Jak działają pompowtryskiwacze w silnikach Diesla?

REKLAMA
REKLAMA
Pompowtryskiwacze znajdują zastosowanie głównie w przypadkach, kiedy konieczne jest bardzo dobre rozpylenie paliwa, co wiąże się z koniecznością uzyskania bardzo wysokiego ciśnienia wtrysku w silniku Diesla. Ponieważ przewody wtryskowe nie są doskonale sztywne, pod wpływem ciśnienia wtłaczanego w nie paliwa chwilowo odkształcają się, powiększając zarówno swoją długość jak i średnicę.
REKLAMA
Zobacz również: Jak umyć silnik?
Przy długich przewodach może to powodować istotny spadek ciśnienia wtrysku, na dodatek różna długość przewodów uniemożliwia uzyskanie jednakowego ciśnienia wtrysku we wszystkich cylindrach. Aby temu zapobiec, wyeliminowano całkowicie pompę wtryskową, wspólną dla wszystkich cylindrów i przewody, które łączą ją z poszczególnymi wtryskiwaczami, zastępując je indywidualnymi pompami sprzężonymi z wtryskiwaczami i stanowiące z nimi całość. W zasadzie jest to więc połączenie w całość jednej sekcji pompy wtryskowej i wtryskiwacza.
Zobacz również: Fiat Punto: wymiana pompy paliwa
Wadą takiego rozwiązania jest konieczność indywidualnego napędzania każdego z pompowtryskiwaczy. Realizuje się to najczęściej za pomocą dodatkowych krzywek na wałku rozrządu, znajdującym się w głowicy silnika Diesla. Dużo problemów nastarcza także regulacja zespołu pompowtryskiwaczy, Można ją przeprowadzić jedynie po umieszczeniu głowicy silnika na specjalnym stanowisku probierczym, dostosowanym do konkretnego typu silnika.
REKLAMA
REKLAMA