REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

oprac. Kuba Brzeziński
Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej
Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Zmiany społeczno-gospodarcze ostatnich lat miały znaczący wpływ na preferencje transportowe. Recesja z początku XXI wieku, wzrost cen paliw, a także rosnące zaniepokojenie stanem środowiska naturalnego to tylko niektóre z czynników, które przyczyniły się do zmiany podejścia do tradycyjnych środków transportu.

REKLAMA

Elastyczność i bezpieczeństwo. To nowe wyzwania transportowe

REKLAMA

Integracja technologii w życiu codziennym zmienia nasze podejście do mobilności. Rosnąca popularność aplikacji mobilnych i platform cyfrowych wykorzystywanych do planowania oraz realizacji codziennych podróży czy dostępność pojazdów elektrycznych z kategorii mikro, przekształca tradycyjne wzorce korzystania z transportu. Takie rozwiązania nie tylko zmniejszają ograniczenia komunikacyjne, ale także przyczyniają się do większej elastyczności, bezpieczeństwa i ekonomiczności przemieszczania się.

Coraz więcej osób odchodzi od korzystania z tradycyjnego samochodu na rzecz transportu publicznego oraz rozwiązań z zakresu mikromobilności. To zjawisko jest napędzane nie tylko przez dążenie do bardziej zrównoważonego stylu życia, ale także przez zmiany w urbanizacji i wzrost kosztów utrzymania auta.

Bez uprawnień i po chodniku. Mikropojazdy spełniają te wymogi

REKLAMA

Większość mikropojazdów elektrycznych może poruszać się po chodnikach i traktach dla pieszych, umożliwiają użytkownikom sprawne omijanie korków i zwinne przemieszczanie się, dzięki czemu stanowią doskonałą alternatywę dla samochodów spalinowych. To nie koniec. Nie wymagają badań lekarskich czt często zdobywania uprawnień do kierowania.

Mikromobilność, czyli korzystanie z niewielkich pojazdów elektrycznych na krótkich odcinkach dostarcza użytkownikom szereg korzyści, które mogą zrewolucjonizować sposób, w jaki ludzie się przemieszczają. Przede wszystkim są dostępne dla szerokiej grupy konsumentów. Z miejskich minielektryków może korzystać zarówno młodzież, już od 14 roku życia, (pod warunkiem że posiada prawo jazdy kat. AM), jak i dorośli urodzeni przed 1995 rokiem bez dodatkowych uprawnień – podkreśla Maciej Płatek, Prezes Zarządu firmy Electroride.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miejskie elektryki oferują seniorom większą niezależność w codziennym życiu. Przyciąga ich ekonomiczność tych rozwiązań, niskie koszty zakupu i utrzymania oraz wygoda użytkowania. Ponadto są idealne do przemieszczania się po mieście, pozwalając na łatwy dostęp do usług, spotkań towarzyskich i aktywności rekreacyjnych.

Samochód był wyznacznikiem prestiżu. Był!

Oprócz aspektów technologicznych i ekonomicznych, zmiany w preferencjach transportowych są także wynikiem ewolucji społecznych wartości. Starsze pokolenia, które dorastały w czasach szybkiego rozwoju branży motoryzacyjnej i powszechnej dostępności aut spalinowych, postrzegały samochód jako symbol pozycji, prestiżu czy statusu społecznego. Wybierają prywatne pojazdy ze względu na przyzwyczajenie oraz percepcję komfortu i prywatności.

W przeciwieństwie do nich młodsze grupy, takie jak millenialsi i pokolenie Z, zupełnie inaczej postrzegają posiadanie auta. Ponad połowa (56 proc.) respondentów z pokolenia Z biorących udział w badaniu społecznym przeprowadzonym w 2019 r. stwierdziła, że samochód to w zasadzie nic więcej niż środek transportu. Najmłodsi użytkownicy częściej też wybierają alternatywne formy transportu. Wynika to zarówno z troski o środowisko, jak i z większego nacisku na koszty i wygodę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA