REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zwrot 425 zł z opłaty za kartę pojazdu

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące do 1 maja 2006 r. rozporządzenia w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu wprowadzało wyższą opłatę dla samochodów rejestrowanych po raz pierwszy. W 2006 Trybunał Konstytucyjny uznał je za niezgodne z konstytucją.

Skąd cały problem

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie w dacie wydania orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego (sygn. akt U 6/04) przewidywało opłatę za wydanie karty pojazdu przy pierwszej rejestracji w wysokości 500 zł. Podczas gdy ta sama opłata np. dla samochodu zarejestrowanego wcześniej (np. po zgubieniu karty) – wynosiła 75 zł. Trybunał stwierdził, że rozróżnienie opłaty w rozporządzeniu wykraczało poza delegację ustawową zawartą w prawie o ruchu drogowym- ta przewidywała jedynie możliwość pobrania opłaty zapewniającej pokrycie kosztów wytworzenia dokumentu – Trybunał uznał, że wynoszą one 75 zł.

Zobacz również: Powrót podatku ekologicznego

Z drugiej strony TK stwierdził, że nadwyżka opłaty jest de facto podatkiem – w odróżnieniu bowiem od opłaty, w zakresie nadwyżki ponad 75 nie ma ekwiwalentności świadczeń starostwa. Jeśli jakaś płatność na rzecz Państwa (lub samorządu) nie spotyka się z ekwiwalentnym świadczeniem –jest podatkiem. Podatek zaś musi być wprowadzony w ustawie, stąd tego typu regulacja, w prowadzona w rozporządzeniu jest niezgodna z konstytucją i jako taka musiała być usunięta z obrotu prawnego. W efekcie – rozporządzenie w zakresie w jakim narzucało zawyżoną opłatę, z dniem 1 maja 2006 zostało uchylone.

REKLAMA

Jakie są skutki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skutkiem takiego obrotu wypadków jest możliwość odzyskania nienależnej opłaty. Orzeczenie Trybunału, co prawda usunęło wadliwą treść rozporządzenia z dniem 1 maja 2006 – ale jednocześnie wyrok jest jedynie potwierdzeniem wcześniej istniejącej niezgodności z konstytucją. Na tej podstawie sąd powszechny może orzec o konieczności zwrotu przez starostwo kwoty 425 zł za kartę pojazdu.

Zobacz również: Rejestracja samochodu

Co prawda w przypadku osoby, która zarejestrowała jeden samochód kwota do odzyskania nie jest oszałamiająca, lecz, co istotne, skutki usunięcia wadliwego rozporządzenia nie są ograniczone w stosunku do przedsiębiorców. Jeśli więc zarejestrowali oni kilkadziesiąt (np. sprowadzonych z UE ) samochodów – nadwyżka opłaty może być już jak najbardziej zauważalna.

Gdzie skierować swoje roszczenie

Zwrotu nadpłaty należy dochodzić od starostwa powiatowego, w którym rejestrowano samochód. Dopuszczalne są dwie drogi (alternatywne). Pierwszą jest droga administracyjna – gdzie składamy wniosek o zwrot nadpłaty (w przypadku wielu kart pojazdu należy je skumulować w jednym wniosku). W przypadku odmowy – sprawę kieruje się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, jeśli i ono nie będzie podzielać naszego stanowiska – do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

W obecnej chwili nie ma już wątpliwości co do tego, że opłata była nienależna i starostwo powinno ją zwrócić. Ewentualne perturbacje z wypłatą (np. decyzja o odmowie) są „graniem na czas”. Starostwa często nie mają wolnych środków na wypłatę.

Drugą drogą jest powództwo do sądu powszechnego – zazwyczaj sądu rejonowego (dopiero kiedy wartość opłaty w sumie wyniesie ponad 75 tys. zł powinna trafić do sądu okręgowego). W pozwie możemy powołać się na instytucję bezpodstawnego wzbogacenia starostwa naszym kosztem. Do pozwu należy załączyć dowód opłaty – czyli udowodnić, że zawyżona opłata rzeczywiście została wniesiona (do tego warto również załączyć uwierzytelnioną kopię karty pojazdu).

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA