REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Używany Opel Astra K, Używany Opel Astra K awarie
Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

rozwiń >

Piąta generacja Opla Astry zadebiutowała w roku 2015. Model jest niezwykle ważny z polskiego punktu widzenia. A decyduje o tym po pierwsze ogromna popularność kompaktu nad Wisłą. Auta z Russelsheim były w naszym kraju bardzo chętnie wybierane od końca lat 90. XX wieku. Po drugie Astra w wersji hatchback była produkowana w Gliwicach. To zatem nasz polski Opel! Kombi już takie polskie nie było. Model montowano w Wielkiej Brytanii.

REKLAMA

REKLAMA

Opel Astra K to była nowa jakość w gamie marki

Astra K ma bardzo udaną stylistykę. Linia nadwozia – nawet w kombi – jest dynamiczna i pełna ostrych przetłoczeń. Opel ma fajne, skupione spojrzenie, za którym w wersjach topowych mogą ukrywać się światła diodowe IntelliLux LED. A do tego otrzymał więcej niż zgrabny tył. Wnętrze? Tu zapanowała prostota. Zegary są czytelne, a przycisków tyle, co na lekarstwo. W efekcie ergonomia utrzymuje się na wysokim poziomie. Jakość materiałów również nie wypada najgorzej. Chociaż tapicerki mogłyby być nieco bardziej przyjemne w dotyku. Z drugiej strony fotel kierowcy może być fotelem AGR. A ten oferuje wyjątkowy komfort podróżowania.

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Astra mieści czterech dorosłych pasażerów – a wszystko za sprawą rozstawu osi oszacowanego na 2662 mm. Choć osoby siedzące na tylnej kanapie lepiej żeby nie były zbyt wysokie. Wtedy może im zabraknąć miejsca na kolana. Jeżeli chodzi o kufer, hatchback gwarantuje od 370 do 1210 litrów. Mistrzem możliwości transportowych jest dopiero kombi. Może "schować" za tylną kanapą od 540 do 1630 litrów. Czy używane kombi jest trudniej kupić? W żadnym razie. Oferta rynkowa jest podzielona prawie równo w stosunku 50:50.

W przypadku Astry K spore znaczenie ma jeszcze jeden fakt. Samochód w stosunku do swojego poprzednika został odchudzony przez inżynierów o jakieś 120 kg. To nie dużo. To prawdziwa przepaść! Taką wagę dla przykładu może mieć silnik montowany pod maską Opla. Oszczędność masy ma zatem potężne znaczenie zarówno dla osiągów samochodu, jak i wyników jego spalania.

REKLAMA

Używana Astra K z dieslem? To musi być silnik 1.6 CDTI

Opel Astra K był chętnie kupowany przez klientów prywatnych. Jeszcze częściej decydowały się na niego jednak floty. Nie ma się zatem co dziwić, że silnikiem najczęściej występującym pod jego maską, był diesel 1.6 CDTI (B16DT). Jedna trzecia wszystkich aut na rynku wtórnym korzysta z napędu 110-konnej wersji (B16DTE). Nieco mniej popularny jest wariant 136-konny (B16DTH). Obydwa oferują więcej niż przyzwoitą dynamikę jazdy, a do tego odwdzięczają się wysoką kulturą pracy i niskim spalaniem. Spokojna jazda w Astrze 1.6 CDTI w trasie oznacza zapotrzebowanie na paliwo wynoszące sporo poniżej 5 litrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

110-konny diesel 1.6 CDTI pod maską używanej Astry K ma aż 300 Nm momentu obrotowego. To pozwala na osiągnięcie czasu sprintu do 100 km/h wynoszącego 11,4 sek. 136-konny wariant oferuje 320 Nm i skraca czas przyspieszenia do 9,4 sek.

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Motor 1.6 CDTI był produkowany w węgierskiej fabryce Opla. I z eksploatacyjnego punktu widzenia – zwłaszcza w egzemplarzach z dużym przebiegiem – ma dwie główne wady. Po pierwsze nie znosi oszczędności serwisowych. Wydłużony interwał wymiany oleju lub ignorowanie wymian, już po 200 tys. km może doprowadzić do konieczności wyremontowania diesla. A to oznacza, że na fakturze pojawi się kwota wynosząca nawet 15 tys. zł! Wrażliwe na jakość paliwa są też wtryskiwacze common rail. Po drugie diesel jest drogi w obsłudze. Ma filtr cząstek stałych (który nie lubi miasta), koło dwumasowe i nietrwały łańcuch rozrządu. Przy czym łańcuch jest umieszczony od strony skrzyni biegów.

Astra 1.6 CDTI była też oferowana w wariancie 95- (B16DTC) i 160-konnym (B16DTR). Obydwa są jednak prawie nie do zdobycia na rynku wtórnym. Szczególnie szkoda jest mocniejszej odmiany. Bo ta była wyposażona np. w układ bi-turbo prawie likwidujący efekt turbodziury. Motor jeździ naprawdę świetnie!

Po liftingu w roku 2019 jednostka 1.6 CDTI została zastąpiona nowym dieslem o pojemności 1.5 litra i oznaczeniu F15DV. Motor ma 3-cylindrową głowicę, przez co generuje nieco śmieszny dźwięk pracy. I choć jednostka odznacza się absurdalnie niskim spalaniem, na razie jest trudna do zdobycia na rynku wtórnym (zarówno w wersji 105-, jak i 122-konnej).

Używany Opel Astra K. 1.4 Turbo dominuje wśród benzyniaków

Astra pojawiła się w sprzedaży w połowie drugiej dekady XX wieku. A to oznacza, że klienci coraz mocniej interesowali się benzyniakami i coraz chętniej je wybierali. Sytuację tą mocno widać na rynku wtórnym. Jakiego benzyniaka najłatwiej jest kupić? Zdecydowanie 1.4 Turbo (a konkretnie 1.4 16V Turbo ECOTEC Direct Injection czy też B14XF). Przy czym warianty 125- i 150-konne są prawie tak samo popularne. Konstrukcja ma 4 cylindry i bezpośredni wtrysk paliwa. Charakteryzuje się wysoką kulturą pracy, dobrymi osiągami i raczej przeciętnym apetytem na paliwo. Sporą zaletą tej jednostki jest bezobsługowy łańcuch rozrządu.

Ważne

Dla przykładu słabsza Astra K 1.4 Turbo ma 245 Nm momentu obrotowego i osiąga 100 km/h po 9,5 sek. Mocniejsza oferuje taki sam moment i przyspiesza do setki w 8,5 sek.

Jeżeli w przypadku Astry 1.4 Turbo coś ma powodować problemy, to będzie to przede wszystkim skrzynia o oznaczeniu M32. W 6-biegowym manualu szybko wyrabia się łożyskowanie. Przed remontem ponoć ustrzec może kierowcę regularna wymiana oleju w przekładni. Poza tym w pierwszej fazie produkcji silnika 1.4 Turbo zdarzały się problemy z doładowaniem i kolektorami. Te usuwano często już na gwarancji.

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Paleta silników benzynowych w używanej Astrze K oczywiście na silniku 1.4 Turbo się nie kończy. Bo na początku produkcji Niemcy oferowali np. jednostki 1.4 Twinport (B14XE) i 1.0 Turbo (B10XF). Motory te mają podobną moc, podobnie mizerne osiągi i jednocześnie są tak samo mało popularne na rynku wtórnym. Niska ilość ofert dotyczy też topowego benzyniaka 1.6 Turbo (B16SHT) o mocy 200 koni (uwaga, to ten motor mają policyjne Astry!) czy występujących po liftingu motorów 1.2 Turbo (F12SH: 110, 130 i 145 KM) i 1.4 Turbo (F14SHT 145 KM).

Astra K ma nietypową konstrukcję zawieszenia

Przednie zawieszenie Opla Astry K składa się z kolumn McPhersona. Tył korzysta natomiast z belki skrętnej z drążkiem Watta. Niemiecki kompakt prowadzi się naprawdę dobrze. Lubi ciasne zakręty i łączy pewne prowadzenie kół po nawierzchni, z precyzyjnym układem kierowniczym. Resorowanie mogłoby jednak być nieco bardziej trwałe. Znane są przypadki przedwczesnego zużycia amortyzatorów czy silentblocków łączących poprzeczne drążki.

Ważne

Co daje drążek Watta? Sprawia, że siła skrętna działająca na jedno koło np. podczas jazdy w zakręcie, jest kompensowana taką samą siłą przyłożoną z drugiej strony. Tym samym poprawiana jest trakcja, pewność jazdy i sposób pokonywania zakrętów. To rozwiązanie jest charakterystyczne dla Opla.

Awarie używanego Opla Astry K. Na co warto uważać?

Głównym punktem zapalnym listy awaryjności Astry jest skrzynia M32. Bywa, że hałasuje i utrudnia możliwość zmiany biegów. Zdarzają się też usterki wysprzęglika. Poza tym kierowcy skarżą się na wieszający się system multimedialny, usterki czujników parkowania oraz komunikaty mówiące o awariach, które się jeszcze nie zdarzyły. Znane są także przypadki uszkodzeń kompresorów klimatyzacji czy LED-owych reflektorów przednich. Z naprawą świateł poradzi sobie tylko wyspecjalizowany warsztat. Nowe niestety są bardzo drogie. Komplet stanowi wydatek jakiś 8 do 9 tys. zł.

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Używany Opel Astra K – podsumowanie:

Używany Opel Astra K bez wątpienia nie jest autem, które przez długie lata nie zawita do serwisu. Mimo wszystko lista poważnych usterek ogranicza się raczej do kilku pozycji, a większość z nich można łatwo wyeliminować. Przykład? W skrzyni M32 wystarczy zacząć wymieniać olej, a modeli z LED-ami... nie kupować! Dlatego pomijając te dwie kwestie rozumiem trochę Polaków i ich słabość do piątej Astry. Bo to samochód, który starzeje się z wyjątkową godnością. Nadal dobrze wygląda i nadal nie trzeba się go wstydzić w dużym mieście.

Największym problemem w przypadku używanej Astry K tak naprawdę jest cena. Bo mało który egzemplarz z początku produkcji kosztuje mniej niż 33 do 34 tys. zł, a i za tą kwotę dostępne są głównie diesle z dużym przebiegiem. Nawet jeżeli kupujący znajdzie auto z mniejszym "nalotem", to prawie bankowo będzie to spartańsko wyposażony model, w którym klima stanie się prawdziwym luksusem.

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 145 KM

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6

Test: Opel Astra 1.2 Turbo 130 KM M6 - nie tylko czerwona, a biało-czerwona!

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA