REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.0 VVT-i Toyoty to nie jedna, a dwie mocno różniące się pod względem technicznym konstrukcje. Pierwsza miała cztery cylindry. W drugiej ilość została zredukowana do trzech. Który silnik 1.0 VVT-i jest lepszy?

Silnik 1.0 VVT-i Toyota 1SZ-FE

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych Toyota szykowała się do bardzo ważnej premiery. Japończycy mieli zamiar zaprezentować nowy samochód segmentu B. Bryła hatchbacka miała przynieść rewolucję. Inżynierowie aby nie zabić sukcesu sprzedażowego pojazdu, nie mogli sobie pozwolić na wpadkę techniczną w przypadku napędu. Postanowili zatem zasięgnąć opinii twórców Daihatsu i razem stworzyli małolitrażowego benzyniaka. Silnik 1.0 VVT-i Toyoty o oznaczeniu 1SZ-FE otrzymał żeliwny blok, 4 cylindry, 16 zaworów i 68 koni mechanicznych mocy. A na tym garść informacji technicznych nie kończy się.

REKLAMA

Za produkcję silnika 1.0 VVT-i o oznaczeniu 1SZ-FE odpowiedzialna była m.in. fabryka Toyoty w Wielkie Brytanii. Zakład zlokalizowany w miejscowości Burnaston odpowiadał też za europejską produkcję Cariny E, Avensisa, Corolli czy Aurisa.

Miska olejowa motoru 1.0 VVT-i mieści 3,2 litra oleju. Poza tym napęd rozrządu jest realizowany za pomocą bezobsługowego łańcucha, standardem jest system zmiennych faz rozrządu, a regulacja luzu zaworowego odbywa się ręcznie. Wysoka kultura pracy silnika bez wątpienia stanowi dobrą informację dla kierowców. Jeszcze lepszą przynoszą jednak osiągi. Moc 68 koni mechanicznych jest dostępna dość wysoko - przy 6000 obr./min. Podobnie jest z momentem obrotowym - 90 Nm jest osiągane przy 4100 obr./min. To jednak nie przeszkadzało ważącemu niespełna tonę Yarisowi w osiąganiu pierwszej setki w rozsądne 13,6 sekundy. Co więcej, wspomaganie układu kierowniczego jest oparte o klasyczną pompę napędzaną z paska.

Zobacz również: Używane: Toyota Yaris II (2005 - 2011) - opinie i typowe usterki

1.0 VVT-i 1SZ-FE - niskie spalanie i… praktycznie brak awarii!

REKLAMA

Jeszcze bardziej rozsądnie wyglądało zapotrzebowanie na paliwo. 4-cylindrowy silnik 1.0 VVT-i Toyoty spalał w mieście 6,9 litra benzyny. Poza miastem spokojnemu kierowcy mogło się udać obniżyć zapotrzebowanie na paliwo nawet do 5 litrów! Czy w tym silniku warto montować LPG? Specjaliści raczej nie zalecają. Ich zdaniem silnik może źle znosić zasilanie gazem. W praktyce bywa z tym różnie. W Polsce jest bowiem wiele samochodów, które dość dobrze sprawują się na niskobudżetowym paliwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli chodzi o awaryjność, silnik 1.0 VVT-i Toyoty o oznaczeniu 1SZ-FE w zasadzie nie ma czegoś takiego jak lista charakterystycznych awarii. Spisuje się bezproblemowo i to na długich dystansach. Dziś nie brakuje egzemplarzy, które pokonały do tej pory nawet blisko 400 tysięcy kilometrów. Na jakie usterki skarżą się kierowcy? Najczęściej można znaleźć informacje mówiące o tym, że po mniej więcej dekadzie eksploatacji w jednostce wymiany wymagała sonda lambda. Reszta elementów spisuje się bez zastrzeżeń.

1.0 VVT-i 1SZ-FE - dane techniczne:

1.0 VVT-i R4 16v Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Toyota Yaris I 68 KM 90 Nm 13,6 s. 155 km/h 6,9/5,7/5,1

Silnik 1.0 VVT-i Toyota 1KR-FE

REKLAMA

W roku 2005 nastąpiła ważna zmiana w gamie Toyoty. Producent zaprezentował Yarisa drugiej generacji i małego hatchbacka segmentu B - model Aygo. Z tej okazji litrowy silnik 1.0 VVT-i 1SZ-FE został zamieniony na nowocześniejszą konstrukcję. Podczas prac japońscy inżynierowie usunęli jeden cylinder oraz wykonali i blok, i głowicę z aluminium. Zastosowali też 12 zaworów i w zasadzie utrzymali masę jednostki na podobnym poziomie. Benzyniak waży 69 kilogramów - tylko o kilogram więcej od poprzednika. Co się nie zmieniło? Przede wszystkim wielopunktowy wtrysk paliwa, bezobsługowy łańcuch rozrządu oraz fakt, że motor nie jest zalecany do zasilania LPG.

Największą przypadłością silnika 1.0 VVT-i 1KR-FE jest niski komfort jazdy. Motor mocno hałasuje szczególnie przy wyższych prędkościach. To jednak dość dobrze koresponduje z obniżonym komfortem podróżowania. Bo np. Yaris ma też japońskie i krótkie siedziska przednich foteli.

Małolitrażowy benzyniak 1.0 VVT-i w wersji 3-cylindrowej jest produkowany w Japonii i w Polsce w Wałbrzychu. Motor służy do napędu przede wszystkim samochodów Toyoty. Mowa w szczególności o Yarisie drugiej i trzeciej generacji. Poza tym z jednostki korzystają tzw. trojaczki z Kolina - Toyota Aygo, Citroen C1 i Peugeot 107 oraz modele Daihatsu, Subaru czy nawet chińskiego BYD. W roku 2010 silnik zdobył ważną nagrodę. Zyskał tytuł International Engine of the Year.

Zobacz również: Test Toyota Aygo 1.0 VVT-i 69 KM

Silnik 1.0 VVT-i 1KR-FE - hałaśliwy, ale ekologiczny

Silnik 1.0 VVT-i Toyoty o oznaczeniu 1KR-FE oferuje bardzo podobne możliwości do poprzednika. Moc sięga 69 koni mechanicznych i jest rozwijana przy 6000 obr./min. Moment obrotowy ma wartość 93 Nm przy 3600 obr./min. Jak to przekłada się na przyspieszenie? Yaris drugiej generacji osiąga pierwszą setkę w 15,7 sekundy. Aygo ma czas sprintu do 100 km/h ustalony na poziomie 14,2 sekundy. Podczas jazdy uwidacznia się największa wada małolitrażowego benzyniaka z Japonii - na wysokich obrotach staje się mocno hałaśliwy.

Silnik 1.0 VVT-i Toyoty jest mocno chwalony za oszczędność. Aygo pierwszej generacji spala w mieście zaledwie 5,5 litra benzyny. A niski apetyt przekłada się na inny priorytet XXI wieku, a mianowicie ekologię! W momencie rynkowego debiutu benzyniak z Japonii spełniał normę emisji spalin Euro 4. Niedługo później został inżynieryjnie dostosowany do standardu Euro 5, aby w roku 2014 wpisać się w normę Euro 6. W modelu Aygo drugiej generacji silnik 1.0 VVT-i emituje do atmosfery tylko 88 gramów CO2 po pokonaniu każdego kilometra. To świetny wynik na tle konstrukcji proponowanych przez konkurencję.

Silnik 1.0 VVT-i 1KR-FE - awarie i problemy?

Silnik 1.0 VVT-i 1KR-FE nie ma opinii nadmiernie awaryjnego. O ile jednak u poprzednika ciężko było wskazać chociażby jedną usterkę wynikającą z błędów inżynieryjnych, a nie wieku, o tyle tutaj lista składa się z dwóch pozycji. Po pierwsze niskiej jakości jest łożysko oporowe sprzęgła. To na ogół nie wytrzymuje więcej niż 80 tysięcy kilometrów. Po drugie popularne są przypadki nieszczelności pompy wody. Dwie charakterystyczne awarie na szczęście jeszcze nie oznaczają, że motor należy spisać na straty. To i tak jedna z mniej problematycznych jednostek dostępnych obecnie w segmentach A i B.

Silnik 1.0 VVT-i 1KR-FE - dane techniczne:

1.0 VVT-i R4 16v Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Toyota Yaris II 69 KM 93 Nm 15,7 s. 155 km/h 6,0/5,0/4,5
Toyota Aygo I 69 KM 93 Nm 14,2 s. 157 km/h 5,5/4,5/3,9

Zobacz również: Top 5: Najmniej awaryjne silniki benzynowe

Silnik 1.0 VVT-i Toyota: podsumowanie

Japończycy w XXI wieku nie zawsze potwierdzali solidność swojej technologii i żeby się o tym przekonać wystarczy przypomnieć sobie chociażby wpadkę z tulejami cylindrowymi w dieslu 2.2 D-4D. Na szczęście benzyniak 1.0 VVT-i przedstawia zasady starej, japońskiej szkoły. W efekcie bez względu na fakt czy kierowca wybierze wersję 4-, czy 3-cylindrową, o pewne rzeczy nie musi się martwić. Jednostka będzie i oszczędna, i naprawdę trwała. W efekcie z ogłoszeń w momencie znika zadbany Toyota Yaris 1.0. Żywotność silnika jest głównym tego powodem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

REKLAMA

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

Noga z gazu. Posypią się mandaty. Policja szykuje akcję na weekend

Mazowiecka policja ogłosiła, że w najbliższą sobotę na drogach Mazowsza przeprowadzi akcję "Kaskadowy pomiar prędkości". W ramach tej inicjatywy policjanci będą korzystać zarówno z oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów wyposażonych w wideorejestratory oraz ręczne mierniki prędkości.

REKLAMA