REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa skrzynia CVT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Nieograniczoną ilość przełożeń ma skrzynia bezstopniowa typu CVT
Nieograniczoną ilość przełożeń ma skrzynia bezstopniowa typu CVT

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z zasadniczych wad tłokowego silnika spalinowego jest dość ograniczony zakres prędkości obrotowych, przy których może on efektywnie pracować. W tym celu konieczne jest stosowanie przekładni o określonej ilości biegów. Rozwiązaniem, które ma nieograniczoną ilość przełożeń jest skrzynia bezstopniowa typu CVT.

W teorii przekładnia CVT ma niemal same zalety. Przede wszystkim pozwala na utrzymywanie stałej prędkości obrotowej silnika, który może pracować w zakresie swojej największej sprawności, co wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie, podobnie jak klasyczny „automat”, skrzynia bezstopniowa zwalania kierowcę z obowiązku zmiany przełożeń, zwiększając tym samym komfort jazdy. Nie bez znaczenia jest również fakt, że CVT przenosi moment obrotowy bez żadnych przerw. Wszystko to przy mniej skomplikowanej budowie samej skrzyni, w porównaniu do konstrukcji opierającej się na przekładniach planetarnych.

REKLAMA

Zobacz również: Jaka jest rzeczywista moc silnika?

REKLAMA

W przekładnię bezstopniową wyposażonych jest obecnie większość skuterów, w przypadku, których sprawdza się ona bardzo dobrze. Dlaczego więc, mimo ponad 50-letniej historii CVT, jego zastosowanie w samochodach osobowych jest znacznie rzadziej spotykane? Problem tkwi w tym, że w ich przypadku przekładnia musi przenieść, nieporównywalnie większe, niż w jednośladach, wartości momentu obrotowego.

Najważniejsze elementy skrzyni CVT to para stożkowych kół o zmiennej średnicy, nazywanych wariatorem. Koła mają jedenastostopniowy kąt zbieżności klina i jedno z nich zamontowane jest na wałku sprzęgłowym, a drugie na wałku zdawczym. Dzięki zastosowaniu układu hydraulicznego koła mogą się osiowo zsuwać i rozsuwać, co powoduje zmianę przełożenia. Do przenoszenia momentu obrotowego z jednego koła na drugie służy specjalny stalowy pas.

Jeszcze dalej posunęła się firma Audi, która zastąpiła pas czternastorzędowym łańcuchem drabinkowym. Ma on niezwykle misterną konstrukcję, bowiem przy masie około 1,7 kg posiada aż 1024 ogniwa, połączone 73 parami sworzni. Niestety skrzynia nazwana Multitronic słynie również z dość awaryjnego sterownika przekładni, przez co jest znacznie mniej popularna, niż konkurencyjna automatyczna skrzynia Audi – Tiptronic.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wybrać silnik elektryczny?

Jak wspomniano na początku, przekładnia bezstopniowa pozwala na utrzymanie stałej prędkości obrotowej silnika. Ta zaleta jest dla niektórych również największą wadą CVT. Taka charakterystyka pracy daje wrażenie podobne jak silnik elektryczny i odbiera resztki przyjemności z jazdy. Na minus skrzyni bezstopniowej przemawia również fakt, że dużą część tego, co zyskujemy, eksploatując optymalne zakresy prędkości obrotowej silnika, przekładnia traci przez zjawisko tarcia wewnątrz niej, więc zużycie paliwa pozostaje na podobnym poziomie, jak przy ręcznej skrzyni biegów.

Zobacz też: W jaki sposób oczyszczane są spaliny w silnikach Diesla?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA