Porównanie silników TwinAir, TSI i EcoBoost
REKLAMA
REKLAMA
Jeszcze dekadę temu turbodoładowane silniki benzynowe były bezpośrednio utożsamiane z wyczynowi jednostkami stosowanymi wyłącznie w samochodach sportowych bądź szybkich limuzynach. Doskonałe osiągi okupione były wysokim zużyciem paliwa. Dziś obraz ten uległ istotnemu przeobrażeniu i niejednokrotnie pod maską nawet miejskiego samochodu pracuje benzynowa jednostka z turbosprężarką i intercoolerem.
REKLAMA
Obecnie do najpopularniejszych silników wykonanych w duchu tzw. downsizingu (wysoka moc uzyskana z silnika o małej pojemności skokowej) należą jednostki TSI, EcoBoost i TwinAir (MultiAri) stosowane kolejno w pojazdach koncernów VW, Ford i Fiat.
Silnik 0.9 TwinAir
Silnik 0.9 85 KM TwinAir Turbo – jednostka opracowana przez koncern FIAT, nagrodzona w 2011 roku nagrodą Engine of the Year. Jako jedyna jednostka tego typu na rynku posiada tylko dwa cylindry, ale dzięki turbosprężarce generuje bardzo wysoki moment obrotowy wynoszący 145Nm przy 1900 obr./min. Dla porównania, silnik 1.4 16V 100KM stosowany w Fiacie 500, osiąga 131 Nm, ale dopiero przy 4250 obr.min. Oprócz lepszej dynamiki w niskim i średnim zakresie obrotów, jednostka TwinAir zadowala się też mniejszym zużyciem paliwa. Wykorzystując technologię MultiAir potrafi wg producenta zredukować średnie spalanie w mieście do poziomu 4,9 l na 100km (w przypadku Fiata 500 1.4 16V 100KM wynosi ono ok. 7,7l / 100 km).
Zobacz też: TwinAir - dwucylindrowy silnik Fiata
Silnik 1.0 EcoBoost
Silnik 1.0 100 KM EcoBoost – jeden z kluczowych prekursorów wdrażania małolitrażowych silników z turbodoładowaniem do aut osobowych. Najsłabsza wersja silnika 1.0 Ecoboost ma trzy cylindry, moc 100 KM i moment obrotowy wynoszący 170 Nm dostępny w zakresie od 1400 do 4500 obr. / min. Stosowany jest zarówno w typowo miejskich autach Forda jak Fiesta czy B-Max, jak i sedanie średniej klasie czyli Mondeo ( wersja 125-konna). Wg zapewnień producenta, silnik mimo wysokiej mocy osiąganej z niewielkiej pojemności skokowej nie jest awaryjny. Potwierdzeniem tego mają być jego testy przeprowadzone na dystansie 750 tys. km. Co ciekawe, Ford przygotowuje 200-konną odmianę jednostki 1.0 Ecoboost.
Zobacz też: Nowy silnik Forda - 1.0 Ecoboost
Silnik 1.2 TSI 105 KM
Silnik 1.2 TSI 105 KM – najpopularniejszy silnik w gamie jednostek koncernu Volkswagena wykonanych w duchu downsizingu. Jako jedyny w porównaniu ma cztery cylindry. Ma 8-zaworową głowicę zintegrowaną z kolektorem dolotowym. Warty podkreślenia jest zwłaszcza wysoki moment obrotowy tej jednostki, który wynosi 175 Nm i osiągany jest w zakresie od 1550 do 4100 obr./min. Średnie spalanie w mieście w przypadku VW Polo kształtuje się na poziomie 6,8 l /100 km (wg producenta). Co ciekawe, silnik ten trafił pod maskę nowej Octavi III.
Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 TSI
Wszystkie trzy jednostki pomimo niskiej pojemności skokowej osiągają relatywnie wysoką moc, a przy tym potrafią bardzo oszczędnie obchodzić się z paliwem. Nic dziwnego zatem, że klienci coraz częściej przekonują się do wyboru auta właśnie z tego typu konstrukcjami napędowymi. Wybór nie jest jednak łatwy bowiem na rynku jest coraz więcej tego typu silników i nawet Dacia oferuję nowoczesny silnik Renault 0.9 TCe z turbosprężarką.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.