REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Używany Opel Astra K, Używany Opel Astra K awarie
Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

rozwiń >

Piąta generacja Opla Astry zadebiutowała w roku 2015. Model jest niezwykle ważny z polskiego punktu widzenia. A decyduje o tym po pierwsze ogromna popularność kompaktu nad Wisłą. Auta z Russelsheim były w naszym kraju bardzo chętnie wybierane od końca lat 90. XX wieku. Po drugie Astra w wersji hatchback była produkowana w Gliwicach. To zatem nasz polski Opel! Kombi już takie polskie nie było. Model montowano w Wielkiej Brytanii.

REKLAMA

Opel Astra K to była nowa jakość w gamie marki

Astra K ma bardzo udaną stylistykę. Linia nadwozia – nawet w kombi – jest dynamiczna i pełna ostrych przetłoczeń. Opel ma fajne, skupione spojrzenie, za którym w wersjach topowych mogą ukrywać się światła diodowe IntelliLux LED. A do tego otrzymał więcej niż zgrabny tył. Wnętrze? Tu zapanowała prostota. Zegary są czytelne, a przycisków tyle, co na lekarstwo. W efekcie ergonomia utrzymuje się na wysokim poziomie. Jakość materiałów również nie wypada najgorzej. Chociaż tapicerki mogłyby być nieco bardziej przyjemne w dotyku. Z drugiej strony fotel kierowcy może być fotelem AGR. A ten oferuje wyjątkowy komfort podróżowania.

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

REKLAMA

Astra mieści czterech dorosłych pasażerów – a wszystko za sprawą rozstawu osi oszacowanego na 2662 mm. Choć osoby siedzące na tylnej kanapie lepiej żeby nie były zbyt wysokie. Wtedy może im zabraknąć miejsca na kolana. Jeżeli chodzi o kufer, hatchback gwarantuje od 370 do 1210 litrów. Mistrzem możliwości transportowych jest dopiero kombi. Może "schować" za tylną kanapą od 540 do 1630 litrów. Czy używane kombi jest trudniej kupić? W żadnym razie. Oferta rynkowa jest podzielona prawie równo w stosunku 50:50.

W przypadku Astry K spore znaczenie ma jeszcze jeden fakt. Samochód w stosunku do swojego poprzednika został odchudzony przez inżynierów o jakieś 120 kg. To nie dużo. To prawdziwa przepaść! Taką wagę dla przykładu może mieć silnik montowany pod maską Opla. Oszczędność masy ma zatem potężne znaczenie zarówno dla osiągów samochodu, jak i wyników jego spalania.

Używana Astra K z dieslem? To musi być silnik 1.6 CDTI

REKLAMA

Opel Astra K był chętnie kupowany przez klientów prywatnych. Jeszcze częściej decydowały się na niego jednak floty. Nie ma się zatem co dziwić, że silnikiem najczęściej występującym pod jego maską, był diesel 1.6 CDTI (B16DT). Jedna trzecia wszystkich aut na rynku wtórnym korzysta z napędu 110-konnej wersji (B16DTE). Nieco mniej popularny jest wariant 136-konny (B16DTH). Obydwa oferują więcej niż przyzwoitą dynamikę jazdy, a do tego odwdzięczają się wysoką kulturą pracy i niskim spalaniem. Spokojna jazda w Astrze 1.6 CDTI w trasie oznacza zapotrzebowanie na paliwo wynoszące sporo poniżej 5 litrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

110-konny diesel 1.6 CDTI pod maską używanej Astry K ma aż 300 Nm momentu obrotowego. To pozwala na osiągnięcie czasu sprintu do 100 km/h wynoszącego 11,4 sek. 136-konny wariant oferuje 320 Nm i skraca czas przyspieszenia do 9,4 sek.

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Motor 1.6 CDTI był produkowany w węgierskiej fabryce Opla. I z eksploatacyjnego punktu widzenia – zwłaszcza w egzemplarzach z dużym przebiegiem – ma dwie główne wady. Po pierwsze nie znosi oszczędności serwisowych. Wydłużony interwał wymiany oleju lub ignorowanie wymian, już po 200 tys. km może doprowadzić do konieczności wyremontowania diesla. A to oznacza, że na fakturze pojawi się kwota wynosząca nawet 15 tys. zł! Wrażliwe na jakość paliwa są też wtryskiwacze common rail. Po drugie diesel jest drogi w obsłudze. Ma filtr cząstek stałych (który nie lubi miasta), koło dwumasowe i nietrwały łańcuch rozrządu. Przy czym łańcuch jest umieszczony od strony skrzyni biegów.

Astra 1.6 CDTI była też oferowana w wariancie 95- (B16DTC) i 160-konnym (B16DTR). Obydwa są jednak prawie nie do zdobycia na rynku wtórnym. Szczególnie szkoda jest mocniejszej odmiany. Bo ta była wyposażona np. w układ bi-turbo prawie likwidujący efekt turbodziury. Motor jeździ naprawdę świetnie!

Po liftingu w roku 2019 jednostka 1.6 CDTI została zastąpiona nowym dieslem o pojemności 1.5 litra i oznaczeniu F15DV. Motor ma 3-cylindrową głowicę, przez co generuje nieco śmieszny dźwięk pracy. I choć jednostka odznacza się absurdalnie niskim spalaniem, na razie jest trudna do zdobycia na rynku wtórnym (zarówno w wersji 105-, jak i 122-konnej).

Używany Opel Astra K. 1.4 Turbo dominuje wśród benzyniaków

Astra pojawiła się w sprzedaży w połowie drugiej dekady XX wieku. A to oznacza, że klienci coraz mocniej interesowali się benzyniakami i coraz chętniej je wybierali. Sytuację tą mocno widać na rynku wtórnym. Jakiego benzyniaka najłatwiej jest kupić? Zdecydowanie 1.4 Turbo (a konkretnie 1.4 16V Turbo ECOTEC Direct Injection czy też B14XF). Przy czym warianty 125- i 150-konne są prawie tak samo popularne. Konstrukcja ma 4 cylindry i bezpośredni wtrysk paliwa. Charakteryzuje się wysoką kulturą pracy, dobrymi osiągami i raczej przeciętnym apetytem na paliwo. Sporą zaletą tej jednostki jest bezobsługowy łańcuch rozrządu.

Ważne

Dla przykładu słabsza Astra K 1.4 Turbo ma 245 Nm momentu obrotowego i osiąga 100 km/h po 9,5 sek. Mocniejsza oferuje taki sam moment i przyspiesza do setki w 8,5 sek.

Jeżeli w przypadku Astry 1.4 Turbo coś ma powodować problemy, to będzie to przede wszystkim skrzynia o oznaczeniu M32. W 6-biegowym manualu szybko wyrabia się łożyskowanie. Przed remontem ponoć ustrzec może kierowcę regularna wymiana oleju w przekładni. Poza tym w pierwszej fazie produkcji silnika 1.4 Turbo zdarzały się problemy z doładowaniem i kolektorami. Te usuwano często już na gwarancji.

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Paleta silników benzynowych w używanej Astrze K oczywiście na silniku 1.4 Turbo się nie kończy. Bo na początku produkcji Niemcy oferowali np. jednostki 1.4 Twinport (B14XE) i 1.0 Turbo (B10XF). Motory te mają podobną moc, podobnie mizerne osiągi i jednocześnie są tak samo mało popularne na rynku wtórnym. Niska ilość ofert dotyczy też topowego benzyniaka 1.6 Turbo (B16SHT) o mocy 200 koni (uwaga, to ten motor mają policyjne Astry!) czy występujących po liftingu motorów 1.2 Turbo (F12SH: 110, 130 i 145 KM) i 1.4 Turbo (F14SHT 145 KM).

Astra K ma nietypową konstrukcję zawieszenia

Przednie zawieszenie Opla Astry K składa się z kolumn McPhersona. Tył korzysta natomiast z belki skrętnej z drążkiem Watta. Niemiecki kompakt prowadzi się naprawdę dobrze. Lubi ciasne zakręty i łączy pewne prowadzenie kół po nawierzchni, z precyzyjnym układem kierowniczym. Resorowanie mogłoby jednak być nieco bardziej trwałe. Znane są przypadki przedwczesnego zużycia amortyzatorów czy silentblocków łączących poprzeczne drążki.

Ważne

Co daje drążek Watta? Sprawia, że siła skrętna działająca na jedno koło np. podczas jazdy w zakręcie, jest kompensowana taką samą siłą przyłożoną z drugiej strony. Tym samym poprawiana jest trakcja, pewność jazdy i sposób pokonywania zakrętów. To rozwiązanie jest charakterystyczne dla Opla.

Awarie używanego Opla Astry K. Na co warto uważać?

Głównym punktem zapalnym listy awaryjności Astry jest skrzynia M32. Bywa, że hałasuje i utrudnia możliwość zmiany biegów. Zdarzają się też usterki wysprzęglika. Poza tym kierowcy skarżą się na wieszający się system multimedialny, usterki czujników parkowania oraz komunikaty mówiące o awariach, które się jeszcze nie zdarzyły. Znane są także przypadki uszkodzeń kompresorów klimatyzacji czy LED-owych reflektorów przednich. Z naprawą świateł poradzi sobie tylko wyspecjalizowany warsztat. Nowe niestety są bardzo drogie. Komplet stanowi wydatek jakiś 8 do 9 tys. zł.

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Używany Opel Astra K – podsumowanie:

Używany Opel Astra K bez wątpienia nie jest autem, które przez długie lata nie zawita do serwisu. Mimo wszystko lista poważnych usterek ogranicza się raczej do kilku pozycji, a większość z nich można łatwo wyeliminować. Przykład? W skrzyni M32 wystarczy zacząć wymieniać olej, a modeli z LED-ami... nie kupować! Dlatego pomijając te dwie kwestie rozumiem trochę Polaków i ich słabość do piątej Astry. Bo to samochód, który starzeje się z wyjątkową godnością. Nadal dobrze wygląda i nadal nie trzeba się go wstydzić w dużym mieście.

Największym problemem w przypadku używanej Astry K tak naprawdę jest cena. Bo mało który egzemplarz z początku produkcji kosztuje mniej niż 33 do 34 tys. zł, a i za tą kwotę dostępne są głównie diesle z dużym przebiegiem. Nawet jeżeli kupujący znajdzie auto z mniejszym "nalotem", to prawie bankowo będzie to spartańsko wyposażony model, w którym klima stanie się prawdziwym luksusem.

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA