REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw

Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw
Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw
MICHAL KONDROWSKI
Materiały prasowe Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Nowa hybryda Toyoty w poliftingowej Corolli potrafi przez 80 proc. czasu jeździć na silniku elektrycznym. Tak wynika z naszego testu.
rozwiń >

5. generacji hybrydy i 20 mln sprzedanych aut

Nowa hybryda Toyoty? To hasło raczej nikogo nie zaskoczy. Toyota produkuje silniki spalinowo-elektryczne od 25 lat. W tym czasie stworzyła pięć generacji napędu i sprzedała w sumie 20 milionów sztuk tego typu jednostek. Dziś aż 68 proc. nowych Toyot korzysta z elektrycznego wspomagacza napędu. W nowości z Japonii zaskoczyć może jednak coś innego. Bo 5. generacja hybrydy Toyoty to mistrz oszczędności. I słowo mistrz nie jest użyte na wyrost.

REKLAMA

Nowa hybryda Toyoty: wyższa moc i niższe... spalanie

REKLAMA

Najnowsza hybryda w chwili obecnej szczególnie dotyczy Corolli. To m.in. w niej zadebiutuje. Zmodyfikowany będzie nie tylko układ oparty o silnik 2.0. Modernizację otrzyma również słabsza wersja 1.8 HSD. Jej moc? Ta wzrośnie prawdopodobnie do 140 koni mechanicznych (były 122 konie). Prawdopodobnie, bo wersja cały czas przechodzi testy homologacyjne. Tak czy tak wzrost mocy skróci czas sprintu do pierwszej setki do 9,2 sek. A jednocześnie... spadnie spalanie.

Przedstawiciele Toyoty przewidują, że zapotrzebowanie na paliwo może być niższe nawet o 0,5 litra na 100 km w stosunku do modelu sprzed liftingu. To oznaczałoby średnie spalanie według normy WLTP utrzymujące się na poziomie 3,9 litra. Na razie to jednak wyłącznie spekulacje. Oficjalne dane zostaną opublikowane po zakończeniu europejskich testów homologacyjnych.

Nowa hybryda Toyoty, 5 generacja hybrydy toyoty, hybrydowa corolla, hybryda w corolli

Nowa hybryda Toyoty, 5 generacja hybrydy toyoty, hybrydowa corolla, hybryda w corolli

Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw

Materiały prasowe Toyota

Co się zmieniło w nowej hybrydzie Toyoty?

No dobrze, ale co tak właściwie zmieniło się w poliftingowej Corolli w ramach układu napędowego? 5. generacja hybrydy Toyoty oznacza m.in.:

  • redukcję masy poprzez zastosowanie innych metali do wykonania przekładni oraz bardziej kompaktowego silnika elektrycznego.
  • pojazdy otrzymują mocniejszą baterię litowo-jonową. Teraz ma ona 0,85 kWh pojemności, a nie 0,75. Nadwyżka przydała się podczas kolejnej modyfikacji dotyczącej sposobu rozwijania mocy.
  • przyspieszenie po głębokim naciśnięciu pedału gazu staje się mniej liniowe. Na początku pojawia się większe uderzenie mocy, które utrzymuje się przez większą część cyklu przyspieszania. Wypłaszczenie krzywej osiągów pojawia się później.
  • większa bateria pozwala na zwiększenie udziału silnika elektrycznego w napędzaniu pojazdu. W czasie dynamicznego przyspieszania silnik utrzymuje obroty niższe o 300 do 500 rpm. Skutkiem jest obniżenie hałasu wewnątrz auta o 2,5 dB.

Ciekawostki? Bateria litowo-jonowa w Corolli po liftingu jest aż o 18 kg lżejsza od niklowo-wodorkowej zastosowanej w Aurisie. Poza tym w przypadku układu 1.8 HSD moc silnika elektrycznego wzrosła aż o 23 konie, a do tego za sprawą nowej jednostki sterującej, Japończykom udało się ograniczyć straty energii w układzie napędowym aż o 6 proc. Interesująco wypada też sprawność cieplna benzyniaka. Wynosi 41 proc. i jest raczej zbliżona do jednostek diesla.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Nowa hybryda Toyoty, 5 generacja hybrydy toyoty, hybrydowa corolla, hybryda w corolli

Nowa hybryda Toyoty, 5 generacja hybrydy toyoty, hybrydowa corolla, hybryda w corolli

Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw

Materiały prasowe Toyota

5. generacja hybrydy. Seria drobnych zmian i całkiem imponujący wynik

REKLAMA

O detalach i detalikach, które zostały zmienione przez inżynierów, można opowiadać pewnie godzinami. Tyle że to wiedza, która pewnie nigdy nie przyda się żadnemu użytkownikowi nowej Corolli. Ci chcą mieć konkrety. A konkretami z ich punktu widzenia są wyniki testów drogowych. I my właśnie je mamy! Toyota udostępniła nam jednak nie tylko najnowszą wersję napędu 1.8 HSD zamontowaną pod maską poliftingowej Corolli. Mogliśmy ten układ napędowy porównać z motorami wcześniejszych generacji. W teście pojawiła się Corolla 1.8 HSD sprzed liftingu i Auris 1.8 HSD.

Pewnie nie będzie w tym zaskoczenia, ale najlepiej wypadła nowa hybryda Toyoty. Piąta generacja napędu spalinowo-elektrycznego podczas jazd testowych średnio nawet przez 80 proc. czasu poruszała się na silniku elektrycznym. Przy czym najlepszy wynik to 83 proc., a najsłabszy 77 proc. Co ciekawe, nawet inżynierowie Toyoty nie docenili pełnych możliwości nowej hybrydy. W oficjalnych materiałach marka twierdzi bowiem, że 5. generacja układu może przez "jedynie" 75 proc. czasu jazdy pracować w trybie EV.

Dla porównania 4. generacja napędu zamontowana w Toyocie Corolli sprzed liftingu jeździła na prądzie przez 72 proc. czasu, a Auris (napędzany hybrydą 3. generacji) przez zaledwie 68 proc. 80 proc. osiągnięte przez poliftingową Corollę to zatem świetny wynik. Aż o 12 punktów wyższy od Aurisa.

Nowa hybryda Toyoty, 5 generacja hybrydy toyoty, hybrydowa corolla, hybryda w corolli

Nowa hybryda Toyoty, 5 generacja hybrydy toyoty, hybrydowa corolla, hybryda w corolli

Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw

Materiały prasowe Toyota

Corolla 1.8 HSD po liftingu powinna mniej palić i jest szybsza

Ciekawie wypadły też testy przyspieszenia. Sprint od 0 do 80 km/h zajął Aurisowi 7,7 sekundy. Corolla 1.8 HSD sprzed liftingu jest sporo wolniejsza. Potrzebowała już 8 sekund. Honor uratowała jednak nowa hybryda Toyoty. Zmodernizowana, piąta generacja napędu pozwoliła Corolli hatchback na przyspieszenie do 80 km/h w 7,4 sekundy. I samochód w realnych warunkach drogowych rzeczywiście jest wyczuwalnie bardziej żwawy.

Nowa hybryda Toyoty. Podsumowanie jazd 5. Generacją

80 proc. czasu jazdy na elektryku? Informacja ta jest ważna z dwóch punktów widzenia. Po pierwsze dlatego, że sprawdziliśmy ją podczas jazdy testowych. To nie piękny slogan przedstawiany przez producenta w kolorowym folderze. Po drugie dlatego, że wynik może się stać prawdziwym afrodyzjakiem w czasach, w których ceny benzyny są astronomiczne.

Wartość jednego litra bezołowiowej zaczynająca się od szóstki, od dobrego pół roku nie jest formą żartu, a raczej wyrazem spadku cen... Skoro na razie sytuacja na stacjach paliw nie ma zamiaru się poprawić, coraz mocniej elektryczna i oszczędna, ale nadal hybrydowa Corolla może być spokojna o słupki sprzedaży.

Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw
Materiały prasowe Toyota
Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw
MICHAL KONDROWSKI
Materiały prasowe Toyota
Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw
MICHAL KONDROWSKI
Materiały prasowe Toyota
Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw
Materiały prasowe Toyota
Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw
Materiały prasowe Toyota
Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw
Materiały prasowe Toyota
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA