Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Być może Fiat w przypadku produkcji samochodów nigdy nie był chwalony za jakość technologiczną swoich aut. Silniki diesla to już jednak całkowicie inna bajka. Włosi mieli w swojej historii serię nowoczesnych jednostek, które naprawdę dobrze spisywały się w czasie nawet intensywnej eksploatacji. Przykład? Mowa o motorze 1.3 JTD, 1.9 JTD czy 2.4 JTD. O ile świetnie sprawdzały się one w obliczu wymogów emisyjnych na przełomie XX i XXI wieku, o tyle w połowie pierwszej dekady XXI wieku zaczęły odstawać od konkurencji. W tym właśnie momencie Fiat podjął decyzję o zmianie generacyjnej.
REKLAMA
Prace nad nowym silniki 1.6 MultiJet zostały ogłoszone w roku 2006. Jednostka ujrzała jednak światło dzienne w roku 2007. Motor był niezwykle ważny w nomenklaturze marki. W końcu miał uzupełniać ofertę modeli w tak kluczowych segmentach jak B, C, van czy crossover. Diesel miał 1598 cm3 pojemności, 4 cylindry i 16 zaworów. Blok silnika był odlewany z żeliwa. Głowica była aluminiowa. Układ wtryskowy został oparty o technologię common rail i wtryskiwacze elektromagnetyczne. Rozrząd jest realizowany za pomocą paska oraz standardem jest koło dwumasowe.
Zobacz również: Używany Fiat Linea (2007 - 2015) – opinie i typowe usterki
Silnik 1.6 Multijet Fiat - warianty mocy:
- 90 KM
- 105 KM
- 120 KM
W bazowych wersjach mocy (90 i 105 KM) turbosprężarka nie ma zmiennej geometrii łopatek. Ta zaczęła być montowana dopiero od modeli 120-konnych. Podobny podział początkowo dotyczył też filtra cząstek stałych typu suchego. Na niektórych rynkach europejskich DPF stał się standardem we wszystkich wersjach w roku 2008. W Polsce nastąpiło to w okolicy roku 2010. Jaki był cel tego zabiegu? W ten sposób silnik 1.6 Multijet został dostosowany do wymogów normy Euro 5. Tak zaprojektowany silnik dość szybko trafił do całej gamy modeli FCA. Pojawiał się pod maską Fiatów, Alf Romeo, Lancii czy Jeepów. Poza tym był stosowany m.in. w Suzuki i Oplach.
Silnik 1.6 Multijet Fiat - oznaczenia:
- 1.6 Multijet
- 1.6 JTDM
- 1.6 DDiS
- 1.6 CDTI
Silnik 1.6 Multijet Fiat - modele samochodów:
- Alfa Romeo Mito, Giulietta
- Fiat 500L, Bravo, Doblo, Grande Punto, Idea, Linea, Tipo
- Jeep Renegade, Compass
- Lancia Delta, Musa
- Opel Combo
- Suzuki Vitara, SX4 Cross
Zobacz również: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy
Silnik 1.6 Multijet Fiat - zalecenia serwisowe:
REKLAMA
W silniku 1.6 MultiJet mieści się 4,6 litra oleju. Fiat zaleca wymianę smarowidła co 35 tysięcy kilometrów, ewentualnie 2 lata. Mechanicy nie mają jednak wątpliwości, że tak długi interwał nie jest dobry dla silnika i może doprowadzić do przedwczesnego zużycia jego elementów. Dlatego odstępy między przeglądami warto skrócić. Według zaleceń warsztatów optymalnie jest zmieniać olej co 20 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz w roku. Jeżeli chodzi o pasek osprzętu, Włosi zalecają jego wymianę co 105 tysięcy kilometrów. Interwał wydaje się dobry, ponieważ do tej pory nie pojawiły się doniesienia mówiące o przedwczesnym zerwaniu napędu.
W przypadku paska rozrządu montaż zestawu nowych części jest przewidziany w książce serwisowej co 5 lat lub 140 tysięcy kilometrów. Jako że ewentualny remont diesla 1.6 Multijet po zerwaniu paska byłby horrendalnie drogi, mechanicy radzą skrócenie przebiegu między wizytami warsztatowymi. Optymalnie żeby kierowca pamiętał o wymianie napędu rozrządu mniej więcej co 100 tysięcy kilometrów - to szczególnie ważne w sytuacji, w której auto jest eksploatowane głównie w mieście, a silnik jest często gaszony i odpalany.
Silnik 1.6 Multijet Fiat - dane techniczne:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km |
Fiat Doblo | 90 KM | 290 Nm | 14,9 s. | 158 km/h | 6,1/5,2/4,7 |
Fiat Bravo | 105 KM | 290 Nm | 11,3 s. | 187 km/h | 5,6/4,4/3,7 |
Alfa Romeo Giulietta | 120 KM | 320 Nm | 10,0 s. | 195 km/h | 4,9/3,9/3,3 |
Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie i problemy:
Podstawowe pytanie brzmi: czy silnik 1.6 Multijet Fiata jest mocno problematyczny? Jak na razie wszystko wskazuje na to, że nie. Oczywiście są pewne elementy, na które kierowca musi zwracać baczną uwagę, mimo wszystko eksploatacja jednostki nie stanowi pasma wizyt serwisowych. Co zatem może się popsuć? Z opinii kierowców zamieszczanych na forach wynika, że przy przebiegu na poziomie 130 - 150 tysięcy kilometrów wymiany wymagać może alternator. Poza tym w podobnych czasie zawieść może też zawór EGR - mechanicy zalecają jego czyszczenie, ewentualnie wymianę na nowy.
Zobacz również: Eksploatacja silników JTD
Kluczem do sukcesu dla właścicieli samochodów z silnikiem 1.6 Multijet jest też okresowe czyszczenie miski olejowej oraz wymiana uszczelki między smokiem a pompą oleju. Zbierające się tam zanieczyszczenia mogą ograniczyć ciśnienie krążenia smarowidła w silniku. A to może doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej i naprawdę kosztownego remontu. Jakie są objawy świadczące o tym, że zaczyna się problem ze smokiem? Kontrolka ciśnienia oleju nie gaśnie od razu po rozruchu, a dopiero po kilku sekundach. Koszt wykonania procedury w profesjonalnym warsztacie na ogół nie przekracza 600 złotych.
Silnik 1.6 Multijet Fiat - co z filtrem DPF?
Ostatnim z problemów silnika 1.6 Multijet jest filtr cząstek stałych. Osadnik typu suchego nie wymaga stosowania płynów dopalających sadzę. Z drugiej strony źle znosi miejską eksploatację. Problemu z filtrem nie mają kierowcy użytkujący auto głównie w trasie, ewentualnie pamiętający o wypadach za miasto. Wystarczy raz na tydzień lub dwa pojechać np. na obwodnicę i na kilka do kilkunastu minut zwiększyć obciążenie jednostki napędowej. Jak na razie w dieslu 1.6 Multijet nie stwierdzono np. nagminnych problemów z urywaniem się klap wirowych w kolektorze dolotowym - to była jedna z większych słabości motoru 1.9 JTD.
Silnik 1.6 Multijet jest obecny w gamie Fiata od ponad dekady. I w tym czasie stał się nie tylko sprzedażowym sukcesem, ale też zdążył udowodnić swoją wartość na rynku wtórnym. Zadbane wersje bez zasadniczych trudności pokonują przebiegi oscylujące w granicy 300 tysięcy kilometrów. A to pozwala na stwierdzenie, że włoski diesel jest naprawdę godny uwagi podczas zakupu pojazdu na rynku wtórnym.
Silnik 1.6 Multijet Fiat - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 15 zł
- filtr powietrza - od 27 zł
- filtr paliwa - od 53 zł
- zestaw paska rozrządu - od 233 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 209 zł
- sprzęgło komplet - od 742 zł
- koło dwumasowe - od 877 zł
- zawór EGR - od 627 zł
- świeca żarowa - od 29 zł
- filtr cząstek stałych
- sonda lambda - od 266 zł
- turbosprężarka - od 2214 zł
- wtryskiwacz - od 650 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.