REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.3 MultiJet to wielki hit sprzedaży! Włosi rocznie produkowali nawet 700 tysięcy sztuk. Jak sprawuje się podczas eksploatacji? Dziś to właśnie sprawdzimy.

Włosi od końca lat dziewięćdziesiątych dość swobodnie czuli się na rynku silników wysokoprężnych. W roku 1997 zaprezentowali pierwszą na świecie jednostkę zasilaną nowoczesnym wtryskiem common rail 2.4 JTD. Niedługo później zadebiutował równie udany silnik - 1.9 JTD. W roku 2003 Fiat postanowił pomyśleć o dieslu skierowanym głównie do pojazdów segmentu A i B. I tak właśnie powstał motor 1.3 MultiJet. Opis technologiczny? Ten tak właściwie jest dość prosty. Jednostka ma pojemność 1248 cm3, 4 cylindry, 16-zaworową głowicę i wtrysk typu common rail.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.3 MultiJet - bez dwumasy i DPF

Kluczowe z punktu widzenia użytkowników okazały się jednak inne cechy motoru. Fiat zastosował proste sprzęgło z kołem jednomasowym - dwumasa pojawia się tylko w przypadku wersji motoru dedykowanej samochodom Opla. Poza tym napęd rozrządu był realizowany za pomocą łańcucha i do roku 2008 filtr cząstek stałych stanowił wyłącznie element wyposażenia dodatkowego. Standardem w Europie stał się po tej dacie, a w Polsce po roku 2010. Ważna informacja dotyczy też wtryskiwaczy Boscha. Te korzystają z technologii elektromagnetycznej, a to oznacza możliwość regeneracji w razie wystąpienia awarii.

Zobacz również: Silnik 1.0 i 0.9 TwinAir - awarie, problemy, opinie

Co z turbosprężarką? Zmienna geometria łopatek pojawia się tylko w wariancie o większej mocy - pomijając bazową, 70-konną wersję. Kunszt inżynieryjny Włochów sprawił, że w roku 2005 diesel zdobył nagrodę International Engine of the Year. Powód? Jury zachwycił m.in. fakt, że pomimo braku zastosowania osadnika wyłapującego cząstki stałe, motorowi udało się spełnić wymogi normy emisji spalin Euro 4. Małolitrażowy diesel z rodziny SDE - Small Diesel Engine bardzo szybko stał się hitem sprzedaży. Roczna produkcja - realizowana głównie w Polsce w Bielsku-Białej - oscylowała w granicy 700 tysięcy egzemplarzy.

REKLAMA

Silnik 1.3 MultiJet - wiele modeli, kilka wersji mocy

Sukces silnika 1.3 MultiJet stał się faktem po pierwsze dlatego, że jednostka była montowana w modelach wolumenowych. Po drugie pojawiał się w autach około 10 marek, a w tym był stosowany we Fiatach, Lanciach, Alfach Romeo, Oplach, Suzuki, Fordach, Chevroletach, Peugeotach, a nawet Tatach! To jednak nie koniec. Na duże zainteresowanie silnikiem 1.3 MultiJet wpływ miała szeroka oferta i uwarunkowania eksploatacyjne. Silnik dawał możliwość wyboru jednej z pięciu wersji mocy. Jednostka debiutowała z wariantem dysponującym stadem 70 koni mechanicznych. Paleta szybko została jednak rozszerzona o wersję 75, 90, 95 i 105 koni mechanicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Włoski diesel charakteryzował się niskim zużyciem paliwa. W aucie segmentu B potrafił spalać w mieście nieco ponad 5 litrów oleju napędowego. Na trasie wprawnym kierowcom mogło udać się zejść poniżej 4 litrów! A do tego jednostka nie wymagała nadmiernie częstych wizyty serwisowych. Wymiana oleju według zaleceń producenta nie była konieczna częściej niż raz na 30 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz na dwa lata.

Silnik 1.3 MultiJet - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Fiat Panda II 75 KM 190 Nm 12,8 s. 168 km/h 4,7/3,9/3,5
Opel Astra III 90 KM 200 Nm 13,7 s. 172 km/h 6,5/5,1/4,3
Alfa Romeo MiTo 95 KM 190 Nm 11,6 s. 180 km/h 5,5/4,3/3,6
Lancia Ypsilon 105 KM 200 Nm 10,3 s. 177 km/h 5,4/4,7/3,9

Silnik 1.3 MultiJet dość szybko dał się poznać kierowcom jako kulturalnie pracują i właściwie dość trwały. Jednostka na ogół bezawaryjnie pokonywała 150 - 200 tysięcy kilometrów. Po tym przebiegu zdarzyć się mogły właściwie tylko trzy usterki, z czego pierwsza dotyczy przypadków zabrudzenia zaworu EGR. Jak uniknąć nagłego i chwilowego spadku mocy? Wystarczy raz na kilka lat (przeciętnie co 60 - 80 tysięcy kilometrów) zlecić mechanikowi czyszczenie układu recyrkulacji spalin. Wykonanie procedury nie jest drogie - przeciętnie kosztuje około 150 złotych.

Zobacz również: Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.3 MultiJet - uwaga na wycieki oleju!

Po drugie choć silnik 1.3 MultiJet został wyposażony w łańcuch rozrządu, ten wyciąga się już po pokonaniu 130 - 150 tysięcy kilometrów. Metalicznego hałasu podczas rozruchu nie warto bagatelizować - napęd może się nawet zerwać! Szczególnie że sama wymiana nie jest mocno droga. Zestaw naprawczy łańcucha kosztuje już 169 złotych. Czemu teoretycznie bezobsługowy element ma ograniczoną trwałość? To prawdopodobnie nie wynika z ułomności elementu, a raczej innych czynników, a konkretnie specyfiki budowy układu smarowania.

Miska olejowa jest zamontowana w silniku 1.3 MultiJet dość nisko. W efekcie jest podatna na uszkodzenia mechaniczne np. podczas podjeżdżania pod krawężnik. Gdy dojdzie do naruszenia jej konstrukcji i pojawią się wycieki oleju, poziom smarowidła w jednostce dość szybko stanie się zbyt niski. Miska mieści bowiem tylko 2,8 litra płynu! Skutek? Dochodzi nie tylko do osłabienia smarowania łańcucha, ale też np. turbosprężarki. Aby zaradzić problemowi, kierowca musi nie tylko uważać podczas parkingowych manewrów, ale też powinien regularnie kontrolować poziom oleju i uzupełniać ewentualne braki.

Silnik 1.3 MultiJet - awarie sprzęgła?

Usterki silnika 1.3 MultiJet odnoszą się też do sprzęgła. W egzemplarzach aut eksploatowanych głównie w mieście mechanizm nie wytrzymuje więcej niż 150 tysięcy kilometrów. Całe szczęście jego wymiana w przypadku modeli bez koła dwumasowego jest tania (czyli montowanych nie w Oplu). Zestaw części kosztuje bowiem jakieś 500 złotych. Eksploatacyjne zalety? Wysoką trwałość wykazuje np. układ wtryskowy. Jeżeli kierowca będzie dbał o jakość tankowanego paliwa, może bezawaryjnie pokonać nawet 250 - 300 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki

Silnik 1.3 MultiJet ma niewielką pojemność, sporą moc i niski apetyt. I mimo że wpisuje się w nurt nowoczesnych diesli, jest naprawdę godny uwagi! Szczególnie jeżeli był zamontowany w jednym z modeli segmentu A lub B. Czy to serwisowy ideał? Z pewnością nie. Są jednak pewne rady, które mogą wydłużyć jego bezawaryjność nawet do 200 - 250 tysięcy kilometrów. A to sprawia, że może stanowić naprawdę ciekawy wybór na rynku wtórnym.

Silnik 1.3 MultiJet - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 22 zł
  • filtr powietrza - od 24 zł
  • filtr paliwa - od 70 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 169 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 141 zł
  • sprzęgło komplet - od 467 zł
  • koło zamachowe - od 1317 zł
  • wtryskiwacz - od 800 zł
  • pompa wtryskowa - od 2708 zł
  • zawór EGR - od 426 zł
  • świeca żarowa - od 47 zł
  • filtr cząstek stałych - od 2050 zł
  • sonda lambda - od 549 zł
  • turbosprężarka - od 1560 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA