REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volkswagen Polo: Nowe zasady starej gry

Michał Karczewski
Volkswagen Polo przód Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo przód Fot. Maciek Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Każda kolejna generacja Polo budzi zainteresowanie, mimo że w wyglądzie tego auta zmienia się niewiele. Co nowego słychać w technice i wnętrzu Samochodu Roku 2010 sprawdziliśmy w naszym teście.

Polo jest przykładem miejskiego auta, o którym śmiało można powiedzieć, że odniosło ogromny międzynarodowy sukces. To samochód, który zapracował sobie na dobrą markę i renomę, a o jego popularności można przekonać się chociażby patrząc na obraz polskich dróg, na których tych aut nie brakuje. W zeszłym roku na rynku zadebiutowała piata już generacja miejskiego przeboju z Wolfsburga i od razu zyskała przychylność klientów oraz uznanie jurorów prestiżowego konkursu Car of The Year. Bryła auta to nie rewolucja, a ewolucja poprzedniej generacji. Auto nawiązuje teraz bardziej do najnowszego wcielenia Golfa. Podobny przód z wydatnym spojlerem oraz ciemnym wnętrzem reflektorów sprawia, że z daleka można to auto pomylić z większym bratem - i takie musiało być założenie stylistów. Klasyczna linia hatchbacka z mocno ściętym tyłem zapewnia mu ponadczasowość.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Volkswagen Polo

W środku siedzi się wygodnie, a miejsca z przodu jest pod dostatkiem. Przednie fotele są sprężyste i zapewniają dobry komfort, mimo że nie są specjalnie mocno profilowane. Tylna kanapa w pełni zadowoli jedynie dwójkę dzieci, jednak na krótkiej trasie osoby których wzrost nie przekracza 180 cm, również nie będą szczególnie narzekać. Producent zastosował ciekawe rozwiązanie mające na celu zwiększenie przestrzeni na nogi. Siedzisko kanapy zostało zamontowane pod dużym kątem, dzięki czemu z tyłu siedzi się głębiej, a kolana osób średniego wzrostu nie zbijają się w oparcia przednich foteli. To co zwraca największą uwagę we wnętrzu małego Volkswagena to jakość z jaką zostało wykonane. Wszelkie materiały tapicerskie oraz te, z których wykonano deskę rozdzielczą są świetnej jakości. Kierownicę obito przyjemną w dotyku skórą o fakturze podobnej do tej z Golfa.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Nowy Volkswagen Crafter

REKLAMA

Wszystko jest porządnie zmontowane, i ma się wrażenie że to naprawdę auto na lata. Desing charakterystyczny dla Volkswagena. Wszystko jest proste, klasyczne i bez stylistycznych fajerwerków. Ergonomia bez zarzutu. Zestaw zegarów jest bardzo czytelny. Między dużym prędkościomierzem i obrotomierzem zastosowano elektroniczny wyświetlacz komputera i wskaźnik paliwa. Brakuje jednak wskaźnika temperatury silnika. Białe podświetlenie zegarów sprawdza się świetnie, jednak kolorów we wnętrzu jest trochę zbyt dużo, bo przełączniki panelu centralnego świecą na czerwono, a wyświetlacz radia na niebiesko. W testowanej wersji Comfortline brakowało sterowania systemem audio z kierownicy. Poza tym młodzi użytkownicy z pewnością skrzywią się na brak łącza USB. Ogólnie wszystko jest dokładnie tam gdzie się tego oczekuje. Widoczność z wnętrza jest dobra, jednak kierowcy we znaki dadzą się zbyt małe lusterka zewnętrzne. Bagażnik posiada podwójną podłogę, a jego pojemność jest wystarczająca jak na miejskie auto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawieszenie i układ kierowniczy „polówki” wyznacza kierunki w klasie małych samochodów. Podwozie tego auta było wcześniej testowane w najnowszej generacji Ibizy, gdzie również sprawdziło się znakomicie. Cechą charakterystyczną jest to, że auto prowadzi się bardzo pewnie i to nawet przy wysokich prędkościach. Nie jest również zbyt wrażliwe na podmuchy wiatru. Układ kierowniczy jest bezpośredni i dobrze skalibrowany. Całość daje naprawdę duże poczucie bezpieczeństwa czynnego. Z pewnością to auto prowadzi się lepiej nic nie jeden większy samochód innej marki. Zawieszenie ma raczej twardą charakterystykę. Jest „po niemiecku” sztywne, jednak zapewnia tez wystarczający komfort. Testowane auto było wyposażone w dostępny za dopłata system ESP.

Zobacz też: Test Volkswagen Cross Polo: Ulubieniec surferów

Pod maska testowanego Polo pracował nowy silnik wysokoprężny o pojemności 1598 cm3. Ta jednostka oferowana jest w trzech wariantach mocy. Do testów otrzymaliśmy najsłabszy z nich, mający 75 koni. Motor wyposażono w filtr cząstek stałych i wtrysk Common Rail, rezygnując tym samym z legendarnych pompowtryskiwaczy. Nie zmieniono jednak oznaczenia. To nadal słynne TDI. Jedynie w folderach reklamowych znajdziemy dopisek CR. Ci którzy lubili tradycyjny klekot silników tego typu, również w przypadku nowej jednostki nie będą zawiedzeni. Nie jest dużo ciszej. Samochód z tym motorem nie jest również demonem prędkości ani przyśpieszeń, ale przy takiej mocy to raczej nie dziwi. Całość wystarczy jednak do sprawnego poruszania się po mieście, a jazda w trasie z prędkościami do 130 km/h również nie stanowi problemu. Motor odwdzięcza się za to niskim spalaniem. Przy ciągłym staniu w miejskich korkach średnie zużycie paliwa dochodzi do 7,5 litra, ale przy jeździe mieszanej waha się w granicach 6,1 - 6,3. W równomiernie pokonywanej trasie spokojnie można utrzymać chwilowe spalanie na poziomie około 4 litrów. Do przeniesienia napędu użyto pięciobiegowej manualnej skrzyni. Ma ona krótki skok i jest precyzyjna, jednak wbicie poszczególnych biegów wymaga zbyt dużej siły.

Zobacz też: Test: Volkswagen Golf VI: co dziś znaczy 1,4?

Polo to auto, które od lat pracuje na swój wizerunek i z pewnością również piąte wcielenie tego samochodu znajdzie wielu nabywców, chociażby wśród tych którzy jeździli poprzednimi generacjami. Jeśli komuś podoba się Golf, a jest dla niego zbyt drogi, spokojnie może sięgnąć po najnowszą generację Polo. Auto ma wprawdzie więcej niedociągnięć niż większy brat, ale i tak jest niezwykle atrakcyjną propozycją w kasie małych aut, prezentującą pod wieloma względami poziom wyższy od konkurencji. Aby stać się właścicielem „mini Golfa” należy przygotować 43 340 zł na podstawową, pięciodrzwiową wersję. Testowana opcja 1.6 TDI Comfortline to wydatek około 55 tysięcy. Nasz egzemplarz posiadał ponadto bogate wyposażenie dodatkowe w postaci między innymi systemu ESP, klimatyzacji Climatic, skórzanej kierownicy czy przedniego podłokietnika.

Volkswagen Polo przód/bok Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo tył Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo przód/bok Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo tylna kanapa Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo przednie fotele Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo tablica przyrządów Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo deska rozdzielcza Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo bagażnik Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo bagażnik Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo przód Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo tył Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo przód Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo silnik Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo bok Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo tył Fot. Maciek Medyj
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA