REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.0 i 0.9 TwinAir - awarie, problemy, opinie

fiat TwinAir
fiat TwinAir

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir miały przynieść ekologiczną rewolucję w gamie Fiata. I choć nie miały poważnych problemów technicznych, są wyprowadzane z gamy. Czemu?

W roku 2010 Fiat ogłosił wielki sukces swoich inżynierów. Pokazał światu dwa nowe silniki. Mowa o jednostkach 1.0 TwinAir i 0.9 TwinAir. Konstrukcje są o tyle ciekawe, że skupiają uwagę nie tylko za sprawą niewielkiej pojemności. Bardzo ciekawie brzmi też ich podstawa technologiczna, a w szczególności fakt wyposażenia ich wyłącznie w dwa cylindry ustawione w rzędzie. Motory dwucylindrowe spotykane są obecnie przede wszystkim w segmencie mikrosamochodów i motocykli. Co zatem podkusiło Włochów?

REKLAMA

Silnik 0.9 TwinAir - mniej cylindrów to… mniejsze tarcie!

REKLAMA

Dwucylindrową konstrukcję silnika 0.9 TwiAir przedstawiciele Fiata tłumaczyli w dość prosty sposób. Ich zdaniem oznacza ona mniejsze tarcia wewnętrzne i niższe spalanie. A to szczególnie pożądane w sytuacji, w której na rynku motoryzacyjnym w Europie hegemonem stają się normy emisji spalin i zapotrzebowanie na paliwo. Jak to wygląda w praktyce? Oficjalne dane techniczne producenta brzmią optymistycznie. Wolnossący motor 1.0 TwinAir o mocy 60 koni mechanicznych i pojemności 964 cm3 zamontowany pod maską Fiata 500 emituje do atmosfery zaledwie 88 gramów CO2 na każdy kilometr.

Jeszcze lepsze informacja dla kierowców ma jednak doładowany silnik 0.9 TwinAir o mocy 85 koni mechanicznych. Ten rozpędza Pięćsetkę do pierwszej setki już w 11,5 sekundy i w tym samym czasie spala w cyklu mieszanym tylko 4,1 litra benzyny. To oznacza emisję CO2 na poziomie 95 gramów na kilometr oraz możliwość spełnienia restrykcyjnych norm emisji spalin. Poza tym jednostka jest naprawdę kompaktowa! Silnik 0.9 TwinAir ma pojemność 875 cm3 i tylko 35 cm długości.

Zobacz również: TwinAir - dwucylindrowy silnik Fiata

Silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir - moc:

  • 1.0 TwinAir - 60 KM
  • 0.9 TwinAir CNG - 80 KM
  • 0.9 TwinAir - 85 KM
  • 0.9 TwinAir - 105 KM

Silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir - dane techniczne producenta:

Fiat 500 Moc Moment obrotowy Przyspieszenie Prędkość maksymalna Średnie spalanie Emisja CO2
1.0 TwinAir 60KM 88 Nm 15,0 s. 159 km/h - 88 g/km
0.9 TwinAir 85 KM 145 Nm 11,5 s. 173 km/h 4,1 litra 95 g/km
0.9 TwinAir 105 KM 149 Nm 10,0 s. 188 km/h 4,2 lira 99 g/km

Silnik 0.9 TwinAir - standardem system MultiAir

REKLAMA

Zredukowana ilość cylindrów, waga konstrukcji i pojemność to jednak nie jedyne cechy małolitrażowego silnika z Włoch. Blok jednostki został wykonany z żeliwa. Głowica jest aluminiowa. Wtrysk jest realizowany wielopunktowo, rozrząd napędza łańcuch, a do tego konstrukcja korzysta z 8 zaworów. O kulturę pracy i redukcję wibracji dba wałek wyrównoważający. Dodatkowo wersje doładowane 0.9 TwinAir są wyposażone w system MultiAir. To nic innego jak wznios zaworowy regulowany przez prosty układ hydrauliczny. Miska olejowa ma pojemność na poziomie 3,5 litra.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 0.9 TwinAir po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w roku 2007. 80-konna wersja jednostki stała się częścią koncepcyjnego Fiata Pandy Aria. Oficjalna produkcja jednostki wystartowała jednak w roku 2010. Już rok później małolitrażowy benzyniak z Włoch zdobył serię nagród. Pomijając fakt, że zwyciężył w kategorii International Engine of the Year, zasłużył też na statuetkę w trzech innych grupach - jako Best Engine Under 1 Liter, Best New Engine oraz Best Green Engine.

Zobacz również: Silnik 0.9 TwinAir zasilany metanem CNG!

Silnik 0.9 TwinAir - paleta modeli w segmencie A i B

Dużo popularniejszy w gamie koncernu Fiata jest silnik 0.9 TwinAir. Ten był montowany nie tylko w Fiatach 500, Panda i 500L, ale również Lancii Ypsilon i Alfie Romeo MiTo. Wolnossąca jednostka 1.0 TwinAir została zarezerwowana przede wszystkim dla najmniejszych modeli włoskiej firmy, a w tym Pięćsetki i Pandy trzeciej generacji. Co więcej, wersja pozbawiona doładowania nie była modelem uniwersalnym spotykanym w całej Europie. Pojawiła się wyłącznie na wybranych rynkach Starego Kontynentu.

Jak benzyniak z Włoch sprawuje się w praktyce? Generalnie nie jest to zła konstrukcja. Choć silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir są sprzedawane już od blisko dekady, na razie ciężko mówić o długiej liście powtarzalnych awarii. Czemu zatem Fiat powoli wycofuje się z jego produkcji? Powody mogą być tak naprawdę dwa. Pierwszym jest raczej umiarkowane zainteresowanie ze strony kierowców. Drugim wyniki spalania. Te są sporo wyższe od deklarowanych w specyfikacji. Według danych producenta 85-konna wersja jednostki 0.9 TwinAir spala średnio 4,1 litra paliwa. Kierowcy wskazują, że wynik w realnych warunkach sięga 6,2 litra.

Silnik 0.9 TwinAir - spalanie to nie jedyny problem

Scenariusz z dużymi rozbieżnościami między badaniem producenta a zużyciem paliwa w codziennej eksploatacji sprawdzał się wcześniej. Niestety normy WLTP dość mocno go zweryfikowały. Tym samym Fiat zaczyna poszukiwać rozwiązań bardziej ekologicznych. Jeżeli chodzi o awarie, silnik 0.9 TwinAir tak naprawdę miał jedną wpadkę. Zdarzały się awarie modułów sterujących systemem MultiAir. Objawem usterki była głośna praca motoru i pojawienie się kontroli check engine na tablicy zegarów.

Zdaniem mechaników przedwczesne zużycie modułu wynika ze zbyt długiego interwału wymiany oleju. Smarowidło nie jest w stanie prawidłowo chronić elementu na dystansie 30 tysięcy kilometrów. Pracownicy warsztatów zalecają, aby skrócić odległość między wymianami nawet o połowę. To uchroni od dość kosztownej wymiany. Szczególnie że nowy moduł sterujących systemem MultiAir kosztuje 4 tysiące złotych.

Zobacz również: Test Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir - podsumowanie

Silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir mają dwie zalety. Po pierwsze fenomenalne brzmienie dwucylindrowej konstrukcji - trochę przypominające pralkę. Po drugie przywodzą na myśl oldskulowy charakter. Co z wadami? Mogłyby palić nieco mniej. Jeżeli jednak kierowca będzie się liczył z wyższym niż zakłada producent zapotrzebowaniem na paliwo, a poza tym będzie pamiętał o skróceniu interwału wymiany oleju, raczej nie powinien mieć problemów z tą jednostką.

Silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 28 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 638 zł
  • pasek wielorowkowy - od 27 zł
  • sprzęgło komplet - od 409 zł
  • świeca zapłonowa - od 28 zł
  • cewka zapłonowa - od 230 zł
  • sonda lambda - od 170 zł
  • turbosprężarka - od 2933 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA