REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Skoda Fabia GreenLine Fot. Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia GreenLine Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Skoda już w salonie montowała w silniku 1.2 TSI instalację LPG. Jak jednak działał ten układ, skoro benzyniak wykorzystuje bezpośredni wtrysk paliwa? To pytanie, na które już za chwilę odpowiemy.

Silnik 1.2 TSI z jednej strony wniósł do gamy Skody nieco nowoczesności. Doładowany benzyniak z jednej strony poprawił osiągi takich modeli jak Fabia, Rapid czy Octavia. Przykład? O ile Octavia II napędzana 102-konną jednostką 1.6 MPI potrzebowała na osiągnięcie pierwszej setki 12,3 sekundy, o tyle 105-konny motor 1.2 TSI skrócił czas sprintu do 10,6 sekundy. I choć nowoczesny benzyniak bez wątpienia mógł sprawić, że na ustach kierowców pojawił się uśmiech, wprowadził też do gamy pewne ograniczenia. Konkretnie, korzysta z bezpośredniego wtrysku paliwa. A ten stanowi przeszkodę podczas modnego w Skodach... montażu LPG!

REKLAMA

REKLAMA

LPG i TSI możliwe. Remedium dotrysk benzyny

Co to oznacza z eksploatacyjnego punktu widzenia? Mechanicy nie mogą odłączyć wtryskiwaczy i przekazać roli zasilania wyłącznie instalacji gazowej. Powód jest prosty - wtryskiwacze nie tylko dostarczają benzynę do cylindra, ale też są nią chłodzone. Wyłączenie przepływu paliwa oznaczałoby przegrzanie i uszkodzenie aparatury wtryskowej oraz koszty naprawy sięgające kilku tysięcy złotych. Gdy kierowcom Skód wydawało się, że sytuacja jest beznadziejna, LPG nieoczekiwanie powróciło do oferty i zaczęło dotyczyć także silnika 1.2 TSI. Sytuację taką umożliwił ciekawy zabieg, którym jest tzw. dotrysk benzyny.

Zobacz również: Skoda 1.0 MPI LPG - czy ma dotrysk benzyny?

Dotrysk benzyny w silniku 1.2 TSI Skody z LPG polega na tym, że paliwo jest dostarczane do cylindrów nie tylko podczas rozruchu motoru i do czasu jego nagrzania jednostki napędowej. Instalacja w mniejszym lub większym stopniu wtryskuje bezołowiową praktycznie cały czas. Kiedy wskaźnik jest najniższy? Gdy samochód porusza się z prędkością 90 - 110 km/h w trasie. Wtedy paliwo stanowi zaledwie kilka proc. mieszanki - od 0,3 do 1,5 litra na 100 kilometrów. Instalacja LPG w silniku 1.2 TSI Skody pracuje najmniej efektywnie w sytuacji, w której pojazd porusza się w mieście lub z dużą prędkością na autostradzie. Wtedy mieszanka nawet w stu proc. składa się z benzyny.

REKLAMA

Instalacja LPG w silniku 1.2 TSI - potężna cena w Skodzie!

Zastosowanie instalacji LPG w silniku 1.2 TSI Skody już w salonie sprzedaży nie jest tanią imprezą. Układ był wyceniany przez przedstawicieli czeskiej marki nawet na blisko 6 tysięcy złotych. Podczas analizy rachunku zysków i strat nie można zapomnieć o tym, że instalacja LPG to nie tylko wyższa cena zakupu, ale i… częstszy serwis! Przykład? W przypadku układu Landi Renzo montowanego w czeskich autach w salonie producent zaleca skrócenie o połowę np. interwału wymiany oleju silnikowego czy świec zapłonowych. Do tego dochodzą jeszcze obowiązkowe przeglądy układu LPG połączone z adaptacją sterownika i wymianą filtrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wyliczyć czy zakup fabrycznej instalacji LPG w silniku 1.2 TSI Skody jest w ogóle opłacalny? W pierwszej kolejności kierowca musi się zastanowić nad tym, jakie warunki drogowe przeważają w czasie eksploatacji - to ma kolosalne znaczenie. Gdy porusza się przede wszystkim w mieście i na krótkich dystansach, dopłata do układu zasilającego gazem wynosząca blisko 6 tysięcy złotych nie będzie miała okazji zwrócić się nigdy! Jeżeli mówimy jednak o przedstawicielu handlowym, który z umiarkowaną prędkością przemierza głównie drogi krajowe, dotrysk benzyny sprawi że montaż LPG zwróci się po jakiś 35 - 40 tysiącach kilometrów.

Zobacz również: Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?

Silnik 1.2 TSI z LPG: jak nie dotrysk benzyny to co?

Bezpośredni wtrysk paliwa w obliczu wymogów emisyjnych jest jednym z koniecznych elementów mocniejszych silników benzynowych. Niestety jego obecność bardzo znacząco ogranicza możliwość zastosowania taniego w eksploatacji LPG. Przynajmniej do czasu, w którym najpopularniejsze będą układy stosujące dotrysk paliwa. Czy możliwy jest inny scenariusz? Producenci mają nowy pomysł i stworzyli np. instalację, które wtryskują gaz za pomocą wtrysków benzynowych. Montaż takiego układu jest jednak na razie niezwykle drogi i wymaga… przebudowania pompy wysokiego ciśnienia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA