REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu
Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

Wiosna uderzyła z pełną siłą. Słupki termometrów wspięły się w okolice 30 kresek. To zatem idealny czas na wiosenne ogarnięcie samochodu? I tak, i nie. Bo choć kierowcy rzadko o tym wiedzą, upały nie są najlepszym momentem na mycie nadwozia. Decyduje o tym kilka naprawdę ważnych powodów. I nie, wcale nie chodzi o przesąd, który mówi o tym, że zawsze gdy kierowca myje samochód, pada deszcz.

REKLAMA

Czemu nie należy myć samochodu w pełnym słońcu?

We wnętrzu samochodu stojącego w pełnym słońcu spokojnie może panować 50 czy nawet 60 stopni Celsjusza. I podobną temperaturę ma nadwozie. Żeby się o tym przekonać, wystarczy dotknąć maski lub dachu. Taka sytuacja podczas wizyty na myjni rodzi aż dwa problemy. Kierowca powinien pamiętać o tym, że:

  • w takich warunkach każda ciecz pojawiająca się na nadwoziu będzie wysychać w kilka sekund. Skutek? Zanim napienicie całe auto, pierwsze panele będą już suche. I pozostaną na nich mało estetycznie wyglądające zacieki. Te trzeba będzie usunąć... kolejnym myciem. To syzyfowa praca.
  • będziecie polewać rozgrzany nawet do 60 stopni Celsjusza lakier zimną wodą. To może doprowadzić do jego "hartowania" i potężnych naprężeń. Skutkiem stanie się zatem uszkodzenie powłoki lakierniczej, ewentualnie nawet pęknięcie jednej z szyb.

Wiosną czy latem samochód najlepiej umyć... wieczorem!

REKLAMA

Efektu schnięcia detergentów nie da się właściwie uniknąć. Ochronę lakieru czy szyb można zapewnić, stosując na myjni ciepłą wodę. Tyle że ta nie jest dostępna np. podczas wstępnego oprysku na myjni bezdotykowej. Dlatego najlepiej umyć auto pod wieczór. Najlepiej też, aby wcześniej pojazd stał w cieniu. W takim przypadku kierowca ma pewność, że nadwozie będzie właściwie ostudzone. Nie będzie musiał obawiać się żadnych negatywnych skutków.

Wieczór jest zdecydowanie lepszą porą np. od godzin porannych. Powód? Wiosną czy latem nawet o godz. 5 lub 6 słońce może być na tyle mocne, że rozgrzeje nadwozie samochodu. O poranku wszystkie zagrożenia związane z gorącym lakierem mogą być zatem aktualne.

Myj dokładnie. Spłukujesz również sól i owady

Do gruntownego mycia wiosennego należy się dobrze przygotować. Po pierwsze nie należy szczędzić szamponu (czy też programu z szamponem na myjni bezdotykowej). Warto też dokładnie napienić i umyć nadwozie. W ten sposób kierowca będzie miał pewność, że z zakamarków karoserii wymyje wszystkie pozostałości soli. Ta nie zainicjuje procesów korozyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie warto nabyć środek do usuwania owadów. Na zderzaku, masce i przedniej szybie z pewnością zdążyły się rozbić pierwsze komary czy muchy. Przyschły na słońcu i stworzyły trudne do usunięcia plamy. Bez specjalistycznej chemii nie da się ich zetrzeć. Pozostawione natomiast mogą uszkodzić lakier lub nawet zainicjować punktowe procesy korozyjne. Preparat należy nanieść na nadwozie przed myciem. Konieczne jest także odczekanie często kilku minut.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA