REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mercedes-Benz EQC: elektryczna propozycja od Mercedesa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuźmiuk
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych i zdaje się, że nie ma już przed nimi ucieczki. Energia elektryczna to przyszłość motoryzacji, dlatego Mercedes zaprezentował nowy model, zasilany właśnie prądem.
Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

REKLAMA

Jako pierwszy model Mercedes-Benz oferowany pod marką produktów i techniki EQ, model EQC korzysta z całkiem nowego układu napędowego z dwiema kompaktowymi jednostkami elektrycznymi, po jednej przy każdej z osi. Aby ograniczyć zużycie energii, a jednocześnie zwiększyć dynamikę, silniki elektryczne mają odmienną konfigurację: przedni został zoptymalizowany pod kątem uzyskania maksymalnej efektywności w niskim i średnim zakresie obciążenia, podczas gdy tylny decyduje o dynamicznych własnościach napędu. Wspólnie jednostki generują moc 408 KM oraz 765 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h Mercedes-Benz EQC potrzebuje 5,1 s, a jego prędkość maksymalna to ograniczone elektronicznie 180 km/h. Warto dodać, że auto waży aż 2425 kg.

REKLAMA

Energię do zasilania silników magazynuje litowo-jonowy akumulator o pojemności 80 kWh (NEDC). Producent deklaruje, że auto na jednym pełnym ładowaniu przejedzie do 450 km. System ECO Assist zapewnia z kolei wszechstronne wsparcie w przewidującym stylu jazdy: m.in. informuje, kiedy warto zdjąć nogę z pedału przyspieszenia – np. dlatego, że pojazd zbliża się do strefy objętej ograniczeniem prędkości, a dodatkowo oferuje funkcje takie jak żeglowanie oraz specjalna strategia rekuperacji. Uwzględnia przy tym dane z układu nawigacji, systemu rozpoznawania znaków drogowych oraz inteligentnych systemów wspomagających (radar i kamera stereoskopowa).

Standardowo EQC wyposażony jest w chłodzoną cieczą ładowarkę pokładową (OBC) o mocy 7,4 kW, odpowiednią do ładowania z domowego gniazdka lub na publicznych stacjach ładowania. Ładowanie przy pomocy ładowarki Mercedes-Benz Wallbox może być trzykrotnie szybsze niż z domowego gniazda. Jeszcze szybsze jest ładowanie prądem stałym (DC; standard w EQC), np. za pomocą złącza CSS (Combined Charging Systems) w Europie i USA, CHAdeMO w Japonii lub GB/T w Chinach. Zależnie od SoC (stanu naładowania) EQC może być „tankowany” na stacji o maksymalnej mocy 110 kW. Z poziomu 10 do 80% energii (SoC) akumulator można naładować w ciągu 40 min (dane wstępne).

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

REKLAMA

Mercedes EQC został wyposażony w najnowszą generacje systemów wspomagających Mercedes-Benz. Pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy obejmuje nowe funkcje, takie jak regulacja prędkości podczas zbliżania się do zatoru drogowego - gdy samochód wykryje korek na drodze, układ Active Distance Assist DISTRONIC na wszelki wypadek zmniejszy prędkość do około 100 km/h. W przypadku zatoru na autostradzie system utrzymania pasa ruchu kieruje auto w kierunku krawędzi pasa, by zostawić przestrzeń dla pojazdów służb ratowniczych. 

Równocześnie EQC spełnia najwyższe wymogi w zakresie pasywnego bezpieczeństwa: poza standardowym, szeroko zakrojonym programem testów zderzeniowych Mercedes-Benz wprowadził dodatkowe, wyjątkowo rygorystyczne standardy dla akumulatora i wszystkich komponentów przewodzących prąd. Konstrukcja EQC została dostosowana do specyficznych wymagań napędu elektrycznego i skonfigurowana tak, aby uzyskać wysoki poziom bezpieczeństwa. Przykład: elementy napędu zlokalizowane w przedniej części pojazdu „otacza” nowa rama pomocnicza, podparta w zwyczajowych punktach mocowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawą bezpiecznej konstrukcji jest umieszczenie wysokonapięciowego akumulatora w podłodze pojazdu. Zabudowano go w ramie zdolnej pochłaniać energię w czasie zderzenia. Pomiędzy ramą a akumulatorem umieszczono elementy deformacyjne, które absorbują dodatkowe siły występujące w przypadku poważnego uderzenia w bok pojazdu. W przedniej części akumulatora zamontowano płytę ochronną, która jest w stanie zapobiec uszkodzeniom obcymi przedmiotami. Mercedes opracował wielostopniową koncepcję ochrony na wypadek zderzenia. Jeśli dojdzie do kolizji, układ wysokonapięciowy jest automatycznie odłączany, w sposób odwracalny lub nie, zależnie od siły uderzenia i stopnia uszkodzeń. Istnieją również punkty odcięcia, które pozwalają ręcznie odłączyć układ wysokonapięciowy pracownikom służb ratowniczych.

Model EQC będzie wytwarzany w zakładach Mercedes-Benz w Bremie. Obecnie trwają tam intensywne przygotowania do rozpoczęcia jego seryjnej produkcji, zaplanowanego na 2019 r. Równocześnie w rozbudowanych zakładach w Kamenz nieopodal Drezna ma zostać uruchomiona produkcja naszych własnych akumulatorów do EQC. Poza fabryką w Bremie przygotowania do produkcji EQC na lokalny rynek Państwa Środka trwają w chińsko-niemieckiej spółce joint venture Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC).

Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQC / fot. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA