REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dochodzić roszczeń od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego?

Adrian Prusik
Adrian Prusik
Roszczenia wobec Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego są kierowane za pośrednictwem dowolnego zakładu ubezpieczeń. Termin wypłaty odszkodowania jest przy tym dłuższy niż w przypadku zakładu ubezpieczeń. Fot. Fotolia
Roszczenia wobec Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego są kierowane za pośrednictwem dowolnego zakładu ubezpieczeń. Termin wypłaty odszkodowania jest przy tym dłuższy niż w przypadku zakładu ubezpieczeń. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Roszczenia wobec Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego są kierowane za pośrednictwem dowolnego zakładu ubezpieczeń. Termin wypłaty odszkodowania jest przy tym dłuższy niż w przypadku zakładu ubezpieczeń.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zaspokaja roszczenia poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych, których sprawcy nie są znani z tożsamości lub nie posiadali ważnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

REKLAMA

Jak wygląda dochodzenie roszczeń?

Zgodnie z art. 108 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych poszkodowany, chcąc otrzymać odszkodowanie, zgłasza roszczenie do Funduszu za pośrednictwem zakładu ubezpieczeniowego. Nie jest przy tym istotne, czy skorzysta z tego, w którym jest ubezpieczony. Zgłoszenie do UFG może być dokonane za pośrednictwem dowolnego ubezpieczyciela zajmującego się działalnością w zakresie ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów.

Poszkodowany w wypadku, w którym tożsamości sprawcy nie udało się ustalić lub którego sprawca nie posiadał ważnego ubezpieczenia OC, może dochodzić roszczeń od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Musi jednak dokonać zgłoszenia szkody w dowolnym zakładzie ubezpieczeniowym.

W sytuacji zawiadomienia przez poszkodowanego zakład zobowiązany zostaje do przyjęcia zgłoszenia szkody. Ubezpieczyciel nie ma prawa odmówić.

REKLAMA

W jego wyniku następuje wszczęcie procedury przez danego ubezpieczyciela, która ma na celu ustalenie zasadności i wysokości roszczeń poszkodowanego. Kończąc postępowanie, zakład ubezpieczeniowy przesyła całą dokumentację do Funduszu, powiadamiając jednocześnie osobę zgłaszającą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Postępowanie zakładu ubezpieczeń nie powinno być dłuższe aniżeli w przypadku wypłaty odszkodowań z tytułu odpowiedzialności ubezpieczonego. Czas takiego postępowania powinien zamknąć się w terminie 30 dni. W zależności od skomplikowania sprawy może on jednak ulec wydłużeniu.

Zobacz również: Kolizja z nieznanym sprawcą

W jakim czasie są wypłacane odszkodowania?

Po przekazaniu przez ubezpieczyciela całej dokumentacji dotyczącej roszczenia poszkodowanego sprawą zajmie się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Fundusz jest zobowiązany zaspokoić roszczenia w terminie do 30 dni od dnia otrzymania akt szkody od zakładu ubezpieczeń (art. 109).

Zależy to jednak od stopnia skomplikowania sprawy. Jeżeli wyjaśnienie okoliczności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności Funduszu albo wysokości świadczenia nie jest możliwe w terminie 30 dni, wtedy też UFG powinien spełnić świadczenie w terminie 14 dni od dnia ich wyjaśnienia. Nie dotyczy to jednak tej części świadczeń, które są bezsporne. Ich spełnienie musi mieć miejsce w ustawowym terminie.

Zobacz również: Co grozi za brak ubezpieczenia OC?

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. 2003, nr 124 poz. 1152 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA