REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.0 i 0.9 TwinAir - awarie, problemy, opinie

fiat TwinAir
fiat TwinAir

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir miały przynieść ekologiczną rewolucję w gamie Fiata. I choć nie miały poważnych problemów technicznych, są wyprowadzane z gamy. Czemu?

W roku 2010 Fiat ogłosił wielki sukces swoich inżynierów. Pokazał światu dwa nowe silniki. Mowa o jednostkach 1.0 TwinAir i 0.9 TwinAir. Konstrukcje są o tyle ciekawe, że skupiają uwagę nie tylko za sprawą niewielkiej pojemności. Bardzo ciekawie brzmi też ich podstawa technologiczna, a w szczególności fakt wyposażenia ich wyłącznie w dwa cylindry ustawione w rzędzie. Motory dwucylindrowe spotykane są obecnie przede wszystkim w segmencie mikrosamochodów i motocykli. Co zatem podkusiło Włochów?

REKLAMA

Silnik 0.9 TwinAir - mniej cylindrów to… mniejsze tarcie!

REKLAMA

Dwucylindrową konstrukcję silnika 0.9 TwiAir przedstawiciele Fiata tłumaczyli w dość prosty sposób. Ich zdaniem oznacza ona mniejsze tarcia wewnętrzne i niższe spalanie. A to szczególnie pożądane w sytuacji, w której na rynku motoryzacyjnym w Europie hegemonem stają się normy emisji spalin i zapotrzebowanie na paliwo. Jak to wygląda w praktyce? Oficjalne dane techniczne producenta brzmią optymistycznie. Wolnossący motor 1.0 TwinAir o mocy 60 koni mechanicznych i pojemności 964 cm3 zamontowany pod maską Fiata 500 emituje do atmosfery zaledwie 88 gramów CO2 na każdy kilometr.

Jeszcze lepsze informacja dla kierowców ma jednak doładowany silnik 0.9 TwinAir o mocy 85 koni mechanicznych. Ten rozpędza Pięćsetkę do pierwszej setki już w 11,5 sekundy i w tym samym czasie spala w cyklu mieszanym tylko 4,1 litra benzyny. To oznacza emisję CO2 na poziomie 95 gramów na kilometr oraz możliwość spełnienia restrykcyjnych norm emisji spalin. Poza tym jednostka jest naprawdę kompaktowa! Silnik 0.9 TwinAir ma pojemność 875 cm3 i tylko 35 cm długości.

Zobacz również: TwinAir - dwucylindrowy silnik Fiata

Silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir - moc:

  • 1.0 TwinAir - 60 KM
  • 0.9 TwinAir CNG - 80 KM
  • 0.9 TwinAir - 85 KM
  • 0.9 TwinAir - 105 KM

Silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir - dane techniczne producenta:

Fiat 500 Moc Moment obrotowy Przyspieszenie Prędkość maksymalna Średnie spalanie Emisja CO2
1.0 TwinAir 60KM 88 Nm 15,0 s. 159 km/h - 88 g/km
0.9 TwinAir 85 KM 145 Nm 11,5 s. 173 km/h 4,1 litra 95 g/km
0.9 TwinAir 105 KM 149 Nm 10,0 s. 188 km/h 4,2 lira 99 g/km

Silnik 0.9 TwinAir - standardem system MultiAir

REKLAMA

Zredukowana ilość cylindrów, waga konstrukcji i pojemność to jednak nie jedyne cechy małolitrażowego silnika z Włoch. Blok jednostki został wykonany z żeliwa. Głowica jest aluminiowa. Wtrysk jest realizowany wielopunktowo, rozrząd napędza łańcuch, a do tego konstrukcja korzysta z 8 zaworów. O kulturę pracy i redukcję wibracji dba wałek wyrównoważający. Dodatkowo wersje doładowane 0.9 TwinAir są wyposażone w system MultiAir. To nic innego jak wznios zaworowy regulowany przez prosty układ hydrauliczny. Miska olejowa ma pojemność na poziomie 3,5 litra.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 0.9 TwinAir po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w roku 2007. 80-konna wersja jednostki stała się częścią koncepcyjnego Fiata Pandy Aria. Oficjalna produkcja jednostki wystartowała jednak w roku 2010. Już rok później małolitrażowy benzyniak z Włoch zdobył serię nagród. Pomijając fakt, że zwyciężył w kategorii International Engine of the Year, zasłużył też na statuetkę w trzech innych grupach - jako Best Engine Under 1 Liter, Best New Engine oraz Best Green Engine.

Zobacz również: Silnik 0.9 TwinAir zasilany metanem CNG!

Silnik 0.9 TwinAir - paleta modeli w segmencie A i B

Dużo popularniejszy w gamie koncernu Fiata jest silnik 0.9 TwinAir. Ten był montowany nie tylko w Fiatach 500, Panda i 500L, ale również Lancii Ypsilon i Alfie Romeo MiTo. Wolnossąca jednostka 1.0 TwinAir została zarezerwowana przede wszystkim dla najmniejszych modeli włoskiej firmy, a w tym Pięćsetki i Pandy trzeciej generacji. Co więcej, wersja pozbawiona doładowania nie była modelem uniwersalnym spotykanym w całej Europie. Pojawiła się wyłącznie na wybranych rynkach Starego Kontynentu.

Jak benzyniak z Włoch sprawuje się w praktyce? Generalnie nie jest to zła konstrukcja. Choć silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir są sprzedawane już od blisko dekady, na razie ciężko mówić o długiej liście powtarzalnych awarii. Czemu zatem Fiat powoli wycofuje się z jego produkcji? Powody mogą być tak naprawdę dwa. Pierwszym jest raczej umiarkowane zainteresowanie ze strony kierowców. Drugim wyniki spalania. Te są sporo wyższe od deklarowanych w specyfikacji. Według danych producenta 85-konna wersja jednostki 0.9 TwinAir spala średnio 4,1 litra paliwa. Kierowcy wskazują, że wynik w realnych warunkach sięga 6,2 litra.

Silnik 0.9 TwinAir - spalanie to nie jedyny problem

Scenariusz z dużymi rozbieżnościami między badaniem producenta a zużyciem paliwa w codziennej eksploatacji sprawdzał się wcześniej. Niestety normy WLTP dość mocno go zweryfikowały. Tym samym Fiat zaczyna poszukiwać rozwiązań bardziej ekologicznych. Jeżeli chodzi o awarie, silnik 0.9 TwinAir tak naprawdę miał jedną wpadkę. Zdarzały się awarie modułów sterujących systemem MultiAir. Objawem usterki była głośna praca motoru i pojawienie się kontroli check engine na tablicy zegarów.

Zdaniem mechaników przedwczesne zużycie modułu wynika ze zbyt długiego interwału wymiany oleju. Smarowidło nie jest w stanie prawidłowo chronić elementu na dystansie 30 tysięcy kilometrów. Pracownicy warsztatów zalecają, aby skrócić odległość między wymianami nawet o połowę. To uchroni od dość kosztownej wymiany. Szczególnie że nowy moduł sterujących systemem MultiAir kosztuje 4 tysiące złotych.

Zobacz również: Test Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir - podsumowanie

Silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir mają dwie zalety. Po pierwsze fenomenalne brzmienie dwucylindrowej konstrukcji - trochę przypominające pralkę. Po drugie przywodzą na myśl oldskulowy charakter. Co z wadami? Mogłyby palić nieco mniej. Jeżeli jednak kierowca będzie się liczył z wyższym niż zakłada producent zapotrzebowaniem na paliwo, a poza tym będzie pamiętał o skróceniu interwału wymiany oleju, raczej nie powinien mieć problemów z tą jednostką.

Silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 28 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 638 zł
  • pasek wielorowkowy - od 27 zł
  • sprzęgło komplet - od 409 zł
  • świeca zapłonowa - od 28 zł
  • cewka zapłonowa - od 230 zł
  • sonda lambda - od 170 zł
  • turbosprężarka - od 2933 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    REKLAMA

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

    Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

    Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

    W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    REKLAMA

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    REKLAMA