REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Fiat Tipo (od 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Używany Fiat Tipo awarie
Używany Fiat Tipo. Awarie, wady, ceny, opinie
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Tipo to nowy duży Fiat w cenie Fiata Pandy. Tak, cenę ma rzeczywiście podobną do Pandy. Czy awaryjnością przypomina jednak dużego Fiata? To postanowiliśmy sprawdzić. Zobaczcie nasz raport.

rozwiń >

W połowie drugiej dekady XXI wieku Włosi postanowili wrócić na szczyt europejskiego rynku motoryzacyjnego. Ich pomysł był prosty. Postanowili wrócić do korzeni. To oznaczało połączenie ładnego nadwozia, praktycznej kabiny i budżetowego charakteru auta. Tak właśnie narodził się nowy Tipo. Samochód w momencie rynkowej premiery w Polsce kosztował w wersji bazowej 42 600 zł. W ten cenie kupujący otrzymywał 95-konny silnik benzynowy, radio czy manualną klimatyzację. Oferta była zatem więcej niż świetna! Nie ma się zatem co dziwić, że Tipo był reklamowany nad Wisłą dość ciekawym hasłem. Mówiono, że to nowy duży Fiat w cenie Fiata Pandy.

REKLAMA

REKLAMA

Ciekawostka jest taka, że Tipo debiutował pod koniec lutego roku 2016. I wtedy Fiat w Polsce miał tak naprawdę już sprzedany cały wolumen modelu na rok 2016. Dziwicie się? Tyle że model spotkał się z ciepłym przyjęciem nie tylko w Polsce. Kilkukrotnie został najchętniej kupowanym autem w Turcji. Tam potrafiło się sprzedać nawet blisko 100 tys. sztuk rocznie.

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Za design Tipo odpowiadał autor sylwetki Fiata 500. I dobrze!

Jedno nowemu Tipo trzeba przyznać. W momencie premiery ten samochód prezentował się naprawdę świetnie. Wyraźnie czuć w nim włoski klimat. Temu nie można się jednak dziwić. Autorem linii nadwozia sedana był Roberto Giolito z Centro Stile Fiat. Ten sam człowiek, który "narysował" obecną, niezwykle udaną Pięćsetkę i nieco mniej udaną Multiplę. Giolito postawił na klasyczną sylwetkę z dużą ilością dynamicznych przetłoczeń i nieco wkurzonym pasem przednim. Sylwetkę, która nawet dziś, 7 lat po premierze w Polsce, wygląda dobrze. I co ciekawe, Tipo od razu był projektowany jako sedan. Dopiero później powstały wersje hatchback i kombi. Właśnie dlatego był jednym z pierwszych sedanów w segmencie C, który nie wyglądał jak hatchback z nieudolnie doklejonym bagażnikiem.

Ważne

Fiat Tipo występuje w czterech wersjach nadwozia. Najpierw był sedan, potem hatchback i kombi, a na końcu niby-crossover Cross.

Przestronny jak Fiat Tipo? Gorzej z jakością...

W kabinie pasażerskiej Fiata Tipo panuje "orgia" obłości. Te są wszędzie. Na konsoli centralnej, na kierownicy czy na boczkach drzwi. Łagodne kształty miały być mniej polaryzujące, a więc i trafiające w szerszy gust europejskich kierowców. Jakość? Tu Tipo nigdy nie był mistrzem. Tyle że mistrzem być nie miał. Po pierwsze z uwagi na turecką produkcję. Po drugie z uwagi na budżetowy charakter. Księgowi musieli gdzieś poczynić oszczędności. I te ulokowali głównie w sposobie wykończenia kabiny pasażerskiej.

REKLAMA

Mimo wszystko warto zwrócić uwagę na fakt, że Tipo dość dobrze znosi lata eksploatacji. Jedynie w modelach z większym przebiegiem mogą zdarzać się przypadki przetarcia tapicerki na fotelu kierowcy czy przytartej kierownicy. Choć tu i tak mówimy o naprawdę dużym przebiegu i raczej poflotowej historii. Z drugiej strony po zajrzeniu do środka, Tipo ujawnia inne zalety. W kabinie zmieszczą się nawet cztery dorosłe osoby. Bagażnik natomiast ma pojemność 440 litrów w sedanie, 520 litrów w hatchbacku i 550 litrów w kombi. Jest zatem duży, a do tego foremny. Łatwo go zapakować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie silniki są najbardziej popularne w używanym Fiacie Tipo?

Pod maską używanych Fiatów Tipo dominuje bazowy motor 1.4 16v z serii StarJet. Gwiezdna nazwa niech jednak nikogo nie zwiedzie. Motor to typowy wolnossak. Jest prosty i wyposażony we wtrysk wielopunktowy, a do tego naprawdę trwały. Niestety nie ma wiele do powiedzenia na polu osiągów czy oszczędności. Raczej powolnie napędza Fiata zarówno w mieście, jak i trasie. Całe szczęście stosunkowo wysokie spalanie to jeszcze nie problem. Jednostka nadaje się do zasilania gazem – zresztą bywała parowana z instalacjami LPG już przez importera. Jeżeli silnik 1.4 16v miewa już jakieś problemy, to są głównie związane z przepustnicą czy alternatorem, rzadziej wariatorem faz rozrządu.

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Popularną rynkowo alternatywę stanowi jednostka 1.4 T-Jet. Przy identycznej pojemności jak wolnossak, otrzymała doładowanie. Za jego sprawą moc wzrosła do 120 koni mechanicznych. Skutek? Spalanie utrzymuje się na podobnym poziomie, jak u słabszego odpowiednika. Wysoki jest też wskaźnik trwałości. Mocno poprawiła się jednak dynamika jazdy. Kluczowe pytanie jednak brzmi: czy Fiat Tipo 1.4 T-Jet ma bezpośredni wtrysk paliwa? No właśnie nie. Włosi pozostali przy wielopunkcie. A to stanowi dobrą informację z punktu widzenia możliwości montażu instalacji LPG.

Awarie Tipo 1.4 T-Jet? Podstawowy problem dotyczy turbosprężarek IHI. Pęka w nich korpus (szczegółowo o problemie napisałem w tekście, do którego link zamieszczam poniżej). Poza tym standardem są drobne wycieki oleju oraz warto liczyć się ze skróconą żywotnością sprzęgła z kołem dwumasowym. Objawy jego zużycia mogą się pojawić już po pokonaniu 150 do 200 tys. km.

Ważne

Tipo oferowany był również ze 110-konnym, wolnossącym benzyniakiem 1.6 E-torQ. Motor ma wtrysk wielopunktowy. Ten był jednak parowany głównie z przekładnią automatyczną. Od roku 2020 trzon oferty stanowi już jednostka 1.0 FireFly Turbo z rodziny GSE. Ma 3-cylindry, doładowanie, 100 koni i bezpośredni wtrysk paliwa.

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 KM

Używany Fiat Tipo z dieslem. Jest ich mało. A szkoda...

Diesle w używanym Fiacie Tipo są spotykane raczej sporadycznie. I to akurat wielka szkoda. Bo mówimy przecież o świetnej jednostce 1.6 Multijet o mocy 120 koni mechanicznych. Z opinii kierowców zamieszczanych na forach wynika, że przy przebiegu na poziomie 130 - 150 tysięcy kilometrów wymiany wymagać może alternator. Poza tym w podobnych czasie zawieść może też zawór EGR. Jednostka w przeciwieństwie do wielu konkurencyjnych diesli nie jest mocno problematyczna. Wystarczy jej regularny serwis i dobrej jakości paliwo.

No może też okresowe czyszczenie miski olejowej oraz wymiana uszczelki między smokiem a pompą oleju. Zbierające się tam zanieczyszczenia mogą ograniczyć ciśnienie krążenia smarowidła w silniku. A to może doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej i naprawdę kosztownego remontu.

Używany Fiat Tipo. Awarie i problemy. Na co skarżą się kierowcy?

Awarie używanego Fiata Tipo przede wszystkim oscylują wokoło układu elektrycznego. Kierowcy skarżą się na przepalające się żarówki we wnętrzu (w tym na tablicy zegarów) oraz problemy z pracą centralnego zamka czy elektrycznych szyb. Na szczęście usunięcie tego typu usterek jest tanie. Ich pojawienie się stanowi zatem problem z kategorii denerwujących, a nie zagrażających bezpieczeństwu jazdy. Drugim ze zmartwień jest niska trwałość elementów zawieszenia. Dobra informacja jest jednak taka, że dość szybko wybijają się tanie w wymianie tuleje, łączniki i drążki kierownicze.

Użytkownicy Fiatów Tipo skarżą się też na niską precyzję pracy skrzyni biegów. Tyle że to raczej kwestia urody tego modelu, a nie uszkodzenia czy awarii. Czasami wystarczy zmienić w przekładni olej. Lepiej jednak przyzwyczaić się do tego, że skrzynia w aucie budżetowym nie będzie pracować gładko.

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Ile kosztuje używany Fiat Tipo?

Używany Fiat Tipo jest ciekawym przykładem modelu z drugiej ręki. Powód? Wśród ofert sprzedaży trafiają się zarówno bazowo wyposażone modele w bazowym, białym lakierze, jak i wersje topowe. Te były świetnie wyposażone. Co więcej, nietrudno znaleźć egzemplarz z naprawdę rozsądnym przebiegiem. A ceny? Te startują od jakiś 26 tys. zł. Za tą kwotę kupujący dostanie jednak auto z fabrycznym LPG i poflotową historią. Model taki warto naprawdę gruntownie sprawdzić. 200 czy 300 tys. km pokonanych na gazie mogło zostawić ślad na pracy 1.4-litrowego benzyniaka. Za egzemplarz z rozsądnym przebiegiem i pochodzący z początku produkcji, trzeba zapłacić jakieś 35 do 36 tys. zł.

Używany Fiat Tipo – podsumowanie:

W przypadku używanego Fiata Tipo najważniejsza jest tak naprawdę jedna rzecz. Trzeba wiedzieć czemu się kupuje to auto. To spotęguje satysfakcję z transakcji. Z pewnością nie kupi go człowiek, który żyje pasją do motoryzacji. Tipo nie poruszy serca. To raczej wybór dla osoby, która decyzję podejmuje na podstawie mierzalnych wskaźników zapisanych w excelu. A w zestawieniu plusów i minusów zapisanych w tabelce, używany Fiat Tipo wypada naprawdę dobrze. Znalezienie zadbanego i regularnie serwisowanego egzemplarza daje kupującemu gwarancję, że trafi na auto, na którym będzie mógł polegać jeszcze przez dobre kilka lat.

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo kombi (Station Wagon) 2016

Fiat Tipo kombi (Station Wagon) 2016

Fiat

Fiat Tipo kombi (Station Wagon) 2016

Fiat Tipo kombi (Station Wagon) 2016

Fiat

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

INFOR

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

INFOR

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

INFOR

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

INFOR

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

INFOR

Fiat Tipo 1.4 S-design

Fiat Tipo 1.4 S-design

INFOR

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

Test Fiat Tipo Cross

Test: Fiat Tipo Cross – podwyższone nadwozie i... cena

 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA