godzin porannych. Powód? Wiosną czy latem nawet o godz. 5 lub 6 słońce może być na tyle mocne, że rozgrzeje nadwozie samochodu. O poranku wszystkie zagrożenia związane z gorącym lakierem mogą być zatem aktualne.

Myj dokładnie. Spłukujesz również sól i owady

Do gruntownego mycia wiosennego należy się dobrze przygotować. Po pierwsze nie należy szczędzić szamponu (czy też programu z szamponem na myjni bezdotykowej). Warto też dokładnie napienić i umyć nadwozie. W ten sposób kierowca będzie miał pewność, że z zakamarków karoserii wymyje wszystkie pozostałości soli. Ta nie zainicjuje procesów korozyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie warto nabyć środek do usuwania owadów. Na zderzaku, masce i przedniej szybie z pewnością zdążyły się rozbić pierwsze komary czy muchy. Przyschły na słońcu i stworzyły trudne do usunięcia plamy. Bez specjalistycznej chemii nie da się ich zetrzeć. Pozostawione natomiast mogą uszkodzić lakier lub nawet zainicjować punktowe procesy korozyjne. Preparat należy nanieść na nadwozie przed myciem. Konieczne jest także odczekanie często kilku minut.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA