REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Ma blisko 3 dekady, a mimo wszystko nadal pojawia się w salonach. Co jest głównym źródłem długowieczności silnika 1.2 FIRE Fiata? Chodzi przede wszystkim o solidną technologię.

Rodzina silników FIRE narodziła się w gamie Fiata w roku 1985. To moment, w którym hitem sprzedaży we włoskich salonach było modnie wystylizowane Uno. Z technologicznego punktu widzenia jednostki były niezwykle proste. Debiutowały jeszcze z wtryskiem jednopunktowym SPI. Wtrysk wielopunktowy MPI otrzymały dopiero w roku 1993. Co oznacza skrót FIRE? Rozwinięciem jest Fully Integrated Robotised Engine. A nazwa ta odnosi się do procesu produkcji - chodziło o jego robotyzację.

REKLAMA

Silnik 1.2 FIRE Fiat - prezentacja w roku 1993

REKLAMA

Początkowo włoskie benzyniaki małolitrażowe występowały w trzech pojemnościach - 0.8, 1.0 i 1.1. Silnik 1.2 FIRE Fiata ujrzał światło dzienne na początku lat dziewięćdziesiątych, a konkretnie w roku 1993. W pierwszej fazie produkcji występował w dwóch wariantach mocy - 60 i 75 koni mechanicznych. Były to wersje 8-zaworowe. W roku 1997 w sprzedaży pojawił się model silnika nazwana Super FIRE. W jego przypadku głowica stała się 16-zaworowa, a moc dochodziła nawet do 86 koni mechanicznych.

Jedna z ostatnich faz rozwojowych w dziejach silnika 1.2 FIRE Fiata miała miejsce w roku 2007. To wtedy w sprzedaży zadebiutował model 500 i 8-zaworowa wersja jednostki dysponująca mocą na poziomie 69 koni mechanicznych. O ile nazwa FIRE jest obecna na rynku motoryzacyjnym od ponad trzech dekad, o tyle modele o pojemności 1.2 litra są montowane w fabrykach od przeszło ćwierćwiecza. W tym czasie zagościły pod maską w sumie co najmniej kilkunastu modeli.

Zobacz również: Używane: Fiat 500 (od 2007) – opinie użytkowników

Silnik 1.2 FIRE Fiat - lista modeli

  • Punto I
  • Bravo I
  • Brava I
  • Palio
  • Stilo
  • Panda II
  • Panda III
  • Idea
  • Ypsilon II
  • Grande Punto
  • 500
  • Ford Ka
  • Punto II

Silnik 1.2 FIRE Fiat - dane techniczne:

Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Fiat Punto I 1.2 8v 60 KM 98 Nm 17,5 s. 150 km/h 7,5/6,8/5,5
Fiat Stilo 1.2 16v 80 KM 114 Nm 13,8 s. 170 km/h 8,3/6,5/5,5
Fiat 500 1.2 8v 69 KM 102 Nm 12,9 s. 160 km/h 6,4/5,1/4,3

REKLAMA

Silnik 1.2 FIRE Fiata ma pojemność 1242 cm3. Został wyposażony przez inżynierów w żeliwny blok i aluminiową głowicę. 4-cylindrowa, rzędowa jednostka występuje w wersji z 8- lub 16-zaworową głowicą. Konstrukcja jest niezwykle prosta. A to daje jej dość zasadniczą zaletę - pozwala na łatwą adaptację do zasilania LPG. Prawidłowo zamontowany układ gazowy obniża koszty zakupu paliwa, ale też będzie bezawaryjnie eksploatowany latami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd rozrządu jest realizowany za pomocą paska. Interwał jego wymiany został określony przez producenta na 120 tysięcy kilometrów. Warto go jednak skrócić tak naprawdę nawet do 80 tysięcy kilometrów - szczególnie że wymiana nie jest droga. W przypadku wariantów wyposażonych w 8 zaworów układ jest bezkolizyjny - oznacza to mniej więcej tyle, że w razie zerwania paska nie dojdzie do kolizji tłoków z zaworami. Wystarczy założyć nowy pasek i można kontynuować jazdę. Modele 16-zaworowe mają rozrząd kolizyjny.

Zobacz również: Używane: Fiat Panda II (2003 - 2012) - mały hatchback z typowo włoskim urokiem

Jednym z głównych problemów eksploatacyjnych silnika 1.2 FIRE Fiata jest niska moc. Ta nie jest wystarczająca nawet w modelach miejskich pokroju Pandy czy Pięćsetki. Żeby samochód mógł jeździć w miarę dynamicznie, trzeba stosować się do tzw. włoskiego stylu jazdy. Co to oznacza? Nie należy zmieniać biegu wcześniej, niż w momencie w którym wskazówka obrotomierza (jeżeli pojazd go posiada!) wejdzie na czerwone pole. Miska olejowa zastosowana w silniku 1.2 FIRE Fiata ma pojemność 2,6 litra oleju. Wymiana smarowidła jest konieczna raz w roku lub co 15 tysięcy kilometrów.

Silnik 1.2 FIRE Fiat - na początek przepustnica i alternator

W silnik 1.2 FIRE Fiata dość szybko dochodzi do zabrudzenia przepustnicy. Objawy? Podstawowym jest falowanie obrotów silnika. Poza tym może się zdarzyć tak, że podczas przyspieszania jednostka będzie pracować z krótkimi przerwami. Nowa przepustnica kosztuje minimum 397 złotych. To jednak połowa informacji, bo najdroższa część może zostać wyceniona nawet na 1480 złotych. Czasami psuje się jednak nie tyle sama przepustnica, co czujnik jej położenia. W takim przypadku wydatek będzie niższy - sonda kosztuje co najmniej 200 złotych.

Drugi i świetnie znany problem silnika 1.2 Fire Fiata dotyczy alternatora. Z czasem pęka jego obudowa. Winny niesprawności jest błąd inżynierów. Umieścili alternator na tyle nisko, że może być zalewany wodą np. podczas wjechania w głęboką kałużę. Do tego wykonali go z materiału zbyt słabej jakości. Regeneracja kosztuje już 120 - 200 złotych. Część wyprodukowana przez oryginalnego dostawcę Magneti Marelli zostanie wyceniona na około 700 złotych, podczas gdy ceny zamienników startują już od 340 złotych.

Silnik 1.2 FIRE Fiat - co z olejem?

W silniku 1.2 FIRE Fiata kierowca musi też regularnie kontrolować poziom oleju. Czasami smarowidło znika w wyniku wycieków (spod miski olejowej lub pokrywy zaworów), a czasami jest spalane. To scenariusz o tyle groźny, że w jednostce mieści się tylko 2,6 litra płynu. A to oznacza, że każdy ubytek może spowodować osłabienie smarowania i doprowadzić do przyspieszonego zużycia metalowych elementów w postaci chociażby tłoków.

Co z przypadkami wypalenia uszczelki pod głowicą? Te zdarzają się - to prawda. Dotyczą jednak przede wszystkim samochodów z dużymi przebiegami i zaniedbanymi przez właścicieli, ewentualnie motorów wyposażonych w źle zamontowaną instalację LPG.

Zobacz również: Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki

Silnik 1.2 FIRE Fiata z pewnością nie jest mocny, cichy czy przesadnie oszczędny. Z drugiej strony idealnie nadaje się do zasilania LPG oraz okazuje się dość trwały. Lista ewentualnych awarii ogranicza się do trzech pozycji. Skutek? Zdarza się że pokonuje nawet 400 tysięcy kilometrów bez poważniejszej ingerencji mechanika.

Silnik 1.2 FIRE Fiat - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 16 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 143 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 150 zł
  • sprzęgło komplet - od 353 zł
  • świeca zapłonowa - od 8 zł
  • cewka zapłonowa - od 224 zł
  • sonda lambda - od 125 zł
  • czujnik położenia przepustnicy - od 210 zł
  • przepustnica - od 397 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA