REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób oczyszczane są spaliny w silnikach Diesla?

Łukasz Krasowski
Audi A8, fot. Newspress
Audi A8, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze nie tak dawno silnik z zapłonem samoczynnym kojarzył się chmurami czarnego dymu, wydobywającymi się z układu wydechowego. Postęp w konstrukcji tego typu jednostek napędowych sprawił, że obecnie nie odbiegają one poziomem czystości spalin od najlepszych silników benzynowych.

REKLAMA

Podstawowymi i najbardziej niebezpiecznymi produktami procesu spalania w silnikach Diesla są tlenki azotu NOx oraz tzw. cząstki stałe. Mechanizmy ich powstawania są różne. Tlenki azotu emitowane są na skutek wysokiej temperatury spalania ubogich mieszanek, a jak wiadomo silniki z zapłonem samoczynnym w każdych warunkach pracują przy współczynniku lambda większym od 1. Ich szkodliwa działalność polega na drażniącym wpływie na błony śluzowe organizmów.

REKLAMA

Cząstki stałe powstają natomiast w wyniku niezupełnego i niecałkowitego spalania z powodu nierównomiernego rozdziału mieszanki w komorze spalania. Są one bardzo małe i mają zdolność łączenia się ze związkami azotu, siarki oraz ciężkich węglowodorów aromatycznych, przez co mogą się przyczynić do powstawania nowotworów. Zmniejszenie emisji szkodliwych składników spalin może się odbywać na drodze udoskonalenia konstrukcji wewnętrznej silnika i zoptymalizowania przebiegu procesu spalania oraz obniżenia temperatury w komorze spalania. Do czynników wewnętrznych zaliczamy zatem np. turbodoładowanie, układy wtryskowe o wysokim ciśnieniu tłoczenia lub zawory recyrkulacji spalin EGR.

Zobacz również: Nowy Jeep Compass

REKLAMA

Pozostałe układy, służące zmniejszeniu toksyczności spalin znajdziemy w układzie wydechowym samochodu. Mimo że w silnikach Diesla emisja tlenku węgla CO oraz węglowodorów nie jest najistotniejszym problemem, to również konstrukcje z zapłonem samoczynnym wyposażone są w utleniające reaktory katalityczne. Ze względu na konieczność ich pracy w podwyższonej temperaturze, są one montowane jak najbliżej kolektora wydechowego. W niektórych przypadkach reaktor utleniający może służyć jako podgrzewacz spalin, pomagający w samooczyszczaniu się filtra cząstek stałych.

Właśnie ów filtr eliminuje szkodliwe cząstki stałe i ma on budowę zbliżoną do konwencjonalnego katalizatora, jednak w jego przypadku kanały w rdzeniu filtra nie są przelotowe, co zmusza spaliny do osiadania na porowatych ściankach rdzenia. Wymusza to konieczność okresowego oczyszczania filtra, co w filtrach bezobsługowych przebiega przez podniesienia temperatury spalin, a w konstrukcjach typu FAP wymaga dozowania specjalnego środka, wspomagającego dopalanie cząsteczek sadzy.

Zobacz również: Straż miejska nie ma prawa używać fotoradarów

Do eliminacji tlenków azotu stosowane są konwertery zasobnikowe, które gromadzą tlenki i okresowo zamieniają go na drodze reakcji chemicznej w czysty azot. Możemy się również spotkać z konstrukcjami typu SCR, które do redukcji NOx-ów używają wodnego roztworu mocznika o handlowej nazwie AdBlue. Oba systemy regulowane są za pomocą, niespotykanej dotąd w silnikach Diesla, szerokopasmowej sondy lambda.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zmiany dla kierowców w 2024 r. Lista jest długa. Szykuje się kolejna rewolucja w przepisach

    Pojawią się strefy czystego transportu, konfiskata samochodu pijanych kierowców oraz obowiązkowa kamera na kierownicy i czarna skrzynka w aucie. A to dopiero początek zmian dla kierowców, które przyniesie 366 dni 2024 r. W tym materiale znajdziesz pełną listę nowości.

    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    REKLAMA

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    REKLAMA

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    REKLAMA