REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Fiat Tipo (od 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Używany Fiat Tipo awarie
Używany Fiat Tipo. Awarie, wady, ceny, opinie
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Tipo to nowy duży Fiat w cenie Fiata Pandy. Tak, cenę ma rzeczywiście podobną do Pandy. Czy awaryjnością przypomina jednak dużego Fiata? To postanowiliśmy sprawdzić. Zobaczcie nasz raport.

rozwiń >

REKLAMA

W połowie drugiej dekady XXI wieku Włosi postanowili wrócić na szczyt europejskiego rynku motoryzacyjnego. Ich pomysł był prosty. Postanowili wrócić do korzeni. To oznaczało połączenie ładnego nadwozia, praktycznej kabiny i budżetowego charakteru auta. Tak właśnie narodził się nowy Tipo. Samochód w momencie rynkowej premiery w Polsce kosztował w wersji bazowej 42 600 zł. W ten cenie kupujący otrzymywał 95-konny silnik benzynowy, radio czy manualną klimatyzację. Oferta była zatem więcej niż świetna! Nie ma się zatem co dziwić, że Tipo był reklamowany nad Wisłą dość ciekawym hasłem. Mówiono, że to nowy duży Fiat w cenie Fiata Pandy.

REKLAMA

Ciekawostka jest taka, że Tipo debiutował pod koniec lutego roku 2016. I wtedy Fiat w Polsce miał tak naprawdę już sprzedany cały wolumen modelu na rok 2016. Dziwicie się? Tyle że model spotkał się z ciepłym przyjęciem nie tylko w Polsce. Kilkukrotnie został najchętniej kupowanym autem w Turcji. Tam potrafiło się sprzedać nawet blisko 100 tys. sztuk rocznie.

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Za design Tipo odpowiadał autor sylwetki Fiata 500. I dobrze!

Jedno nowemu Tipo trzeba przyznać. W momencie premiery ten samochód prezentował się naprawdę świetnie. Wyraźnie czuć w nim włoski klimat. Temu nie można się jednak dziwić. Autorem linii nadwozia sedana był Roberto Giolito z Centro Stile Fiat. Ten sam człowiek, który "narysował" obecną, niezwykle udaną Pięćsetkę i nieco mniej udaną Multiplę. Giolito postawił na klasyczną sylwetkę z dużą ilością dynamicznych przetłoczeń i nieco wkurzonym pasem przednim. Sylwetkę, która nawet dziś, 7 lat po premierze w Polsce, wygląda dobrze. I co ciekawe, Tipo od razu był projektowany jako sedan. Dopiero później powstały wersje hatchback i kombi. Właśnie dlatego był jednym z pierwszych sedanów w segmencie C, który nie wyglądał jak hatchback z nieudolnie doklejonym bagażnikiem.

Ważne

Fiat Tipo występuje w czterech wersjach nadwozia. Najpierw był sedan, potem hatchback i kombi, a na końcu niby-crossover Cross.

Przestronny jak Fiat Tipo? Gorzej z jakością...

REKLAMA

W kabinie pasażerskiej Fiata Tipo panuje "orgia" obłości. Te są wszędzie. Na konsoli centralnej, na kierownicy czy na boczkach drzwi. Łagodne kształty miały być mniej polaryzujące, a więc i trafiające w szerszy gust europejskich kierowców. Jakość? Tu Tipo nigdy nie był mistrzem. Tyle że mistrzem być nie miał. Po pierwsze z uwagi na turecką produkcję. Po drugie z uwagi na budżetowy charakter. Księgowi musieli gdzieś poczynić oszczędności. I te ulokowali głównie w sposobie wykończenia kabiny pasażerskiej.

Mimo wszystko warto zwrócić uwagę na fakt, że Tipo dość dobrze znosi lata eksploatacji. Jedynie w modelach z większym przebiegiem mogą zdarzać się przypadki przetarcia tapicerki na fotelu kierowcy czy przytartej kierownicy. Choć tu i tak mówimy o naprawdę dużym przebiegu i raczej poflotowej historii. Z drugiej strony po zajrzeniu do środka, Tipo ujawnia inne zalety. W kabinie zmieszczą się nawet cztery dorosłe osoby. Bagażnik natomiast ma pojemność 440 litrów w sedanie, 520 litrów w hatchbacku i 550 litrów w kombi. Jest zatem duży, a do tego foremny. Łatwo go zapakować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie silniki są najbardziej popularne w używanym Fiacie Tipo?

Pod maską używanych Fiatów Tipo dominuje bazowy motor 1.4 16v z serii StarJet. Gwiezdna nazwa niech jednak nikogo nie zwiedzie. Motor to typowy wolnossak. Jest prosty i wyposażony we wtrysk wielopunktowy, a do tego naprawdę trwały. Niestety nie ma wiele do powiedzenia na polu osiągów czy oszczędności. Raczej powolnie napędza Fiata zarówno w mieście, jak i trasie. Całe szczęście stosunkowo wysokie spalanie to jeszcze nie problem. Jednostka nadaje się do zasilania gazem – zresztą bywała parowana z instalacjami LPG już przez importera. Jeżeli silnik 1.4 16v miewa już jakieś problemy, to są głównie związane z przepustnicą czy alternatorem, rzadziej wariatorem faz rozrządu.

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Popularną rynkowo alternatywę stanowi jednostka 1.4 T-Jet. Przy identycznej pojemności jak wolnossak, otrzymała doładowanie. Za jego sprawą moc wzrosła do 120 koni mechanicznych. Skutek? Spalanie utrzymuje się na podobnym poziomie, jak u słabszego odpowiednika. Wysoki jest też wskaźnik trwałości. Mocno poprawiła się jednak dynamika jazdy. Kluczowe pytanie jednak brzmi: czy Fiat Tipo 1.4 T-Jet ma bezpośredni wtrysk paliwa? No właśnie nie. Włosi pozostali przy wielopunkcie. A to stanowi dobrą informację z punktu widzenia możliwości montażu instalacji LPG.

Awarie Tipo 1.4 T-Jet? Podstawowy problem dotyczy turbosprężarek IHI. Pęka w nich korpus (szczegółowo o problemie napisałem w tekście, do którego link zamieszczam poniżej). Poza tym standardem są drobne wycieki oleju oraz warto liczyć się ze skróconą żywotnością sprzęgła z kołem dwumasowym. Objawy jego zużycia mogą się pojawić już po pokonaniu 150 do 200 tys. km.

Ważne

Tipo oferowany był również ze 110-konnym, wolnossącym benzyniakiem 1.6 E-torQ. Motor ma wtrysk wielopunktowy. Ten był jednak parowany głównie z przekładnią automatyczną. Od roku 2020 trzon oferty stanowi już jednostka 1.0 FireFly Turbo z rodziny GSE. Ma 3-cylindry, doładowanie, 100 koni i bezpośredni wtrysk paliwa.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Używany Fiat Tipo z dieslem. Jest ich mało. A szkoda...

Diesle w używanym Fiacie Tipo są spotykane raczej sporadycznie. I to akurat wielka szkoda. Bo mówimy przecież o świetnej jednostce 1.6 Multijet o mocy 120 koni mechanicznych. Z opinii kierowców zamieszczanych na forach wynika, że przy przebiegu na poziomie 130 - 150 tysięcy kilometrów wymiany wymagać może alternator. Poza tym w podobnych czasie zawieść może też zawór EGR. Jednostka w przeciwieństwie do wielu konkurencyjnych diesli nie jest mocno problematyczna. Wystarczy jej regularny serwis i dobrej jakości paliwo.

No może też okresowe czyszczenie miski olejowej oraz wymiana uszczelki między smokiem a pompą oleju. Zbierające się tam zanieczyszczenia mogą ograniczyć ciśnienie krążenia smarowidła w silniku. A to może doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej i naprawdę kosztownego remontu.

Używany Fiat Tipo. Awarie i problemy. Na co skarżą się kierowcy?

Awarie używanego Fiata Tipo przede wszystkim oscylują wokoło układu elektrycznego. Kierowcy skarżą się na przepalające się żarówki we wnętrzu (w tym na tablicy zegarów) oraz problemy z pracą centralnego zamka czy elektrycznych szyb. Na szczęście usunięcie tego typu usterek jest tanie. Ich pojawienie się stanowi zatem problem z kategorii denerwujących, a nie zagrażających bezpieczeństwu jazdy. Drugim ze zmartwień jest niska trwałość elementów zawieszenia. Dobra informacja jest jednak taka, że dość szybko wybijają się tanie w wymianie tuleje, łączniki i drążki kierownicze.

Użytkownicy Fiatów Tipo skarżą się też na niską precyzję pracy skrzyni biegów. Tyle że to raczej kwestia urody tego modelu, a nie uszkodzenia czy awarii. Czasami wystarczy zmienić w przekładni olej. Lepiej jednak przyzwyczaić się do tego, że skrzynia w aucie budżetowym nie będzie pracować gładko.

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Ile kosztuje używany Fiat Tipo?

Używany Fiat Tipo jest ciekawym przykładem modelu z drugiej ręki. Powód? Wśród ofert sprzedaży trafiają się zarówno bazowo wyposażone modele w bazowym, białym lakierze, jak i wersje topowe. Te były świetnie wyposażone. Co więcej, nietrudno znaleźć egzemplarz z naprawdę rozsądnym przebiegiem. A ceny? Te startują od jakiś 26 tys. zł. Za tą kwotę kupujący dostanie jednak auto z fabrycznym LPG i poflotową historią. Model taki warto naprawdę gruntownie sprawdzić. 200 czy 300 tys. km pokonanych na gazie mogło zostawić ślad na pracy 1.4-litrowego benzyniaka. Za egzemplarz z rozsądnym przebiegiem i pochodzący z początku produkcji, trzeba zapłacić jakieś 35 do 36 tys. zł.

Używany Fiat Tipo – podsumowanie:

W przypadku używanego Fiata Tipo najważniejsza jest tak naprawdę jedna rzecz. Trzeba wiedzieć czemu się kupuje to auto. To spotęguje satysfakcję z transakcji. Z pewnością nie kupi go człowiek, który żyje pasją do motoryzacji. Tipo nie poruszy serca. To raczej wybór dla osoby, która decyzję podejmuje na podstawie mierzalnych wskaźników zapisanych w excelu. A w zestawieniu plusów i minusów zapisanych w tabelce, używany Fiat Tipo wypada naprawdę dobrze. Znalezienie zadbanego i regularnie serwisowanego egzemplarza daje kupującemu gwarancję, że trafi na auto, na którym będzie mógł polegać jeszcze przez dobre kilka lat.

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo kombi (Station Wagon) 2016

Fiat Tipo kombi (Station Wagon) 2016

Fiat

Fiat Tipo kombi (Station Wagon) 2016

Fiat Tipo kombi (Station Wagon) 2016

Fiat

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

INFOR

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

INFOR

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

INFOR

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

INFOR

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

INFOR

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

INFOR

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA