REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Skoda Fabia GreenLine Fot. Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia GreenLine Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Skoda już w salonie montowała w silniku 1.2 TSI instalację LPG. Jak jednak działał ten układ, skoro benzyniak wykorzystuje bezpośredni wtrysk paliwa? To pytanie, na które już za chwilę odpowiemy.

Silnik 1.2 TSI z jednej strony wniósł do gamy Skody nieco nowoczesności. Doładowany benzyniak z jednej strony poprawił osiągi takich modeli jak Fabia, Rapid czy Octavia. Przykład? O ile Octavia II napędzana 102-konną jednostką 1.6 MPI potrzebowała na osiągnięcie pierwszej setki 12,3 sekundy, o tyle 105-konny motor 1.2 TSI skrócił czas sprintu do 10,6 sekundy. I choć nowoczesny benzyniak bez wątpienia mógł sprawić, że na ustach kierowców pojawił się uśmiech, wprowadził też do gamy pewne ograniczenia. Konkretnie, korzysta z bezpośredniego wtrysku paliwa. A ten stanowi przeszkodę podczas modnego w Skodach... montażu LPG!

REKLAMA

REKLAMA

LPG i TSI możliwe. Remedium dotrysk benzyny

Co to oznacza z eksploatacyjnego punktu widzenia? Mechanicy nie mogą odłączyć wtryskiwaczy i przekazać roli zasilania wyłącznie instalacji gazowej. Powód jest prosty - wtryskiwacze nie tylko dostarczają benzynę do cylindra, ale też są nią chłodzone. Wyłączenie przepływu paliwa oznaczałoby przegrzanie i uszkodzenie aparatury wtryskowej oraz koszty naprawy sięgające kilku tysięcy złotych. Gdy kierowcom Skód wydawało się, że sytuacja jest beznadziejna, LPG nieoczekiwanie powróciło do oferty i zaczęło dotyczyć także silnika 1.2 TSI. Sytuację taką umożliwił ciekawy zabieg, którym jest tzw. dotrysk benzyny.

Zobacz również: Skoda 1.0 MPI LPG - czy ma dotrysk benzyny?

Dotrysk benzyny w silniku 1.2 TSI Skody z LPG polega na tym, że paliwo jest dostarczane do cylindrów nie tylko podczas rozruchu motoru i do czasu jego nagrzania jednostki napędowej. Instalacja w mniejszym lub większym stopniu wtryskuje bezołowiową praktycznie cały czas. Kiedy wskaźnik jest najniższy? Gdy samochód porusza się z prędkością 90 - 110 km/h w trasie. Wtedy paliwo stanowi zaledwie kilka proc. mieszanki - od 0,3 do 1,5 litra na 100 kilometrów. Instalacja LPG w silniku 1.2 TSI Skody pracuje najmniej efektywnie w sytuacji, w której pojazd porusza się w mieście lub z dużą prędkością na autostradzie. Wtedy mieszanka nawet w stu proc. składa się z benzyny.

REKLAMA

Instalacja LPG w silniku 1.2 TSI - potężna cena w Skodzie!

Zastosowanie instalacji LPG w silniku 1.2 TSI Skody już w salonie sprzedaży nie jest tanią imprezą. Układ był wyceniany przez przedstawicieli czeskiej marki nawet na blisko 6 tysięcy złotych. Podczas analizy rachunku zysków i strat nie można zapomnieć o tym, że instalacja LPG to nie tylko wyższa cena zakupu, ale i… częstszy serwis! Przykład? W przypadku układu Landi Renzo montowanego w czeskich autach w salonie producent zaleca skrócenie o połowę np. interwału wymiany oleju silnikowego czy świec zapłonowych. Do tego dochodzą jeszcze obowiązkowe przeglądy układu LPG połączone z adaptacją sterownika i wymianą filtrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wyliczyć czy zakup fabrycznej instalacji LPG w silniku 1.2 TSI Skody jest w ogóle opłacalny? W pierwszej kolejności kierowca musi się zastanowić nad tym, jakie warunki drogowe przeważają w czasie eksploatacji - to ma kolosalne znaczenie. Gdy porusza się przede wszystkim w mieście i na krótkich dystansach, dopłata do układu zasilającego gazem wynosząca blisko 6 tysięcy złotych nie będzie miała okazji zwrócić się nigdy! Jeżeli mówimy jednak o przedstawicielu handlowym, który z umiarkowaną prędkością przemierza głównie drogi krajowe, dotrysk benzyny sprawi że montaż LPG zwróci się po jakiś 35 - 40 tysiącach kilometrów.

Zobacz również: Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?

Silnik 1.2 TSI z LPG: jak nie dotrysk benzyny to co?

Bezpośredni wtrysk paliwa w obliczu wymogów emisyjnych jest jednym z koniecznych elementów mocniejszych silników benzynowych. Niestety jego obecność bardzo znacząco ogranicza możliwość zastosowania taniego w eksploatacji LPG. Przynajmniej do czasu, w którym najpopularniejsze będą układy stosujące dotrysk paliwa. Czy możliwy jest inny scenariusz? Producenci mają nowy pomysł i stworzyli np. instalację, które wtryskują gaz za pomocą wtrysków benzynowych. Montaż takiego układu jest jednak na razie niezwykle drogi i wymaga… przebudowania pompy wysokiego ciśnienia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA