REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

oprac. Kuba Brzeziński
Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej
Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Zmiany społeczno-gospodarcze ostatnich lat miały znaczący wpływ na preferencje transportowe. Recesja z początku XXI wieku, wzrost cen paliw, a także rosnące zaniepokojenie stanem środowiska naturalnego to tylko niektóre z czynników, które przyczyniły się do zmiany podejścia do tradycyjnych środków transportu.

REKLAMA

Elastyczność i bezpieczeństwo. To nowe wyzwania transportowe

REKLAMA

Integracja technologii w życiu codziennym zmienia nasze podejście do mobilności. Rosnąca popularność aplikacji mobilnych i platform cyfrowych wykorzystywanych do planowania oraz realizacji codziennych podróży czy dostępność pojazdów elektrycznych z kategorii mikro, przekształca tradycyjne wzorce korzystania z transportu. Takie rozwiązania nie tylko zmniejszają ograniczenia komunikacyjne, ale także przyczyniają się do większej elastyczności, bezpieczeństwa i ekonomiczności przemieszczania się.

Coraz więcej osób odchodzi od korzystania z tradycyjnego samochodu na rzecz transportu publicznego oraz rozwiązań z zakresu mikromobilności. To zjawisko jest napędzane nie tylko przez dążenie do bardziej zrównoważonego stylu życia, ale także przez zmiany w urbanizacji i wzrost kosztów utrzymania auta.

Bez uprawnień i po chodniku. Mikropojazdy spełniają te wymogi

REKLAMA

Większość mikropojazdów elektrycznych może poruszać się po chodnikach i traktach dla pieszych, umożliwiają użytkownikom sprawne omijanie korków i zwinne przemieszczanie się, dzięki czemu stanowią doskonałą alternatywę dla samochodów spalinowych. To nie koniec. Nie wymagają badań lekarskich czt często zdobywania uprawnień do kierowania.

Mikromobilność, czyli korzystanie z niewielkich pojazdów elektrycznych na krótkich odcinkach dostarcza użytkownikom szereg korzyści, które mogą zrewolucjonizować sposób, w jaki ludzie się przemieszczają. Przede wszystkim są dostępne dla szerokiej grupy konsumentów. Z miejskich minielektryków może korzystać zarówno młodzież, już od 14 roku życia, (pod warunkiem że posiada prawo jazdy kat. AM), jak i dorośli urodzeni przed 1995 rokiem bez dodatkowych uprawnień – podkreśla Maciej Płatek, Prezes Zarządu firmy Electroride.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miejskie elektryki oferują seniorom większą niezależność w codziennym życiu. Przyciąga ich ekonomiczność tych rozwiązań, niskie koszty zakupu i utrzymania oraz wygoda użytkowania. Ponadto są idealne do przemieszczania się po mieście, pozwalając na łatwy dostęp do usług, spotkań towarzyskich i aktywności rekreacyjnych.

Samochód był wyznacznikiem prestiżu. Był!

Oprócz aspektów technologicznych i ekonomicznych, zmiany w preferencjach transportowych są także wynikiem ewolucji społecznych wartości. Starsze pokolenia, które dorastały w czasach szybkiego rozwoju branży motoryzacyjnej i powszechnej dostępności aut spalinowych, postrzegały samochód jako symbol pozycji, prestiżu czy statusu społecznego. Wybierają prywatne pojazdy ze względu na przyzwyczajenie oraz percepcję komfortu i prywatności.

W przeciwieństwie do nich młodsze grupy, takie jak millenialsi i pokolenie Z, zupełnie inaczej postrzegają posiadanie auta. Ponad połowa (56 proc.) respondentów z pokolenia Z biorących udział w badaniu społecznym przeprowadzonym w 2019 r. stwierdziła, że samochód to w zasadzie nic więcej niż środek transportu. Najmłodsi użytkownicy częściej też wybierają alternatywne formy transportu. Wynika to zarówno z troski o środowisko, jak i z większego nacisku na koszty i wygodę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA