Nowa Kia Optima Sportswagon 2016 – wrażenia z jazdy
REKLAMA
REKLAMA
Na ten moment długo czekał motoryzacyjny światek. Jest to z pewnością jedna z najważniejszych premier motoryzacyjnych roku 2016. Do salonów sprzedaży wjeżdża najnowsza generacja Kii Optimy. Ale tym razem koreański producent zaoferował wersję nadwoziową, której dotąd brakowało – Sportswagon, czyli kombi.
REKLAMA
REKLAMA
O tym, że do debiutu Optimy kombi jest blisko, szeptało się w kuluarach już od zeszłego roku. To właśnie podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2015 r. Kia pokazała światu studyjny model Sportspace, co dziennikarze odebrali jednoznacznie jako zwiastun wprowadzenia do oferty kombi segmentu D. Czyli wersji, której koreański producent nigdy nie miał w ofercie.
Optima Sportswagon ma 485,5 cm długości i 186 cm szerokości. Czyli dokładnie tyle samo co wersja sedan. Jest jednak wysoka na 147 cm, co oznacza, że w stosunku do sedana jest wyższa o 5 mm. Bagażnik wersji Sportswagon ma objętość 552 l (510 l w wersji sedan).
W zależności od wersji wyposażeniowej nowa Kia jest standardowo wyposażona w reflektory halogenowe, ksenonowe lub – co jest nowością w ofercie – reflektory LED z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów.
Zobacz też: Nowa Kia Optima 2016 – cennik
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016 – wnętrze
REKLAMA
Przedział pasażerski nowej Kii Optimy został wykonany z materiałów lepszej jakości niż w modelu schodzącym z rynku. Wyższą jakość widać zwłaszcza w górnych partiach zaprojektowanego na nowo kokpitu. W dolnych – znajdujących się w okolicach nóg, tworzywa są wciąż przeciętne. Niemniej całość sprawia dobre wrażenie, a zwłaszcza nowy system pokładowy z nawigacją będący wyposażeniem standardowym już podstawowej wersji M! W bogatszych odmianach rośnie za to przekątna dotykowego wyświetlacza umieszczonego na górze środkowej konsoli.
Kabina Optimy jest przestronna. Na niedostatek przestrzeni nie będą narzekać nie tylko osoby podróżujące z przodu, ale także pasażerowie tylnej kanapy. Z tyłu nie zabraknie przestrzeni na nogi ani nad głową nawet wysokim pasażerom.
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016 – wrażenia z jazdy
W gamie napędowej nowej Optimy znalazły się trzy jednostki napędowe (cztery z wersją hybrydową).
Podstawowym źródłem napędu jest wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2l który rozwija moc maksymalną 163 KM. Najmocniejszą jednostką w gamie jest nowy, turbodoładowany silnik benzynowy, również o pojemności dwóch litrów, ale rozwijający moc maksymalną 245 KM, zarezerwowany dla wersji GT (o wrażeniach z jazdy piszemy tutaj).
W ofercie znalazła się ponadto jedna jednostka wysokoprężna. Ma pojemność 1,7l i rozwija moc maksymalną 141 KM przy 4000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 340 Nm w zakresie od 1750 do 2500 obr./min. Podczas pierwszych jazd testowych mieliśmy okazję sprawdzić, jak jeździ Optima Sportswagon właśnie z silnikiem Diesla i dwusprzęgłową siedmiobiegową przekładnią DCT.
Według danych producenta 141 konna jednostka rozpędza ważące 1530 kg od 0 do 100 km/h w 11 s. I choć nie jest to wynik oszałamiający, w praktyce Optima z napędem wysokoprężnym i przekładnią DCT okazuje się autem przyjemnym w użytkowaniu.
To zasługa m.in. pracy zespołu napędowego, który z werwą napędza auto w najczęściej użytkowanym zakresie obrotów. Optima nie wykazuje irytującej zwłoki w reakcji na gaz przy ruszaniu z miejsca, chętnie też się rozpędza od 0 do 120 km/h. Tzw. schody zaczynają się powyżej tej prędkości. I mamy tu na myśli wyraźny spadek dynamiki przyspieszania. Ale nie zmienia to faktu, że opisywaną Optimą da się komfortowo podróżować z prędkościami znacznie przekraczającymi 150 km/h. We wnętrzu wciąż jest wtedy cicho, a auto na drodze jest stabilne. Jest to efekt gruntownej - m.in. układu zawieszenia oraz poprawy sztywności nadwozia, czy nowego układu kierowniczego.
Jednak tym, czym nowa Optima ze 141 konną jednostką najbardziej zaskakuje jest znikome wręcz zużycie paliwa. Podczas jazdy po niemieckiej autostradzie z prędkościami między 160, a 180 km/h uzyskaliśmy wynik zużycia paliwa na poziomie 6,4 l na 100 km. To świetny rezultat.
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016 – podsumowanie
Nowa generacja Kii Optimy jest lepsza od poprzedniej w każdym aspekcie. Z jednej strony zastosowano bardziej zaawansowaną technologicznie konstrukcję (z adaptacyjnym zawieszeniem dostępnym dla wersji GT), czy szereg nowych systemów wspomagających kierowcę podczas jazdy (w tym asystent pasa ruchu, nowy system multimedialny, czy system automatycznego parkowania równoległego i prostopadłego), z drugiej poszerzono ofertę o brakujące ogniwo, czyli wersję Sportswagon.
Biorąc pod uwagę powyższe i zerkając w cennik Optimy zestawiając go jednocześnie z bogatym wyposażeniem standardowym (np. tempomat i nawigacja są w standardzie już podstawowej wersji) można rokować, że Optima będzie częściej widywanym modelem na polskich ulicach. Zwłaszcza, że ma teraz dużo większą szansę przekonać do siebie osoby odpowiedzialne za zakup flot.
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016 – dane techniczne
Silniki 2,0 l / 163 KM CVVL (benzynowy)
Typ/rodzaj czterocylindrowy, rzędowy, wolnossący
Pojemność skokowa 2,0 l, 1999 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 81,0 x 97,0 mm
Stopień sprężania 10,3:1
Maksymalna moc 163 KM (120 kW) przy 6500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 196 Nm przy 4800 obr/min
Liczba zaworów 16 (4 na cylinder)
Sterowanie zaworami Zmienne czasy faz rozrządu
Norma emisji spalin Euro 6
2,0 l / 245 KM T-GDI (benzynowy)
Typ/rodzaj czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany
Pojemność skokowa 2,0 l, 1998 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 86,0 x 86,0 mm
Stopień sprężania 10:1
Maksymalna moc 245 KM (180 kW) przy 6000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm w przedziale 1350-4000 obr/min
Liczba zaworów 16 (4 na cylinder)
Zasilanie bezpośredni wtrysk paliwa
Norma emisji spalin Euro 6
1,7 l / 141 KM CRDi (turbodiesel)
Typ/rodzaj DOHC, czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany
Pojemność skokowa 1,7 l, 1685 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 77,2 x 90,0 mm
Stopień sprężania 15,7:1
Maksymalna moc 141 KM (104 kW) przy 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 340 Nm w przedziale 1750-2500 obr/min
Liczba zaworów 16 (4 na cylinder)
Zasilanie bezpośredni wtrysk paliwa common-rail
Norma emisji spalin Euro 6
Skrzynie biegów
2.0 CVVL 1.7 CRDi 2.0 T-GDI
Mechaniczna (MT) 6-bieg. 6-bieg. ---
Automatyczna (AT) 6-bieg. 7DCT 6-bieg.
Zawieszenie kół
Przednie: Niezależne, kolumny MacPherson mocowane do ramy pomocniczej, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów
Tylne: Niezależne, podwójne wahacze mocowane do ramy pomocniczej, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów
Hamulce
Z przodu 300~320 mm, tarczowe wentylowane (330 mm dla 2.0 T-GDI)
Z tyłu 284~300 mm, tarczowe (314 mm, tarczowe wentyl. dla 2.0 T-GDI)
Koła i ogumienie
Standard 16-cali, z lekkich stopów, opony 215/60 R16
Standard, 2.0 T-GDI 18-cali, z lekkich stopów, opony 235/45 R18
Opcja 17-cali, z lekkich stopów, opony, 215/55 R17
18-cali, z lekkich stopów, opony, 235/45 R18
Koło zapasowe Zestaw naprawczy ogumienia
Wymiary (mm)
Zewnętrzne
Długość całkowita 4855
Szerokość całkowita* 1860
Wysokość całkowita* 1,470 (GT 1,460)
Rozstaw osi 2805
Rozstaw kół z przodu 1,607 (GT 1,597)
Rozstaw kół z tyłu 1,614 (GT 1,608)
Zwis przedni 965
Zwis tylny 1085
Prześwit 135 (GT 125)
*bez lusterek bocznych
Pojemności
Zbiornik paliwa 70 l
Bagażnik (VDA) 552 l
Masy (kg)
2.0 CVVL 1.7 CRDi 2.0 T-GDI
MT AT MT AT AT
Masa własna 1,475 1,495 1,545 1,560 1,605
Dop. masa całkowita 2,070 2,090 2,140 2,150 2,190
Masa przyczepy, hamowanej 1,700 1,300 1,800 1,500 1,400
Masa przyczepy, niehamowanej 750 650 750 750 700
Osiągi
Prędkość maksymalna km/h 206 205 200 200 232
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 10,7 10,2 11,1 7,6
Zużycie paliwa (l/100 km)*
Średnie 7,6 7,6 4,4** 4,6** 8,2
Na trasie 5,9 5,9 3,8** 4,2** 6,1
W mieście 10,5 10,4 5,2** 5,2** 11,8
Emisja CO2 (g/km) 174 173 113** 120** 191
*wersji z 16-calowymi kołami, dla modelu 2.0 T-GDI – z 18-calowymi kołami
**z systemem Idle Stop/Go
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.