REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Ma blisko 3 dekady, a mimo wszystko nadal pojawia się w salonach. Co jest głównym źródłem długowieczności silnika 1.2 FIRE Fiata? Chodzi przede wszystkim o solidną technologię.

Rodzina silników FIRE narodziła się w gamie Fiata w roku 1985. To moment, w którym hitem sprzedaży we włoskich salonach było modnie wystylizowane Uno. Z technologicznego punktu widzenia jednostki były niezwykle proste. Debiutowały jeszcze z wtryskiem jednopunktowym SPI. Wtrysk wielopunktowy MPI otrzymały dopiero w roku 1993. Co oznacza skrót FIRE? Rozwinięciem jest Fully Integrated Robotised Engine. A nazwa ta odnosi się do procesu produkcji - chodziło o jego robotyzację.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.2 FIRE Fiat - prezentacja w roku 1993

Początkowo włoskie benzyniaki małolitrażowe występowały w trzech pojemnościach - 0.8, 1.0 i 1.1. Silnik 1.2 FIRE Fiata ujrzał światło dzienne na początku lat dziewięćdziesiątych, a konkretnie w roku 1993. W pierwszej fazie produkcji występował w dwóch wariantach mocy - 60 i 75 koni mechanicznych. Były to wersje 8-zaworowe. W roku 1997 w sprzedaży pojawił się model silnika nazwana Super FIRE. W jego przypadku głowica stała się 16-zaworowa, a moc dochodziła nawet do 86 koni mechanicznych.

Jedna z ostatnich faz rozwojowych w dziejach silnika 1.2 FIRE Fiata miała miejsce w roku 2007. To wtedy w sprzedaży zadebiutował model 500 i 8-zaworowa wersja jednostki dysponująca mocą na poziomie 69 koni mechanicznych. O ile nazwa FIRE jest obecna na rynku motoryzacyjnym od ponad trzech dekad, o tyle modele o pojemności 1.2 litra są montowane w fabrykach od przeszło ćwierćwiecza. W tym czasie zagościły pod maską w sumie co najmniej kilkunastu modeli.

Zobacz również: Używane: Fiat 500 (od 2007) – opinie użytkowników

REKLAMA

Silnik 1.2 FIRE Fiat - lista modeli

  • Punto I
  • Bravo I
  • Brava I
  • Palio
  • Stilo
  • Panda II
  • Panda III
  • Idea
  • Ypsilon II
  • Grande Punto
  • 500
  • Ford Ka
  • Punto II

Silnik 1.2 FIRE Fiat - dane techniczne:

Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Fiat Punto I 1.2 8v 60 KM 98 Nm 17,5 s. 150 km/h 7,5/6,8/5,5
Fiat Stilo 1.2 16v 80 KM 114 Nm 13,8 s. 170 km/h 8,3/6,5/5,5
Fiat 500 1.2 8v 69 KM 102 Nm 12,9 s. 160 km/h 6,4/5,1/4,3

Silnik 1.2 FIRE Fiata ma pojemność 1242 cm3. Został wyposażony przez inżynierów w żeliwny blok i aluminiową głowicę. 4-cylindrowa, rzędowa jednostka występuje w wersji z 8- lub 16-zaworową głowicą. Konstrukcja jest niezwykle prosta. A to daje jej dość zasadniczą zaletę - pozwala na łatwą adaptację do zasilania LPG. Prawidłowo zamontowany układ gazowy obniża koszty zakupu paliwa, ale też będzie bezawaryjnie eksploatowany latami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd rozrządu jest realizowany za pomocą paska. Interwał jego wymiany został określony przez producenta na 120 tysięcy kilometrów. Warto go jednak skrócić tak naprawdę nawet do 80 tysięcy kilometrów - szczególnie że wymiana nie jest droga. W przypadku wariantów wyposażonych w 8 zaworów układ jest bezkolizyjny - oznacza to mniej więcej tyle, że w razie zerwania paska nie dojdzie do kolizji tłoków z zaworami. Wystarczy założyć nowy pasek i można kontynuować jazdę. Modele 16-zaworowe mają rozrząd kolizyjny.

Zobacz również: Używane: Fiat Panda II (2003 - 2012) - mały hatchback z typowo włoskim urokiem

Jednym z głównych problemów eksploatacyjnych silnika 1.2 FIRE Fiata jest niska moc. Ta nie jest wystarczająca nawet w modelach miejskich pokroju Pandy czy Pięćsetki. Żeby samochód mógł jeździć w miarę dynamicznie, trzeba stosować się do tzw. włoskiego stylu jazdy. Co to oznacza? Nie należy zmieniać biegu wcześniej, niż w momencie w którym wskazówka obrotomierza (jeżeli pojazd go posiada!) wejdzie na czerwone pole. Miska olejowa zastosowana w silniku 1.2 FIRE Fiata ma pojemność 2,6 litra oleju. Wymiana smarowidła jest konieczna raz w roku lub co 15 tysięcy kilometrów.

Silnik 1.2 FIRE Fiat - na początek przepustnica i alternator

W silnik 1.2 FIRE Fiata dość szybko dochodzi do zabrudzenia przepustnicy. Objawy? Podstawowym jest falowanie obrotów silnika. Poza tym może się zdarzyć tak, że podczas przyspieszania jednostka będzie pracować z krótkimi przerwami. Nowa przepustnica kosztuje minimum 397 złotych. To jednak połowa informacji, bo najdroższa część może zostać wyceniona nawet na 1480 złotych. Czasami psuje się jednak nie tyle sama przepustnica, co czujnik jej położenia. W takim przypadku wydatek będzie niższy - sonda kosztuje co najmniej 200 złotych.

Drugi i świetnie znany problem silnika 1.2 Fire Fiata dotyczy alternatora. Z czasem pęka jego obudowa. Winny niesprawności jest błąd inżynierów. Umieścili alternator na tyle nisko, że może być zalewany wodą np. podczas wjechania w głęboką kałużę. Do tego wykonali go z materiału zbyt słabej jakości. Regeneracja kosztuje już 120 - 200 złotych. Część wyprodukowana przez oryginalnego dostawcę Magneti Marelli zostanie wyceniona na około 700 złotych, podczas gdy ceny zamienników startują już od 340 złotych.

Silnik 1.2 FIRE Fiat - co z olejem?

W silniku 1.2 FIRE Fiata kierowca musi też regularnie kontrolować poziom oleju. Czasami smarowidło znika w wyniku wycieków (spod miski olejowej lub pokrywy zaworów), a czasami jest spalane. To scenariusz o tyle groźny, że w jednostce mieści się tylko 2,6 litra płynu. A to oznacza, że każdy ubytek może spowodować osłabienie smarowania i doprowadzić do przyspieszonego zużycia metalowych elementów w postaci chociażby tłoków.

Co z przypadkami wypalenia uszczelki pod głowicą? Te zdarzają się - to prawda. Dotyczą jednak przede wszystkim samochodów z dużymi przebiegami i zaniedbanymi przez właścicieli, ewentualnie motorów wyposażonych w źle zamontowaną instalację LPG.

Zobacz również: Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki

Silnik 1.2 FIRE Fiata z pewnością nie jest mocny, cichy czy przesadnie oszczędny. Z drugiej strony idealnie nadaje się do zasilania LPG oraz okazuje się dość trwały. Lista ewentualnych awarii ogranicza się do trzech pozycji. Skutek? Zdarza się że pokonuje nawet 400 tysięcy kilometrów bez poważniejszej ingerencji mechanika.

Silnik 1.2 FIRE Fiat - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 16 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 143 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 150 zł
  • sprzęgło komplet - od 353 zł
  • świeca zapłonowa - od 8 zł
  • cewka zapłonowa - od 224 zł
  • sonda lambda - od 125 zł
  • czujnik położenia przepustnicy - od 210 zł
  • przepustnica - od 397 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA