Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
Rodzina silników FIRE narodziła się w gamie Fiata w roku 1985. To moment, w którym hitem sprzedaży we włoskich salonach było modnie wystylizowane Uno. Z technologicznego punktu widzenia jednostki były niezwykle proste. Debiutowały jeszcze z wtryskiem jednopunktowym SPI. Wtrysk wielopunktowy MPI otrzymały dopiero w roku 1993. Co oznacza skrót FIRE? Rozwinięciem jest Fully Integrated Robotised Engine. A nazwa ta odnosi się do procesu produkcji - chodziło o jego robotyzację.
REKLAMA
Silnik 1.2 FIRE Fiat - prezentacja w roku 1993
REKLAMA
Początkowo włoskie benzyniaki małolitrażowe występowały w trzech pojemnościach - 0.8, 1.0 i 1.1. Silnik 1.2 FIRE Fiata ujrzał światło dzienne na początku lat dziewięćdziesiątych, a konkretnie w roku 1993. W pierwszej fazie produkcji występował w dwóch wariantach mocy - 60 i 75 koni mechanicznych. Były to wersje 8-zaworowe. W roku 1997 w sprzedaży pojawił się model silnika nazwana Super FIRE. W jego przypadku głowica stała się 16-zaworowa, a moc dochodziła nawet do 86 koni mechanicznych.
Jedna z ostatnich faz rozwojowych w dziejach silnika 1.2 FIRE Fiata miała miejsce w roku 2007. To wtedy w sprzedaży zadebiutował model 500 i 8-zaworowa wersja jednostki dysponująca mocą na poziomie 69 koni mechanicznych. O ile nazwa FIRE jest obecna na rynku motoryzacyjnym od ponad trzech dekad, o tyle modele o pojemności 1.2 litra są montowane w fabrykach od przeszło ćwierćwiecza. W tym czasie zagościły pod maską w sumie co najmniej kilkunastu modeli.
Zobacz również: Używane: Fiat 500 (od 2007) – opinie użytkowników
Silnik 1.2 FIRE Fiat - lista modeli
- Punto I
- Bravo I
- Brava I
- Palio
- Stilo
- Panda II
- Panda III
- Idea
- Ypsilon II
- Grande Punto
- 500
- Ford Ka
- Punto II
Silnik 1.2 FIRE Fiat - dane techniczne:
Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km | |
Fiat Punto I 1.2 8v | 60 KM | 98 Nm | 17,5 s. | 150 km/h | 7,5/6,8/5,5 |
Fiat Stilo 1.2 16v | 80 KM | 114 Nm | 13,8 s. | 170 km/h | 8,3/6,5/5,5 |
Fiat 500 1.2 8v | 69 KM | 102 Nm | 12,9 s. | 160 km/h | 6,4/5,1/4,3 |
REKLAMA
Silnik 1.2 FIRE Fiata ma pojemność 1242 cm3. Został wyposażony przez inżynierów w żeliwny blok i aluminiową głowicę. 4-cylindrowa, rzędowa jednostka występuje w wersji z 8- lub 16-zaworową głowicą. Konstrukcja jest niezwykle prosta. A to daje jej dość zasadniczą zaletę - pozwala na łatwą adaptację do zasilania LPG. Prawidłowo zamontowany układ gazowy obniża koszty zakupu paliwa, ale też będzie bezawaryjnie eksploatowany latami.
Napęd rozrządu jest realizowany za pomocą paska. Interwał jego wymiany został określony przez producenta na 120 tysięcy kilometrów. Warto go jednak skrócić tak naprawdę nawet do 80 tysięcy kilometrów - szczególnie że wymiana nie jest droga. W przypadku wariantów wyposażonych w 8 zaworów układ jest bezkolizyjny - oznacza to mniej więcej tyle, że w razie zerwania paska nie dojdzie do kolizji tłoków z zaworami. Wystarczy założyć nowy pasek i można kontynuować jazdę. Modele 16-zaworowe mają rozrząd kolizyjny.
Zobacz również: Używane: Fiat Panda II (2003 - 2012) - mały hatchback z typowo włoskim urokiem
Jednym z głównych problemów eksploatacyjnych silnika 1.2 FIRE Fiata jest niska moc. Ta nie jest wystarczająca nawet w modelach miejskich pokroju Pandy czy Pięćsetki. Żeby samochód mógł jeździć w miarę dynamicznie, trzeba stosować się do tzw. włoskiego stylu jazdy. Co to oznacza? Nie należy zmieniać biegu wcześniej, niż w momencie w którym wskazówka obrotomierza (jeżeli pojazd go posiada!) wejdzie na czerwone pole. Miska olejowa zastosowana w silniku 1.2 FIRE Fiata ma pojemność 2,6 litra oleju. Wymiana smarowidła jest konieczna raz w roku lub co 15 tysięcy kilometrów.
Silnik 1.2 FIRE Fiat - na początek przepustnica i alternator
W silnik 1.2 FIRE Fiata dość szybko dochodzi do zabrudzenia przepustnicy. Objawy? Podstawowym jest falowanie obrotów silnika. Poza tym może się zdarzyć tak, że podczas przyspieszania jednostka będzie pracować z krótkimi przerwami. Nowa przepustnica kosztuje minimum 397 złotych. To jednak połowa informacji, bo najdroższa część może zostać wyceniona nawet na 1480 złotych. Czasami psuje się jednak nie tyle sama przepustnica, co czujnik jej położenia. W takim przypadku wydatek będzie niższy - sonda kosztuje co najmniej 200 złotych.
Drugi i świetnie znany problem silnika 1.2 Fire Fiata dotyczy alternatora. Z czasem pęka jego obudowa. Winny niesprawności jest błąd inżynierów. Umieścili alternator na tyle nisko, że może być zalewany wodą np. podczas wjechania w głęboką kałużę. Do tego wykonali go z materiału zbyt słabej jakości. Regeneracja kosztuje już 120 - 200 złotych. Część wyprodukowana przez oryginalnego dostawcę Magneti Marelli zostanie wyceniona na około 700 złotych, podczas gdy ceny zamienników startują już od 340 złotych.
Silnik 1.2 FIRE Fiat - co z olejem?
W silniku 1.2 FIRE Fiata kierowca musi też regularnie kontrolować poziom oleju. Czasami smarowidło znika w wyniku wycieków (spod miski olejowej lub pokrywy zaworów), a czasami jest spalane. To scenariusz o tyle groźny, że w jednostce mieści się tylko 2,6 litra płynu. A to oznacza, że każdy ubytek może spowodować osłabienie smarowania i doprowadzić do przyspieszonego zużycia metalowych elementów w postaci chociażby tłoków.
Co z przypadkami wypalenia uszczelki pod głowicą? Te zdarzają się - to prawda. Dotyczą jednak przede wszystkim samochodów z dużymi przebiegami i zaniedbanymi przez właścicieli, ewentualnie motorów wyposażonych w źle zamontowaną instalację LPG.
Zobacz również: Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki
Silnik 1.2 FIRE Fiata z pewnością nie jest mocny, cichy czy przesadnie oszczędny. Z drugiej strony idealnie nadaje się do zasilania LPG oraz okazuje się dość trwały. Lista ewentualnych awarii ogranicza się do trzech pozycji. Skutek? Zdarza się że pokonuje nawet 400 tysięcy kilometrów bez poważniejszej ingerencji mechanika.
Silnik 1.2 FIRE Fiat - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 10 zł
- filtr powietrza - od 16 zł
- zestaw paska rozrządu - od 143 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 150 zł
- sprzęgło komplet - od 353 zł
- świeca zapłonowa - od 8 zł
- cewka zapłonowa - od 224 zł
- sonda lambda - od 125 zł
- czujnik położenia przepustnicy - od 210 zł
- przepustnica - od 397 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.