REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

oprac. Kuba Brzeziński
Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej
Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Zmiany społeczno-gospodarcze ostatnich lat miały znaczący wpływ na preferencje transportowe. Recesja z początku XXI wieku, wzrost cen paliw, a także rosnące zaniepokojenie stanem środowiska naturalnego to tylko niektóre z czynników, które przyczyniły się do zmiany podejścia do tradycyjnych środków transportu.

REKLAMA

Elastyczność i bezpieczeństwo. To nowe wyzwania transportowe

REKLAMA

Integracja technologii w życiu codziennym zmienia nasze podejście do mobilności. Rosnąca popularność aplikacji mobilnych i platform cyfrowych wykorzystywanych do planowania oraz realizacji codziennych podróży czy dostępność pojazdów elektrycznych z kategorii mikro, przekształca tradycyjne wzorce korzystania z transportu. Takie rozwiązania nie tylko zmniejszają ograniczenia komunikacyjne, ale także przyczyniają się do większej elastyczności, bezpieczeństwa i ekonomiczności przemieszczania się.

Coraz więcej osób odchodzi od korzystania z tradycyjnego samochodu na rzecz transportu publicznego oraz rozwiązań z zakresu mikromobilności. To zjawisko jest napędzane nie tylko przez dążenie do bardziej zrównoważonego stylu życia, ale także przez zmiany w urbanizacji i wzrost kosztów utrzymania auta.

Bez uprawnień i po chodniku. Mikropojazdy spełniają te wymogi

REKLAMA

Większość mikropojazdów elektrycznych może poruszać się po chodnikach i traktach dla pieszych, umożliwiają użytkownikom sprawne omijanie korków i zwinne przemieszczanie się, dzięki czemu stanowią doskonałą alternatywę dla samochodów spalinowych. To nie koniec. Nie wymagają badań lekarskich czt często zdobywania uprawnień do kierowania.

Mikromobilność, czyli korzystanie z niewielkich pojazdów elektrycznych na krótkich odcinkach dostarcza użytkownikom szereg korzyści, które mogą zrewolucjonizować sposób, w jaki ludzie się przemieszczają. Przede wszystkim są dostępne dla szerokiej grupy konsumentów. Z miejskich minielektryków może korzystać zarówno młodzież, już od 14 roku życia, (pod warunkiem że posiada prawo jazdy kat. AM), jak i dorośli urodzeni przed 1995 rokiem bez dodatkowych uprawnień – podkreśla Maciej Płatek, Prezes Zarządu firmy Electroride.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miejskie elektryki oferują seniorom większą niezależność w codziennym życiu. Przyciąga ich ekonomiczność tych rozwiązań, niskie koszty zakupu i utrzymania oraz wygoda użytkowania. Ponadto są idealne do przemieszczania się po mieście, pozwalając na łatwy dostęp do usług, spotkań towarzyskich i aktywności rekreacyjnych.

Samochód był wyznacznikiem prestiżu. Był!

Oprócz aspektów technologicznych i ekonomicznych, zmiany w preferencjach transportowych są także wynikiem ewolucji społecznych wartości. Starsze pokolenia, które dorastały w czasach szybkiego rozwoju branży motoryzacyjnej i powszechnej dostępności aut spalinowych, postrzegały samochód jako symbol pozycji, prestiżu czy statusu społecznego. Wybierają prywatne pojazdy ze względu na przyzwyczajenie oraz percepcję komfortu i prywatności.

W przeciwieństwie do nich młodsze grupy, takie jak millenialsi i pokolenie Z, zupełnie inaczej postrzegają posiadanie auta. Ponad połowa (56 proc.) respondentów z pokolenia Z biorących udział w badaniu społecznym przeprowadzonym w 2019 r. stwierdziła, że samochód to w zasadzie nic więcej niż środek transportu. Najmłodsi użytkownicy częściej też wybierają alternatywne formy transportu. Wynika to zarówno z troski o środowisko, jak i z większego nacisku na koszty i wygodę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA