REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.0 VVT-i Toyoty to nie jedna, a dwie mocno różniące się pod względem technicznym konstrukcje. Pierwsza miała cztery cylindry. W drugiej ilość została zredukowana do trzech. Który silnik 1.0 VVT-i jest lepszy?

Silnik 1.0 VVT-i Toyota 1SZ-FE

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych Toyota szykowała się do bardzo ważnej premiery. Japończycy mieli zamiar zaprezentować nowy samochód segmentu B. Bryła hatchbacka miała przynieść rewolucję. Inżynierowie aby nie zabić sukcesu sprzedażowego pojazdu, nie mogli sobie pozwolić na wpadkę techniczną w przypadku napędu. Postanowili zatem zasięgnąć opinii twórców Daihatsu i razem stworzyli małolitrażowego benzyniaka. Silnik 1.0 VVT-i Toyoty o oznaczeniu 1SZ-FE otrzymał żeliwny blok, 4 cylindry, 16 zaworów i 68 koni mechanicznych mocy. A na tym garść informacji technicznych nie kończy się.

REKLAMA

REKLAMA

Za produkcję silnika 1.0 VVT-i o oznaczeniu 1SZ-FE odpowiedzialna była m.in. fabryka Toyoty w Wielkie Brytanii. Zakład zlokalizowany w miejscowości Burnaston odpowiadał też za europejską produkcję Cariny E, Avensisa, Corolli czy Aurisa.

Miska olejowa motoru 1.0 VVT-i mieści 3,2 litra oleju. Poza tym napęd rozrządu jest realizowany za pomocą bezobsługowego łańcucha, standardem jest system zmiennych faz rozrządu, a regulacja luzu zaworowego odbywa się ręcznie. Wysoka kultura pracy silnika bez wątpienia stanowi dobrą informację dla kierowców. Jeszcze lepszą przynoszą jednak osiągi. Moc 68 koni mechanicznych jest dostępna dość wysoko - przy 6000 obr./min. Podobnie jest z momentem obrotowym - 90 Nm jest osiągane przy 4100 obr./min. To jednak nie przeszkadzało ważącemu niespełna tonę Yarisowi w osiąganiu pierwszej setki w rozsądne 13,6 sekundy. Co więcej, wspomaganie układu kierowniczego jest oparte o klasyczną pompę napędzaną z paska.

Zobacz również: Używane: Toyota Yaris II (2005 - 2011) - opinie i typowe usterki

REKLAMA

1.0 VVT-i 1SZ-FE - niskie spalanie i… praktycznie brak awarii!

Jeszcze bardziej rozsądnie wyglądało zapotrzebowanie na paliwo. 4-cylindrowy silnik 1.0 VVT-i Toyoty spalał w mieście 6,9 litra benzyny. Poza miastem spokojnemu kierowcy mogło się udać obniżyć zapotrzebowanie na paliwo nawet do 5 litrów! Czy w tym silniku warto montować LPG? Specjaliści raczej nie zalecają. Ich zdaniem silnik może źle znosić zasilanie gazem. W praktyce bywa z tym różnie. W Polsce jest bowiem wiele samochodów, które dość dobrze sprawują się na niskobudżetowym paliwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli chodzi o awaryjność, silnik 1.0 VVT-i Toyoty o oznaczeniu 1SZ-FE w zasadzie nie ma czegoś takiego jak lista charakterystycznych awarii. Spisuje się bezproblemowo i to na długich dystansach. Dziś nie brakuje egzemplarzy, które pokonały do tej pory nawet blisko 400 tysięcy kilometrów. Na jakie usterki skarżą się kierowcy? Najczęściej można znaleźć informacje mówiące o tym, że po mniej więcej dekadzie eksploatacji w jednostce wymiany wymagała sonda lambda. Reszta elementów spisuje się bez zastrzeżeń.

1.0 VVT-i 1SZ-FE - dane techniczne:

1.0 VVT-i R4 16v Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Toyota Yaris I 68 KM 90 Nm 13,6 s. 155 km/h 6,9/5,7/5,1

Silnik 1.0 VVT-i Toyota 1KR-FE

W roku 2005 nastąpiła ważna zmiana w gamie Toyoty. Producent zaprezentował Yarisa drugiej generacji i małego hatchbacka segmentu B - model Aygo. Z tej okazji litrowy silnik 1.0 VVT-i 1SZ-FE został zamieniony na nowocześniejszą konstrukcję. Podczas prac japońscy inżynierowie usunęli jeden cylinder oraz wykonali i blok, i głowicę z aluminium. Zastosowali też 12 zaworów i w zasadzie utrzymali masę jednostki na podobnym poziomie. Benzyniak waży 69 kilogramów - tylko o kilogram więcej od poprzednika. Co się nie zmieniło? Przede wszystkim wielopunktowy wtrysk paliwa, bezobsługowy łańcuch rozrządu oraz fakt, że motor nie jest zalecany do zasilania LPG.

Największą przypadłością silnika 1.0 VVT-i 1KR-FE jest niski komfort jazdy. Motor mocno hałasuje szczególnie przy wyższych prędkościach. To jednak dość dobrze koresponduje z obniżonym komfortem podróżowania. Bo np. Yaris ma też japońskie i krótkie siedziska przednich foteli.

Małolitrażowy benzyniak 1.0 VVT-i w wersji 3-cylindrowej jest produkowany w Japonii i w Polsce w Wałbrzychu. Motor służy do napędu przede wszystkim samochodów Toyoty. Mowa w szczególności o Yarisie drugiej i trzeciej generacji. Poza tym z jednostki korzystają tzw. trojaczki z Kolina - Toyota Aygo, Citroen C1 i Peugeot 107 oraz modele Daihatsu, Subaru czy nawet chińskiego BYD. W roku 2010 silnik zdobył ważną nagrodę. Zyskał tytuł International Engine of the Year.

Zobacz również: Test Toyota Aygo 1.0 VVT-i 69 KM

Silnik 1.0 VVT-i 1KR-FE - hałaśliwy, ale ekologiczny

Silnik 1.0 VVT-i Toyoty o oznaczeniu 1KR-FE oferuje bardzo podobne możliwości do poprzednika. Moc sięga 69 koni mechanicznych i jest rozwijana przy 6000 obr./min. Moment obrotowy ma wartość 93 Nm przy 3600 obr./min. Jak to przekłada się na przyspieszenie? Yaris drugiej generacji osiąga pierwszą setkę w 15,7 sekundy. Aygo ma czas sprintu do 100 km/h ustalony na poziomie 14,2 sekundy. Podczas jazdy uwidacznia się największa wada małolitrażowego benzyniaka z Japonii - na wysokich obrotach staje się mocno hałaśliwy.

Silnik 1.0 VVT-i Toyoty jest mocno chwalony za oszczędność. Aygo pierwszej generacji spala w mieście zaledwie 5,5 litra benzyny. A niski apetyt przekłada się na inny priorytet XXI wieku, a mianowicie ekologię! W momencie rynkowego debiutu benzyniak z Japonii spełniał normę emisji spalin Euro 4. Niedługo później został inżynieryjnie dostosowany do standardu Euro 5, aby w roku 2014 wpisać się w normę Euro 6. W modelu Aygo drugiej generacji silnik 1.0 VVT-i emituje do atmosfery tylko 88 gramów CO2 po pokonaniu każdego kilometra. To świetny wynik na tle konstrukcji proponowanych przez konkurencję.

Silnik 1.0 VVT-i 1KR-FE - awarie i problemy?

Silnik 1.0 VVT-i 1KR-FE nie ma opinii nadmiernie awaryjnego. O ile jednak u poprzednika ciężko było wskazać chociażby jedną usterkę wynikającą z błędów inżynieryjnych, a nie wieku, o tyle tutaj lista składa się z dwóch pozycji. Po pierwsze niskiej jakości jest łożysko oporowe sprzęgła. To na ogół nie wytrzymuje więcej niż 80 tysięcy kilometrów. Po drugie popularne są przypadki nieszczelności pompy wody. Dwie charakterystyczne awarie na szczęście jeszcze nie oznaczają, że motor należy spisać na straty. To i tak jedna z mniej problematycznych jednostek dostępnych obecnie w segmentach A i B.

Silnik 1.0 VVT-i 1KR-FE - dane techniczne:

1.0 VVT-i R4 16v Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Toyota Yaris II 69 KM 93 Nm 15,7 s. 155 km/h 6,0/5,0/4,5
Toyota Aygo I 69 KM 93 Nm 14,2 s. 157 km/h 5,5/4,5/3,9

Zobacz również: Top 5: Najmniej awaryjne silniki benzynowe

Silnik 1.0 VVT-i Toyota: podsumowanie

Japończycy w XXI wieku nie zawsze potwierdzali solidność swojej technologii i żeby się o tym przekonać wystarczy przypomnieć sobie chociażby wpadkę z tulejami cylindrowymi w dieslu 2.2 D-4D. Na szczęście benzyniak 1.0 VVT-i przedstawia zasady starej, japońskiej szkoły. W efekcie bez względu na fakt czy kierowca wybierze wersję 4-, czy 3-cylindrową, o pewne rzeczy nie musi się martwić. Jednostka będzie i oszczędna, i naprawdę trwała. W efekcie z ogłoszeń w momencie znika zadbany Toyota Yaris 1.0. Żywotność silnika jest głównym tego powodem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA