REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób oczyszczane są spaliny w silnikach Diesla?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Audi A8, fot. Newspress
Audi A8, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze nie tak dawno silnik z zapłonem samoczynnym kojarzył się chmurami czarnego dymu, wydobywającymi się z układu wydechowego. Postęp w konstrukcji tego typu jednostek napędowych sprawił, że obecnie nie odbiegają one poziomem czystości spalin od najlepszych silników benzynowych.

REKLAMA

Podstawowymi i najbardziej niebezpiecznymi produktami procesu spalania w silnikach Diesla są tlenki azotu NOx oraz tzw. cząstki stałe. Mechanizmy ich powstawania są różne. Tlenki azotu emitowane są na skutek wysokiej temperatury spalania ubogich mieszanek, a jak wiadomo silniki z zapłonem samoczynnym w każdych warunkach pracują przy współczynniku lambda większym od 1. Ich szkodliwa działalność polega na drażniącym wpływie na błony śluzowe organizmów.

REKLAMA

Cząstki stałe powstają natomiast w wyniku niezupełnego i niecałkowitego spalania z powodu nierównomiernego rozdziału mieszanki w komorze spalania. Są one bardzo małe i mają zdolność łączenia się ze związkami azotu, siarki oraz ciężkich węglowodorów aromatycznych, przez co mogą się przyczynić do powstawania nowotworów. Zmniejszenie emisji szkodliwych składników spalin może się odbywać na drodze udoskonalenia konstrukcji wewnętrznej silnika i zoptymalizowania przebiegu procesu spalania oraz obniżenia temperatury w komorze spalania. Do czynników wewnętrznych zaliczamy zatem np. turbodoładowanie, układy wtryskowe o wysokim ciśnieniu tłoczenia lub zawory recyrkulacji spalin EGR.

Zobacz również: Nowy Jeep Compass

REKLAMA

Pozostałe układy, służące zmniejszeniu toksyczności spalin znajdziemy w układzie wydechowym samochodu. Mimo że w silnikach Diesla emisja tlenku węgla CO oraz węglowodorów nie jest najistotniejszym problemem, to również konstrukcje z zapłonem samoczynnym wyposażone są w utleniające reaktory katalityczne. Ze względu na konieczność ich pracy w podwyższonej temperaturze, są one montowane jak najbliżej kolektora wydechowego. W niektórych przypadkach reaktor utleniający może służyć jako podgrzewacz spalin, pomagający w samooczyszczaniu się filtra cząstek stałych.

Właśnie ów filtr eliminuje szkodliwe cząstki stałe i ma on budowę zbliżoną do konwencjonalnego katalizatora, jednak w jego przypadku kanały w rdzeniu filtra nie są przelotowe, co zmusza spaliny do osiadania na porowatych ściankach rdzenia. Wymusza to konieczność okresowego oczyszczania filtra, co w filtrach bezobsługowych przebiega przez podniesienia temperatury spalin, a w konstrukcjach typu FAP wymaga dozowania specjalnego środka, wspomagającego dopalanie cząsteczek sadzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Straż miejska nie ma prawa używać fotoradarów

Do eliminacji tlenków azotu stosowane są konwertery zasobnikowe, które gromadzą tlenki i okresowo zamieniają go na drodze reakcji chemicznej w czysty azot. Możemy się również spotkać z konstrukcjami typu SCR, które do redukcji NOx-ów używają wodnego roztworu mocznika o handlowej nazwie AdBlue. Oba systemy regulowane są za pomocą, niespotykanej dotąd w silnikach Diesla, szerokopasmowej sondy lambda.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA