REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób oczyszczane są spaliny w silnikach Diesla?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Audi A8, fot. Newspress
Audi A8, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Jeszcze nie tak dawno silnik z zapłonem samoczynnym kojarzył się chmurami czarnego dymu, wydobywającymi się z układu wydechowego. Postęp w konstrukcji tego typu jednostek napędowych sprawił, że obecnie nie odbiegają one poziomem czystości spalin od najlepszych silników benzynowych.

REKLAMA

Podstawowymi i najbardziej niebezpiecznymi produktami procesu spalania w silnikach Diesla są tlenki azotu NOx oraz tzw. cząstki stałe. Mechanizmy ich powstawania są różne. Tlenki azotu emitowane są na skutek wysokiej temperatury spalania ubogich mieszanek, a jak wiadomo silniki z zapłonem samoczynnym w każdych warunkach pracują przy współczynniku lambda większym od 1. Ich szkodliwa działalność polega na drażniącym wpływie na błony śluzowe organizmów.

REKLAMA

Cząstki stałe powstają natomiast w wyniku niezupełnego i niecałkowitego spalania z powodu nierównomiernego rozdziału mieszanki w komorze spalania. Są one bardzo małe i mają zdolność łączenia się ze związkami azotu, siarki oraz ciężkich węglowodorów aromatycznych, przez co mogą się przyczynić do powstawania nowotworów. Zmniejszenie emisji szkodliwych składników spalin może się odbywać na drodze udoskonalenia konstrukcji wewnętrznej silnika i zoptymalizowania przebiegu procesu spalania oraz obniżenia temperatury w komorze spalania. Do czynników wewnętrznych zaliczamy zatem np. turbodoładowanie, układy wtryskowe o wysokim ciśnieniu tłoczenia lub zawory recyrkulacji spalin EGR.

Zobacz również: Nowy Jeep Compass

REKLAMA

Pozostałe układy, służące zmniejszeniu toksyczności spalin znajdziemy w układzie wydechowym samochodu. Mimo że w silnikach Diesla emisja tlenku węgla CO oraz węglowodorów nie jest najistotniejszym problemem, to również konstrukcje z zapłonem samoczynnym wyposażone są w utleniające reaktory katalityczne. Ze względu na konieczność ich pracy w podwyższonej temperaturze, są one montowane jak najbliżej kolektora wydechowego. W niektórych przypadkach reaktor utleniający może służyć jako podgrzewacz spalin, pomagający w samooczyszczaniu się filtra cząstek stałych.

Właśnie ów filtr eliminuje szkodliwe cząstki stałe i ma on budowę zbliżoną do konwencjonalnego katalizatora, jednak w jego przypadku kanały w rdzeniu filtra nie są przelotowe, co zmusza spaliny do osiadania na porowatych ściankach rdzenia. Wymusza to konieczność okresowego oczyszczania filtra, co w filtrach bezobsługowych przebiega przez podniesienia temperatury spalin, a w konstrukcjach typu FAP wymaga dozowania specjalnego środka, wspomagającego dopalanie cząsteczek sadzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Straż miejska nie ma prawa używać fotoradarów

Do eliminacji tlenków azotu stosowane są konwertery zasobnikowe, które gromadzą tlenki i okresowo zamieniają go na drodze reakcji chemicznej w czysty azot. Możemy się również spotkać z konstrukcjami typu SCR, które do redukcji NOx-ów używają wodnego roztworu mocznika o handlowej nazwie AdBlue. Oba systemy regulowane są za pomocą, niespotykanej dotąd w silnikach Diesla, szerokopasmowej sondy lambda.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

REKLAMA

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

REKLAMA

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

REKLAMA