Nowa Kia Optima GT 2016 - 2.0 T-GDi/245 KM
REKLAMA
REKLAMA
Zmodyfikowane zderzaki (m.in. tylny w kształcie dyfuzora), dwie końcówki układu wydechowego wyprowadzone po bokach, obniżone o 10 mm zawieszenie, osiemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich, czerwone zaciski hamulcowe, reflektory LED, zmodyfikowany wlot powietrza i inna kolorystyka klamek to detale, które nadają eleganckiemu nadwoziu nowej Kii sportowego sznytu.
REKLAMA
Sportowego ducha czuć także we wnętrzu. Do zajęcia miejsca za spłaszczoną u dołu kierownicą zachęcają głęboko wyprofilowane fotele (względem standardowo montowanych w słabszych odmianach Optimy poduszki boczne oparcia fotela są wyższe o 2,59 cm, a siedziska – o 1,44 cm) ozdobione emblematami GT.
Ponadto o odpowiednią atmosferę we wnętrzu dbają m.in. standardowo stosowana czarna podsufitka oraz aluminiowe wstawki na konsoli centralnej i aluminiowe nakładki na pedały.
Zobacz też: Nowa Kia Optima 2016 – cennik
Nowa Kia Optima GT 2016 – nowy silnik 2.0 T-GDi/245 KM
Do napędu Optimy GT posłużył nowy silnik – dwulitrowa, turbodoładowana jednostka z bezpośrednim wtryskiem osiągająca moc maksymalną 245 KM przy 6000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 350 Nm w przedziale od 1350 do 4000 obr/min. Standardowo z napędem współpracuje sześciobiegowa automatyczna przekładnia.
Według danych producenta Optima sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,4 s (7,6 s wersja kombi) i może się rozpędzić do 240 km/h (232 km/h wersja kombi).
Nowa Kia Optima GT 2016 – wrażenia z jazdy
REKLAMA
Jednak mocny silnik i detale stylizacyjne to nie jedyne zmiany względem słabszych odmian Optimy. Wersja GT jest standardowo wyposażona w efektywniejszy układ hamulcowy (zwiększone tarcze wentylowane), obniżone o 1 cm zawieszenie ze zwiększoną siłą tłumienia, adaptacyjne, sterowane elektronicznie amortyzatory i układ kierowniczy z przekładnią zębatkową i sterowaniem elektromechanicznym z silnikiem wspomagania umieszczonym bezpośrednio na listwie zębatkowej (R-MDPS).
Układ napędowy może pracować w trzech trybach – Eco, Normal oraz Sport. Przy czym po wybraniu jednego z trybów zmieniają się – praca układu kierowniczego, praca układu zawieszenia (w trybie Eco jest najbardziej komfortowa), w trybie Sport wyczula się reakcja na gaz, a skrzynia biegów utrzymuje silnik na wyższych obrotach, a ponadto do wnętrza dochodzi głośniejszy niż w pozostałych trybach zmodyfikowany elektronicznie dźwięk pracy jednostki napędowej.
Po wciśnięciu gazu GT ochoczo wyrywa do przodu. Towarzyszy temu emitowany z głośnika szlachetny dźwięk silnika. Podczas prób na przygotowanym torze, Kia dała się poznać jako auto zaskakująco dobrze radzące sobie podczas jazdy w slalomie. Zawieszenie skutecznie utrzymuje auto w ryzach, a układ kierowniczy zapewnia wymaganą w takich sytuacjach precyzję prowadzenia. Podczas jazdy na autostradzie czuć było wyraźny spadek dynamiki po przekroczeniu prędkości ok. 160 km/h. Podsumowując – łowcy wrażeń za kierownicą docenią możliwości GT podczas dynamicznych przejażdżek po krętych odcinkach dróg ale należy się liczyć z tym, że po rozpędzeniu się do wysokich prędkości na autostradzie dynamika przyspieszania wyraźnie osłabnie. Przyznamy, że pod tym względem trochę więcej oczekiwaliśmy od wersji GT.
Nowa Kia Optima GT 2016 – dane techniczne
Silnik
2,0 l / 245 KM T-GDI (benzynowy)
Typ/rodzaj czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany
Pojemność skokowa 2,0 l, 1998 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 86,0 x 86,0 mm
Stopień sprężania 10:1
Maksymalna moc 245 KM (180 kW) przy 6000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm w przedziale 1350-4000 obr/min
Liczba zaworów 16 (4 na cylinder)
Zasilanie bezpośredni wtrysk paliwa
Norma emisji spalin Euro 6
Skrzynia biegów
6-stopniowa automatyczna
Zawieszenie kół
Przednie Niezależne, kolumny MacPherson mocowane do ramy pomocniczej, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów
Tylne Niezależne, podwójne wahacze mocowane do ramy pomocniczej, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów
Hamulce
Z przodu 330, tarczowe wentylowane
Z tyłu 310 mm, tarczowe wentylowane
Koła i ogumienie
Standard 18-calowe obręcze kół lekkich stopów
Opony Michelin Pilot Sport 3 w rozmiarze 235/45 R18
Koło zapasowe Zestaw naprawczy ogumienia
Wymiary (mm) – Optima GT
Zewnętrzne
Długość całkowita 4855
Szerokość całkowita* 1860
Wysokość całkowita 1455
Rozstaw osi 2805
Rozstaw kół z przodu 1597
Rozstaw kół z tyłu 1608
Zwis przedni 965
Zwis tylny 1085
Prześwit 125
*bez lusterek bocznych
Wymiary (mm) – Optima GT kombi
Zewnętrzne
Długość całkowita 4855
Szerokość całkowita* 1860
Wysokość całkowita 1460
Rozstaw osi 2805
Rozstaw kół z przodu 1597
Rozstaw kół z tyłu 1608
Zwis przedni 965
Zwis tylny 1085
Prześwit 125
*bez lusterek bocznych
Pojemności (l)
Sedan Kombi
Zbiornik paliwa 70 70
Bagażnik (VDA) 510 552 / 1686*
*do drugiego rzędu siedzeń / do pierwszego rzędu siedzeń i do dachu
Masy (kg)
Sedan Kombi
Masa własna 1,580 1,605
Dop. masa całkowita 2,120 2,190
Masa przyczepy, hamowanej 1,400 1,400
Masa przyczepy, niehamowanej 700 700
Osiągi
Sedan Kombi
Prędkość maksymalna (km/h) 240 232
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,4 7,6
Elastyczność 60-100 km/h (s) 3,7 3,8
Zużycie paliwa (l/100 km)
Sedan Kombi
Średnie 8,2 8,2
Na trasie 6,1 6,1
W mieście 11,8 11,8
Emisja CO2 (g/km) 191 191
Źródło: Kia
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.