REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja samochodu przez internet. Ministerstwo cyfryzacji szykuje zmiany dla kierowców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
rejestracja samochodu przez internet. Ministerstwo cyfryzacji szykuje zmiany dla kierowców?
Rejestracja samochodu przez internet. Ministerstwo cyfryzacji szykuje zmiany dla kierowców?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Minister cyfryzacji chce, aby za 4 lata można było zarejestrować samochód przez internet. Od czego zależy ta zmiana? I czy zapowiedź stanowi tak naprawdę dobry sygnał dla kierowców? Sprawdźmy, jak brzmi odpowiedź na obydwa pytania.

Wicepremier i minister cyfryzacji – Krzysztof Gawkowski zadeklarował w rozmowie z dziennikarzami RMF FM, że chciałby, aby w ciągu 4 lat można było zarejestrować samochód przez internet. To zwiastun dobrych zmian dla kierowców? I tak, i nie.

REKLAMA

Na czym polega rejestracja samochodu przez internet?

Mówienie o rejestracji samochodu przez internet wcale nie jest mówieniem o aspekcie przyszłościowym. Możliwość taka występuje bowiem już dziś. Nie w każdym wydziale komunikacji, ale zawsze. Problem z tym rozwiązaniem jest jednak inny. Bo to tak naprawdę półśrodek. Kierowca co prawda może złożyć wniosek online i przesłać wraz z nim kopię kompletu dokumentów dotyczących pojazdu, na tym jednak rejestracja się nie kończy. Nadal czeka go wizyta w wydziale komunikacji. Urzędnik nie wprowadzi bowiem informacji o rejestracji do systemu np. CEPiK, dopóki nie zobaczy oryginałów dokumentów. Poza tym podczas wizyty kierowca odbierze m.in. tablice rejestracyjne i pozwolenie czasowe. Będzie też wzywany w razie błędów we wniosku.

Jakie wydziały komunikacji pozwalają na rejestrację samochodu przez internet? Takie, które korzystają z Elektronicznej Skrzynki Podawczej Pojazd i Kierowca (ESP PiK). Nie wszystkie mają taką możliwość.

Przeszkody podczas rejestracji auta przez internet

Rejestracja samochodu przez internet i tak oznacza konieczność wizyty w urzędzie. A to dopiero pierwsza z niedogodności. Druga jest taka, że urzędnicy nie spieszą się z odczytywaniem wniosków przesłanych na elektroniczną skrzynkę podawczą. Sprawa nie będzie zatem załatwiona od ręki czy nawet niezwłocznie. Rejestracja pojazdu odwlecze się w czasie i to jest pewne. Całe szczęście to nie oznacza, że kierowca naraża się na karę za naruszenie terminu rejestracji pojazdu. Nie naraża się, bo za moment złożenia wniosku zostanie przyjęty dzień, w którym wniosek trafił na skrzynkę podawczą. Nie dostaną zatem kary dochodzącej nawet do 1000 zł.

Zmiany w rejestracji pojazdów są konieczne

REKLAMA

Minister cyfryzacji – Krzysztof Gawkowski w rozmowie z RMF FM zwrócił uwagę na fakt, że "obecnie czas oczekiwania na rejestrację samochodu w urzędzie powiatowym może trwać nawet 2 – 3 godziny". Czy w świetle tego, że na rozpatrzenie wniosku przesłanego online trzeba czekać kilka dni, nawet 3 godziny są niedogodnością? To raczej wątpliwe. Zwłaszcza w przypadku osoby, która musi zarejestrować pojazd, bo np. wybiera się za granicę, ewentualnie kupiła samochód sprowadzony. Bez nadania numerów rejestracyjnych auto takie nie może być eksploatowane po polskich drogach.

W tym świetle warto zatem zdać sobie sprawę z jednego. Dużo ważniejsze od upowszechniania Elektronicznej Skrzynki Podawczej Pojazd i Kierowca (ESP PiK) w wydziałach komunikacji w całym kraju na przestrzeni 4 lat jest to, aby proces rejestracji auta przez internet przyspieszyć i usprawnić. Bez tego możliwość zgłoszenia zakupu online być może stanie się szersza, nadal będzie czysto pozorna. Nie przyniesie zatem kierowcom kupującym pojazd żadnej ulgi. A nastręczy jedynie kolejnych problemów osobom, które zdecydują się na tę możliwość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA