REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Porównanie silników TwinAir, TSI i EcoBoost

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Produkowany przez Fiata silnik 0.9 TwinAir to najmniejszy silnik z turbodoładowaniem na polskim rynku. Ma tylko dwa cylindry, ale potrafi wygenerować nawet 105 koni mechanicznych.
Produkowany przez Fiata silnik 0.9 TwinAir to najmniejszy silnik z turbodoładowaniem na polskim rynku. Ma tylko dwa cylindry, ale potrafi wygenerować nawet 105 koni mechanicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Małolitrażowe, turbodoładowane silniki benzynowe na dobre zadomowiły się na rynku motoryzacyjnym. Zapewniają autom świetne osiągi i niskie zużycie paliwa. Postanowiliśmy przedstawić trzy najbardziej popularne konstrukcje : TwinAir, EcoBoost oraz TSI.

Jeszcze dekadę temu turbodoładowane silniki benzynowe były bezpośrednio utożsamiane z wyczynowi jednostkami stosowanymi wyłącznie w samochodach sportowych bądź szybkich limuzynach. Doskonałe osiągi okupione były wysokim zużyciem paliwa. Dziś obraz ten uległ istotnemu przeobrażeniu i niejednokrotnie pod maską nawet miejskiego samochodu pracuje benzynowa jednostka z turbosprężarką i intercoolerem.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie do najpopularniejszych silników wykonanych w duchu tzw. downsizingu (wysoka moc uzyskana z silnika o małej pojemności skokowej) należą jednostki TSI, EcoBoost i TwinAir (MultiAri) stosowane kolejno w pojazdach koncernów VW, Ford i Fiat.

Silnik 0.9 TwinAir

Silnik 0.9 85 KM TwinAir Turbo – jednostka opracowana przez koncern FIAT, nagrodzona w 2011 roku nagrodą Engine of the Year. Jako jedyna jednostka tego typu na rynku posiada tylko dwa cylindry, ale dzięki turbosprężarce generuje bardzo wysoki moment obrotowy wynoszący 145Nm przy 1900 obr./min. Dla porównania, silnik 1.4 16V 100KM stosowany w Fiacie 500, osiąga 131 Nm, ale dopiero przy 4250 obr.min. Oprócz lepszej dynamiki w niskim i średnim zakresie obrotów, jednostka TwinAir zadowala się też mniejszym zużyciem paliwa. Wykorzystując technologię MultiAir potrafi wg producenta zredukować średnie spalanie w mieście do poziomu 4,9 l na 100km (w przypadku Fiata 500 1.4 16V 100KM wynosi ono ok. 7,7l / 100 km).

Zobacz też: TwinAir - dwucylindrowy silnik Fiata

REKLAMA

Silnik 1.0 EcoBoost

Silnik 1.0 100 KM EcoBoost – jeden z kluczowych prekursorów wdrażania małolitrażowych silników z turbodoładowaniem do aut osobowych. Najsłabsza wersja silnika 1.0 Ecoboost ma trzy cylindry, moc 100 KM i moment obrotowy wynoszący 170 Nm dostępny w zakresie od 1400 do 4500 obr. / min. Stosowany jest zarówno w typowo miejskich autach Forda jak Fiesta czy B-Max, jak i sedanie średniej klasie czyli Mondeo ( wersja 125-konna). Wg zapewnień producenta, silnik mimo wysokiej mocy osiąganej z niewielkiej pojemności skokowej nie jest awaryjny. Potwierdzeniem tego mają być jego testy przeprowadzone na dystansie 750 tys. km. Co ciekawe, Ford przygotowuje 200-konną odmianę jednostki 1.0 Ecoboost.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowy silnik Forda - 1.0 Ecoboost

Silnik 1.2 TSI 105 KM

Silnik 1.2 TSI 105 KM – najpopularniejszy silnik w gamie jednostek koncernu Volkswagena wykonanych w duchu downsizingu. Jako jedyny w porównaniu ma cztery cylindry. Ma 8-zaworową głowicę zintegrowaną z kolektorem dolotowym. Warty podkreślenia jest zwłaszcza wysoki moment obrotowy tej jednostki, który wynosi 175 Nm i osiągany jest w zakresie od 1550 do 4100 obr./min. Średnie spalanie w mieście  w przypadku VW Polo kształtuje się na poziomie 6,8 l /100 km (wg producenta). Co ciekawe, silnik ten trafił pod maskę nowej Octavi III.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 TSI

Wszystkie trzy jednostki pomimo niskiej pojemności skokowej osiągają relatywnie wysoką moc, a przy tym potrafią bardzo oszczędnie obchodzić się z paliwem. Nic dziwnego zatem, że klienci coraz częściej przekonują się do wyboru auta właśnie z tego typu konstrukcjami napędowymi. Wybór nie jest jednak łatwy bowiem na rynku jest coraz więcej tego typu silników i nawet Dacia oferuję nowoczesny silnik Renault 0.9 TCe z turbosprężarką.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA