REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Toyota Yaris I i II: miejskie auto

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel

REKLAMA

REKLAMA

Toyota Yaris to samochód stworzony do jazdy w mieście. Dzięki małym rozmiarom łatwo go zaparkować, a oszczędne silniki pozwalają spać spokojnie w dobie nieustannych podwyżek cen paliw. Przedstawiamy opis Toyoty Yaris I i II generacji.

Toyota Yaris jest jednym z najpopularniejszych aut w Polsce i w całej Europie. Model ten został zaprezentowany w 1998 roku. Od tamtego momentu Yaris doczekał się II (2006) jak i III generacji, którą producent przedstawił w tym roku. Najprawdopodobniej odniesie taki sam sukces jak poprzednie modele. Jak przystało na auto miejskie ma być małe i zwinne. Przekłada się to również na pojemność bagażnika. W modelach I generacji najmniejszy bagażnik ma pojemność tylko 205 litrów. Auta po liftingu „startują” od 272 litrów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Toyocie Yaris

W naszym kraju auto jest znane jako samochód służący do nauki jazdy, egzaminujący na prawo jazdy i firmowy. Jak przystało na japoński samochód, charakteryzuje się małym spadkiem wartości. Model z pierwszych lat produkcji można kupić za około 11 000 złotych jednak najlepiej szukać trochę droższych egzemplarzy. Za samochód z ostatniego roku produkcji (2005) należy zapłacić około 20 000 złotych.

Wersja po liftingu jest znacznie droższa. Za auto z początku produkcji (2006) należy zapłacić około 23 000 – 26 000 złotych. Oczywiście są i tańsze modele jednak stanowczo odradzamy ich zakup, ponieważ na ogół są to auta powypadkowe, poflotowe lub po szkole nauki jazdy. Chcąc kupić 2 – 3 letni egzemplarz należy być gotowym na wydatek rzędu 30 000 – 32 000 złotych.

REKLAMA

Toyoty Yaris są zwykle dobrze wyposażone. Klimatyzacja nie jest rzadko spotykana. Elektryczne szyby i lusterka również można uznać za pewien standard. Jedynym z minusów może być brak pełnej regulacji fotela kierowcy. Wysokie osoby mogą mieć problem z prawidłową pozycją za kierownicą. Kolejna wada to fotele, które niestety rozczarowują. Problem ten dotyczy większości aut tej klasy. Oparcia są zbyt wąskie, a siedziska zbyt krótkie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod względem silników jak na japończyka przystało są to jednostki dobrze zestrojone. Chociaż to auto ma służyć do spokojnego przemieszczania się pomiędzy skrzyżowaniami to Toyota przygotowała również ofertę dla bardziej wymagających kierowców.

Silniki benzynowe

1.0 68/69 KM – w obydwu generacjach silniki te praktycznie się nie różnią. Motor ten był oferowany jako podstawowa jednostka benzynowa. Rzadko się zdarza, że podstawowe silniki są polecane, jednak tak właśnie jest w przypadku Yarisa. Zdecydowanie polecamy, jeśli nie wykonujemy dużych przebiegów. Silnik ten dzielnie sobie radzi w przejeździe od skrzyżowania do skrzyżowania. Średnie spalanie oscyluje w okolicy 5 litrów benzyny na 100 kilometrów.

1.3 86/101 KM – wersja po liftingu jest o 15 KM mocniejsza. Spalanie około 6 litrów (6.5 w wersji 101KM) ciekawa alternatywa dla Diesla. Auto z taką mocą daje miłe odczucia podczas jazdy. Jeśli zależy nam na trochę większej dynamice warto wybrać ten silnik.

Zobacz też: Toyota chce sprzedać 200 000 sztuk nowego Yarisa w ciągu roku

1.5 103/106 KM – w wersji przed liftingiem (106KM) najmocniejszy silnik. Dysponuje bardzo dobrym przyspieszeniem jak na auto tej klasy – 9 sekund do „setki”. Spalanie na poziomie 7 – 8 litrów

1.8 133 KM – silnik występuje w wersji po liftingu. Bardzo mocna jednostka. Potrafi zaskoczyć nie jedną osobę. Z tym silnikiem auto jest dynamiczne i szybkie. Model dla miłośnika Yarisa. Spalanie około 7 – 9 litrów.

Silniki Diesla

1.4 75 KM – jedyny Diesel w modelach przed liftowych. Jeśli chcemy auto z silnikiem wysokoprężnym to tylko i wyłącznie ten silnik. Spalanie na poziomie 5 litrów. Warto przemyśleć zakup jeśli wykonujemy duże miesięczne przebiegi.

1.4 90 KM – silnik z wersji po liftingu. Również jedyna jednostka wysokoprężna. Spalanie około 5 – 5,5 litra. Auto z tym silnikiem jest godne polecenia.

Usterki

Miejska Toyota nie ma większych problemów z awaryjnością. W przypadku silników wysokoprężnych sprawdzamy dokładnie stan turbiny. Jeżeli samochód pozostawia za sobą chmurę czarnego dymu to znak, że było mocno eksploatowane. Turbiny w Toyocie są jednak bardzo wytrzymałe.

Jaką wersję wybrać?

Jeśli chodzi o Diesla wybór jest wiadomy. W przypadku silników benzynowych, jako auto, którym będziemy dojeżdżać do pracy można zdecydowanie wskazać silnik 1.0.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie

Sprawdzamy historie serwisową. Auta sprowadzane mają najczęściej przebiegi rzędu 200 000 kilometrów. Na silnik Toyoty nie jest to dużo, jednak zaniżony przebieg podnosi wartość auta. Tradycyjnie warto się przyjrzeć w jakim stanie jest zawieszenie. Pamiętajmy, że części zamienne nie należą do najtańszych.

Ceny części

Lampa Yaris I – 300zł

Filtr oleju – od 15 złotych

Piasta tył Yaris II – 500 złotych

Piasta tył Yaris I – 200 złotych

Podsumowanie

Toyota Yaris jest dobrym wyborem jeśli chodzi o auta miejskie. Pomimo wysokiej ceny zakupu warto poważnie zastanowić się nad tym samochodem.

Toyota Yaris pierwszej generacji zastąpiła model Starlet. Fot. Toyota
Toyota Yaris II występuje zarówno w wersji trzy jak i pięciodrzwiowej. Fot. Newspress
Toyota Yaris II różni się od poprzednika kilkoma elementami nadwozia. Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris II deska rozdzielcza. Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris II ma bagaznik o pojemności 272 litrów. Aby zwiększyć możliwości przewozowe auta możemy złożyć tylną kanapę. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA