REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Premiery targów motoryzacyjnych w Genewie!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Top 10: Premiery targów motoryzacyjnych w Genewie!
Top 10: Premiery targów motoryzacyjnych w Genewie!

REKLAMA

REKLAMA

W tym roku podczas Geneva Motor Show pokazanych zostało aż 50 premierowych konstrukcji. My wybraliśmy 10 najciekawszych. Zobaczcie co piszczy w motoryzacyjnej trawie.

Audi Q4 e-Tron

Audi Q4 e-Tron

REKLAMA

Audi na poważnie zaczyna ekspansję na rynku samochodów elektrycznych i skupia się na... SUV-ach! Auto w chwili obecnej oficjalnie występuje jako model koncepcyjny. Nietrudno jednak spodziewać się, że w niedalekiej przyszłości mogłoby trafić do salonów sprzedaży. Choć Audi Q4 e-Tron rozmiarami nadwozia kwalifikuje się do segmentu kompaktowego, przestronność wnętrza stawia już go o oczko wyżej. To oznacza, że nowy model mógłby wypełnić lukę, która w chwili obecnej występuje między Q3 a Q5. Q4 e-Tron jest napędzany dwoma silnikami elektrycznymi. Przedni oferuje 100 koni mocy. Tylny rozwija 201 koni. Auto przyspiesza do pierwszej setki w 6,3 sekundy, osiąga 180 km/h i powinno pokonać na jednym ładowaniu jakieś 450 kilometrów.

Bugatti La Voiture Noire

Bugatti La Voiture Noire

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bugatti doskonale wie jak skupić uwagę motoryzacyjnej publiczności i wiedzę tą wykorzystało podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. La Voiture Noire bazuje na Chironie, nawiązuje koncepcją do Type 57 SC Atlantic, a d tego wygląda nie jak milion, a miliard dolarów! Technicznie auto nie jest w stanie szokować. Jest napędzane 8-litrowym silnikiem W16 wyposażonym w cztery turbosprężarki o mocy 1500 koni mechanicznych. Stylistycznie można byłoby jednak opowiadać o nim godzinami. To kwintesencja stylu i sportowej awangardy.

Najciekawsze w tym projekcie jest to, że auto rzeczywiście pojawi się na drogach. Nie będzie to jednak produkcja nawet małoseryjna, bowiem sprzedany zostanie (a właściwie został) wyłącznie jeden egzemplarz! Zanim milionerzy zaczną się tłoczyć przed salonami Bugatti, powinni się jednak upewnić że mają nieco zbędnej gotówki. Może nawet więcej niż nieco, bo Bugatti wyceniło ten samochód na 16,5 miliona euro. To daje ponad 71 milionów złotych!

Honda e Prototype

Honda e Prototype

Pamiętacie niewielki, kwadratowy prototyp elektrycznej Hondy sprzed kilku lat? W Genewie projekt powrócił. Teraz jednak otrzymał nadwozie 5-drzwiowe i stanął bliżej wersji produkcyjnej niż kiedykolwiek. e Prototype nie tylko zapowiada elektryfikację gamy japońskiej marki, ale też stanowi cymes stylistyczny. Samochód bardzo mocno nawiązuje do klimatów retro. Zarówno nadwozie, jak i wnętrze kojarzą się z klimatem wyczuwalnym w Civicu z lat siedemdziesiątych. Według deklaracji producenta, mały hatchback na jednym ładowaniu jest w stanie pokonać 200 kilometrów.

Hispano Suiza Carmen

Hispano Suiza Carmen

Hispano Suiza powraca i ma dość nietuzinkowy pomysł na samochód. Pełna obłości karoseria Carmen jest inspirowana samochodami sportowymi sprzedawanymi przez firmę w latach trzydziestych XX wieku. Co z napędem? Ten stanowi kwintesencję XXI wieku. Inżynierowie zamontowali przy tylnej osi dwa silniki elektryczne. Te dają w sumie 1005 koni mechanicznych. Moc sprawia, że sprint do pierwszej setki zajmuje mniej niż 3 sekundy. Hispano Suiza zapewnia, że na jednym ładowaniu Carmen będzie w stanie pokonać jakieś 400 kilometrów.

Imagine by Kia

Imagine by Kia - elektryczny SUV pokazany

Materiały prasowe Kia

Ciężko powiedzieć, aby w stylizacji tego nadwozia były jakieś akcenty, które mogą zapoczątkować lawinę rewolucji na rynku motoryzacyjnym. Kii raczej jednak nie zależało na wyznaczaniu nowych trendów, a zrobieniu dyskretnej zapowiedzi elektrycznego, sportowego crossovera oraz pokazaniu roli zeroemisyjnego napędu w przyszłości swojej gamy. W koncepcie uwagę skupiają dwie rzeczy. Po pierwsze 21 dotykowych ekranów na konsoli centralnej. Po drugie opony Goodyear wyposażone w serię czujników i komunikujące się z autem.

Mercedes Concept EQV

Mercedes Concept EQV

Na pierwszy rzut oka bryła EQV nie wydaje się rewolucyjna czy wnosząca drastyczną zmianę na rynku motoryzacyjnym. Siłą tego modelu nie jest jednak design, a technologia napędowa. Minibus jest bowiem napędzany za pomocą silnika elektrycznego. Mercedes postawił na jednostkę oferującą 205 koni mechanicznych. Na pełnym ładowaniu van powinien pokonać jakieś 400 kilometrów, a opcja szybkiego ładowania pozwala na uzupełnienie zapasów energii w 60 proc. już w 15 minut. Mercedes Concept EQV zabiera na pokład od 4 do 8 osób.

Peugeot e-208

Peugeot e-208

Genewa to nie tylko prezentacja drugiej generacji Peugeota 208, ale przede wszystkim debiut wariantu elektrycznego francuskiego hatchbacka. Zeroemisyjność w przypadku 208-ki oznacza 136 koni mechanicznych, baterię o pojemności 50 kW oraz naprawdę dobre osiągi. Peugeot przyspiesza do pierwszej setki w 8,1 sekundy, oferuje 260 Nm momentu obrotowego, pokonuje nawet 340 kilometrów na jednym ładowaniu, a do tego posiada gwarancję na akumulatory wynoszącą 8 lat lub 160 tysięcy kilometrów. To może być prawdziwy hit!

Piëch Mark Zero

Piëch Mark Zero

Choć nikt wcześniej nie słyszał o marce Piech Automotive, budziła ona w Genewie duże zainteresowanie. Czemu? Twórcą firmy jest Anton Piech. To syn Ferdinanda Piecha - człowieka, który przez lata dowodził Grupą Volkswagena oraz wnuk Ferdinanda Porsche - człowieka, którego raczej nikomu nie trzeba przedstawiać. Coupe wygląda trochę jak samochód retro zmodyfikowany przez współczesnych projektantów. Pod staromodnym nadwoziem ukrywa się jednak napęd elektryczny. Na jednym ładowaniu pojazd powinien pokonać jakieś 500 kilometrów. To jednak dopiero połowa informacji. Piech Mark Zero ma dawać możliwość ultraszybkiego ładowania - doładowanie 80 proc. baterii potrwa zaledwie 4 minuty i 40 sekund.

Polestar 2

Polestar 2

Stylizacja Polestar 2 jest dość prosta. Mimo wszystko projekt wygląda świeżo, masywnie i całkiem dynamicznie. Choć design w przypadku każdego auta jest ważny, tutaj schodzi na drugi plan. Szwedzki samochód ma przekonywać bowiem głównie technologią! Dwa silniki elektryczne produkują 408 koni mechanicznych, przy czym moment obrotowy sięga 660 Nm. Bateria o pojemności na poziomie 78 kWh pozwala na przejechanie nawet 500 kilometrów na jednym ładowaniu.

Pininfarina Battista

Pininfarina Battista

Zapowiedź tego samochodu brzmi naprawdę obiecująco. Pininfarina twierdzi bowiem, że coupe stanie się najmocniejszym autem w historii włoskiej motoryzacji. Cztery silniki elektryczne (każdy zamontowany przy oddzielny kole) sprawiają, że łączna moc układu napędowego sięga 1900 koni mechanicznych. A to jeszcze nie koniec optymistycznych danych. Moment obrotowy wynosi 2300 Nm i sprawia, że coupe może osiągnąć 100 km/h już po krócej niż 2 sekundach. Bateria o pojemności 120 kWh gwarantuje Pininfarinie zasięg 450 kilometrów. Battista wejdzie do seryjnej produkcji. Nie powstanie jednak więcej niż 150 sztuk modelu. Cena każdej z nich przekroczy prawdopodobnie 2 miliony euro.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA