Odzyskaj VAT za samochód z kratką
REKLAMA
REKLAMA
ETS broni kratki
Europejski Trybunał Sprawiedliwości po skierowaniu przez polski sąd pytania prejudycjalnego (mającego na celu wyjaśnienie kwestii prawnej przed wydaniem wyroku) wydał orzeczenie w sprawie zasad odliczania VATu. Konkretnie ETS zakwestionował WSZYSTKIE zmiany w zakresie możliwości dokonania odliczenia podatku VAT za samochody o wadze poniżej 3,5 tony dokonane po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
REKLAMA
Podstawa orzeczenia
Na dzień 1 maja 2004 roku obowiązujące w Polsce przepisy pozwalały na pełne odliczenie VAT za tzw. samochody z kratką i za paliwo do nich. Zakładając rzecz jasna, że samochód był wykorzystywany w działalności gospodarczej podatnika VAT, zaś jego ładowność przekraczała 500 kg. Podobnie odliczeniu mogła polegać część raty leasingowej jeśli rzeczony samochód był użytkowany w oparciu o tę formę.
Zobacz również: Zwrot 425zł z opłaty za kartę pojazdu
REKLAMA
W 2004 roku przepisy zostały zaostrzone – wprowadzono tzw. wzór Lisaka – który pozwalał na odliczenie VAT jeśli samochód posiadał ładowność powyżej 697 kg (dla samochodu 5 osobowego). W następnie w 2005 roku przepisy ponownie zaostrzono – tym razem wprowadzając kwotę limitu zwrotu VAT za samochód (60% VAT – ale nie więcej niż 6 tys. zł) – a także odmawiając prawa do odliczenia paliwa dla samochodów z kratką. Ta ostatnia zmiana obowiązuje do tej pory.
W orzeczeniu ETS powołał się na artykuł 17 ust. 6 akapit drugi szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych. Zawiera on szczególne rozwiązanie – które nie pozwalało państwom członkowskim na dokonywanie rozszerzenia ograniczeń w odliczaniu VAT po dacie wejścia w życie ww. dyrektywy. Biorąc pod uwagę, iż weszła ona w życie w stosunku do Polski z datą naszej akcesji (1 maja 2004r.) – wszelkie zmiany dokonane po tym czasie – łamiące powyższy zakaz są niezgodne z dyrektywą. Dotyczy to zarówno wzoru Lisaka (mimo, iż wszedł w życie również 1 maja ) jak i dalszego ograniczenia z 2005r.
Zobacz również: Kiedy można odliczyć VAT za samochód osobowy?
Stąd z punktu widzenia prawa wspólnotowego – istotne i zgodne z dyrektywą są przepisy obowiązujące przed 1 maja 2004 r. – a więc pełne odliczenie zarówno VAT, jak i PALIWA dla samochodów „z kratką”. Skutki mogą być doniosłe… i bardzo kosztowne dla Państwa.
Skutki orzeczenia – czyli jak skorzystać na złagodzeniu przepisów
Zarówno samochody z kratką kupione przed zmianą przepisów w 2004, jak i te, od których nie można było skorzystać z pełnego zwolnienia po zmianie przepisów w 2005 roku – zgodnie z orzeczeniem ETS powinny umożliwiać odpisanie VAT w całości. Jedynym warunkiem jest wypełnianie norm obowiązujących przed 1 maja 2004r. (a więc „klasyczne” samochody z kratką, o dopuszczalnej ładowności przekraczającej 500 kg).
Po wspomnianym orzeczeniu ETS z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie C 414/07 osoby, które posiadały (lub posiadały by)prawo do odliczeń przed akcesją , a po zmianach podatkowych:
- nie mogły odpisać VAT w całości za samochód (po zmianach w 2005r.)
- nie mogły odpisać VAT w ogóle (po zmianach zarówno w 2004 jak i 2005r.)
- nie mogły odpisać VAT za paliwo (po zmianach 2004/ 2005)
Zobacz też: Zwrot 425 zł z opłaty za kartę pojazdu
Mogą dokonać korekty VAT !
Jeśli samochód spełnia warunki starych przepisów o VAT – wówczas odliczeniu w ramach korekty może podlegać zarówno podatek wliczony w cenę samego auta, jak i w paliwo. (o ile zachowały się faktury za dane miesiące).
Czas na złożenie korekty jest ograniczony w czasie. Zgodnie z art. 86 ust. 12 ustawy o VAT (o podatku od towarów i usług) termin ten upływa po 5 latach licząc od początku roku, w którym można było dokonać odpisu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.