REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Fiat

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2007 w gamie Fiata doszło do ważnej zmiany generacyjnej. W ofercie pojawił się nowy diesel 1.6 Multijet. Był mocny i oszczędny, a w czasie eksploatacji okazuje się… No właśnie jaki?

Być może Fiat w przypadku produkcji samochodów nigdy nie był chwalony za jakość technologiczną swoich aut. Silniki diesla to już jednak całkowicie inna bajka. Włosi mieli w swojej historii serię nowoczesnych jednostek, które naprawdę dobrze spisywały się w czasie nawet intensywnej eksploatacji. Przykład? Mowa o motorze 1.3 JTD, 1.9 JTD czy 2.4 JTD. O ile świetnie sprawdzały się one w obliczu wymogów emisyjnych na przełomie XX i XXI wieku, o tyle w połowie pierwszej dekady XXI wieku zaczęły odstawać od konkurencji. W tym właśnie momencie Fiat podjął decyzję o zmianie generacyjnej.

REKLAMA

REKLAMA

Prace nad nowym silniki 1.6 MultiJet zostały ogłoszone w roku 2006. Jednostka ujrzała jednak światło dzienne w roku 2007. Motor był niezwykle ważny w nomenklaturze marki. W końcu miał uzupełniać ofertę modeli w tak kluczowych segmentach jak B, C, van czy crossover. Diesel miał 1598 cm3 pojemności, 4 cylindry i 16 zaworów. Blok silnika był odlewany z żeliwa. Głowica była aluminiowa. Układ wtryskowy został oparty o technologię common rail i wtryskiwacze elektromagnetyczne. Rozrząd jest realizowany za pomocą paska oraz standardem jest koło dwumasowe.

Zobacz również: Używany Fiat Linea (2007 - 2015) – opinie i typowe usterki

Silnik 1.6 Multijet Fiat - warianty mocy:

  • 90 KM
  • 105 KM
  • 120 KM

W bazowych wersjach mocy (90 i 105 KM) turbosprężarka nie ma zmiennej geometrii łopatek. Ta zaczęła być montowana dopiero od modeli 120-konnych. Podobny podział początkowo dotyczył też filtra cząstek stałych typu suchego. Na niektórych rynkach europejskich DPF stał się standardem we wszystkich wersjach w roku 2008. W Polsce nastąpiło to w okolicy roku 2010. Jaki był cel tego zabiegu? W ten sposób silnik 1.6 Multijet został dostosowany do wymogów normy Euro 5. Tak zaprojektowany silnik dość szybko trafił do całej gamy modeli FCA. Pojawiał się pod maską Fiatów, Alf Romeo, Lancii czy Jeepów. Poza tym był stosowany m.in. w Suzuki i Oplach.

REKLAMA

Silnik 1.6 Multijet Fiat - oznaczenia:

  • 1.6 Multijet
  • 1.6 JTDM
  • 1.6 DDiS
  • 1.6 CDTI

Silnik 1.6 Multijet Fiat - modele samochodów:

  • Alfa Romeo Mito, Giulietta
  • Fiat 500L, Bravo, Doblo, Grande Punto, Idea, Linea, Tipo
  • Jeep Renegade, Compass
  • Lancia Delta, Musa
  • Opel Combo
  • Suzuki Vitara, SX4 Cross

Zobacz również: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.6 Multijet Fiat - zalecenia serwisowe:

W silniku 1.6 MultiJet mieści się 4,6 litra oleju. Fiat zaleca wymianę smarowidła co 35 tysięcy kilometrów, ewentualnie 2 lata. Mechanicy nie mają jednak wątpliwości, że tak długi interwał nie jest dobry dla silnika i może doprowadzić do przedwczesnego zużycia jego elementów. Dlatego odstępy między przeglądami warto skrócić. Według zaleceń warsztatów optymalnie jest zmieniać olej co 20 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz w roku. Jeżeli chodzi o pasek osprzętu, Włosi zalecają jego wymianę co 105 tysięcy kilometrów. Interwał wydaje się dobry, ponieważ do tej pory nie pojawiły się doniesienia mówiące o przedwczesnym zerwaniu napędu.

W przypadku paska rozrządu montaż zestawu nowych części jest przewidziany w książce serwisowej co 5 lat lub 140 tysięcy kilometrów. Jako że ewentualny remont diesla 1.6 Multijet po zerwaniu paska byłby horrendalnie drogi, mechanicy radzą skrócenie przebiegu między wizytami warsztatowymi. Optymalnie żeby kierowca pamiętał o wymianie napędu rozrządu mniej więcej co 100 tysięcy kilometrów - to szczególnie ważne w sytuacji, w której auto jest eksploatowane głównie w mieście, a silnik jest często gaszony i odpalany.

Silnik 1.6 Multijet Fiat - dane techniczne:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Fiat Doblo 90 KM 290 Nm 14,9 s. 158 km/h 6,1/5,2/4,7
Fiat Bravo 105 KM 290 Nm 11,3 s. 187 km/h 5,6/4,4/3,7
Alfa Romeo Giulietta 120 KM 320 Nm 10,0 s. 195 km/h 4,9/3,9/3,3

Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie i problemy:

Podstawowe pytanie brzmi: czy silnik 1.6 Multijet Fiata jest mocno problematyczny? Jak na razie wszystko wskazuje na to, że nie. Oczywiście są pewne elementy, na które kierowca musi zwracać baczną uwagę, mimo wszystko eksploatacja jednostki nie stanowi pasma wizyt serwisowych. Co zatem może się popsuć? Z opinii kierowców zamieszczanych na forach wynika, że przy przebiegu na poziomie 130 - 150 tysięcy kilometrów wymiany wymagać może alternator. Poza tym w podobnych czasie zawieść może też zawór EGR - mechanicy zalecają jego czyszczenie, ewentualnie wymianę na nowy.

Zobacz również: Eksploatacja silników JTD

Kluczem do sukcesu dla właścicieli samochodów z silnikiem 1.6 Multijet jest też okresowe czyszczenie miski olejowej oraz wymiana uszczelki między smokiem a pompą oleju. Zbierające się tam zanieczyszczenia mogą ograniczyć ciśnienie krążenia smarowidła w silniku. A to może doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej i naprawdę kosztownego remontu. Jakie są objawy świadczące o tym, że zaczyna się problem ze smokiem? Kontrolka ciśnienia oleju nie gaśnie od razu po rozruchu, a dopiero po kilku sekundach. Koszt wykonania procedury w profesjonalnym warsztacie na ogół nie przekracza 600 złotych.

Silnik 1.6 Multijet Fiat - co z filtrem DPF?

Ostatnim z problemów silnika 1.6 Multijet jest filtr cząstek stałych. Osadnik typu suchego nie wymaga stosowania płynów dopalających sadzę. Z drugiej strony źle znosi miejską eksploatację. Problemu z filtrem nie mają kierowcy użytkujący auto głównie w trasie, ewentualnie pamiętający o wypadach za miasto. Wystarczy raz na tydzień lub dwa pojechać np. na obwodnicę i na kilka do kilkunastu minut zwiększyć obciążenie jednostki napędowej. Jak na razie w dieslu 1.6 Multijet nie stwierdzono np. nagminnych problemów z urywaniem się klap wirowych w kolektorze dolotowym - to była jedna z większych słabości motoru 1.9 JTD.

Silnik 1.6 Multijet jest obecny w gamie Fiata od ponad dekady. I w tym czasie stał się nie tylko sprzedażowym sukcesem, ale też zdążył udowodnić swoją wartość na rynku wtórnym. Zadbane wersje bez zasadniczych trudności pokonują przebiegi oscylujące w granicy 300 tysięcy kilometrów. A to pozwala na stwierdzenie, że włoski diesel jest naprawdę godny uwagi podczas zakupu pojazdu na rynku wtórnym.

Silnik 1.6 Multijet Fiat - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 15 zł
  • filtr powietrza - od 27 zł
  • filtr paliwa - od 53 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 233 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 209 zł
  • sprzęgło komplet - od 742 zł
  • koło dwumasowe - od 877 zł
  • zawór EGR - od 627 zł
  • świeca żarowa - od 29 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 266 zł
  • turbosprężarka - od 2214 zł
  • wtryskiwacz - od 650 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA