REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Eksploatacja silników JTD

Jakub Miłkowski
Silniki JTD pracują w: Fiatach, Alfach Romeo, oraz Lanciach. Fot. Moto.wieszjak.pl
Silniki JTD pracują w: Fiatach, Alfach Romeo, oraz Lanciach. Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

JTD, czyli uniJet Turbo Diesel, to pełna nazwa fiatowskich silników diesla, wykorzystujących bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail. Pierwszy silnik JTD pojawił się w 1997 roku i został zamontowany w Alfie Romeo 156.

Silniki JTD znajdziemy pod maskami takich samochodów jak: Fiat, Lancia, Alfa Romeo, czy Iveco. Tę samą konstrukcję, tylko pod innym oznaczeniem znajdziemy także w: Oplu (CDTi), Saabie (TiD/TTiD), Suzuki (DDiS), Cadillacu (D), czy autach indyjskiego producenta Tata (Quadra-Jet). Druga generacja silnika JTD, mająca możliwość wtrysku paliwa w kilku dawkach, nazwana została MultiJet.

REKLAMA

Zobacz też: Czy silniki Diesla można zasilać olejem roślinnym?

REKLAMA

Najmniejszy silnik z tej rodziny, 1,3 16V, o pojemności 1248 cm3, jest produkowany wyłącznie w Bielsku-Białej. Podstawowa 70-konna odmiana otrzymała w roku 2005 prestiżowy tytuł International Engine of the Year w kategorii jednostek od 1.0 do 1.4 litra.

Produkowane seryjnie są dwie wersje tego silnika. Podstawowa o mocy 70 KM, oraz mocniejsza osiągająca moc 90 KM. Wersję mocniejszą odróżnia turbosprężarka o zmiennej geometrii. Jest ona montowana w Fiacie Grande Punto i Fiacie Linea. Jest to najmniejszy 4-cylindrowy turbodoładowany silnik Diesla. Motory te oczywiście spełniają normę emisji spalin Euro 4 bez zastosowania filtra cząstek stałych.

Rocznie takich silników powstaje około 700 tys. sztuk z przeznaczeniem do kilkunastu modeli osobowych i dostawczych takich jak np.: Fiat Albea, Fiat 500, Fiat Grande Punto, Lancia Ypsilon, Opel Astra, Opel Corsa, czy też Suzuki Swift.

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

Następnym silnikiem w gamie JTD jest szesnastozaworowa konstrukcja oparta na motorze o pojemności 1,6 litra. Produkowany jest w trzech wersjach mocy - 90 KM, 105 KM, oraz najmocniejszej o mocy 120 KM, która dodatkowo wyposażona jest w filtr cząstek stałych. Jednostka ta swoją premierę miała w marcu 2008 roku.

Silniki 1.6 znajdziemy pod maską następujących modeli: Fiat Bravo, Fiat Grande Punto, Lancia Delta, czy też Alfa Romeo MiTo.

Pierwszym silnikiem o oznaczeniu JTD był motor o pojemności 1,9 litra, który zadebiutowała w 1997 roku i posłużył do napędu modelu Alfa Romeo 156. Jednostka ta osiągała moc 130 KM.

Zobacz też: Jak przygotować silnik Diesla do zimy?

Odmiany modelu 1,9 JTD to:

 UniJet

8v, od 80 do 115 KM

 MultiJet

8v, od 100 do 130 KM, 16v, od 136 do 150 KM, oraz 16v, od 180 do 190 KM.

Silnik MultiJet o pojemności 2,0 litra jest rozwinięciem silnika 1,9 MultiJet o mocy 150 KM. Pojemność skokowa w stosunku do starszego silnika została zwiększona z 1910 cm³ do 1956 cm³. Uzyskano to dzięki zwiększeniu średnicy cylindra z 82 do 83 mm. Obniżono także emisję tlenków azotu, dzięki zmniejszeniu ciśnienia sprężania (z 17, 5: 1 na 16,5:1). Silnik 2,0 MultiJet osiąga moc 165 KM, i jest dostępny W Fiatach i Lancii. W Alfie Romeo moc tego motoru wynosi 170 KM.

Zobacz też: Czy wiesz jak jeździć autem z silnikiem diesla?

Silniki te znajdziemy w autach: Alfa Romeo Giulietta, Fiat Bravo, Fiat Doblo, Opel Insignia oraz Suzuki SX4.

Wersja 5-cylindrowa o pojemności 2,4-litra i mocy od 136 do 150 KM była montowana w Fiacie Marea, Alfie Romeo 156, oraz w niektórych Lanciach. Została zaprojektowana do montażu poprzecznego w samochodach przednionapędowych. Wersja Multijet tego silnika, występuje w dwóch wariantach mocy: 175 KM, oraz 200 KM.

Co polecamy?

Polecamy silnik 1.9 JTD. Motor ten dał się poznać jako trwały, oraz względnie niezawodny napęd do aut osobowych. Cieszy jego dobra dynamika, a także umiarkowany apetyt na paliwo. Silnik ten odporny jest także na gorszej jakości benzynę, a części zamienne są łatwo dostępne i mają niewygórowane ceny. Głównym zastrzeżeniem w związku z tym silnikiem, jest kultura jego pracy, która szczególnie w gorzej wyciszonych modelach skutkuje przenoszeniem wibracji na nadwozie. Uciążliwy może być też wysoki poziom hałasu przy podwyższonych obrotach. Podatna na uszkodzenia jest także miska olejowa, która jest za nisko umieszczona. Silniki Multijet są nieco droższe w eksploatacji od starszych odmian silnika JTD.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Powołanie samochodu do wojska w 2024 r. Temat powraca. Jest nowe rozporządzenie

    Temat powołania samochodu do wojska powraca. A wszystko za sprawą rozporządzenia ministra o groźnie brzmiącej nazwie. To mówi o rodzajach rzeczy ruchomych podlegających ewidencji dotyczącej świadczeń na rzecz obrony. Co to oznacza dla kierowców?

    Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

    Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

    Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

    Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

    Zmiany dla kierowców w 2024 r. Lista jest długa. Szykuje się kolejna rewolucja w przepisach

    Pojawią się strefy czystego transportu, konfiskata samochodu pijanych kierowców oraz obowiązkowa kamera na kierownicy i czarna skrzynka w aucie. A to dopiero początek zmian dla kierowców, które przyniesie 366 dni 2024 r. W tym materiale znajdziesz pełną listę nowości.

    REKLAMA

    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    REKLAMA

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA