REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Odzyskaj VAT za samochód z kratką

Subskrybuj nas na Youtube
Jeśli samochód spełnia warunki starych przepisów o VAT – wówczas odliczeniu w ramach korekty może podlegać zarówno podatek wliczony w cenę samego auta, jak i w paliwo.
Jeśli samochód spełnia warunki starych przepisów o VAT – wówczas odliczeniu w ramach korekty może podlegać zarówno podatek wliczony w cenę samego auta, jak i w paliwo.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kupiłeś samochód z kratką – nie udało ci się odzyskać pełnego VATu ? Nie mogłeś wykorzystać zwrotu za paliwo do takiego samochodu? Czas odzyskać część pieniędzy.

ETS broni kratki

Europejski Trybunał Sprawiedliwości po skierowaniu przez polski sąd pytania prejudycjalnego (mającego na celu wyjaśnienie kwestii prawnej przed wydaniem wyroku) wydał orzeczenie w sprawie zasad odliczania VATu. Konkretnie ETS zakwestionował WSZYSTKIE zmiany w zakresie możliwości dokonania odliczenia podatku VAT za samochody o wadze poniżej 3,5 tony dokonane po akcesji Polski do Unii Europejskiej.

REKLAMA

Podstawa orzeczenia

Na dzień 1 maja 2004 roku obowiązujące w Polsce przepisy pozwalały na pełne odliczenie VAT za tzw. samochody z kratką i za paliwo do nich. Zakładając rzecz jasna, że samochód był wykorzystywany w działalności gospodarczej podatnika VAT, zaś jego ładowność przekraczała 500 kg. Podobnie odliczeniu mogła polegać część raty leasingowej jeśli rzeczony samochód był użytkowany w oparciu o tę formę.

Zobacz również: Zwrot 425zł z opłaty za kartę pojazdu

REKLAMA

W 2004 roku przepisy zostały zaostrzone – wprowadzono tzw. wzór Lisaka – który pozwalał na odliczenie VAT jeśli samochód posiadał ładowność powyżej 697 kg (dla samochodu 5 osobowego). W następnie w 2005 roku przepisy ponownie zaostrzono – tym razem wprowadzając kwotę limitu zwrotu VAT za samochód (60% VAT – ale nie więcej niż 6 tys. zł) – a także odmawiając prawa do odliczenia paliwa dla samochodów z kratką. Ta ostatnia zmiana obowiązuje do tej pory.

W orzeczeniu ETS powołał się na artykuł 17 ust. 6 akapit drugi szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych. Zawiera on szczególne rozwiązanie – które nie pozwalało państwom członkowskim na dokonywanie rozszerzenia ograniczeń w odliczaniu VAT po dacie wejścia w życie ww. dyrektywy. Biorąc pod uwagę, iż weszła ona w życie w stosunku do Polski z datą naszej akcesji (1 maja 2004r.) – wszelkie zmiany dokonane po tym czasie – łamiące powyższy zakaz są niezgodne z dyrektywą. Dotyczy to zarówno wzoru Lisaka (mimo, iż wszedł w życie również 1 maja ) jak i dalszego ograniczenia z 2005r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Kiedy można odliczyć VAT za samochód osobowy?

Stąd z punktu widzenia prawa wspólnotowego – istotne i zgodne z dyrektywą są przepisy obowiązujące przed 1 maja 2004 r. – a więc pełne odliczenie zarówno VAT, jak i PALIWA dla samochodów „z kratką”. Skutki mogą być doniosłe… i bardzo kosztowne dla Państwa.

Skutki orzeczenia – czyli jak skorzystać na złagodzeniu przepisów

Zarówno samochody z kratką kupione przed zmianą przepisów w 2004, jak i te, od których nie można było skorzystać z pełnego zwolnienia po zmianie przepisów w 2005 roku – zgodnie z orzeczeniem ETS powinny umożliwiać odpisanie VAT w całości. Jedynym warunkiem jest wypełnianie norm obowiązujących przed 1 maja 2004r. (a więc „klasyczne” samochody z kratką, o dopuszczalnej ładowności przekraczającej 500 kg).

Po wspomnianym orzeczeniu ETS z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie C 414/07 osoby, które posiadały (lub posiadały by)prawo do odliczeń przed akcesją , a po zmianach podatkowych:

  •  nie mogły odpisać VAT w całości za samochód (po zmianach w 2005r.)
  •  nie mogły odpisać VAT w ogóle (po zmianach zarówno w 2004 jak i 2005r.)
  •  nie mogły odpisać VAT za paliwo (po zmianach 2004/ 2005)

Zobacz też: Zwrot 425 zł z opłaty za kartę pojazdu

Mogą dokonać korekty VAT !

Jeśli samochód spełnia warunki starych przepisów o VAT – wówczas odliczeniu w ramach korekty może podlegać zarówno podatek wliczony w cenę samego auta, jak i w paliwo. (o ile zachowały się faktury za dane miesiące).

Czas na złożenie korekty jest ograniczony w czasie. Zgodnie z art. 86 ust. 12 ustawy o VAT (o podatku od towarów i usług) termin ten upływa po 5 latach licząc od początku roku, w którym można było dokonać odpisu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA