REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mercedes-Benz EQC: elektryczna propozycja od Mercedesa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuźmiuk
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych i zdaje się, że nie ma już przed nimi ucieczki. Energia elektryczna to przyszłość motoryzacji, dlatego Mercedes zaprezentował nowy model, zasilany właśnie prądem.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

REKLAMA

Jako pierwszy model Mercedes-Benz oferowany pod marką produktów i techniki EQ, model EQC korzysta z całkiem nowego układu napędowego z dwiema kompaktowymi jednostkami elektrycznymi, po jednej przy każdej z osi. Aby ograniczyć zużycie energii, a jednocześnie zwiększyć dynamikę, silniki elektryczne mają odmienną konfigurację: przedni został zoptymalizowany pod kątem uzyskania maksymalnej efektywności w niskim i średnim zakresie obciążenia, podczas gdy tylny decyduje o dynamicznych własnościach napędu. Wspólnie jednostki generują moc 408 KM oraz 765 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h Mercedes-Benz EQC potrzebuje 5,1 s, a jego prędkość maksymalna to ograniczone elektronicznie 180 km/h. Warto dodać, że auto waży aż 2425 kg.

REKLAMA

Energię do zasilania silników magazynuje litowo-jonowy akumulator o pojemności 80 kWh (NEDC). Producent deklaruje, że auto na jednym pełnym ładowaniu przejedzie do 450 km. System ECO Assist zapewnia z kolei wszechstronne wsparcie w przewidującym stylu jazdy: m.in. informuje, kiedy warto zdjąć nogę z pedału przyspieszenia – np. dlatego, że pojazd zbliża się do strefy objętej ograniczeniem prędkości, a dodatkowo oferuje funkcje takie jak żeglowanie oraz specjalna strategia rekuperacji. Uwzględnia przy tym dane z układu nawigacji, systemu rozpoznawania znaków drogowych oraz inteligentnych systemów wspomagających (radar i kamera stereoskopowa).

Standardowo EQC wyposażony jest w chłodzoną cieczą ładowarkę pokładową (OBC) o mocy 7,4 kW, odpowiednią do ładowania z domowego gniazdka lub na publicznych stacjach ładowania. Ładowanie przy pomocy ładowarki Mercedes-Benz Wallbox może być trzykrotnie szybsze niż z domowego gniazda. Jeszcze szybsze jest ładowanie prądem stałym (DC; standard w EQC), np. za pomocą złącza CSS (Combined Charging Systems) w Europie i USA, CHAdeMO w Japonii lub GB/T w Chinach. Zależnie od SoC (stanu naładowania) EQC może być „tankowany” na stacji o maksymalnej mocy 110 kW. Z poziomu 10 do 80% energii (SoC) akumulator można naładować w ciągu 40 min (dane wstępne).

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

REKLAMA

Mercedes EQC został wyposażony w najnowszą generacje systemów wspomagających Mercedes-Benz. Pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy obejmuje nowe funkcje, takie jak regulacja prędkości podczas zbliżania się do zatoru drogowego - gdy samochód wykryje korek na drodze, układ Active Distance Assist DISTRONIC na wszelki wypadek zmniejszy prędkość do około 100 km/h. W przypadku zatoru na autostradzie system utrzymania pasa ruchu kieruje auto w kierunku krawędzi pasa, by zostawić przestrzeń dla pojazdów służb ratowniczych. 

Równocześnie EQC spełnia najwyższe wymogi w zakresie pasywnego bezpieczeństwa: poza standardowym, szeroko zakrojonym programem testów zderzeniowych Mercedes-Benz wprowadził dodatkowe, wyjątkowo rygorystyczne standardy dla akumulatora i wszystkich komponentów przewodzących prąd. Konstrukcja EQC została dostosowana do specyficznych wymagań napędu elektrycznego i skonfigurowana tak, aby uzyskać wysoki poziom bezpieczeństwa. Przykład: elementy napędu zlokalizowane w przedniej części pojazdu „otacza” nowa rama pomocnicza, podparta w zwyczajowych punktach mocowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawą bezpiecznej konstrukcji jest umieszczenie wysokonapięciowego akumulatora w podłodze pojazdu. Zabudowano go w ramie zdolnej pochłaniać energię w czasie zderzenia. Pomiędzy ramą a akumulatorem umieszczono elementy deformacyjne, które absorbują dodatkowe siły występujące w przypadku poważnego uderzenia w bok pojazdu. W przedniej części akumulatora zamontowano płytę ochronną, która jest w stanie zapobiec uszkodzeniom obcymi przedmiotami. Mercedes opracował wielostopniową koncepcję ochrony na wypadek zderzenia. Jeśli dojdzie do kolizji, układ wysokonapięciowy jest automatycznie odłączany, w sposób odwracalny lub nie, zależnie od siły uderzenia i stopnia uszkodzeń. Istnieją również punkty odcięcia, które pozwalają ręcznie odłączyć układ wysokonapięciowy pracownikom służb ratowniczych.

Model EQC będzie wytwarzany w zakładach Mercedes-Benz w Bremie. Obecnie trwają tam intensywne przygotowania do rozpoczęcia jego seryjnej produkcji, zaplanowanego na 2019 r. Równocześnie w rozbudowanych zakładach w Kamenz nieopodal Drezna ma zostać uruchomiona produkcja naszych własnych akumulatorów do EQC. Poza fabryką w Bremie przygotowania do produkcji EQC na lokalny rynek Państwa Środka trwają w chińsko-niemieckiej spółce joint venture Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC).

Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA