REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa przepływomierz?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Citroën Xara, fot. Newspress
Citroën Xara, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Pomiar ilości pobieranego przez silnik powietrza ma ogromne znaczenie dla doboru odpowiedniej dawki paliwa. We współczesnych silnikach spalinowych tę odpowiedzialną rolę spełnia czujnik przepływu, zwany przepływomierzem.

Konieczność pomiaru ilości zasysanego do komory spalania powietrza pojawiła się wraz z wprowadzeniem do produkcji silników z wtryskiem paliwa. Na podstawie tego pomiaru jednostka sterująca silnikiem jest w stanie dobrać ilość wtryskiwanego paliwa w taki sposób, aby skład mieszanki był jak najbardziej zbliżony do stechiometrycznego. Regulacja wielkości dawki jest wykonywana poprzez zmianę czasu otwarcia wtryskiwacza i zależy ona od sygnału, jaki sterownik odbierze z czujnika przepływu. Czas wtrysku dobierany jest na bieżąco, na podstawie specjalnych map, zapisanych w pamięci sterownika.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak zmniejszyć toksyczność spalin w silniku benzynowym?

Mimo tej samej funkcji, przepływomierze mogą mieć różną budowę oraz odmienne sposoby wykonywania pomiarów. Najstarsze rozwiązania opierały się na układzie łączącym coś w rodzaju przepustnicy z czujnikiem temperatury oraz potencjometrem. Wychylenie klapy przepustnicy, zależne od natężenia przepływu powietrza, wywołuje zmianę oporności potencjometru, co jest odpowiednio interpretowane przez sterownik silnika, dzięki czemu możliwe jest odpowiednie dobranie czasu wtrysku. Niestety przepływomierze o konstrukcji klapowej okazały się dość zawodne i obecnie są rzadko spotykane.

Nowsze generacje czujników przepływu wyposażone są w przepływomierze typu „hot-wire” lub „hot-film”. W uproszczeniu wykorzystuje on rozgrzany drucik, który jest ochładzany przez przepływające powietrze. Pomiar przepływu odbywa się poprzez interpretację wartości prądu, który jest potrzebny do utrzymania temperatury rozgrzanego opornika. Tego typu rozwiązanie nie wymaga stosowania dodatkowego czujnika temperatury, ale jego budowa jest dość delikatna i podatna na uszkodzenia pochodzące od drgań oraz wszelkich zanieczyszczeń, które dostają się do układu dolotowego.

REKLAMA

Zobacz również: Co może być przyczyną nierównej pracy silnika?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdecydowanie najbardziej skomplikowanym układem pomiaru ilości powietrza jest stosowany przez japońskich konstruktorów czujnik typu Vortex. Jego działanie opiera się na generowaniu drgań w układzie dolotowym i pomiarze zmian w przebiegu fali dźwiękowej, powodowanej przez przepływające powietrze. Zaletą tego rozwiązania jest najwyższa dokładność pomiaru, jednak złożona konstrukcja ogranicza popularność jego stosowania. Dość często spotykanym rozwiązaniem jest zastąpienie czujnika przepływu tzw. MAP-sensorem, działającym równolegle z czujnikiem temperatury powietrza. MAP-sensor mierzy podciśnienie w kolektorze ssącym i na tej podstawie sterownik silnika dobiera optymalną dawkę paliwa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA