REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016 – wrażenia z jazdy

Tomasz Korniejew
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia

REKLAMA

REKLAMA

Kia dość długo czekała z gruntowną modernizacją modelu Optima. Jednak, gdy już podjęto decyzję o rozpoczęciu prac nad nową generacją modelu segmentu D, nie można było pominąć wprowadzenia do oferty wersji kombi. I oto jest – nowa Kia Optima Sportswagon.

Na ten moment długo czekał motoryzacyjny światek. Jest to z pewnością jedna z najważniejszych premier motoryzacyjnych roku 2016. Do salonów sprzedaży wjeżdża najnowsza generacja Kii Optimy. Ale tym razem koreański producent zaoferował wersję nadwoziową, której dotąd brakowało – Sportswagon, czyli kombi.

REKLAMA

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016

Kia

Kia

REKLAMA

O tym, że do debiutu Optimy kombi jest blisko, szeptało się w kuluarach już od zeszłego roku. To właśnie podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2015 r. Kia pokazała światu studyjny model Sportspace, co dziennikarze odebrali jednoznacznie jako zwiastun wprowadzenia do oferty kombi segmentu D. Czyli wersji, której koreański producent nigdy nie miał w ofercie.

Optima Sportswagon ma 485,5 cm długości i 186 cm szerokości. Czyli dokładnie tyle samo co wersja sedan. Jest jednak wysoka na 147 cm, co oznacza, że w stosunku do sedana jest wyższa o 5 mm. Bagażnik wersji Sportswagon ma objętość 552 l (510 l w wersji sedan).

W zależności od wersji wyposażeniowej nowa Kia jest standardowo wyposażona w reflektory halogenowe, ksenonowe lub – co jest nowością w ofercie – reflektory LED z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów.

Zobacz też: Nowa Kia Optima 2016 – cennik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016 – wnętrze

REKLAMA

Przedział pasażerski nowej Kii Optimy został wykonany z materiałów lepszej jakości niż w modelu schodzącym z rynku. Wyższą jakość widać zwłaszcza w górnych partiach zaprojektowanego na nowo kokpitu. W dolnych – znajdujących się w okolicach nóg, tworzywa są wciąż przeciętne. Niemniej całość sprawia dobre wrażenie, a zwłaszcza nowy system pokładowy z nawigacją będący wyposażeniem standardowym już podstawowej wersji M! W bogatszych odmianach rośnie za to przekątna dotykowego wyświetlacza umieszczonego na górze środkowej konsoli.

Kabina Optimy jest przestronna. Na niedostatek przestrzeni nie będą narzekać nie tylko osoby podróżujące z przodu, ale także pasażerowie tylnej kanapy. Z tyłu nie zabraknie przestrzeni na nogi ani nad głową nawet wysokim pasażerom.

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016

Kia

Kia

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016 – wrażenia z jazdy

W gamie napędowej nowej Optimy znalazły się trzy jednostki napędowe (cztery z wersją hybrydową).

Podstawowym źródłem napędu jest wolnossący silnik benzynowy o pojemności 2l który rozwija moc maksymalną 163 KM. Najmocniejszą jednostką w gamie jest nowy, turbodoładowany silnik benzynowy, również o pojemności dwóch litrów, ale rozwijający moc maksymalną 245 KM, zarezerwowany dla wersji GT (o wrażeniach z jazdy piszemy tutaj).

W ofercie znalazła się ponadto jedna jednostka wysokoprężna. Ma pojemność 1,7l i rozwija moc maksymalną 141 KM przy 4000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 340 Nm w zakresie od 1750 do 2500 obr./min. Podczas pierwszych jazd testowych mieliśmy okazję sprawdzić, jak jeździ Optima Sportswagon właśnie z silnikiem Diesla i dwusprzęgłową siedmiobiegową przekładnią DCT.

Według danych producenta 141 konna jednostka rozpędza ważące 1530 kg od 0 do 100 km/h w 11 s. I choć nie jest to wynik oszałamiający, w praktyce Optima z napędem wysokoprężnym i przekładnią DCT okazuje się autem przyjemnym w użytkowaniu.

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016

Kia

Kia

To zasługa m.in. pracy zespołu napędowego, który z werwą napędza auto w najczęściej użytkowanym zakresie obrotów. Optima nie wykazuje irytującej zwłoki w reakcji na gaz przy ruszaniu z miejsca, chętnie też się rozpędza od 0 do 120 km/h. Tzw. schody zaczynają się powyżej tej prędkości. I mamy tu na myśli wyraźny spadek dynamiki przyspieszania. Ale nie zmienia to faktu, że opisywaną Optimą da się komfortowo podróżować z prędkościami znacznie przekraczającymi 150 km/h. We wnętrzu wciąż jest wtedy cicho, a auto na drodze jest stabilne. Jest to efekt gruntownej - m.in. układu zawieszenia oraz poprawy sztywności nadwozia, czy nowego układu kierowniczego.

Jednak tym, czym nowa Optima ze 141 konną jednostką najbardziej zaskakuje jest znikome wręcz zużycie paliwa. Podczas jazdy po niemieckiej autostradzie z prędkościami między 160, a 180 km/h uzyskaliśmy wynik zużycia paliwa na poziomie 6,4 l na 100 km. To świetny rezultat.

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016 – podsumowanie

Nowa generacja Kii Optimy jest lepsza od poprzedniej w każdym aspekcie. Z jednej strony zastosowano bardziej zaawansowaną technologicznie konstrukcję (z adaptacyjnym zawieszeniem dostępnym dla wersji GT), czy szereg nowych systemów wspomagających kierowcę podczas jazdy (w tym asystent pasa ruchu, nowy system multimedialny, czy system automatycznego parkowania równoległego i prostopadłego), z drugiej poszerzono ofertę o brakujące ogniwo, czyli wersję Sportswagon.

Biorąc pod uwagę powyższe i zerkając w cennik Optimy zestawiając go jednocześnie z bogatym wyposażeniem standardowym (np. tempomat i nawigacja są w standardzie już podstawowej wersji) można rokować, że Optima będzie częściej widywanym modelem na polskich ulicach. Zwłaszcza, że ma teraz dużo większą szansę przekonać do siebie osoby odpowiedzialne za zakup flot.

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016 – dane techniczne

Silniki                                                  2,0 l / 163 KM CVVL (benzynowy)

Typ/rodzaj                                          czterocylindrowy, rzędowy, wolnossący

Pojemność skokowa                          2,0 l, 1999 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka          81,0 x 97,0 mm

Stopień sprężania                               10,3:1

Maksymalna moc                               163 KM (120 kW) przy 6500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy        196 Nm przy 4800 obr/min

Liczba zaworów                                16 (4 na cylinder)

Sterowanie zaworami                        Zmienne czasy faz rozrządu

Norma emisji spalin                            Euro 6

2,0 l / 245 KM T-GDI (benzynowy)

Typ/rodzaj                                          czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany

Pojemność skokowa                          2,0 l, 1998 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka          86,0 x 86,0 mm

Stopień sprężania                               10:1

Maksymalna moc                               245 KM (180 kW) przy 6000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy        350 Nm w przedziale 1350-4000 obr/min

Liczba zaworów                                16 (4 na cylinder)

Zasilanie                                             bezpośredni wtrysk paliwa

Norma emisji spalin                           Euro 6

1,7 l / 141 KM CRDi (turbodiesel)

Typ/rodzaj                                          DOHC, czterocylindrowy, rzędowy, turbodoładowany

Pojemność skokowa                          1,7 l, 1685 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka          77,2 x 90,0 mm

Stopień sprężania                               15,7:1

Maksymalna moc                               141 KM (104 kW) przy 4000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy        340 Nm w przedziale 1750-2500 obr/min

Liczba zaworów                                16 (4 na cylinder)

Zasilanie                                             bezpośredni wtrysk paliwa common-rail

Norma emisji spalin                           Euro 6

Skrzynie biegów

                                                           2.0 CVVL      1.7 CRDi        2.0 T-GDI                 

Mechaniczna (MT)                             6-bieg.             6-bieg.             ---

Automatyczna (AT)                           6-bieg.             7DCT              6-bieg.

Zawieszenie kół

Przednie: Niezależne, kolumny MacPherson mocowane do ramy pomocniczej, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów

Tylne:  Niezależne, podwójne wahacze mocowane do ramy pomocniczej, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe,  stabilizator przechyłów

Hamulce

Z przodu         300~320 mm, tarczowe wentylowane (330 mm dla 2.0 T-GDI)

Z tyłu              284~300 mm, tarczowe (314 mm, tarczowe wentyl. dla 2.0 T-GDI)

Koła i ogumienie

Standard                     16-cali, z lekkich stopów, opony 215/60 R16

Standard, 2.0 T-GDI  18-cali, z lekkich stopów, opony 235/45 R18

Opcja                          17-cali, z lekkich stopów, opony, 215/55 R17

                                   18-cali, z lekkich stopów, opony, 235/45 R18

Koło zapasowe           Zestaw naprawczy ogumienia

Wymiary (mm)

Zewnętrzne

Długość całkowita                 4855

Szerokość całkowita*            1860

Wysokość całkowita*            1,470 (GT 1,460)

Rozstaw osi                            2805

Rozstaw kół z przodu                        1,607 (GT 1,597)

Rozstaw kół z tyłu                 1,614 (GT 1,608)

Zwis przedni                            965

Zwis tylny                              1085

Prześwit                                   135 (GT 125)

*bez lusterek bocznych

Pojemności

Zbiornik paliwa                                  70 l

Bagażnik (VDA)                               552 l

Masy (kg)

                                                              2.0 CVVL               1.7 CRDi                    2.0 T-GDI

                                                             MT      AT                 MT        AT                AT

Masa własna                                      1,475   1,495               1,545   1,560               1,605

Dop. masa całkowita                         2,070   2,090               2,140   2,150               2,190

Masa przyczepy, hamowanej            1,700   1,300               1,800   1,500               1,400

Masa przyczepy, niehamowanej           750      650               750         750               700

Osiągi

Prędkość maksymalna km/h              206      205                  200      200                  232

Przyspieszenie 0-100 km/h                9,6       10,7                 10,2     11,1                 7,6

Zużycie paliwa (l/100 km)*

Średnie                                               7,6       7,6                   4,4**   4,6**               8,2

Na trasie                                             5,9       5,9                   3,8**   4,2**               6,1

W mieście                                          10,5     10,4                 5,2**   5,2**               11,8

Emisja CO2 (g/km)                            174      173                  113**  120**              191

*wersji z 16-calowymi kołami, dla modelu 2.0 T-GDI – z 18-calowymi kołami

**z systemem Idle Stop/Go

Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Nowa Kia Optima Sportswagon 2016
Kia
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

REKLAMA

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.

REKLAMA