Jak działają cylindry w silniku?
REKLAMA
REKLAMA
Konstrukcja
REKLAMA
Są dwa rodzaje konstrukcji cylindrów. Najczęściej cylindry są wyrzeźbione w bloku silnika, rzadziej stosuje się tuleje cylindryczne. Jest to trudniejsza w wykonaniu konstrukcja i bardziej kosztowna, ale z kolei łatwiejsza przy remoncie, gdyż w przypadku uszkodzenia wystarczy wymienić tuleje. W przypadku cylindrów w bloku motoru, trzeba je szlifować, a do tego wymienić pierścienie na tłokach na większe lub nawet same tłoki. W otoczeniu cylindrów znajdują się specjalne kanaliki, którymi płynie ciecz chłodząca.
Zobacz również: Co zrobić w razie awarii ABS?
Uszkodzenia
Gdy cylindry są porysowane, wygięte lub jakiekolwiek inne uszkodzenie pojawi się właśnie w nich, silnik nie będzie pracował poprawnie. Może to objawiać się brakiem odpowiedniej kompresji, czyli nasz silnik straci moc. To właśnie w cylindrach silnik może się zatrzeć, czego obawia się każdy właściciel pojazdu. W przypadku zbyt wysokiej temperatury i odkształcenia cylindra lub tłoku, te dwie części mogą się ze sobą zakleszczyć i dla naszego motoru nie będzie już ratunku.
Zobacz również: Kiedy wymieniać świece?
Taka katastrofa również może się przydarzyć, jeśli nie zadbamy o prawidłowy poziom i ciśnienie oleju, zapobiegające nadmiernemu tarciu w cylindrze. Wtedy silnik zatrze się i naprawa również nie będzie możliwa.
REKLAMA
REKLAMA