REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volkswagen Polo: Nowe zasady starej gry

Michał Karczewski
Volkswagen Polo przód Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo przód Fot. Maciek Medyj

REKLAMA

REKLAMA

Każda kolejna generacja Polo budzi zainteresowanie, mimo że w wyglądzie tego auta zmienia się niewiele. Co nowego słychać w technice i wnętrzu Samochodu Roku 2010 sprawdziliśmy w naszym teście.

Polo jest przykładem miejskiego auta, o którym śmiało można powiedzieć, że odniosło ogromny międzynarodowy sukces. To samochód, który zapracował sobie na dobrą markę i renomę, a o jego popularności można przekonać się chociażby patrząc na obraz polskich dróg, na których tych aut nie brakuje. W zeszłym roku na rynku zadebiutowała piata już generacja miejskiego przeboju z Wolfsburga i od razu zyskała przychylność klientów oraz uznanie jurorów prestiżowego konkursu Car of The Year. Bryła auta to nie rewolucja, a ewolucja poprzedniej generacji. Auto nawiązuje teraz bardziej do najnowszego wcielenia Golfa. Podobny przód z wydatnym spojlerem oraz ciemnym wnętrzem reflektorów sprawia, że z daleka można to auto pomylić z większym bratem - i takie musiało być założenie stylistów. Klasyczna linia hatchbacka z mocno ściętym tyłem zapewnia mu ponadczasowość.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Volkswagen Polo

W środku siedzi się wygodnie, a miejsca z przodu jest pod dostatkiem. Przednie fotele są sprężyste i zapewniają dobry komfort, mimo że nie są specjalnie mocno profilowane. Tylna kanapa w pełni zadowoli jedynie dwójkę dzieci, jednak na krótkiej trasie osoby których wzrost nie przekracza 180 cm, również nie będą szczególnie narzekać. Producent zastosował ciekawe rozwiązanie mające na celu zwiększenie przestrzeni na nogi. Siedzisko kanapy zostało zamontowane pod dużym kątem, dzięki czemu z tyłu siedzi się głębiej, a kolana osób średniego wzrostu nie zbijają się w oparcia przednich foteli. To co zwraca największą uwagę we wnętrzu małego Volkswagena to jakość z jaką zostało wykonane. Wszelkie materiały tapicerskie oraz te, z których wykonano deskę rozdzielczą są świetnej jakości. Kierownicę obito przyjemną w dotyku skórą o fakturze podobnej do tej z Golfa.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Nowy Volkswagen Crafter

REKLAMA

Wszystko jest porządnie zmontowane, i ma się wrażenie że to naprawdę auto na lata. Desing charakterystyczny dla Volkswagena. Wszystko jest proste, klasyczne i bez stylistycznych fajerwerków. Ergonomia bez zarzutu. Zestaw zegarów jest bardzo czytelny. Między dużym prędkościomierzem i obrotomierzem zastosowano elektroniczny wyświetlacz komputera i wskaźnik paliwa. Brakuje jednak wskaźnika temperatury silnika. Białe podświetlenie zegarów sprawdza się świetnie, jednak kolorów we wnętrzu jest trochę zbyt dużo, bo przełączniki panelu centralnego świecą na czerwono, a wyświetlacz radia na niebiesko. W testowanej wersji Comfortline brakowało sterowania systemem audio z kierownicy. Poza tym młodzi użytkownicy z pewnością skrzywią się na brak łącza USB. Ogólnie wszystko jest dokładnie tam gdzie się tego oczekuje. Widoczność z wnętrza jest dobra, jednak kierowcy we znaki dadzą się zbyt małe lusterka zewnętrzne. Bagażnik posiada podwójną podłogę, a jego pojemność jest wystarczająca jak na miejskie auto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawieszenie i układ kierowniczy „polówki” wyznacza kierunki w klasie małych samochodów. Podwozie tego auta było wcześniej testowane w najnowszej generacji Ibizy, gdzie również sprawdziło się znakomicie. Cechą charakterystyczną jest to, że auto prowadzi się bardzo pewnie i to nawet przy wysokich prędkościach. Nie jest również zbyt wrażliwe na podmuchy wiatru. Układ kierowniczy jest bezpośredni i dobrze skalibrowany. Całość daje naprawdę duże poczucie bezpieczeństwa czynnego. Z pewnością to auto prowadzi się lepiej nic nie jeden większy samochód innej marki. Zawieszenie ma raczej twardą charakterystykę. Jest „po niemiecku” sztywne, jednak zapewnia tez wystarczający komfort. Testowane auto było wyposażone w dostępny za dopłata system ESP.

Zobacz też: Test Volkswagen Cross Polo: Ulubieniec surferów

Pod maska testowanego Polo pracował nowy silnik wysokoprężny o pojemności 1598 cm3. Ta jednostka oferowana jest w trzech wariantach mocy. Do testów otrzymaliśmy najsłabszy z nich, mający 75 koni. Motor wyposażono w filtr cząstek stałych i wtrysk Common Rail, rezygnując tym samym z legendarnych pompowtryskiwaczy. Nie zmieniono jednak oznaczenia. To nadal słynne TDI. Jedynie w folderach reklamowych znajdziemy dopisek CR. Ci którzy lubili tradycyjny klekot silników tego typu, również w przypadku nowej jednostki nie będą zawiedzeni. Nie jest dużo ciszej. Samochód z tym motorem nie jest również demonem prędkości ani przyśpieszeń, ale przy takiej mocy to raczej nie dziwi. Całość wystarczy jednak do sprawnego poruszania się po mieście, a jazda w trasie z prędkościami do 130 km/h również nie stanowi problemu. Motor odwdzięcza się za to niskim spalaniem. Przy ciągłym staniu w miejskich korkach średnie zużycie paliwa dochodzi do 7,5 litra, ale przy jeździe mieszanej waha się w granicach 6,1 - 6,3. W równomiernie pokonywanej trasie spokojnie można utrzymać chwilowe spalanie na poziomie około 4 litrów. Do przeniesienia napędu użyto pięciobiegowej manualnej skrzyni. Ma ona krótki skok i jest precyzyjna, jednak wbicie poszczególnych biegów wymaga zbyt dużej siły.

Zobacz też: Test: Volkswagen Golf VI: co dziś znaczy 1,4?

Polo to auto, które od lat pracuje na swój wizerunek i z pewnością również piąte wcielenie tego samochodu znajdzie wielu nabywców, chociażby wśród tych którzy jeździli poprzednimi generacjami. Jeśli komuś podoba się Golf, a jest dla niego zbyt drogi, spokojnie może sięgnąć po najnowszą generację Polo. Auto ma wprawdzie więcej niedociągnięć niż większy brat, ale i tak jest niezwykle atrakcyjną propozycją w kasie małych aut, prezentującą pod wieloma względami poziom wyższy od konkurencji. Aby stać się właścicielem „mini Golfa” należy przygotować 43 340 zł na podstawową, pięciodrzwiową wersję. Testowana opcja 1.6 TDI Comfortline to wydatek około 55 tysięcy. Nasz egzemplarz posiadał ponadto bogate wyposażenie dodatkowe w postaci między innymi systemu ESP, klimatyzacji Climatic, skórzanej kierownicy czy przedniego podłokietnika.

Volkswagen Polo przód/bok Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo tył Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo przód/bok Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo tylna kanapa Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo przednie fotele Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo tablica przyrządów Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo deska rozdzielcza Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo bagażnik Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo bagażnik Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo przód Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo tył Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo przód Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo silnik Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo bok Fot. Maciek Medyj
Volkswagen Polo tył Fot. Maciek Medyj
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA