REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Fiat

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2007 w gamie Fiata doszło do ważnej zmiany generacyjnej. W ofercie pojawił się nowy diesel 1.6 Multijet. Był mocny i oszczędny, a w czasie eksploatacji okazuje się… No właśnie jaki?

REKLAMA

Być może Fiat w przypadku produkcji samochodów nigdy nie był chwalony za jakość technologiczną swoich aut. Silniki diesla to już jednak całkowicie inna bajka. Włosi mieli w swojej historii serię nowoczesnych jednostek, które naprawdę dobrze spisywały się w czasie nawet intensywnej eksploatacji. Przykład? Mowa o motorze 1.3 JTD, 1.9 JTD czy 2.4 JTD. O ile świetnie sprawdzały się one w obliczu wymogów emisyjnych na przełomie XX i XXI wieku, o tyle w połowie pierwszej dekady XXI wieku zaczęły odstawać od konkurencji. W tym właśnie momencie Fiat podjął decyzję o zmianie generacyjnej.

REKLAMA

Prace nad nowym silniki 1.6 MultiJet zostały ogłoszone w roku 2006. Jednostka ujrzała jednak światło dzienne w roku 2007. Motor był niezwykle ważny w nomenklaturze marki. W końcu miał uzupełniać ofertę modeli w tak kluczowych segmentach jak B, C, van czy crossover. Diesel miał 1598 cm3 pojemności, 4 cylindry i 16 zaworów. Blok silnika był odlewany z żeliwa. Głowica była aluminiowa. Układ wtryskowy został oparty o technologię common rail i wtryskiwacze elektromagnetyczne. Rozrząd jest realizowany za pomocą paska oraz standardem jest koło dwumasowe.

Zobacz również: Używany Fiat Linea (2007 - 2015) – opinie i typowe usterki

Silnik 1.6 Multijet Fiat - warianty mocy:

  • 90 KM
  • 105 KM
  • 120 KM

W bazowych wersjach mocy (90 i 105 KM) turbosprężarka nie ma zmiennej geometrii łopatek. Ta zaczęła być montowana dopiero od modeli 120-konnych. Podobny podział początkowo dotyczył też filtra cząstek stałych typu suchego. Na niektórych rynkach europejskich DPF stał się standardem we wszystkich wersjach w roku 2008. W Polsce nastąpiło to w okolicy roku 2010. Jaki był cel tego zabiegu? W ten sposób silnik 1.6 Multijet został dostosowany do wymogów normy Euro 5. Tak zaprojektowany silnik dość szybko trafił do całej gamy modeli FCA. Pojawiał się pod maską Fiatów, Alf Romeo, Lancii czy Jeepów. Poza tym był stosowany m.in. w Suzuki i Oplach.

Silnik 1.6 Multijet Fiat - oznaczenia:

  • 1.6 Multijet
  • 1.6 JTDM
  • 1.6 DDiS
  • 1.6 CDTI

Silnik 1.6 Multijet Fiat - modele samochodów:

  • Alfa Romeo Mito, Giulietta
  • Fiat 500L, Bravo, Doblo, Grande Punto, Idea, Linea, Tipo
  • Jeep Renegade, Compass
  • Lancia Delta, Musa
  • Opel Combo
  • Suzuki Vitara, SX4 Cross

Zobacz również: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.6 Multijet Fiat - zalecenia serwisowe:

REKLAMA

W silniku 1.6 MultiJet mieści się 4,6 litra oleju. Fiat zaleca wymianę smarowidła co 35 tysięcy kilometrów, ewentualnie 2 lata. Mechanicy nie mają jednak wątpliwości, że tak długi interwał nie jest dobry dla silnika i może doprowadzić do przedwczesnego zużycia jego elementów. Dlatego odstępy między przeglądami warto skrócić. Według zaleceń warsztatów optymalnie jest zmieniać olej co 20 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz w roku. Jeżeli chodzi o pasek osprzętu, Włosi zalecają jego wymianę co 105 tysięcy kilometrów. Interwał wydaje się dobry, ponieważ do tej pory nie pojawiły się doniesienia mówiące o przedwczesnym zerwaniu napędu.

W przypadku paska rozrządu montaż zestawu nowych części jest przewidziany w książce serwisowej co 5 lat lub 140 tysięcy kilometrów. Jako że ewentualny remont diesla 1.6 Multijet po zerwaniu paska byłby horrendalnie drogi, mechanicy radzą skrócenie przebiegu między wizytami warsztatowymi. Optymalnie żeby kierowca pamiętał o wymianie napędu rozrządu mniej więcej co 100 tysięcy kilometrów - to szczególnie ważne w sytuacji, w której auto jest eksploatowane głównie w mieście, a silnik jest często gaszony i odpalany.

Silnik 1.6 Multijet Fiat - dane techniczne:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Fiat Doblo 90 KM 290 Nm 14,9 s. 158 km/h 6,1/5,2/4,7
Fiat Bravo 105 KM 290 Nm 11,3 s. 187 km/h 5,6/4,4/3,7
Alfa Romeo Giulietta 120 KM 320 Nm 10,0 s. 195 km/h 4,9/3,9/3,3

Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie i problemy:

Podstawowe pytanie brzmi: czy silnik 1.6 Multijet Fiata jest mocno problematyczny? Jak na razie wszystko wskazuje na to, że nie. Oczywiście są pewne elementy, na które kierowca musi zwracać baczną uwagę, mimo wszystko eksploatacja jednostki nie stanowi pasma wizyt serwisowych. Co zatem może się popsuć? Z opinii kierowców zamieszczanych na forach wynika, że przy przebiegu na poziomie 130 - 150 tysięcy kilometrów wymiany wymagać może alternator. Poza tym w podobnych czasie zawieść może też zawór EGR - mechanicy zalecają jego czyszczenie, ewentualnie wymianę na nowy.

Zobacz również: Eksploatacja silników JTD

Kluczem do sukcesu dla właścicieli samochodów z silnikiem 1.6 Multijet jest też okresowe czyszczenie miski olejowej oraz wymiana uszczelki między smokiem a pompą oleju. Zbierające się tam zanieczyszczenia mogą ograniczyć ciśnienie krążenia smarowidła w silniku. A to może doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej i naprawdę kosztownego remontu. Jakie są objawy świadczące o tym, że zaczyna się problem ze smokiem? Kontrolka ciśnienia oleju nie gaśnie od razu po rozruchu, a dopiero po kilku sekundach. Koszt wykonania procedury w profesjonalnym warsztacie na ogół nie przekracza 600 złotych.

Silnik 1.6 Multijet Fiat - co z filtrem DPF?

Ostatnim z problemów silnika 1.6 Multijet jest filtr cząstek stałych. Osadnik typu suchego nie wymaga stosowania płynów dopalających sadzę. Z drugiej strony źle znosi miejską eksploatację. Problemu z filtrem nie mają kierowcy użytkujący auto głównie w trasie, ewentualnie pamiętający o wypadach za miasto. Wystarczy raz na tydzień lub dwa pojechać np. na obwodnicę i na kilka do kilkunastu minut zwiększyć obciążenie jednostki napędowej. Jak na razie w dieslu 1.6 Multijet nie stwierdzono np. nagminnych problemów z urywaniem się klap wirowych w kolektorze dolotowym - to była jedna z większych słabości motoru 1.9 JTD.

Silnik 1.6 Multijet jest obecny w gamie Fiata od ponad dekady. I w tym czasie stał się nie tylko sprzedażowym sukcesem, ale też zdążył udowodnić swoją wartość na rynku wtórnym. Zadbane wersje bez zasadniczych trudności pokonują przebiegi oscylujące w granicy 300 tysięcy kilometrów. A to pozwala na stwierdzenie, że włoski diesel jest naprawdę godny uwagi podczas zakupu pojazdu na rynku wtórnym.

Silnik 1.6 Multijet Fiat - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 15 zł
  • filtr powietrza - od 27 zł
  • filtr paliwa - od 53 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 233 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 209 zł
  • sprzęgło komplet - od 742 zł
  • koło dwumasowe - od 877 zł
  • zawór EGR - od 627 zł
  • świeca żarowa - od 29 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 266 zł
  • turbosprężarka - od 2214 zł
  • wtryskiwacz - od 650 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    REKLAMA

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

    Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

    Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

    W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    REKLAMA

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    REKLAMA