REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa przepływomierz?

Łukasz Krasowski
Citroën Xara, fot. Newspress
Citroën Xara, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Pomiar ilości pobieranego przez silnik powietrza ma ogromne znaczenie dla doboru odpowiedniej dawki paliwa. We współczesnych silnikach spalinowych tę odpowiedzialną rolę spełnia czujnik przepływu, zwany przepływomierzem.

Konieczność pomiaru ilości zasysanego do komory spalania powietrza pojawiła się wraz z wprowadzeniem do produkcji silników z wtryskiem paliwa. Na podstawie tego pomiaru jednostka sterująca silnikiem jest w stanie dobrać ilość wtryskiwanego paliwa w taki sposób, aby skład mieszanki był jak najbardziej zbliżony do stechiometrycznego. Regulacja wielkości dawki jest wykonywana poprzez zmianę czasu otwarcia wtryskiwacza i zależy ona od sygnału, jaki sterownik odbierze z czujnika przepływu. Czas wtrysku dobierany jest na bieżąco, na podstawie specjalnych map, zapisanych w pamięci sterownika.

REKLAMA

Zobacz również: Jak zmniejszyć toksyczność spalin w silniku benzynowym?

REKLAMA

Mimo tej samej funkcji, przepływomierze mogą mieć różną budowę oraz odmienne sposoby wykonywania pomiarów. Najstarsze rozwiązania opierały się na układzie łączącym coś w rodzaju przepustnicy z czujnikiem temperatury oraz potencjometrem. Wychylenie klapy przepustnicy, zależne od natężenia przepływu powietrza, wywołuje zmianę oporności potencjometru, co jest odpowiednio interpretowane przez sterownik silnika, dzięki czemu możliwe jest odpowiednie dobranie czasu wtrysku. Niestety przepływomierze o konstrukcji klapowej okazały się dość zawodne i obecnie są rzadko spotykane.

Nowsze generacje czujników przepływu wyposażone są w przepływomierze typu „hot-wire” lub „hot-film”. W uproszczeniu wykorzystuje on rozgrzany drucik, który jest ochładzany przez przepływające powietrze. Pomiar przepływu odbywa się poprzez interpretację wartości prądu, który jest potrzebny do utrzymania temperatury rozgrzanego opornika. Tego typu rozwiązanie nie wymaga stosowania dodatkowego czujnika temperatury, ale jego budowa jest dość delikatna i podatna na uszkodzenia pochodzące od drgań oraz wszelkich zanieczyszczeń, które dostają się do układu dolotowego.

Zobacz również: Co może być przyczyną nierównej pracy silnika?

Zdecydowanie najbardziej skomplikowanym układem pomiaru ilości powietrza jest stosowany przez japońskich konstruktorów czujnik typu Vortex. Jego działanie opiera się na generowaniu drgań w układzie dolotowym i pomiarze zmian w przebiegu fali dźwiękowej, powodowanej przez przepływające powietrze. Zaletą tego rozwiązania jest najwyższa dokładność pomiaru, jednak złożona konstrukcja ogranicza popularność jego stosowania. Dość często spotykanym rozwiązaniem jest zastąpienie czujnika przepływu tzw. MAP-sensorem, działającym równolegle z czujnikiem temperatury powietrza. MAP-sensor mierzy podciśnienie w kolektorze ssącym i na tej podstawie sterownik silnika dobiera optymalną dawkę paliwa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA