REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zwrot 425 zł z opłaty za kartę pojazdu

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące do 1 maja 2006 r. rozporządzenia w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu wprowadzało wyższą opłatę dla samochodów rejestrowanych po raz pierwszy. W 2006 Trybunał Konstytucyjny uznał je za niezgodne z konstytucją.

Skąd cały problem

REKLAMA

Rozporządzenie w dacie wydania orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego (sygn. akt U 6/04) przewidywało opłatę za wydanie karty pojazdu przy pierwszej rejestracji w wysokości 500 zł. Podczas gdy ta sama opłata np. dla samochodu zarejestrowanego wcześniej (np. po zgubieniu karty) – wynosiła 75 zł. Trybunał stwierdził, że rozróżnienie opłaty w rozporządzeniu wykraczało poza delegację ustawową zawartą w prawie o ruchu drogowym- ta przewidywała jedynie możliwość pobrania opłaty zapewniającej pokrycie kosztów wytworzenia dokumentu – Trybunał uznał, że wynoszą one 75 zł.

Zobacz również: Powrót podatku ekologicznego

Z drugiej strony TK stwierdził, że nadwyżka opłaty jest de facto podatkiem – w odróżnieniu bowiem od opłaty, w zakresie nadwyżki ponad 75 nie ma ekwiwalentności świadczeń starostwa. Jeśli jakaś płatność na rzecz Państwa (lub samorządu) nie spotyka się z ekwiwalentnym świadczeniem –jest podatkiem. Podatek zaś musi być wprowadzony w ustawie, stąd tego typu regulacja, w prowadzona w rozporządzeniu jest niezgodna z konstytucją i jako taka musiała być usunięta z obrotu prawnego. W efekcie – rozporządzenie w zakresie w jakim narzucało zawyżoną opłatę, z dniem 1 maja 2006 zostało uchylone.

Jakie są skutki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skutkiem takiego obrotu wypadków jest możliwość odzyskania nienależnej opłaty. Orzeczenie Trybunału, co prawda usunęło wadliwą treść rozporządzenia z dniem 1 maja 2006 – ale jednocześnie wyrok jest jedynie potwierdzeniem wcześniej istniejącej niezgodności z konstytucją. Na tej podstawie sąd powszechny może orzec o konieczności zwrotu przez starostwo kwoty 425 zł za kartę pojazdu.

Zobacz również: Rejestracja samochodu

Co prawda w przypadku osoby, która zarejestrowała jeden samochód kwota do odzyskania nie jest oszałamiająca, lecz, co istotne, skutki usunięcia wadliwego rozporządzenia nie są ograniczone w stosunku do przedsiębiorców. Jeśli więc zarejestrowali oni kilkadziesiąt (np. sprowadzonych z UE ) samochodów – nadwyżka opłaty może być już jak najbardziej zauważalna.

Gdzie skierować swoje roszczenie

REKLAMA

Zwrotu nadpłaty należy dochodzić od starostwa powiatowego, w którym rejestrowano samochód. Dopuszczalne są dwie drogi (alternatywne). Pierwszą jest droga administracyjna – gdzie składamy wniosek o zwrot nadpłaty (w przypadku wielu kart pojazdu należy je skumulować w jednym wniosku). W przypadku odmowy – sprawę kieruje się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, jeśli i ono nie będzie podzielać naszego stanowiska – do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

W obecnej chwili nie ma już wątpliwości co do tego, że opłata była nienależna i starostwo powinno ją zwrócić. Ewentualne perturbacje z wypłatą (np. decyzja o odmowie) są „graniem na czas”. Starostwa często nie mają wolnych środków na wypłatę.

Drugą drogą jest powództwo do sądu powszechnego – zazwyczaj sądu rejonowego (dopiero kiedy wartość opłaty w sumie wyniesie ponad 75 tys. zł powinna trafić do sądu okręgowego). W pozwie możemy powołać się na instytucję bezpodstawnego wzbogacenia starostwa naszym kosztem. Do pozwu należy załączyć dowód opłaty – czyli udowodnić, że zawyżona opłata rzeczywiście została wniesiona (do tego warto również załączyć uwierzytelnioną kopię karty pojazdu).

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA