REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Ma blisko 3 dekady, a mimo wszystko nadal pojawia się w salonach. Co jest głównym źródłem długowieczności silnika 1.2 FIRE Fiata? Chodzi przede wszystkim o solidną technologię.

Rodzina silników FIRE narodziła się w gamie Fiata w roku 1985. To moment, w którym hitem sprzedaży we włoskich salonach było modnie wystylizowane Uno. Z technologicznego punktu widzenia jednostki były niezwykle proste. Debiutowały jeszcze z wtryskiem jednopunktowym SPI. Wtrysk wielopunktowy MPI otrzymały dopiero w roku 1993. Co oznacza skrót FIRE? Rozwinięciem jest Fully Integrated Robotised Engine. A nazwa ta odnosi się do procesu produkcji - chodziło o jego robotyzację.

REKLAMA

Silnik 1.2 FIRE Fiat - prezentacja w roku 1993

REKLAMA

Początkowo włoskie benzyniaki małolitrażowe występowały w trzech pojemnościach - 0.8, 1.0 i 1.1. Silnik 1.2 FIRE Fiata ujrzał światło dzienne na początku lat dziewięćdziesiątych, a konkretnie w roku 1993. W pierwszej fazie produkcji występował w dwóch wariantach mocy - 60 i 75 koni mechanicznych. Były to wersje 8-zaworowe. W roku 1997 w sprzedaży pojawił się model silnika nazwana Super FIRE. W jego przypadku głowica stała się 16-zaworowa, a moc dochodziła nawet do 86 koni mechanicznych.

Jedna z ostatnich faz rozwojowych w dziejach silnika 1.2 FIRE Fiata miała miejsce w roku 2007. To wtedy w sprzedaży zadebiutował model 500 i 8-zaworowa wersja jednostki dysponująca mocą na poziomie 69 koni mechanicznych. O ile nazwa FIRE jest obecna na rynku motoryzacyjnym od ponad trzech dekad, o tyle modele o pojemności 1.2 litra są montowane w fabrykach od przeszło ćwierćwiecza. W tym czasie zagościły pod maską w sumie co najmniej kilkunastu modeli.

Zobacz również: Używane: Fiat 500 (od 2007) – opinie użytkowników

Silnik 1.2 FIRE Fiat - lista modeli

  • Punto I
  • Bravo I
  • Brava I
  • Palio
  • Stilo
  • Panda II
  • Panda III
  • Idea
  • Ypsilon II
  • Grande Punto
  • 500
  • Ford Ka
  • Punto II

Silnik 1.2 FIRE Fiat - dane techniczne:

Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Fiat Punto I 1.2 8v 60 KM 98 Nm 17,5 s. 150 km/h 7,5/6,8/5,5
Fiat Stilo 1.2 16v 80 KM 114 Nm 13,8 s. 170 km/h 8,3/6,5/5,5
Fiat 500 1.2 8v 69 KM 102 Nm 12,9 s. 160 km/h 6,4/5,1/4,3

REKLAMA

Silnik 1.2 FIRE Fiata ma pojemność 1242 cm3. Został wyposażony przez inżynierów w żeliwny blok i aluminiową głowicę. 4-cylindrowa, rzędowa jednostka występuje w wersji z 8- lub 16-zaworową głowicą. Konstrukcja jest niezwykle prosta. A to daje jej dość zasadniczą zaletę - pozwala na łatwą adaptację do zasilania LPG. Prawidłowo zamontowany układ gazowy obniża koszty zakupu paliwa, ale też będzie bezawaryjnie eksploatowany latami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd rozrządu jest realizowany za pomocą paska. Interwał jego wymiany został określony przez producenta na 120 tysięcy kilometrów. Warto go jednak skrócić tak naprawdę nawet do 80 tysięcy kilometrów - szczególnie że wymiana nie jest droga. W przypadku wariantów wyposażonych w 8 zaworów układ jest bezkolizyjny - oznacza to mniej więcej tyle, że w razie zerwania paska nie dojdzie do kolizji tłoków z zaworami. Wystarczy założyć nowy pasek i można kontynuować jazdę. Modele 16-zaworowe mają rozrząd kolizyjny.

Zobacz również: Używane: Fiat Panda II (2003 - 2012) - mały hatchback z typowo włoskim urokiem

Jednym z głównych problemów eksploatacyjnych silnika 1.2 FIRE Fiata jest niska moc. Ta nie jest wystarczająca nawet w modelach miejskich pokroju Pandy czy Pięćsetki. Żeby samochód mógł jeździć w miarę dynamicznie, trzeba stosować się do tzw. włoskiego stylu jazdy. Co to oznacza? Nie należy zmieniać biegu wcześniej, niż w momencie w którym wskazówka obrotomierza (jeżeli pojazd go posiada!) wejdzie na czerwone pole. Miska olejowa zastosowana w silniku 1.2 FIRE Fiata ma pojemność 2,6 litra oleju. Wymiana smarowidła jest konieczna raz w roku lub co 15 tysięcy kilometrów.

Silnik 1.2 FIRE Fiat - na początek przepustnica i alternator

W silnik 1.2 FIRE Fiata dość szybko dochodzi do zabrudzenia przepustnicy. Objawy? Podstawowym jest falowanie obrotów silnika. Poza tym może się zdarzyć tak, że podczas przyspieszania jednostka będzie pracować z krótkimi przerwami. Nowa przepustnica kosztuje minimum 397 złotych. To jednak połowa informacji, bo najdroższa część może zostać wyceniona nawet na 1480 złotych. Czasami psuje się jednak nie tyle sama przepustnica, co czujnik jej położenia. W takim przypadku wydatek będzie niższy - sonda kosztuje co najmniej 200 złotych.

Drugi i świetnie znany problem silnika 1.2 Fire Fiata dotyczy alternatora. Z czasem pęka jego obudowa. Winny niesprawności jest błąd inżynierów. Umieścili alternator na tyle nisko, że może być zalewany wodą np. podczas wjechania w głęboką kałużę. Do tego wykonali go z materiału zbyt słabej jakości. Regeneracja kosztuje już 120 - 200 złotych. Część wyprodukowana przez oryginalnego dostawcę Magneti Marelli zostanie wyceniona na około 700 złotych, podczas gdy ceny zamienników startują już od 340 złotych.

Silnik 1.2 FIRE Fiat - co z olejem?

W silniku 1.2 FIRE Fiata kierowca musi też regularnie kontrolować poziom oleju. Czasami smarowidło znika w wyniku wycieków (spod miski olejowej lub pokrywy zaworów), a czasami jest spalane. To scenariusz o tyle groźny, że w jednostce mieści się tylko 2,6 litra płynu. A to oznacza, że każdy ubytek może spowodować osłabienie smarowania i doprowadzić do przyspieszonego zużycia metalowych elementów w postaci chociażby tłoków.

Co z przypadkami wypalenia uszczelki pod głowicą? Te zdarzają się - to prawda. Dotyczą jednak przede wszystkim samochodów z dużymi przebiegami i zaniedbanymi przez właścicieli, ewentualnie motorów wyposażonych w źle zamontowaną instalację LPG.

Zobacz również: Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki

Silnik 1.2 FIRE Fiata z pewnością nie jest mocny, cichy czy przesadnie oszczędny. Z drugiej strony idealnie nadaje się do zasilania LPG oraz okazuje się dość trwały. Lista ewentualnych awarii ogranicza się do trzech pozycji. Skutek? Zdarza się że pokonuje nawet 400 tysięcy kilometrów bez poważniejszej ingerencji mechanika.

Silnik 1.2 FIRE Fiat - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 16 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 143 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 150 zł
  • sprzęgło komplet - od 353 zł
  • świeca zapłonowa - od 8 zł
  • cewka zapłonowa - od 224 zł
  • sonda lambda - od 125 zł
  • czujnik położenia przepustnicy - od 210 zł
  • przepustnica - od 397 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA