REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.0 VVT-i Toyoty to nie jedna, a dwie mocno różniące się pod względem technicznym konstrukcje. Pierwsza miała cztery cylindry. W drugiej ilość została zredukowana do trzech. Który silnik 1.0 VVT-i jest lepszy?

Silnik 1.0 VVT-i Toyota 1SZ-FE

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych Toyota szykowała się do bardzo ważnej premiery. Japończycy mieli zamiar zaprezentować nowy samochód segmentu B. Bryła hatchbacka miała przynieść rewolucję. Inżynierowie aby nie zabić sukcesu sprzedażowego pojazdu, nie mogli sobie pozwolić na wpadkę techniczną w przypadku napędu. Postanowili zatem zasięgnąć opinii twórców Daihatsu i razem stworzyli małolitrażowego benzyniaka. Silnik 1.0 VVT-i Toyoty o oznaczeniu 1SZ-FE otrzymał żeliwny blok, 4 cylindry, 16 zaworów i 68 koni mechanicznych mocy. A na tym garść informacji technicznych nie kończy się.

REKLAMA

Za produkcję silnika 1.0 VVT-i o oznaczeniu 1SZ-FE odpowiedzialna była m.in. fabryka Toyoty w Wielkie Brytanii. Zakład zlokalizowany w miejscowości Burnaston odpowiadał też za europejską produkcję Cariny E, Avensisa, Corolli czy Aurisa.

Miska olejowa motoru 1.0 VVT-i mieści 3,2 litra oleju. Poza tym napęd rozrządu jest realizowany za pomocą bezobsługowego łańcucha, standardem jest system zmiennych faz rozrządu, a regulacja luzu zaworowego odbywa się ręcznie. Wysoka kultura pracy silnika bez wątpienia stanowi dobrą informację dla kierowców. Jeszcze lepszą przynoszą jednak osiągi. Moc 68 koni mechanicznych jest dostępna dość wysoko - przy 6000 obr./min. Podobnie jest z momentem obrotowym - 90 Nm jest osiągane przy 4100 obr./min. To jednak nie przeszkadzało ważącemu niespełna tonę Yarisowi w osiąganiu pierwszej setki w rozsądne 13,6 sekundy. Co więcej, wspomaganie układu kierowniczego jest oparte o klasyczną pompę napędzaną z paska.

Zobacz również: Używane: Toyota Yaris II (2005 - 2011) - opinie i typowe usterki

1.0 VVT-i 1SZ-FE - niskie spalanie i… praktycznie brak awarii!

REKLAMA

Jeszcze bardziej rozsądnie wyglądało zapotrzebowanie na paliwo. 4-cylindrowy silnik 1.0 VVT-i Toyoty spalał w mieście 6,9 litra benzyny. Poza miastem spokojnemu kierowcy mogło się udać obniżyć zapotrzebowanie na paliwo nawet do 5 litrów! Czy w tym silniku warto montować LPG? Specjaliści raczej nie zalecają. Ich zdaniem silnik może źle znosić zasilanie gazem. W praktyce bywa z tym różnie. W Polsce jest bowiem wiele samochodów, które dość dobrze sprawują się na niskobudżetowym paliwie.

Jeżeli chodzi o awaryjność, silnik 1.0 VVT-i Toyoty o oznaczeniu 1SZ-FE w zasadzie nie ma czegoś takiego jak lista charakterystycznych awarii. Spisuje się bezproblemowo i to na długich dystansach. Dziś nie brakuje egzemplarzy, które pokonały do tej pory nawet blisko 400 tysięcy kilometrów. Na jakie usterki skarżą się kierowcy? Najczęściej można znaleźć informacje mówiące o tym, że po mniej więcej dekadzie eksploatacji w jednostce wymiany wymagała sonda lambda. Reszta elementów spisuje się bez zastrzeżeń.

1.0 VVT-i 1SZ-FE - dane techniczne:

1.0 VVT-i R4 16v Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Toyota Yaris I 68 KM 90 Nm 13,6 s. 155 km/h 6,9/5,7/5,1

Silnik 1.0 VVT-i Toyota 1KR-FE

REKLAMA

W roku 2005 nastąpiła ważna zmiana w gamie Toyoty. Producent zaprezentował Yarisa drugiej generacji i małego hatchbacka segmentu B - model Aygo. Z tej okazji litrowy silnik 1.0 VVT-i 1SZ-FE został zamieniony na nowocześniejszą konstrukcję. Podczas prac japońscy inżynierowie usunęli jeden cylinder oraz wykonali i blok, i głowicę z aluminium. Zastosowali też 12 zaworów i w zasadzie utrzymali masę jednostki na podobnym poziomie. Benzyniak waży 69 kilogramów - tylko o kilogram więcej od poprzednika. Co się nie zmieniło? Przede wszystkim wielopunktowy wtrysk paliwa, bezobsługowy łańcuch rozrządu oraz fakt, że motor nie jest zalecany do zasilania LPG.

Największą przypadłością silnika 1.0 VVT-i 1KR-FE jest niski komfort jazdy. Motor mocno hałasuje szczególnie przy wyższych prędkościach. To jednak dość dobrze koresponduje z obniżonym komfortem podróżowania. Bo np. Yaris ma też japońskie i krótkie siedziska przednich foteli.

Małolitrażowy benzyniak 1.0 VVT-i w wersji 3-cylindrowej jest produkowany w Japonii i w Polsce w Wałbrzychu. Motor służy do napędu przede wszystkim samochodów Toyoty. Mowa w szczególności o Yarisie drugiej i trzeciej generacji. Poza tym z jednostki korzystają tzw. trojaczki z Kolina - Toyota Aygo, Citroen C1 i Peugeot 107 oraz modele Daihatsu, Subaru czy nawet chińskiego BYD. W roku 2010 silnik zdobył ważną nagrodę. Zyskał tytuł International Engine of the Year.

Zobacz również: Test Toyota Aygo 1.0 VVT-i 69 KM

Silnik 1.0 VVT-i 1KR-FE - hałaśliwy, ale ekologiczny

Silnik 1.0 VVT-i Toyoty o oznaczeniu 1KR-FE oferuje bardzo podobne możliwości do poprzednika. Moc sięga 69 koni mechanicznych i jest rozwijana przy 6000 obr./min. Moment obrotowy ma wartość 93 Nm przy 3600 obr./min. Jak to przekłada się na przyspieszenie? Yaris drugiej generacji osiąga pierwszą setkę w 15,7 sekundy. Aygo ma czas sprintu do 100 km/h ustalony na poziomie 14,2 sekundy. Podczas jazdy uwidacznia się największa wada małolitrażowego benzyniaka z Japonii - na wysokich obrotach staje się mocno hałaśliwy.

Silnik 1.0 VVT-i Toyoty jest mocno chwalony za oszczędność. Aygo pierwszej generacji spala w mieście zaledwie 5,5 litra benzyny. A niski apetyt przekłada się na inny priorytet XXI wieku, a mianowicie ekologię! W momencie rynkowego debiutu benzyniak z Japonii spełniał normę emisji spalin Euro 4. Niedługo później został inżynieryjnie dostosowany do standardu Euro 5, aby w roku 2014 wpisać się w normę Euro 6. W modelu Aygo drugiej generacji silnik 1.0 VVT-i emituje do atmosfery tylko 88 gramów CO2 po pokonaniu każdego kilometra. To świetny wynik na tle konstrukcji proponowanych przez konkurencję.

Silnik 1.0 VVT-i 1KR-FE - awarie i problemy?

Silnik 1.0 VVT-i 1KR-FE nie ma opinii nadmiernie awaryjnego. O ile jednak u poprzednika ciężko było wskazać chociażby jedną usterkę wynikającą z błędów inżynieryjnych, a nie wieku, o tyle tutaj lista składa się z dwóch pozycji. Po pierwsze niskiej jakości jest łożysko oporowe sprzęgła. To na ogół nie wytrzymuje więcej niż 80 tysięcy kilometrów. Po drugie popularne są przypadki nieszczelności pompy wody. Dwie charakterystyczne awarie na szczęście jeszcze nie oznaczają, że motor należy spisać na straty. To i tak jedna z mniej problematycznych jednostek dostępnych obecnie w segmentach A i B.

Silnik 1.0 VVT-i 1KR-FE - dane techniczne:

1.0 VVT-i R4 16v Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Toyota Yaris II 69 KM 93 Nm 15,7 s. 155 km/h 6,0/5,0/4,5
Toyota Aygo I 69 KM 93 Nm 14,2 s. 157 km/h 5,5/4,5/3,9

Zobacz również: Top 5: Najmniej awaryjne silniki benzynowe

Silnik 1.0 VVT-i Toyota: podsumowanie

Japończycy w XXI wieku nie zawsze potwierdzali solidność swojej technologii i żeby się o tym przekonać wystarczy przypomnieć sobie chociażby wpadkę z tulejami cylindrowymi w dieslu 2.2 D-4D. Na szczęście benzyniak 1.0 VVT-i przedstawia zasady starej, japońskiej szkoły. W efekcie bez względu na fakt czy kierowca wybierze wersję 4-, czy 3-cylindrową, o pewne rzeczy nie musi się martwić. Jednostka będzie i oszczędna, i naprawdę trwała. W efekcie z ogłoszeń w momencie znika zadbany Toyota Yaris 1.0. Żywotność silnika jest głównym tego powodem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(3)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • M.K.
    2023-01-26 12:44:08
    W 3 cylindrowym silniku po około 120-150 tyś km padają pierścienie. Objawia się to spalaniem oleju nawet do 2L/1000km. Co za tym idzie problemy z zapchanym katalizatorem. Szmelc jakich mało.
    4
    pokażodpowiedzi (2)
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jakim samochodem nie wjedziesz do SCT w Warszawie od 1 lipca 2024 r.? Konkretna lista, a na niej ulubieńcy Polaków

W strefie czystego transportu w Warszawie nie ma miejsca dla ulubieńców Polaków. Nie wjedzie do niej ani Passat B5, ani Golf IV. A to dopiero początek zestawienia. Oto długa lista modeli, które 1 lipca 2024 r. dostaną "bana" na centrum Warszawy.

Gołoledź na drogach w tym tygodniu. IMGW ostrzega przed czarnym lodem. Jak go rozpoznać?

Na drogach w Polsce pojawiła się gołoledź. IMGW ostrzega zatem kierowców z 12 województw przed naprawdę trudnymi warunkami. Co oznacza czarny lód na drodze? I jak zachować się podczas jazdy po oblodzonej drodze?

Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

REKLAMA

Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

REKLAMA

Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

REKLAMA