REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.3 MultiJet to wielki hit sprzedaży! Włosi rocznie produkowali nawet 700 tysięcy sztuk. Jak sprawuje się podczas eksploatacji? Dziś to właśnie sprawdzimy.

Włosi od końca lat dziewięćdziesiątych dość swobodnie czuli się na rynku silników wysokoprężnych. W roku 1997 zaprezentowali pierwszą na świecie jednostkę zasilaną nowoczesnym wtryskiem common rail 2.4 JTD. Niedługo później zadebiutował równie udany silnik - 1.9 JTD. W roku 2003 Fiat postanowił pomyśleć o dieslu skierowanym głównie do pojazdów segmentu A i B. I tak właśnie powstał motor 1.3 MultiJet. Opis technologiczny? Ten tak właściwie jest dość prosty. Jednostka ma pojemność 1248 cm3, 4 cylindry, 16-zaworową głowicę i wtrysk typu common rail.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.3 MultiJet - bez dwumasy i DPF

Kluczowe z punktu widzenia użytkowników okazały się jednak inne cechy motoru. Fiat zastosował proste sprzęgło z kołem jednomasowym - dwumasa pojawia się tylko w przypadku wersji motoru dedykowanej samochodom Opla. Poza tym napęd rozrządu był realizowany za pomocą łańcucha i do roku 2008 filtr cząstek stałych stanowił wyłącznie element wyposażenia dodatkowego. Standardem w Europie stał się po tej dacie, a w Polsce po roku 2010. Ważna informacja dotyczy też wtryskiwaczy Boscha. Te korzystają z technologii elektromagnetycznej, a to oznacza możliwość regeneracji w razie wystąpienia awarii.

Zobacz również: Silnik 1.0 i 0.9 TwinAir - awarie, problemy, opinie

Co z turbosprężarką? Zmienna geometria łopatek pojawia się tylko w wariancie o większej mocy - pomijając bazową, 70-konną wersję. Kunszt inżynieryjny Włochów sprawił, że w roku 2005 diesel zdobył nagrodę International Engine of the Year. Powód? Jury zachwycił m.in. fakt, że pomimo braku zastosowania osadnika wyłapującego cząstki stałe, motorowi udało się spełnić wymogi normy emisji spalin Euro 4. Małolitrażowy diesel z rodziny SDE - Small Diesel Engine bardzo szybko stał się hitem sprzedaży. Roczna produkcja - realizowana głównie w Polsce w Bielsku-Białej - oscylowała w granicy 700 tysięcy egzemplarzy.

REKLAMA

Silnik 1.3 MultiJet - wiele modeli, kilka wersji mocy

Sukces silnika 1.3 MultiJet stał się faktem po pierwsze dlatego, że jednostka była montowana w modelach wolumenowych. Po drugie pojawiał się w autach około 10 marek, a w tym był stosowany we Fiatach, Lanciach, Alfach Romeo, Oplach, Suzuki, Fordach, Chevroletach, Peugeotach, a nawet Tatach! To jednak nie koniec. Na duże zainteresowanie silnikiem 1.3 MultiJet wpływ miała szeroka oferta i uwarunkowania eksploatacyjne. Silnik dawał możliwość wyboru jednej z pięciu wersji mocy. Jednostka debiutowała z wariantem dysponującym stadem 70 koni mechanicznych. Paleta szybko została jednak rozszerzona o wersję 75, 90, 95 i 105 koni mechanicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Włoski diesel charakteryzował się niskim zużyciem paliwa. W aucie segmentu B potrafił spalać w mieście nieco ponad 5 litrów oleju napędowego. Na trasie wprawnym kierowcom mogło udać się zejść poniżej 4 litrów! A do tego jednostka nie wymagała nadmiernie częstych wizyty serwisowych. Wymiana oleju według zaleceń producenta nie była konieczna częściej niż raz na 30 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz na dwa lata.

Silnik 1.3 MultiJet - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Fiat Panda II 75 KM 190 Nm 12,8 s. 168 km/h 4,7/3,9/3,5
Opel Astra III 90 KM 200 Nm 13,7 s. 172 km/h 6,5/5,1/4,3
Alfa Romeo MiTo 95 KM 190 Nm 11,6 s. 180 km/h 5,5/4,3/3,6
Lancia Ypsilon 105 KM 200 Nm 10,3 s. 177 km/h 5,4/4,7/3,9

Silnik 1.3 MultiJet dość szybko dał się poznać kierowcom jako kulturalnie pracują i właściwie dość trwały. Jednostka na ogół bezawaryjnie pokonywała 150 - 200 tysięcy kilometrów. Po tym przebiegu zdarzyć się mogły właściwie tylko trzy usterki, z czego pierwsza dotyczy przypadków zabrudzenia zaworu EGR. Jak uniknąć nagłego i chwilowego spadku mocy? Wystarczy raz na kilka lat (przeciętnie co 60 - 80 tysięcy kilometrów) zlecić mechanikowi czyszczenie układu recyrkulacji spalin. Wykonanie procedury nie jest drogie - przeciętnie kosztuje około 150 złotych.

Zobacz również: Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.3 MultiJet - uwaga na wycieki oleju!

Po drugie choć silnik 1.3 MultiJet został wyposażony w łańcuch rozrządu, ten wyciąga się już po pokonaniu 130 - 150 tysięcy kilometrów. Metalicznego hałasu podczas rozruchu nie warto bagatelizować - napęd może się nawet zerwać! Szczególnie że sama wymiana nie jest mocno droga. Zestaw naprawczy łańcucha kosztuje już 169 złotych. Czemu teoretycznie bezobsługowy element ma ograniczoną trwałość? To prawdopodobnie nie wynika z ułomności elementu, a raczej innych czynników, a konkretnie specyfiki budowy układu smarowania.

Miska olejowa jest zamontowana w silniku 1.3 MultiJet dość nisko. W efekcie jest podatna na uszkodzenia mechaniczne np. podczas podjeżdżania pod krawężnik. Gdy dojdzie do naruszenia jej konstrukcji i pojawią się wycieki oleju, poziom smarowidła w jednostce dość szybko stanie się zbyt niski. Miska mieści bowiem tylko 2,8 litra płynu! Skutek? Dochodzi nie tylko do osłabienia smarowania łańcucha, ale też np. turbosprężarki. Aby zaradzić problemowi, kierowca musi nie tylko uważać podczas parkingowych manewrów, ale też powinien regularnie kontrolować poziom oleju i uzupełniać ewentualne braki.

Silnik 1.3 MultiJet - awarie sprzęgła?

Usterki silnika 1.3 MultiJet odnoszą się też do sprzęgła. W egzemplarzach aut eksploatowanych głównie w mieście mechanizm nie wytrzymuje więcej niż 150 tysięcy kilometrów. Całe szczęście jego wymiana w przypadku modeli bez koła dwumasowego jest tania (czyli montowanych nie w Oplu). Zestaw części kosztuje bowiem jakieś 500 złotych. Eksploatacyjne zalety? Wysoką trwałość wykazuje np. układ wtryskowy. Jeżeli kierowca będzie dbał o jakość tankowanego paliwa, może bezawaryjnie pokonać nawet 250 - 300 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki

Silnik 1.3 MultiJet ma niewielką pojemność, sporą moc i niski apetyt. I mimo że wpisuje się w nurt nowoczesnych diesli, jest naprawdę godny uwagi! Szczególnie jeżeli był zamontowany w jednym z modeli segmentu A lub B. Czy to serwisowy ideał? Z pewnością nie. Są jednak pewne rady, które mogą wydłużyć jego bezawaryjność nawet do 200 - 250 tysięcy kilometrów. A to sprawia, że może stanowić naprawdę ciekawy wybór na rynku wtórnym.

Silnik 1.3 MultiJet - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 22 zł
  • filtr powietrza - od 24 zł
  • filtr paliwa - od 70 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 169 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 141 zł
  • sprzęgło komplet - od 467 zł
  • koło zamachowe - od 1317 zł
  • wtryskiwacz - od 800 zł
  • pompa wtryskowa - od 2708 zł
  • zawór EGR - od 426 zł
  • świeca żarowa - od 47 zł
  • filtr cząstek stałych - od 2050 zł
  • sonda lambda - od 549 zł
  • turbosprężarka - od 1560 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA