REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Fiat Tipo (od 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Używany Fiat Tipo awarie
Używany Fiat Tipo. Awarie, wady, ceny, opinie
/
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Tipo to nowy duży Fiat w cenie Fiata Pandy. Tak, cenę ma rzeczywiście podobną do Pandy. Czy awaryjnością przypomina jednak dużego Fiata? To postanowiliśmy sprawdzić. Zobaczcie nasz raport.
rozwiń >

REKLAMA

W połowie drugiej dekady XXI wieku Włosi postanowili wrócić na szczyt europejskiego rynku motoryzacyjnego. Ich pomysł był prosty. Postanowili wrócić do korzeni. To oznaczało połączenie ładnego nadwozia, praktycznej kabiny i budżetowego charakteru auta. Tak właśnie narodził się nowy Tipo. Samochód w momencie rynkowej premiery w Polsce kosztował w wersji bazowej 42 600 zł. W ten cenie kupujący otrzymywał 95-konny silnik benzynowy, radio czy manualną klimatyzację. Oferta była zatem więcej niż świetna! Nie ma się zatem co dziwić, że Tipo był reklamowany nad Wisłą dość ciekawym hasłem. Mówiono, że to nowy duży Fiat w cenie Fiata Pandy.

REKLAMA

Ciekawostka jest taka, że Tipo debiutował pod koniec lutego roku 2016. I wtedy Fiat w Polsce miał tak naprawdę już sprzedany cały wolumen modelu na rok 2016. Dziwicie się? Tyle że model spotkał się z ciepłym przyjęciem nie tylko w Polsce. Kilkukrotnie został najchętniej kupowanym autem w Turcji. Tam potrafiło się sprzedać nawet blisko 100 tys. sztuk rocznie.

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

/

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Za design Tipo odpowiadał autor sylwetki Fiata 500. I dobrze!

Jedno nowemu Tipo trzeba przyznać. W momencie premiery ten samochód prezentował się naprawdę świetnie. Wyraźnie czuć w nim włoski klimat. Temu nie można się jednak dziwić. Autorem linii nadwozia sedana był Roberto Giolito z Centro Stile Fiat. Ten sam człowiek, który "narysował" obecną, niezwykle udaną Pięćsetkę i nieco mniej udaną Multiplę. Giolito postawił na klasyczną sylwetkę z dużą ilością dynamicznych przetłoczeń i nieco wkurzonym pasem przednim. Sylwetkę, która nawet dziś, 7 lat po premierze w Polsce, wygląda dobrze. I co ciekawe, Tipo od razu był projektowany jako sedan. Dopiero później powstały wersje hatchback i kombi. Właśnie dlatego był jednym z pierwszych sedanów w segmencie C, który nie wyglądał jak hatchback z nieudolnie doklejonym bagażnikiem.

Ważne

Fiat Tipo występuje w czterech wersjach nadwozia. Najpierw był sedan, potem hatchback i kombi, a na końcu niby-crossover Cross.

Przestronny jak Fiat Tipo? Gorzej z jakością...

REKLAMA

W kabinie pasażerskiej Fiata Tipo panuje "orgia" obłości. Te są wszędzie. Na konsoli centralnej, na kierownicy czy na boczkach drzwi. Łagodne kształty miały być mniej polaryzujące, a więc i trafiające w szerszy gust europejskich kierowców. Jakość? Tu Tipo nigdy nie był mistrzem. Tyle że mistrzem być nie miał. Po pierwsze z uwagi na turecką produkcję. Po drugie z uwagi na budżetowy charakter. Księgowi musieli gdzieś poczynić oszczędności. I te ulokowali głównie w sposobie wykończenia kabiny pasażerskiej.

Mimo wszystko warto zwrócić uwagę na fakt, że Tipo dość dobrze znosi lata eksploatacji. Jedynie w modelach z większym przebiegiem mogą zdarzać się przypadki przetarcia tapicerki na fotelu kierowcy czy przytartej kierownicy. Choć tu i tak mówimy o naprawdę dużym przebiegu i raczej poflotowej historii. Z drugiej strony po zajrzeniu do środka, Tipo ujawnia inne zalety. W kabinie zmieszczą się nawet cztery dorosłe osoby. Bagażnik natomiast ma pojemność 440 litrów w sedanie, 520 litrów w hatchbacku i 550 litrów w kombi. Jest zatem duży, a do tego foremny. Łatwo go zapakować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie silniki są najbardziej popularne w używanym Fiacie Tipo?

Pod maską używanych Fiatów Tipo dominuje bazowy motor 1.4 16v z serii StarJet. Gwiezdna nazwa niech jednak nikogo nie zwiedzie. Motor to typowy wolnossak. Jest prosty i wyposażony we wtrysk wielopunktowy, a do tego naprawdę trwały. Niestety nie ma wiele do powiedzenia na polu osiągów czy oszczędności. Raczej powolnie napędza Fiata zarówno w mieście, jak i trasie. Całe szczęście stosunkowo wysokie spalanie to jeszcze nie problem. Jednostka nadaje się do zasilania gazem – zresztą bywała parowana z instalacjami LPG już przez importera. Jeżeli silnik 1.4 16v miewa już jakieś problemy, to są głównie związane z przepustnicą czy alternatorem, rzadziej wariatorem faz rozrządu.

Test Fiat Tipo Cross

Test Fiat Tipo Cross

/

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Popularną rynkowo alternatywę stanowi jednostka 1.4 T-Jet. Przy identycznej pojemności jak wolnossak, otrzymała doładowanie. Za jego sprawą moc wzrosła do 120 koni mechanicznych. Skutek? Spalanie utrzymuje się na podobnym poziomie, jak u słabszego odpowiednika. Wysoki jest też wskaźnik trwałości. Mocno poprawiła się jednak dynamika jazdy. Kluczowe pytanie jednak brzmi: czy Fiat Tipo 1.4 T-Jet ma bezpośredni wtrysk paliwa? No właśnie nie. Włosi pozostali przy wielopunkcie. A to stanowi dobrą informację z punktu widzenia możliwości montażu instalacji LPG.

Awarie Tipo 1.4 T-Jet? Podstawowy problem dotyczy turbosprężarek IHI. Pęka w nich korpus (szczegółowo o problemie napisałem w tekście, do którego link zamieszczam poniżej). Poza tym standardem są drobne wycieki oleju oraz warto liczyć się ze skróconą żywotnością sprzęgła z kołem dwumasowym. Objawy jego zużycia mogą się pojawić już po pokonaniu 150 do 200 tys. km.

Ważne

Tipo oferowany był również ze 110-konnym, wolnossącym benzyniakiem 1.6 E-torQ. Motor ma wtrysk wielopunktowy. Ten był jednak parowany głównie z przekładnią automatyczną. Od roku 2020 trzon oferty stanowi już jednostka 1.0 FireFly Turbo z rodziny GSE. Ma 3-cylindry, doładowanie, 100 koni i bezpośredni wtrysk paliwa.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

/

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Używany Fiat Tipo z dieslem. Jest ich mało. A szkoda...

Diesle w używanym Fiacie Tipo są spotykane raczej sporadycznie. I to akurat wielka szkoda. Bo mówimy przecież o świetnej jednostce 1.6 Multijet o mocy 120 koni mechanicznych. Z opinii kierowców zamieszczanych na forach wynika, że przy przebiegu na poziomie 130 - 150 tysięcy kilometrów wymiany wymagać może alternator. Poza tym w podobnych czasie zawieść może też zawór EGR. Jednostka w przeciwieństwie do wielu konkurencyjnych diesli nie jest mocno problematyczna. Wystarczy jej regularny serwis i dobrej jakości paliwo.

No może też okresowe czyszczenie miski olejowej oraz wymiana uszczelki między smokiem a pompą oleju. Zbierające się tam zanieczyszczenia mogą ograniczyć ciśnienie krążenia smarowidła w silniku. A to może doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej i naprawdę kosztownego remontu.

Używany Fiat Tipo. Awarie i problemy. Na co skarżą się kierowcy?

Awarie używanego Fiata Tipo przede wszystkim oscylują wokoło układu elektrycznego. Kierowcy skarżą się na przepalające się żarówki we wnętrzu (w tym na tablicy zegarów) oraz problemy z pracą centralnego zamka czy elektrycznych szyb. Na szczęście usunięcie tego typu usterek jest tanie. Ich pojawienie się stanowi zatem problem z kategorii denerwujących, a nie zagrażających bezpieczeństwu jazdy. Drugim ze zmartwień jest niska trwałość elementów zawieszenia. Dobra informacja jest jednak taka, że dość szybko wybijają się tanie w wymianie tuleje, łączniki i drążki kierownicze.

Użytkownicy Fiatów Tipo skarżą się też na niską precyzję pracy skrzyni biegów. Tyle że to raczej kwestia urody tego modelu, a nie uszkodzenia czy awarii. Czasami wystarczy zmienić w przekładni olej. Lepiej jednak przyzwyczaić się do tego, że skrzynia w aucie budżetowym nie będzie pracować gładko.

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

/

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Ile kosztuje używany Fiat Tipo?

Używany Fiat Tipo jest ciekawym przykładem modelu z drugiej ręki. Powód? Wśród ofert sprzedaży trafiają się zarówno bazowo wyposażone modele w bazowym, białym lakierze, jak i wersje topowe. Te były świetnie wyposażone. Co więcej, nietrudno znaleźć egzemplarz z naprawdę rozsądnym przebiegiem. A ceny? Te startują od jakiś 26 tys. zł. Za tą kwotę kupujący dostanie jednak auto z fabrycznym LPG i poflotową historią. Model taki warto naprawdę gruntownie sprawdzić. 200 czy 300 tys. km pokonanych na gazie mogło zostawić ślad na pracy 1.4-litrowego benzyniaka. Za egzemplarz z rozsądnym przebiegiem i pochodzący z początku produkcji, trzeba zapłacić jakieś 35 do 36 tys. zł.

Używany Fiat Tipo – podsumowanie:

W przypadku używanego Fiata Tipo najważniejsza jest tak naprawdę jedna rzecz. Trzeba wiedzieć czemu się kupuje to auto. To spotęguje satysfakcję z transakcji. Z pewnością nie kupi go człowiek, który żyje pasją do motoryzacji. Tipo nie poruszy serca. To raczej wybór dla osoby, która decyzję podejmuje na podstawie mierzalnych wskaźników zapisanych w excelu. A w zestawieniu plusów i minusów zapisanych w tabelce, używany Fiat Tipo wypada naprawdę dobrze. Znalezienie zadbanego i regularnie serwisowanego egzemplarza daje kupującemu gwarancję, że trafi na auto, na którym będzie mógł polegać jeszcze przez dobre kilka lat.

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

/

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

/

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

/

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo kombi (Station Wagon) 2016

Fiat Tipo kombi (Station Wagon) 2016

/

Fiat Tipo kombi (Station Wagon) 2016

/

Fiat

Fiat Tipo kombi (Station Wagon) 2016

Fiat Tipo kombi (Station Wagon) 2016

/

Fiat Tipo kombi (Station Wagon) 2016

/

Fiat

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

/

Fiat Tipo 1.4 S-design

/

INFOR

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

/

Fiat Tipo 1.4 S-design

/

INFOR

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

/

Fiat Tipo 1.4 S-design

/

INFOR

Test Fiat Tipo Cross

Test Fiat Tipo Cross

/

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Test Fiat Tipo Cross

Test Fiat Tipo Cross

/

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

/

Fiat Tipo 1.4 S-design

/

INFOR

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

/

Fiat Tipo 1.4 S-design

/

INFOR

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

/

Fiat Tipo 1.4 S-design

/

INFOR

Test Fiat Tipo Cross

Test Fiat Tipo Cross

/

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Test Fiat Tipo Cross

Test Fiat Tipo Cross

/

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Test Fiat Tipo Cross

Test Fiat Tipo Cross

/

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

REKLAMA

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

REKLAMA

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

REKLAMA