REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Skoda Rapid (2012 - 2019) - opinie i typowe usterki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Według danych producenta opisywany Rapid rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,8 s oraz może pojechać z maksymalną prędkością 183 km/h. Są to osiągi w zupełności wystarczające do sprawnej jazdy w ruchu miejskim, jak i w trasie.
Według danych producenta opisywany Rapid rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,8 s oraz może pojechać z maksymalną prędkością 183 km/h. Są to osiągi w zupełności wystarczające do sprawnej jazdy w ruchu miejskim, jak i w trasie.
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Rapid w Europie tak naprawdę od początku grała drugie skrzypce. Auto dyskretne zdobyło zaufanie dużej rzeszy klientów - szczególnie tych flotowych. Dzięki czemu dziś używane Skody Rapid są popularnym widokiem na rynku wtórnym.

REKLAMA

Czesi mieli w swojej ofercie dwa hity sprzedaży: typowy model segmentu B - Fabię oraz auto, które nieco wyrastało z segmentu C - Octavię. Szefowie Skody doszli pod koniec pierwszej dekady XXI wieku doszli do wniosku, że luka stworzona w ten sposób jest zbyt szeroka. I postanowili ją wypełnić. Wzięli na warsztat płytę podłogową PQ25 (np. VW Polo V, Audi A1 I), a następnie uzupełnili ją technologią, którą można określić wyłącznie słowem niskobudżetowy. Auto zostało oficjalnie pokazane w roku 2012 podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Niedługo później pojawiło się w salonach sprzedaży w Europie.

REKLAMA

Skoda Rapid miała być tanim samochodem na co dzień. W jej przypadku ciężko zatem mówić o nadmiernej urodzie. Linie są proste i odwołują się przede wszystkim do języka stylistycznego, który powoli w roku 2012 zaczął znikać już z gamy Skody - mowa o języku zapoczątkowanym m.in. przez Octavię II. Po liftingu marka chciała trochę uatrakcyjnić ofertę. Pojawiła się możliwość dwukolorowej konfiguracji nadwozia czy bardziej jaskrawe lakiery. Niestety lifestylowego charakteru w Rapidzie nigdy nie udało się uzyskać. Auto występuje w dwóch wersjach nadwozia: jako liftback i wydłużony hatchback.

Używane: Skoda Rapid - bliźniak A1, no może prawie…

Kabina pasażerska używanej Skody Rapid jest równie skromna co nadwozie. Co więcej, choć czeski liftback jest bliźniakiem technologicznym Audi A1, na próżno szukać w tych modelach podobieństw materiałowych. W Skodzie wszystkie plastiki są twarde i mało przyjemne w dotyku. Dobrego wrażenia nie robią też tapicerki. Tak, konsola centralna może trzeszczeć podczas eksploatacji. Jakość jej spasowania nie jest idealna. Z drugiej strony całkiem trwałe okazują się fotele. I można się o tym przekonać podczas oglądania egzemplarza eksploatowanego przez jednego z przedstawicieli handlowych.

Zobacz również: Silnik TSI awarie - jakie usterki trapią poszczególne wersje?

REKLAMA

Ilość przestrzeni w Skodzie Rapid jest duża. Nawet z tyłu zasiąść mogą wysocy pasażerowie. Pozycja za kierownicą? Łatwo ją ustawić, ale nie jest do końca wygodna. Bardzo dużą zaletą Rapida jest naprawdę spory bagażnik. W modelach liftback kufer liczy od 550 do 1490 litrów, w wersji hatchback od 415 do 1380 litrów. Kabina pasażerska jest słabo wygłuszona. Tym samym kierowca będzie musiał głośniej ustawić radio za każdym razem, gdy wyjedzie z miasta. A stanie się tak dlatego, że powietrze opływające nadwozie podczas jazdy z większą prędkością powoduje spory hałas we wnętrzu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paleta silnikowa używanej Skody Rapid składa się z 8 jednostek napędowych występujących w sumie w 13 wariantach mocy. W roli najsłabszego motoru występuje jednostka 1.2 MPI. 3-cylindrowa konstrukcja ma jednej podstawowy problem - absolutnie brakuje jej mocy! 75 koni mechanicznych sprawia, że liftback osiąga pierwszą setkę dopiero w 13,9 sekundy. Poza tym jednostka dobrze współpracuje z instalacją LPG i miewa głównie tanie w usunięciu problemy z cewkami zapłonowymi. Oczko wyżej plasują się silniki 1.2 TSI, które już w salonie również były parowane z gazem - do roku 2015 z rodziny EA 111 (86 i 105 KM), potem EA 211 (90 i 110 KM).

Używane: Skoda Rapid - zamiast łańcucha… pasek!

Benzyniak ma 4-cylindrową głowicę, doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Oferuje też więcej niż przyzwoitą dynamikę, a do tego rozsądnie obchodzi się z paliwem. Niestety początkowo miewał serię dość drogich w usunięciu problemów. W jednostkach sprzed liftingu z serii EA 111 niską trwałość ma łańcuch rozrządu. Ten wytrzymuje zazwyczaj nie więcej niż 120 tysięcy kilometrów - choć są znane przypadki wymiany przy przebiegu wynoszącym zaledwie jedną piątą tego dystansu! W jaki sposób inżynierowie uporali się problemem? W generacji EA 211 zamiast łańcucha zastosowali… pasek w kąpieli olejowej.

Zobacz również: Silnik 1.0 MPi i 1.0 TSI VAG - oznaczenia i opis konstrukcji

Silnik o pojemności 1.4 litra jest rzadko spotykany. Funkcjonował na rynku w dwóch wersjach: 122 KM - EA 111 i 125 KM - EA 211. Poszczególne warianty borykały się z identycznymi problemami jak w przypadku silnika 1.2 TSI. Dodatkowo w modelach słabszych znane są przypadki np. wypalenia uszczelki pod głowicą. Benzyniak 1.0 TSI to dobra konstrukcja. Jest całkiem dynamiczna, w miarę kulturalnie pracuje, a do tego okazuje się i oszczędna, i trwała. Niestety pojawia się w bardzo młodych egzemplarzach - była montowana od roku 2017.

Oferta diesli była zdecydowanie węższa. Używana Skoda Rapid może otrzymać przede wszystkim jednostkę 1.6 TDI. Ta występowała w wersji o mocy 90, 105 lub 115 koni mechanicznych. Najsłabszy wariant oferuje najgorszą dynamikę - rozpędza liftbacka do pierwszej setki w 12 sekund. Z drugiej strony niemiecki diesel jest wyjątkowo oszczędny, a do tego raczej trwały. Najczęściej uszkadza się w nim zawór EGR, ewentualnie sterowanie zmienną geometrią łopatek w turbosprężarce. Wtryski common rail są trwałe, ale pod warunkiem że kierowca tankuje paliwo wysokiej jakości. W roku 2015 do oferty dołączył silnik 1.4 TDI. 3-cylindrowy diesel ma ograniczoną kulturę pracy. W zamian 90-konny wariant jest mocno oszczędny.

Używane: Skoda Rapid - prosta konstrukcja, proste zawieszenie

Używana Skoda Rapid czerpie płytę podłogową, o którą opierane były w Grupie Volkswagena przede wszystkim modele segmentu B. A to oznacza, że układ zawieszenia jest dość prosty. W przedniej osi pojawiają się kolumny McPhersona. W tylnej belka skrętna. Resorowanie pracuje hałaśliwie, z drugiej strony jest trwałe. Elementy montowane przy przednich kołach bez wymiany pokonują co najmniej 100 - 120 tysięcy kilometrów. Tuleje belki pozwalają na przejechanie 30 - 50 tysięcy kilometrów więcej. Co z właściwościami jezdnymi? Układ kierowniczy nie jest przesadnie precyzyjny. Zawieszenie pracuje dość sztywno.

Zobacz również: Silniki 1.6 TDI Volkswagen - awarie, problemy, opinie

Zadbana, używana Skoda Rapid nie powinna być źródłem dużej ilości awarii. W modelach zdarzają się mimo wszystko usterki np. modułów poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa czy poduszek pod skrzynią biegów. Poza tym mechanicy muszą naprawiać uszkodzenia wiązek elektrycznych lub wymieniać sprzęgło kompresora klimatyzacji. Podczas zakupu egzemplarza używanego warto wnikliwie przyjrzeć się też przekładni dwusprzęgłowej DSG. Ta po pierwsze wymaga wymiany oleju co 60 tysięcy kilometrów. Po drugie już przy przebiegu 150 - 200 tysięcy kilometrów będzie wymagać remontu układu sprzęgieł. Koszt to co najmniej 3 tysiące złotych.

Oferta używanej Skody Rapid na rynku wtórnym jest szeroka. To jednak nie zmienia faktu, że znalezienie egzemplarza idealnego może nie być łatwym zadaniem. Bo co z tego, że ceny aut zaczynają się już od 20 tysięcy złotych, skoro modele za tą kwotę mają przebiegi oscylujące w granicy 200 - 300 tysięcy kilometrów i poflotową historię. Co to oznacza? Wysoki stopień zużycia części i wyposażenie składające się głównie z kompletu poduszek, manualnej klimatyzacji i radia. Za egzemplarz 3-letni trzeba zapłacić co najmniej 26 - 27 tysięcy złotych. Ceny aut młodych pną się do góry bardzo szybko.

Używane: Skoda Rapid - podsumowanie:

Używane Skoda Rapid to po prostu samochód. To tani środek transportu, który zabierze na pokład cztery osoby i zaoferuje im duży bagażnik. Nie, nie prowadzi się wyśmienicie, a jakość materiałów jest raczej niska. Z drugiej strony ma naprawdę rozsądne koszty eksploatacji, a zadbane egzemplarze rzadko się psują. Czy warto zatem ją kupić? Jeżeli kierowca nie wymaga dużo od motoryzacji, używany Rapid z pewnością będzie ciekawą opcją.

Używane: Skoda Rapid - dane techniczne producenta:

  • Skoda Rapid - silniki benzynowe:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
1.0 TSI 95 KM 160 Nm 11,0 s. 187 km/h 4,5
1.0 TSI 110 KM 200 Nm 9,8 s. 200 km/h 4,6
1.2 MPI 75 KM 112 Nm 13,9 s. 175 km/h 5,8
1.2 TSI 86 KM 160 Nm 11,8 s. 183 km/h 5,1
1.2 TSI 90 KM 160 Nm 11,2 s. 186 km/h 4,7
1.2 TSI 105 KM 175 Nm 10,3 s. 195 km/h 5,4
1.2 TSI 110 KM 175 Nm 9,8 s. 200 km/h 4,9
1.4 TSI 122 KM 200 Nm 9,5 s. 206 km/h 5,8
1.4 TSI 125 KM 200 Nm 9,0 s. 208 km/h 4,8
  • Skoda Rapid - diesle:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
1.4 TDI 90 KM 230 Nm 11,7 s. 185 km/h 3,6
1.6 TDI 90 KM 230 Nm 12,0 s. 184 km/h 4,4
1.6 TDI 105 KM 250 Nm 10,6 s. 190 km/h 4,4
1.6 TDI 115 KM 250 Nm 10,0 s. 201 km/h 4,2

Używane: Skoda Rapid - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 27 zł
  • filtr paliwa - od 64 zł
  • filtr kabinowy - od 21 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 441 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 290 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 197 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 84 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 52 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 49 zł
  • szczęki hamulcowe - od 61 zł
  • bęben hamulcowy - od 116 zł
  • łącznik stabilizatora - od 22 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 25 zł
  • amortyzator - od 138 zł
  • sprzęgło komplet - od 869 zł
  • koło dwumasowe - od 589 zł
  • zawór EGR - od 728 zł

W tylnej części kabiny Skody Rapid Spaceback nawet wysocy pasażerowie nie powinni narzekać na brak przestrzeni m.in. dzięki wysoko poprowadzonej linii dachu.
Skoda
Bagażnik Skody Rapid Spaceback ma objętość astronomicznych, jak na tę klasę pojazdów 550l, a jego wykorzystanie ułatwia duży otwór załadunku.
Skoda
Test Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 85 KM
Skoda
Test Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 85 KM
Skoda
Skoda Rapid 1.2 TSI 90 KM 2016
Skoda
Siedziska foteli kierowcy i przedniego pasażera Rapida Spaceback są wystarczająco obszerne, a oparcie odpowiednio wyprofilowane.
Skoda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA