Silnik 1.0 i 0.9 TwinAir - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
W roku 2010 Fiat ogłosił wielki sukces swoich inżynierów. Pokazał światu dwa nowe silniki. Mowa o jednostkach 1.0 TwinAir i 0.9 TwinAir. Konstrukcje są o tyle ciekawe, że skupiają uwagę nie tylko za sprawą niewielkiej pojemności. Bardzo ciekawie brzmi też ich podstawa technologiczna, a w szczególności fakt wyposażenia ich wyłącznie w dwa cylindry ustawione w rzędzie. Motory dwucylindrowe spotykane są obecnie przede wszystkim w segmencie mikrosamochodów i motocykli. Co zatem podkusiło Włochów?
REKLAMA
Silnik 0.9 TwinAir - mniej cylindrów to… mniejsze tarcie!
REKLAMA
Dwucylindrową konstrukcję silnika 0.9 TwiAir przedstawiciele Fiata tłumaczyli w dość prosty sposób. Ich zdaniem oznacza ona mniejsze tarcia wewnętrzne i niższe spalanie. A to szczególnie pożądane w sytuacji, w której na rynku motoryzacyjnym w Europie hegemonem stają się normy emisji spalin i zapotrzebowanie na paliwo. Jak to wygląda w praktyce? Oficjalne dane techniczne producenta brzmią optymistycznie. Wolnossący motor 1.0 TwinAir o mocy 60 koni mechanicznych i pojemności 964 cm3 zamontowany pod maską Fiata 500 emituje do atmosfery zaledwie 88 gramów CO2 na każdy kilometr.
Jeszcze lepsze informacja dla kierowców ma jednak doładowany silnik 0.9 TwinAir o mocy 85 koni mechanicznych. Ten rozpędza Pięćsetkę do pierwszej setki już w 11,5 sekundy i w tym samym czasie spala w cyklu mieszanym tylko 4,1 litra benzyny. To oznacza emisję CO2 na poziomie 95 gramów na kilometr oraz możliwość spełnienia restrykcyjnych norm emisji spalin. Poza tym jednostka jest naprawdę kompaktowa! Silnik 0.9 TwinAir ma pojemność 875 cm3 i tylko 35 cm długości.
Zobacz również: TwinAir - dwucylindrowy silnik Fiata
Silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir - moc:
- 1.0 TwinAir - 60 KM
- 0.9 TwinAir CNG - 80 KM
- 0.9 TwinAir - 85 KM
- 0.9 TwinAir - 105 KM
Silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir - dane techniczne producenta:
Fiat 500 | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie | Emisja CO2 |
1.0 TwinAir | 60KM | 88 Nm | 15,0 s. | 159 km/h | - | 88 g/km |
0.9 TwinAir | 85 KM | 145 Nm | 11,5 s. | 173 km/h | 4,1 litra | 95 g/km |
0.9 TwinAir | 105 KM | 149 Nm | 10,0 s. | 188 km/h | 4,2 lira | 99 g/km |
Silnik 0.9 TwinAir - standardem system MultiAir
REKLAMA
Zredukowana ilość cylindrów, waga konstrukcji i pojemność to jednak nie jedyne cechy małolitrażowego silnika z Włoch. Blok jednostki został wykonany z żeliwa. Głowica jest aluminiowa. Wtrysk jest realizowany wielopunktowo, rozrząd napędza łańcuch, a do tego konstrukcja korzysta z 8 zaworów. O kulturę pracy i redukcję wibracji dba wałek wyrównoważający. Dodatkowo wersje doładowane 0.9 TwinAir są wyposażone w system MultiAir. To nic innego jak wznios zaworowy regulowany przez prosty układ hydrauliczny. Miska olejowa ma pojemność na poziomie 3,5 litra.
Silnik 0.9 TwinAir po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w roku 2007. 80-konna wersja jednostki stała się częścią koncepcyjnego Fiata Pandy Aria. Oficjalna produkcja jednostki wystartowała jednak w roku 2010. Już rok później małolitrażowy benzyniak z Włoch zdobył serię nagród. Pomijając fakt, że zwyciężył w kategorii International Engine of the Year, zasłużył też na statuetkę w trzech innych grupach - jako Best Engine Under 1 Liter, Best New Engine oraz Best Green Engine.
Zobacz również: Silnik 0.9 TwinAir zasilany metanem CNG!
Silnik 0.9 TwinAir - paleta modeli w segmencie A i B
Dużo popularniejszy w gamie koncernu Fiata jest silnik 0.9 TwinAir. Ten był montowany nie tylko w Fiatach 500, Panda i 500L, ale również Lancii Ypsilon i Alfie Romeo MiTo. Wolnossąca jednostka 1.0 TwinAir została zarezerwowana przede wszystkim dla najmniejszych modeli włoskiej firmy, a w tym Pięćsetki i Pandy trzeciej generacji. Co więcej, wersja pozbawiona doładowania nie była modelem uniwersalnym spotykanym w całej Europie. Pojawiła się wyłącznie na wybranych rynkach Starego Kontynentu.
Jak benzyniak z Włoch sprawuje się w praktyce? Generalnie nie jest to zła konstrukcja. Choć silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir są sprzedawane już od blisko dekady, na razie ciężko mówić o długiej liście powtarzalnych awarii. Czemu zatem Fiat powoli wycofuje się z jego produkcji? Powody mogą być tak naprawdę dwa. Pierwszym jest raczej umiarkowane zainteresowanie ze strony kierowców. Drugim wyniki spalania. Te są sporo wyższe od deklarowanych w specyfikacji. Według danych producenta 85-konna wersja jednostki 0.9 TwinAir spala średnio 4,1 litra paliwa. Kierowcy wskazują, że wynik w realnych warunkach sięga 6,2 litra.
Silnik 0.9 TwinAir - spalanie to nie jedyny problem
Scenariusz z dużymi rozbieżnościami między badaniem producenta a zużyciem paliwa w codziennej eksploatacji sprawdzał się wcześniej. Niestety normy WLTP dość mocno go zweryfikowały. Tym samym Fiat zaczyna poszukiwać rozwiązań bardziej ekologicznych. Jeżeli chodzi o awarie, silnik 0.9 TwinAir tak naprawdę miał jedną wpadkę. Zdarzały się awarie modułów sterujących systemem MultiAir. Objawem usterki była głośna praca motoru i pojawienie się kontroli check engine na tablicy zegarów.
Zdaniem mechaników przedwczesne zużycie modułu wynika ze zbyt długiego interwału wymiany oleju. Smarowidło nie jest w stanie prawidłowo chronić elementu na dystansie 30 tysięcy kilometrów. Pracownicy warsztatów zalecają, aby skrócić odległość między wymianami nawet o połowę. To uchroni od dość kosztownej wymiany. Szczególnie że nowy moduł sterujących systemem MultiAir kosztuje 4 tysiące złotych.
Zobacz również: Test Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir - podsumowanie
Silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir mają dwie zalety. Po pierwsze fenomenalne brzmienie dwucylindrowej konstrukcji - trochę przypominające pralkę. Po drugie przywodzą na myśl oldskulowy charakter. Co z wadami? Mogłyby palić nieco mniej. Jeżeli jednak kierowca będzie się liczył z wyższym niż zakłada producent zapotrzebowaniem na paliwo, a poza tym będzie pamiętał o skróceniu interwału wymiany oleju, raczej nie powinien mieć problemów z tą jednostką.
Silnik 0.9 TwinAir i 1.0 TwinAir - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 17 zł
- filtr powietrza - od 28 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 638 zł
- pasek wielorowkowy - od 27 zł
- sprzęgło komplet - od 409 zł
- świeca zapłonowa - od 28 zł
- cewka zapłonowa - od 230 zł
- sonda lambda - od 170 zł
- turbosprężarka - od 2933 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.