REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mercedes-Benz EQC: elektryczna propozycja od Mercedesa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuźmiuk
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych i zdaje się, że nie ma już przed nimi ucieczki. Energia elektryczna to przyszłość motoryzacji, dlatego Mercedes zaprezentował nowy model, zasilany właśnie prądem.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

REKLAMA

Jako pierwszy model Mercedes-Benz oferowany pod marką produktów i techniki EQ, model EQC korzysta z całkiem nowego układu napędowego z dwiema kompaktowymi jednostkami elektrycznymi, po jednej przy każdej z osi. Aby ograniczyć zużycie energii, a jednocześnie zwiększyć dynamikę, silniki elektryczne mają odmienną konfigurację: przedni został zoptymalizowany pod kątem uzyskania maksymalnej efektywności w niskim i średnim zakresie obciążenia, podczas gdy tylny decyduje o dynamicznych własnościach napędu. Wspólnie jednostki generują moc 408 KM oraz 765 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h Mercedes-Benz EQC potrzebuje 5,1 s, a jego prędkość maksymalna to ograniczone elektronicznie 180 km/h. Warto dodać, że auto waży aż 2425 kg.

REKLAMA

Energię do zasilania silników magazynuje litowo-jonowy akumulator o pojemności 80 kWh (NEDC). Producent deklaruje, że auto na jednym pełnym ładowaniu przejedzie do 450 km. System ECO Assist zapewnia z kolei wszechstronne wsparcie w przewidującym stylu jazdy: m.in. informuje, kiedy warto zdjąć nogę z pedału przyspieszenia – np. dlatego, że pojazd zbliża się do strefy objętej ograniczeniem prędkości, a dodatkowo oferuje funkcje takie jak żeglowanie oraz specjalna strategia rekuperacji. Uwzględnia przy tym dane z układu nawigacji, systemu rozpoznawania znaków drogowych oraz inteligentnych systemów wspomagających (radar i kamera stereoskopowa).

Standardowo EQC wyposażony jest w chłodzoną cieczą ładowarkę pokładową (OBC) o mocy 7,4 kW, odpowiednią do ładowania z domowego gniazdka lub na publicznych stacjach ładowania. Ładowanie przy pomocy ładowarki Mercedes-Benz Wallbox może być trzykrotnie szybsze niż z domowego gniazda. Jeszcze szybsze jest ładowanie prądem stałym (DC; standard w EQC), np. za pomocą złącza CSS (Combined Charging Systems) w Europie i USA, CHAdeMO w Japonii lub GB/T w Chinach. Zależnie od SoC (stanu naładowania) EQC może być „tankowany” na stacji o maksymalnej mocy 110 kW. Z poziomu 10 do 80% energii (SoC) akumulator można naładować w ciągu 40 min (dane wstępne).

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

REKLAMA

Mercedes EQC został wyposażony w najnowszą generacje systemów wspomagających Mercedes-Benz. Pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy obejmuje nowe funkcje, takie jak regulacja prędkości podczas zbliżania się do zatoru drogowego - gdy samochód wykryje korek na drodze, układ Active Distance Assist DISTRONIC na wszelki wypadek zmniejszy prędkość do około 100 km/h. W przypadku zatoru na autostradzie system utrzymania pasa ruchu kieruje auto w kierunku krawędzi pasa, by zostawić przestrzeń dla pojazdów służb ratowniczych. 

Równocześnie EQC spełnia najwyższe wymogi w zakresie pasywnego bezpieczeństwa: poza standardowym, szeroko zakrojonym programem testów zderzeniowych Mercedes-Benz wprowadził dodatkowe, wyjątkowo rygorystyczne standardy dla akumulatora i wszystkich komponentów przewodzących prąd. Konstrukcja EQC została dostosowana do specyficznych wymagań napędu elektrycznego i skonfigurowana tak, aby uzyskać wysoki poziom bezpieczeństwa. Przykład: elementy napędu zlokalizowane w przedniej części pojazdu „otacza” nowa rama pomocnicza, podparta w zwyczajowych punktach mocowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawą bezpiecznej konstrukcji jest umieszczenie wysokonapięciowego akumulatora w podłodze pojazdu. Zabudowano go w ramie zdolnej pochłaniać energię w czasie zderzenia. Pomiędzy ramą a akumulatorem umieszczono elementy deformacyjne, które absorbują dodatkowe siły występujące w przypadku poważnego uderzenia w bok pojazdu. W przedniej części akumulatora zamontowano płytę ochronną, która jest w stanie zapobiec uszkodzeniom obcymi przedmiotami. Mercedes opracował wielostopniową koncepcję ochrony na wypadek zderzenia. Jeśli dojdzie do kolizji, układ wysokonapięciowy jest automatycznie odłączany, w sposób odwracalny lub nie, zależnie od siły uderzenia i stopnia uszkodzeń. Istnieją również punkty odcięcia, które pozwalają ręcznie odłączyć układ wysokonapięciowy pracownikom służb ratowniczych.

Model EQC będzie wytwarzany w zakładach Mercedes-Benz w Bremie. Obecnie trwają tam intensywne przygotowania do rozpoczęcia jego seryjnej produkcji, zaplanowanego na 2019 r. Równocześnie w rozbudowanych zakładach w Kamenz nieopodal Drezna ma zostać uruchomiona produkcja naszych własnych akumulatorów do EQC. Poza fabryką w Bremie przygotowania do produkcji EQC na lokalny rynek Państwa Środka trwają w chińsko-niemieckiej spółce joint venture Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC).

Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA