REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.2 TSI Skoda: LPG z dotryskiem benzyny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skoda Fabia GreenLine Fot. Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia GreenLine Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Skoda już w salonie montowała w silniku 1.2 TSI instalację LPG. Jak jednak działał ten układ, skoro benzyniak wykorzystuje bezpośredni wtrysk paliwa? To pytanie, na które już za chwilę odpowiemy.

Silnik 1.2 TSI z jednej strony wniósł do gamy Skody nieco nowoczesności. Doładowany benzyniak z jednej strony poprawił osiągi takich modeli jak Fabia, Rapid czy Octavia. Przykład? O ile Octavia II napędzana 102-konną jednostką 1.6 MPI potrzebowała na osiągnięcie pierwszej setki 12,3 sekundy, o tyle 105-konny motor 1.2 TSI skrócił czas sprintu do 10,6 sekundy. I choć nowoczesny benzyniak bez wątpienia mógł sprawić, że na ustach kierowców pojawił się uśmiech, wprowadził też do gamy pewne ograniczenia. Konkretnie, korzysta z bezpośredniego wtrysku paliwa. A ten stanowi przeszkodę podczas modnego w Skodach... montażu LPG!

REKLAMA

REKLAMA

LPG i TSI możliwe. Remedium dotrysk benzyny

Co to oznacza z eksploatacyjnego punktu widzenia? Mechanicy nie mogą odłączyć wtryskiwaczy i przekazać roli zasilania wyłącznie instalacji gazowej. Powód jest prosty - wtryskiwacze nie tylko dostarczają benzynę do cylindra, ale też są nią chłodzone. Wyłączenie przepływu paliwa oznaczałoby przegrzanie i uszkodzenie aparatury wtryskowej oraz koszty naprawy sięgające kilku tysięcy złotych. Gdy kierowcom Skód wydawało się, że sytuacja jest beznadziejna, LPG nieoczekiwanie powróciło do oferty i zaczęło dotyczyć także silnika 1.2 TSI. Sytuację taką umożliwił ciekawy zabieg, którym jest tzw. dotrysk benzyny.

Zobacz również: Skoda 1.0 MPI LPG - czy ma dotrysk benzyny?

Dotrysk benzyny w silniku 1.2 TSI Skody z LPG polega na tym, że paliwo jest dostarczane do cylindrów nie tylko podczas rozruchu motoru i do czasu jego nagrzania jednostki napędowej. Instalacja w mniejszym lub większym stopniu wtryskuje bezołowiową praktycznie cały czas. Kiedy wskaźnik jest najniższy? Gdy samochód porusza się z prędkością 90 - 110 km/h w trasie. Wtedy paliwo stanowi zaledwie kilka proc. mieszanki - od 0,3 do 1,5 litra na 100 kilometrów. Instalacja LPG w silniku 1.2 TSI Skody pracuje najmniej efektywnie w sytuacji, w której pojazd porusza się w mieście lub z dużą prędkością na autostradzie. Wtedy mieszanka nawet w stu proc. składa się z benzyny.

REKLAMA

Instalacja LPG w silniku 1.2 TSI - potężna cena w Skodzie!

Zastosowanie instalacji LPG w silniku 1.2 TSI Skody już w salonie sprzedaży nie jest tanią imprezą. Układ był wyceniany przez przedstawicieli czeskiej marki nawet na blisko 6 tysięcy złotych. Podczas analizy rachunku zysków i strat nie można zapomnieć o tym, że instalacja LPG to nie tylko wyższa cena zakupu, ale i… częstszy serwis! Przykład? W przypadku układu Landi Renzo montowanego w czeskich autach w salonie producent zaleca skrócenie o połowę np. interwału wymiany oleju silnikowego czy świec zapłonowych. Do tego dochodzą jeszcze obowiązkowe przeglądy układu LPG połączone z adaptacją sterownika i wymianą filtrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wyliczyć czy zakup fabrycznej instalacji LPG w silniku 1.2 TSI Skody jest w ogóle opłacalny? W pierwszej kolejności kierowca musi się zastanowić nad tym, jakie warunki drogowe przeważają w czasie eksploatacji - to ma kolosalne znaczenie. Gdy porusza się przede wszystkim w mieście i na krótkich dystansach, dopłata do układu zasilającego gazem wynosząca blisko 6 tysięcy złotych nie będzie miała okazji zwrócić się nigdy! Jeżeli mówimy jednak o przedstawicielu handlowym, który z umiarkowaną prędkością przemierza głównie drogi krajowe, dotrysk benzyny sprawi że montaż LPG zwróci się po jakiś 35 - 40 tysiącach kilometrów.

Zobacz również: Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?

Silnik 1.2 TSI z LPG: jak nie dotrysk benzyny to co?

Bezpośredni wtrysk paliwa w obliczu wymogów emisyjnych jest jednym z koniecznych elementów mocniejszych silników benzynowych. Niestety jego obecność bardzo znacząco ogranicza możliwość zastosowania taniego w eksploatacji LPG. Przynajmniej do czasu, w którym najpopularniejsze będą układy stosujące dotrysk paliwa. Czy możliwy jest inny scenariusz? Producenci mają nowy pomysł i stworzyli np. instalację, które wtryskują gaz za pomocą wtrysków benzynowych. Montaż takiego układu jest jednak na razie niezwykle drogi i wymaga… przebudowania pompy wysokiego ciśnienia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA