REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa skrzynia CVT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Nieograniczoną ilość przełożeń ma skrzynia bezstopniowa typu CVT
Nieograniczoną ilość przełożeń ma skrzynia bezstopniowa typu CVT

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z zasadniczych wad tłokowego silnika spalinowego jest dość ograniczony zakres prędkości obrotowych, przy których może on efektywnie pracować. W tym celu konieczne jest stosowanie przekładni o określonej ilości biegów. Rozwiązaniem, które ma nieograniczoną ilość przełożeń jest skrzynia bezstopniowa typu CVT.

W teorii przekładnia CVT ma niemal same zalety. Przede wszystkim pozwala na utrzymywanie stałej prędkości obrotowej silnika, który może pracować w zakresie swojej największej sprawności, co wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie, podobnie jak klasyczny „automat”, skrzynia bezstopniowa zwalania kierowcę z obowiązku zmiany przełożeń, zwiększając tym samym komfort jazdy. Nie bez znaczenia jest również fakt, że CVT przenosi moment obrotowy bez żadnych przerw. Wszystko to przy mniej skomplikowanej budowie samej skrzyni, w porównaniu do konstrukcji opierającej się na przekładniach planetarnych.

REKLAMA

Zobacz również: Jaka jest rzeczywista moc silnika?

REKLAMA

W przekładnię bezstopniową wyposażonych jest obecnie większość skuterów, w przypadku, których sprawdza się ona bardzo dobrze. Dlaczego więc, mimo ponad 50-letniej historii CVT, jego zastosowanie w samochodach osobowych jest znacznie rzadziej spotykane? Problem tkwi w tym, że w ich przypadku przekładnia musi przenieść, nieporównywalnie większe, niż w jednośladach, wartości momentu obrotowego.

Najważniejsze elementy skrzyni CVT to para stożkowych kół o zmiennej średnicy, nazywanych wariatorem. Koła mają jedenastostopniowy kąt zbieżności klina i jedno z nich zamontowane jest na wałku sprzęgłowym, a drugie na wałku zdawczym. Dzięki zastosowaniu układu hydraulicznego koła mogą się osiowo zsuwać i rozsuwać, co powoduje zmianę przełożenia. Do przenoszenia momentu obrotowego z jednego koła na drugie służy specjalny stalowy pas.

Jeszcze dalej posunęła się firma Audi, która zastąpiła pas czternastorzędowym łańcuchem drabinkowym. Ma on niezwykle misterną konstrukcję, bowiem przy masie około 1,7 kg posiada aż 1024 ogniwa, połączone 73 parami sworzni. Niestety skrzynia nazwana Multitronic słynie również z dość awaryjnego sterownika przekładni, przez co jest znacznie mniej popularna, niż konkurencyjna automatyczna skrzynia Audi – Tiptronic.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wybrać silnik elektryczny?

Jak wspomniano na początku, przekładnia bezstopniowa pozwala na utrzymanie stałej prędkości obrotowej silnika. Ta zaleta jest dla niektórych również największą wadą CVT. Taka charakterystyka pracy daje wrażenie podobne jak silnik elektryczny i odbiera resztki przyjemności z jazdy. Na minus skrzyni bezstopniowej przemawia również fakt, że dużą część tego, co zyskujemy, eksploatując optymalne zakresy prędkości obrotowej silnika, przekładnia traci przez zjawisko tarcia wewnątrz niej, więc zużycie paliwa pozostaje na podobnym poziomie, jak przy ręcznej skrzyni biegów.

Zobacz też: W jaki sposób oczyszczane są spaliny w silnikach Diesla?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA