REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Porównanie silników TwinAir, TSI i EcoBoost

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Produkowany przez Fiata silnik 0.9 TwinAir to najmniejszy silnik z turbodoładowaniem na polskim rynku. Ma tylko dwa cylindry, ale potrafi wygenerować nawet 105 koni mechanicznych.
Produkowany przez Fiata silnik 0.9 TwinAir to najmniejszy silnik z turbodoładowaniem na polskim rynku. Ma tylko dwa cylindry, ale potrafi wygenerować nawet 105 koni mechanicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Małolitrażowe, turbodoładowane silniki benzynowe na dobre zadomowiły się na rynku motoryzacyjnym. Zapewniają autom świetne osiągi i niskie zużycie paliwa. Postanowiliśmy przedstawić trzy najbardziej popularne konstrukcje : TwinAir, EcoBoost oraz TSI.

Jeszcze dekadę temu turbodoładowane silniki benzynowe były bezpośrednio utożsamiane z wyczynowi jednostkami stosowanymi wyłącznie w samochodach sportowych bądź szybkich limuzynach. Doskonałe osiągi okupione były wysokim zużyciem paliwa. Dziś obraz ten uległ istotnemu przeobrażeniu i niejednokrotnie pod maską nawet miejskiego samochodu pracuje benzynowa jednostka z turbosprężarką i intercoolerem.

REKLAMA

Obecnie do najpopularniejszych silników wykonanych w duchu tzw. downsizingu (wysoka moc uzyskana z silnika o małej pojemności skokowej) należą jednostki TSI, EcoBoost i TwinAir (MultiAri) stosowane kolejno w pojazdach koncernów VW, Ford i Fiat.

Silnik 0.9 TwinAir

Silnik 0.9 85 KM TwinAir Turbo – jednostka opracowana przez koncern FIAT, nagrodzona w 2011 roku nagrodą Engine of the Year. Jako jedyna jednostka tego typu na rynku posiada tylko dwa cylindry, ale dzięki turbosprężarce generuje bardzo wysoki moment obrotowy wynoszący 145Nm przy 1900 obr./min. Dla porównania, silnik 1.4 16V 100KM stosowany w Fiacie 500, osiąga 131 Nm, ale dopiero przy 4250 obr.min. Oprócz lepszej dynamiki w niskim i średnim zakresie obrotów, jednostka TwinAir zadowala się też mniejszym zużyciem paliwa. Wykorzystując technologię MultiAir potrafi wg producenta zredukować średnie spalanie w mieście do poziomu 4,9 l na 100km (w przypadku Fiata 500 1.4 16V 100KM wynosi ono ok. 7,7l / 100 km).

Zobacz też: TwinAir - dwucylindrowy silnik Fiata

Silnik 1.0 EcoBoost

Silnik 1.0 100 KM EcoBoost – jeden z kluczowych prekursorów wdrażania małolitrażowych silników z turbodoładowaniem do aut osobowych. Najsłabsza wersja silnika 1.0 Ecoboost ma trzy cylindry, moc 100 KM i moment obrotowy wynoszący 170 Nm dostępny w zakresie od 1400 do 4500 obr. / min. Stosowany jest zarówno w typowo miejskich autach Forda jak Fiesta czy B-Max, jak i sedanie średniej klasie czyli Mondeo ( wersja 125-konna). Wg zapewnień producenta, silnik mimo wysokiej mocy osiąganej z niewielkiej pojemności skokowej nie jest awaryjny. Potwierdzeniem tego mają być jego testy przeprowadzone na dystansie 750 tys. km. Co ciekawe, Ford przygotowuje 200-konną odmianę jednostki 1.0 Ecoboost.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowy silnik Forda - 1.0 Ecoboost

Silnik 1.2 TSI 105 KM

Silnik 1.2 TSI 105 KM – najpopularniejszy silnik w gamie jednostek koncernu Volkswagena wykonanych w duchu downsizingu. Jako jedyny w porównaniu ma cztery cylindry. Ma 8-zaworową głowicę zintegrowaną z kolektorem dolotowym. Warty podkreślenia jest zwłaszcza wysoki moment obrotowy tej jednostki, który wynosi 175 Nm i osiągany jest w zakresie od 1550 do 4100 obr./min. Średnie spalanie w mieście  w przypadku VW Polo kształtuje się na poziomie 6,8 l /100 km (wg producenta). Co ciekawe, silnik ten trafił pod maskę nowej Octavi III.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 TSI

Wszystkie trzy jednostki pomimo niskiej pojemności skokowej osiągają relatywnie wysoką moc, a przy tym potrafią bardzo oszczędnie obchodzić się z paliwem. Nic dziwnego zatem, że klienci coraz częściej przekonują się do wyboru auta właśnie z tego typu konstrukcjami napędowymi. Wybór nie jest jednak łatwy bowiem na rynku jest coraz więcej tego typu silników i nawet Dacia oferuję nowoczesny silnik Renault 0.9 TCe z turbosprężarką.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA