REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.0 VVT-i Toyoty to nie jedna, a dwie mocno różniące się pod względem technicznym konstrukcje. Pierwsza miała cztery cylindry. W drugiej ilość została zredukowana do trzech. Który silnik 1.0 VVT-i jest lepszy?

Silnik 1.0 VVT-i Toyota 1SZ-FE

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych Toyota szykowała się do bardzo ważnej premiery. Japończycy mieli zamiar zaprezentować nowy samochód segmentu B. Bryła hatchbacka miała przynieść rewolucję. Inżynierowie aby nie zabić sukcesu sprzedażowego pojazdu, nie mogli sobie pozwolić na wpadkę techniczną w przypadku napędu. Postanowili zatem zasięgnąć opinii twórców Daihatsu i razem stworzyli małolitrażowego benzyniaka. Silnik 1.0 VVT-i Toyoty o oznaczeniu 1SZ-FE otrzymał żeliwny blok, 4 cylindry, 16 zaworów i 68 koni mechanicznych mocy. A na tym garść informacji technicznych nie kończy się.

REKLAMA

REKLAMA

Za produkcję silnika 1.0 VVT-i o oznaczeniu 1SZ-FE odpowiedzialna była m.in. fabryka Toyoty w Wielkie Brytanii. Zakład zlokalizowany w miejscowości Burnaston odpowiadał też za europejską produkcję Cariny E, Avensisa, Corolli czy Aurisa.

Miska olejowa motoru 1.0 VVT-i mieści 3,2 litra oleju. Poza tym napęd rozrządu jest realizowany za pomocą bezobsługowego łańcucha, standardem jest system zmiennych faz rozrządu, a regulacja luzu zaworowego odbywa się ręcznie. Wysoka kultura pracy silnika bez wątpienia stanowi dobrą informację dla kierowców. Jeszcze lepszą przynoszą jednak osiągi. Moc 68 koni mechanicznych jest dostępna dość wysoko - przy 6000 obr./min. Podobnie jest z momentem obrotowym - 90 Nm jest osiągane przy 4100 obr./min. To jednak nie przeszkadzało ważącemu niespełna tonę Yarisowi w osiąganiu pierwszej setki w rozsądne 13,6 sekundy. Co więcej, wspomaganie układu kierowniczego jest oparte o klasyczną pompę napędzaną z paska.

Zobacz również: Używane: Toyota Yaris II (2005 - 2011) - opinie i typowe usterki

REKLAMA

1.0 VVT-i 1SZ-FE - niskie spalanie i… praktycznie brak awarii!

Jeszcze bardziej rozsądnie wyglądało zapotrzebowanie na paliwo. 4-cylindrowy silnik 1.0 VVT-i Toyoty spalał w mieście 6,9 litra benzyny. Poza miastem spokojnemu kierowcy mogło się udać obniżyć zapotrzebowanie na paliwo nawet do 5 litrów! Czy w tym silniku warto montować LPG? Specjaliści raczej nie zalecają. Ich zdaniem silnik może źle znosić zasilanie gazem. W praktyce bywa z tym różnie. W Polsce jest bowiem wiele samochodów, które dość dobrze sprawują się na niskobudżetowym paliwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli chodzi o awaryjność, silnik 1.0 VVT-i Toyoty o oznaczeniu 1SZ-FE w zasadzie nie ma czegoś takiego jak lista charakterystycznych awarii. Spisuje się bezproblemowo i to na długich dystansach. Dziś nie brakuje egzemplarzy, które pokonały do tej pory nawet blisko 400 tysięcy kilometrów. Na jakie usterki skarżą się kierowcy? Najczęściej można znaleźć informacje mówiące o tym, że po mniej więcej dekadzie eksploatacji w jednostce wymiany wymagała sonda lambda. Reszta elementów spisuje się bez zastrzeżeń.

1.0 VVT-i 1SZ-FE - dane techniczne:

1.0 VVT-i R4 16v Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Toyota Yaris I 68 KM 90 Nm 13,6 s. 155 km/h 6,9/5,7/5,1

Silnik 1.0 VVT-i Toyota 1KR-FE

W roku 2005 nastąpiła ważna zmiana w gamie Toyoty. Producent zaprezentował Yarisa drugiej generacji i małego hatchbacka segmentu B - model Aygo. Z tej okazji litrowy silnik 1.0 VVT-i 1SZ-FE został zamieniony na nowocześniejszą konstrukcję. Podczas prac japońscy inżynierowie usunęli jeden cylinder oraz wykonali i blok, i głowicę z aluminium. Zastosowali też 12 zaworów i w zasadzie utrzymali masę jednostki na podobnym poziomie. Benzyniak waży 69 kilogramów - tylko o kilogram więcej od poprzednika. Co się nie zmieniło? Przede wszystkim wielopunktowy wtrysk paliwa, bezobsługowy łańcuch rozrządu oraz fakt, że motor nie jest zalecany do zasilania LPG.

Największą przypadłością silnika 1.0 VVT-i 1KR-FE jest niski komfort jazdy. Motor mocno hałasuje szczególnie przy wyższych prędkościach. To jednak dość dobrze koresponduje z obniżonym komfortem podróżowania. Bo np. Yaris ma też japońskie i krótkie siedziska przednich foteli.

Małolitrażowy benzyniak 1.0 VVT-i w wersji 3-cylindrowej jest produkowany w Japonii i w Polsce w Wałbrzychu. Motor służy do napędu przede wszystkim samochodów Toyoty. Mowa w szczególności o Yarisie drugiej i trzeciej generacji. Poza tym z jednostki korzystają tzw. trojaczki z Kolina - Toyota Aygo, Citroen C1 i Peugeot 107 oraz modele Daihatsu, Subaru czy nawet chińskiego BYD. W roku 2010 silnik zdobył ważną nagrodę. Zyskał tytuł International Engine of the Year.

Zobacz również: Test Toyota Aygo 1.0 VVT-i 69 KM

Silnik 1.0 VVT-i 1KR-FE - hałaśliwy, ale ekologiczny

Silnik 1.0 VVT-i Toyoty o oznaczeniu 1KR-FE oferuje bardzo podobne możliwości do poprzednika. Moc sięga 69 koni mechanicznych i jest rozwijana przy 6000 obr./min. Moment obrotowy ma wartość 93 Nm przy 3600 obr./min. Jak to przekłada się na przyspieszenie? Yaris drugiej generacji osiąga pierwszą setkę w 15,7 sekundy. Aygo ma czas sprintu do 100 km/h ustalony na poziomie 14,2 sekundy. Podczas jazdy uwidacznia się największa wada małolitrażowego benzyniaka z Japonii - na wysokich obrotach staje się mocno hałaśliwy.

Silnik 1.0 VVT-i Toyoty jest mocno chwalony za oszczędność. Aygo pierwszej generacji spala w mieście zaledwie 5,5 litra benzyny. A niski apetyt przekłada się na inny priorytet XXI wieku, a mianowicie ekologię! W momencie rynkowego debiutu benzyniak z Japonii spełniał normę emisji spalin Euro 4. Niedługo później został inżynieryjnie dostosowany do standardu Euro 5, aby w roku 2014 wpisać się w normę Euro 6. W modelu Aygo drugiej generacji silnik 1.0 VVT-i emituje do atmosfery tylko 88 gramów CO2 po pokonaniu każdego kilometra. To świetny wynik na tle konstrukcji proponowanych przez konkurencję.

Silnik 1.0 VVT-i 1KR-FE - awarie i problemy?

Silnik 1.0 VVT-i 1KR-FE nie ma opinii nadmiernie awaryjnego. O ile jednak u poprzednika ciężko było wskazać chociażby jedną usterkę wynikającą z błędów inżynieryjnych, a nie wieku, o tyle tutaj lista składa się z dwóch pozycji. Po pierwsze niskiej jakości jest łożysko oporowe sprzęgła. To na ogół nie wytrzymuje więcej niż 80 tysięcy kilometrów. Po drugie popularne są przypadki nieszczelności pompy wody. Dwie charakterystyczne awarie na szczęście jeszcze nie oznaczają, że motor należy spisać na straty. To i tak jedna z mniej problematycznych jednostek dostępnych obecnie w segmentach A i B.

Silnik 1.0 VVT-i 1KR-FE - dane techniczne:

1.0 VVT-i R4 16v Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Toyota Yaris II 69 KM 93 Nm 15,7 s. 155 km/h 6,0/5,0/4,5
Toyota Aygo I 69 KM 93 Nm 14,2 s. 157 km/h 5,5/4,5/3,9

Zobacz również: Top 5: Najmniej awaryjne silniki benzynowe

Silnik 1.0 VVT-i Toyota: podsumowanie

Japończycy w XXI wieku nie zawsze potwierdzali solidność swojej technologii i żeby się o tym przekonać wystarczy przypomnieć sobie chociażby wpadkę z tulejami cylindrowymi w dieslu 2.2 D-4D. Na szczęście benzyniak 1.0 VVT-i przedstawia zasady starej, japońskiej szkoły. W efekcie bez względu na fakt czy kierowca wybierze wersję 4-, czy 3-cylindrową, o pewne rzeczy nie musi się martwić. Jednostka będzie i oszczędna, i naprawdę trwała. W efekcie z ogłoszeń w momencie znika zadbany Toyota Yaris 1.0. Żywotność silnika jest głównym tego powodem.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA